Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 23 Bilag 6
Offentligt
2467369_0001.png
Indlæg til Folketingets
Indenrigs- og boligudvalg.
Af Anders Svendsen (chefjurist LLO i Danmark) og Claus Højte (Direktør
LLO Hovedstaden).
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0002.png
Kort gennemgang.
Hvordan sikrer vi en blandet by?
Hvordan passer forebyggelsesområderne med denne intention?
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0003.png
En blandet by.
De ressourcestærke og de ressourcesvage borgere skal blandes.
LLO enig i intentionen.
De ressourcestærke skal nok finde en bolig.
De ressourcesvage skal også have en mulighed.
Har de det med lovforslaget?
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0004.png
Kilde: Transport- og Boligministeriet: Analyse af alment nybyggeri
og boligsocial anvisning (2020) s. 40 figur 2.3
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0005.png
En blandet by.
Kilde: Transport- og Boligministeriet:
Analyse af alment nybyggeri
og boligsocial anvisning (2020)
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0006.png
En blandet by.
Kilde: Transport- og Boligministeriet:
Analyse af alment nybyggeri
og boligsocial anvisning (2020) s. 29
figur 1.26
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0007.png
En blandet by.
Kilde: Transport- og Boligministeriet:
Analyse af alment nybyggeri
og boligsocial anvisning (2020) s. 29
figur 1.26
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0008.png
Forebyggelsespakken gør følgende:
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0009.png
Konsekvenser:
Hvad gør forebyggelsesområderne ved ventelisterne i den almene
sektor?
De afdelinger som ikke allerede har en fleksibel venteliste bliver
længere.
Få det undersøgt inden vedtagelsen.
Er der et privat alternativ?
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0010.png
Det private alternativ.
Allerede hjemmel til frivillig anvisning i private boliger, men:
”Kommunen udbetaler en godtgørelse for de lejligheder, den råder over,
med et beløb fastsat af kommunen og med fuld statslig refusion. Den
statslige refusion af godtgørelsen kan maksimalt udgøre 30.000 kr. pr.
lejlighed.
Lov om kommunal anvisningsret til private
udlejningsboliger har været anvendt på i alt 11 boliger siden 1994
og slet ikke i de seneste 12 år.”
Kilde:
Kilde: Transport- og Boligministeriet: Analyse af alment nybyggeri og boligsocial anvisning
(2020) s. 64.
L 23 - 2021-22 - Bilag 6: Powerpointpræsentation fra LLO´s foretræde d. 26/10-21
2467369_0011.png
LLO’s opfordring.
En reel blanding af byerne kræver et betaleligt alternativ.
Forslaget om bidrag på op til 30.000 kr. i den private sektor kommer
nok ikke til at virke. Selv hvis det virkede, taler vi om ca. 227 flytninger
om året.
Undgå at de almene boliger bliver ”social housing”
Lad ikke den private sektor gå fri af det boligsociale ansvar.
Få styr på de kraftigt stigende huslejepriser.