Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6828
Doknr.
460489
Dato
05-11-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 28. oktober 2021.
Lovforslag L 23 - spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren kommenterer henvendelsen af 27. oktober 2021 fra Mellemfolkeligt
Samvirke om økonomisk ramme til forebyggende boligsociale indsatser, jf. L 23
–
bi-
lag 7.”
Svar:
Det er et kommunalt ansvar at sikre den sociale velfærd lokalt, herunder at gøre en
indsats for at borgere langt fra arbejdsmarkedet kommer tættere på beskæftigelse, og
at børn og unge får en god skolegang og en uddannelse. Det er ikke en opgave, som le-
jerne i de almene boliger skal betale
–
det er en opgave, som alle borgere bidrager til at
finansiere over skattebilletten.
I de store og meget udsatte boligområder kan der dog være et ekstraordinært behov for
en områdebaseret indsats, som understøtter kommunens kernvelfærd.
Derfor indgik Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti d. 8. maj 2018 en aftale med den daværende regering (Venstre, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti) om at afsætte en pulje i Landsbyggefonden på
380 mio. kr. årligt i perioden 2019-2026 til boligsociale indsatser i udsatte boligområ-
der.
Landsbyggefonden kan prioritere boligsociale midler til et forebyggelsesområde på
linje med andre boligområder, hvis det anses som nødvendigt. Af Landsbyggefondens
regulativ for prioritering af boligsociale midler henvises der både til almenboliglovens
§ 91 a og § 61 a, hvor § 91 a kan rumme tilsagn til helhedsplaner, som omfatter mindre
boligområder med påtrængende behov, ligesom boligområder der er på grænsen til
udsathed kan tilgodeses med henblik på forebyggelse.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek