Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 23
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om kommunal anvisningsret
(Indførelse af forebyggelsesområder, ny terminologi, aftalt anvisningsret til private
lejemål, bytte og fremleje i udsatte boligområder m.v.)
Ændringsforslag
Af
…,
tiltrådt af: …
Til § 3
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 6 a.
Kommunalbestyrelsen i kommuner, hvor der forefindes et udsat boligområde,
jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger, eller et forebyggelsesområde, jf. § 61 b i lov om
almene boliger, kan beslutte, at ejeren af en privat udlejningsejendom med 20 eller
flere lejligheder skal stille højst hver 10. lejlighed, der bliver ledig, til
kommunalbestyrelsens rådighed til anvisning.
Stk. 2.
Det er en betingelse for kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1, at
kommunalbestyrelsen ikke gennem en aftale med private udlejere, jf. § 1, kan erhverve
anvisningsret til det fornødne antal boliger for at løse særlige udfordringer i et udsat
boligområde eller et forebyggelsesområde.
Stk. 3.
Når kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1 er trådt i kraft, skal den først
ledige lejlighed stilles til kommunalbestyrelsens rådighed til anvisning.
Anvisningsretten kan højst udnyttes det antal gange, der svarer til den andel af
ejendommens lejligheder, der er besluttet.
Stk. 4.
Udnyttelse af anvisningsret til en lejlighed, som er nævnt i stk. 1, giver
kommunalbestyrelsen ret til senere anvisning af denne lejlighed, hver gang den bliver
ledig, jf. dog stk. 5. Udlejer kan dog stille en anden lejlighed til samme pris og af
samme kvalitet med hensyn til størrelse, udstyr og beliggenhed til rådighed for
kommunalbestyrelsen, såfremt der ikke herved sker en udskydelse af det tidspunkt,
L 23 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at alle kommuner får mulighed for at anvise til private udlejningsejendomme, m.v., til indenrigs- og boligministeren
hvor kommunalbestyrelsen ellers kunne have anvist en lejer. Ved første manglende
udnyttelse af en efterfølgende anvisningsret bortfalder retten til senere anvisning af
lejligheden efter 1. pkt.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens anvisningsret efter stk. 1 gælder indtil den 1. januar
2030.
§ 6 b.
Kommunalbestyrelsen skal inden 7 hverdage efter modtagelsen af udlejers
meddelelse om en ledig lejlighed meddele udlejer, om anvisningsretten til lejligheden
ønskes udnyttet.
Stk. 2.
Ønsker kommunalbestyrelsen at anvise en lejer, betaler kommunalbestyrelsen
lejen fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for
kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer endvidere for
boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for udlejeren til at
istandsætte boligen ved fraflytning.
Stk. 3.
Såfremt kommunalbestyrelsen undlader at give udlejer meddelelse inden den i
stk. 1 angivne frist, eller såfremt kommunalbestyrelsen efter fristens udløb alligevel
ikke ønsker at råde over den ledigblevne lejlighed, betaler kommunalbestyrelsen lejen
som anført i stk. 2, 1. pkt., dog ikke ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville
have haft virkning.
Stk. 4.
Stk. 1-3 finder også anvendelse ved efterfølgende udnyttelse af anvisningsret til
en lejlighed som nævnt i § 6 a, stk. 4.
§ 6 c.
Kommunalbestyrelsen kan anvise lejligheder, som er nævnt i § 6 a, stk. 1, til den
boligsøgende, som på grund af særlige udlejningskriterier, ikke kan få anvist en
lejlighed i et udsat boligområde eller i et forebyggelsesområde.
Stk. 2.
Udlejeren kan modsætte sig den konkrete anvisning, hvis lejligheden ved
anvisning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum, eller hvis udlejeren i
øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig den pågældende anvisning.
§ 6 d.
Er en lejlighed, som er nævnt i § 6 a, stk. 1, udlejet, uden at være stillet til
rådighed for kommunalbestyrelsen, kan kommunalbestyrelsen ophæve lejeaftalen.
Stk. 2.
Ophævelse efter stk. 1 sker ved skriftlig meddelelse til lejeren. Den skal
indeholde oplysning om lejerens adgang til at gøre indsigelse, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Vil lejeren ikke anerkende ophævelsen, skal denne senest 6 uger efter, at
ophævelsen er kommet frem til den pågældende, fremsætte skriftlig indsigelse.
Kommunalbestyrelsen må, hvis den ønsker ophævelsen opretholdt, anlægge sag ved
boligretten senest 6 uger efter lejerfristens udløb.««
[Særlig ordning for kommunal anvisningsret til private lejemål]
2
L 23 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at alle kommuner får mulighed for at anvise til private udlejningsejendomme, m.v., til indenrigs- og boligministeren
Bemærkninger
Til § 3
Til nr. 1
Regeringens udspil af 16. marts 2021 ”Blandede boligområder - næste skridt i kampen
mod parallelsamfund” indeholder bl.a. et forslag om en todelt model for kommunal
anvisningsret til private udlejningsejendomme.
Modellens første led er en aftalebaseret ordning, som giver alle kommuner mulighed
for at indgå aftale med private udlejere, som ønsker at stille en del af deres lejligheder
til rådighed for kommunen til løsning af boligsociale opgaver. Denne ordning er i
henhold til »Aftale om blandede boligområder – næste skridt i kampen mod
parallelsamfund«, som den 15. juni 2021 blev indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance udmøntet i lovforslagets § 3.
Modellens andet led er en særlig ordning, som vil give kommunerne med udsatte
boligområder eller forebyggelsesområder ret til at anvise en nærmere defineret
målgruppe til hver tiende ledige bolig i større private udlejningsejendomme, hvis de
ikke gennem gensidig aftale kan erhverve det fornødne antal boliger for at løse de
særlige udfordringer i sådanne boligområder. Denne særlige ordning er ikke en del af
ovennævnte aftale.
Det foreslås, at der i lov om kommunal anvisningsret indsættes fire nye bestemmelser,
§§ 6 a-d, med henblik på at gennemføre ovennævnte forslag om en todelt model for
kommunal anvisningsret til private udlejningsejendomme i sin helhed, herunder den
særlige ordning, som indtil den 1. januar 2030 vil give kommunerne med udsatte
boligområder eller forebyggelsesområder anvisningsret til hvert 10. ledige lejemål i
private udlejningsejendomme med 20 eller flere lejemål.
Det foreslås i § 6 a, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i kommuner, hvor der forefindes et
udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger, eller et
forebyggelsesområde, jf. § 61 b i lov om almene boliger, kan beslutte, at ejeren af en
privat udlejningsejendom med 20 eller flere lejligheder skal stille højst hver 10.
lejlighed, der bliver ledig, til kommunalbestyrelsens rådighed til anvisning.
Der vil ikke være noget til hinder for, at kommunalbestyrelsens beslutning omfatter en
lavere andel end hver 10. lejlighed, der bliver ledige, f.eks. anvisningsret til hver 20.
ledigblevne lejlighed.
Det foreslås i § 6 a, stk. 2, at det vil være en betingelse for kommunalbestyrelsens
beslutning efter stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke gennem en aftale med private
udlejere, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, kan erhverve anvisningsret til det fornødne antal
boliger for at løse særlige udfordringer i et udsat boligområde eller et
forebyggelsesområde.
Kommunalbestyrelsen skal derfor først søge at indgå aftale om erhvervelse af
anvisningsret, herunder opfordre samtlige ejere af private udlejningsejendomme i
kommunen til på samme grundlag og inden for samme frist at give skriftlig og
bindende meddelelse om, hvor mange lejligheder eller hvilke bestemte lejligheder de
vil overdrage anvisningsret til og til hvilken pris.
3
L 23 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at alle kommuner får mulighed for at anvise til private udlejningsejendomme, m.v., til indenrigs- og boligministeren
Det foreslås i § 6 a, stk. 3, 1. pkt., at kommunalbestyrelsens anvisningsret kan
anvendes så snart kommunalbestyrelsens beslutning herom er trådt i kraft. Det er den
først ledige lejlighed, der skal stilles til kommunalbestyrelsens rådighed til anvisning.
Det foreslås i § 6 a, stk. 3, 2. pkt., at anvisningsretten højst kan udnyttes det antal
gange, der svarer til den andel af ejendommens lejligheder, der er besluttet.
Hvis en ejendommen består af 80 lejligheder, vil en beslutning om kommunal
anvisningsret til hver 10. lejlighed eksempelvis indebære, at ejeren skal stille i alt 8
lejligheder til kommunalbestyrelsens rådighed til anvisning, dvs. den først ledige
lejlighed og herefter den 11. ledige lejlighed osv., indtil i alt 8 lejligheder er stillet til
kommunalbestyrelsens rådighed.
Det foreslås i § 6 a, stk. 4, 1. pkt., at udnyttelse af anvisningsret til en lejlighed, som er
nævnt i stk. 1, giver kommunalbestyrelsen ret til senere anvisning af denne lejlighed,
hver gang den bliver ledig. Dog vil anvisningsretten bortfalde den 1. januar 2030, jf.
det foreslåede § 6 a, stk. 5.
Det foreslås i § 6 a, stk. 4, 2. pkt., at udlejer kan stille en anden lejlighed til samme pris
og af samme kvalitet med hensyn til størrelse, udstyr og beliggenhed til rådighed for
kommunalbestyrelsen, såfremt der ikke herved sker en udskydelse af det tidspunkt,
hvor kommunalbestyrelsen ellers kunne have anvist en lejer. Udlejerens mulighed for
at tilbyde en anden tilsvarende lejlighed knytter sig kun til en evt. efterfølgende
udnyttelse af en allerede anvist lejlighed. Bestemmelsen svarer til § 1, stk. 5, 2. pkt., i
lov om kommunal anvisningsret, som gælder for den aftalebaserede ordning.
Det foreslås i § 6 a, stk. 4, 3. pkt., at retten til senere anvisning af lejligheden efter 1.
pkt. bortfalder ved første manglende udnyttelse af en efterfølgende anvisningsret.
Bestemmelsen svarer til § 1, stk. 6, 2. pkt., i lov om kommunal anvisningsret, som
gælder for den aftalebaserede ordning.
Det foreslås i § 6 a, stk. 5, kommunalbestyrelsens anvisningsret efter stk. 1 gælder
indtil den 1. januar 2030. Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen anvisningsret
kan udøves indtil den 1. januar 2030. De allerede anviste lejere kan blive boende efter
de gældende regler herom i lov om leje.
Det foreslås i § 6 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen inden 7 hverdage efter modtagelsen
af udlejers meddelelse om en ledig lejlighed skal meddele udlejer, om anvisningsretten
til lejligheden ønskes udnyttet.
Kommunen har pligt til at reagere inden 7 hverdage regnet fra det tidspunkt, hvor den
får meddelelse fra udlejeren om, at en lejlighed er blevet ledig.
Giver kommunen inden udløbet af 7-dages fristen udlejeren besked om, at kommunen
ikke ønsker at benytte sin anvisningsret, er kommunen ikke forpligtet til at betale
nogen form for leje til udlejeren.
Ønsker kommunalbestyrelsen at anvise en lejer, betaler kommunalbestyrelsen lejen
fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen,
og indtil udlejning sker, jf. det foreslåede § 6 b, stk. 2, 1. pkt.
Lejere, der af kommunen anvises en bolig i privat udlejningsbyggeri, har mulighed for
efter regler i lov om individuel boligstøtte at opnå lån til dækning af forudbetalt leje og
depositum.
4
L 23 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at alle kommuner får mulighed for at anvise til private udlejningsejendomme, m.v., til indenrigs- og boligministeren
Det foreslås i § 6 b, stk. 2, 2. pkt., at kommunalbestyrelsen garanterer for
boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for udlejeren til at
istandsætte boligen ved fraflytning.
Såfremt kommunalbestyrelsen undlader at give udlejer meddelelse inden den i stk. 1
angivne frist, eller såfremt kommunalbestyrelsen efter fristens udløb alligevel ikke
ønsker at råde over den ledigblevne lejlighed, betaler kommunalbestyrelsen lejen som
anført i stk. 2, 1. pkt., dog ikke ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have
haft virkning, jf. det foreslåede § 6 b, stk. 3.
Den foreslåede § 6 b svarer til det gældende § 5, stk. 1-3, i lov om kommunal
anvisningsret, som gælder for den aftalebaserede ordning. Kommunalbestyrelsen
indestår desuden på samme måde som ved anvisning til almene boliger for eventuelt
lejetab i forbindelse med anvisningen samt for eventuelle udækkede udgifter til
istandsættelse i forbindelse med lejerens fraflytning.
Kommunalbestyrelsen vil således indestå for evt. lejetab i forbindelse med
anvisningsrettens udnyttelse dvs. fra det tidspunkt, fra hvilket en lejlighed er til
rådighed for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker, samt for evt.
fraflytningsudgifter, når en anvist lejer flytter.
Kommunalbestyrelsen vil hverken kunne yde en godtgørelse til udlejeren eller
refundere sine udgifter hos staten.
Det foreslås i § 6 b, stk. 4, at stk. 1-3 også finder anvendelse ved efterfølgende
udnyttelse af anvisningsret til en lejlighed som nævnt i det foreslåede § 6 a, stk. 4.
Bestemmelsen indebærer, at blandt andet reglerne om 7-dages fristen samt
kommunens betalingsforpligtelser finder tilsvarende anvendelse ved kommunens
efterfølgende udnyttelse af anvisningsret.
Det foreslås i § 6 c, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan anvise lejligheder, som er
nævnt i det foreslåede § 6 a, stk. 1, til den boligsøgende, som på grund af særlige
udlejningskriterier, ikke kan få anvist en lejlighed i et udsat eller et
forebyggelsesområde.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne anvise følgende personer:
- Boligsøgende i en afdeling omfattet af obligatorisk fleksibel udlejning, som springes
over på ventelisten på grund af manglende opfyldelse af udlejningskriterierne fastsat
af kommunalbestyrelsen, jf. § 60, stk. 4, i lov om almene boliger m.v.,
- Boligsøgende, som boligorganisationen afviser efter almenboliglovens § 51 c, fordi
boligen ligger i et hårdt ghettoområde og den boligsøgende og dennes ægtefælle
modtager hjemsendelsesydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp,
- Beboere, som skal genhuses i forbindelse med gennemførelse af en udviklingsplan
efter almenboliglovens §§ 168 a og b,
- Beboere i en afdeling beliggende i et boligområde, som opfylder betingelserne for et
forebyggelsesområde, når kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov for at styrke
beboersammensætning i afdelingen ved fraflytning.
Ovennævnte personer vil få tilbud om at blive optaget på en særlig venteliste til private
udlejningsejendomme, som vil administreres af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen vil stå for anvisning af de private lejeboliger, som ejere af
5
L 23 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at alle kommuner får mulighed for at anvise til private udlejningsejendomme, m.v., til indenrigs- og boligministeren
ovennævnte private udlejningsejendomme vil have pligt til at stille til
kommunalbestyrelsens rådighed. Man fastholder sin plads på ventelister til almene
boliger, når man tilbydes eller accepterer at stå på den særlige venteliste til private
udlejningsejendomme.
Den foreslåede anvisningsret vil således alene kunne anvendes til anvisning af
ovennævnte personer og ikke som led i løsningen af kommunalbestyrelsens
almindelige anvisning af boliger til borgere med et akut boligsocialt behov, idet den
boligsociale anvisning er en kommunal opgave, som kommunen har pligt til at
tilvejebringe tilstrækkeligt med boliger til, hvorfor personer, som vurderes at have et
boligsocialt behov ikke kan anvises ind i det private udlejningsboliger gennem den
foreslåede ordning.
Det foreslås i § 6 c, stk. 2, at udlejeren vil kunne modsætte sig den konkrete anvisning,
hvis lejligheden ved anvisning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum,
eller hvis udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig den pågældende
anvisning.
Som eksempel på rimelige grunde kan der nævnes det forhold, at udlejeren tidligere
har ophævet eller opsagt den boligsøgende eller at den boligsøgende har begået
kriminalitet i eller omkring ejendommen eller at det er sandsynligt, at den
boligsøgende ikke vil kunne overholde sin huslejebetalingspligt.
Det foreslås i § 6 d, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan ophæve lejeaftalen, hvis en
lejlighed, som er nævnt i § 6 a, stk. 1, er udlejet, uden at være stillet til rådighed for
kommunalbestyrelsen.
Det foreslås i § 6 d, stk. 2, 1. pkt., at ophævelse efter stk. 1 sker ved skriftlig meddelelse
til lejeren, og i 2. pkt., at den skal indeholde oplysning om lejerens adgang til at gøre
indsigelse.
Det foreslås i § 6 d, stk. 3, 1. pkt., lejeren, som ikke vil anerkende ophævelsen, senest 6
uger efter, at ophævelsen er kommet frem til ham, skal fremsætte skriftlig indsigelse,
og i 2. pkt., at kommunalbestyrelsen, hvis den ønsker ophævelsen opretholdt, må
anlægge sag ved boligretten senest 6 uger efter lejerfristens udløb.
Med den foreslåede § 6 c sikres en effektiv håndhævelse af den særlige ordning, jf. den
foreslåede § 6 a.
6