Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 23 Bilag 2
Offentligt
2458003_0001.png
Til Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
9. september 2021
Høringssvar til Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om
leje af almene boliger og lov om kommunal anvisningsret (Indførelse af
forebyggelsesområder, ny terminologi, aftalt anvisningsret til private leje-
mål, bytte og fremleje i udsatte boligområder m.v.)
Lejernes Landsorganisation (LLO), skal venligst takke for at have fået ovenstående lovforslag i
høring. Vi skal beklage den sene fremsendelse af høringssvaret, men bemærke at fremsendelse af
høringsmateriale til større lovændringer i sommerferieperioden (lovforslaget er fremsendt d. 7. juli),
vanskeliggør høringsparternes mulighed for at inddrage relevante aktører internt i organisationen.
Det fremsendte lovforslag er en udmøntning af
”Aftale
mellem regeringen (S), V, DF, SF, KF og
LA om Blandede boligområder
næste skridt i kampen mod parallelsamfund”.
Forslaget har en række positive elementer, herunder
afskaffelsen af ordet ”ghetto” i lovgivningen, at
boligorganisationerne får 1 år længere til at vende udviklingen og dermed undgå eksempelvis
nedrivning af boligområder.
Disse positive elementer skal dog holdes op imod ændringer, som påvirker 110.000 beboere. I alt
vil 163.000 beboere være omfattet af parallelsamfundspakken (efter ministeriets egne tal
1
). Dette er
en meget betydelig ændring.
Ændringen får konsekvenser for boligafdelingerne i form af:
1. At flere lejere kan risikere at blive sprunget over på ventelisten (obligatorisk fleksibel
udlejning).
2. At der ikke kan fremlejes eller byttes ud til en stor gruppe boligsøgende, herunder
boligsøgende, der ikke er EU-borgere. Det er eksempelvis ikke lovligt at fremleje et værelse
til en amerikaner.
3. Muligheden for nedrivning af almene boliger udvides, da boligministeren får større
mulighed for at godkende planer om nedrivning, som fremsendes af kommunalbestyrelsen
og boligorganisationen (men ikke nødvendigvis med boligafdelingens godkendelse).
4. Boligorganisationen kan få påbud fra kommunalbestyrelsen, hvis kommunalbestyrelsen
anser det for nødvendigt. Påbuddet kan indeholde bestemmelse om,
at ”iværksætte
indsatser” for at
imødegå, at boligområder udvikler sig til ghettoområder (der nu bliver til
parallelsamfund). Bestemmelsen er formuleret forholdsvist vagt, men må ligesom tidligere
1
https://im.dk/Media/637593510107751995/Faktaark%201%20-%20Forebyggelsesomr%c3%a5der%20-
%20ny%20omr%c3%a5dekategori.pdf
(s.1)
L 23 - 2021-22 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2458003_0002.png
forstås således, at salg og nedrivning ikke kan ske efter denne bestemmelse
2
. Kommunen får
derfor større mulighed for at underkende beboerdemokratiet.
5. Færre borgere kan blive anvist i ledige boliger. Ministeriet oplyser, at det i dag alene er 7
procent af boligerne i forebyggelsesområderne, som anvises. Med forslaget udelukkes en
væsentlig del af de boligsøgende i at blive anvist til de berørte almene boliger.
Der er således tale om omfattende forringelser af lejernes tidligere retsstilling.
Til gengæld vil man fra politisk side åbne op for frivillige aftaler i højere grad, hvor private
udlejere kan få op til 30.000 kr. pr. udlejning til grupper, som nu ikke kan komme i betragtning
til anvisning i forebyggelsesområderne.
Der er ikke afsat yderligere midler til at løfte denne opgave, men den må løftes indenfor den
eksisterende ramme på 6,8 millioner kroner om året, til anvisning i private lejemål.
Hvis hele rammen bruges og der udbetales 30.000 kr. pr. udlejning, dækkes der ca. 227
indflytninger om året.
Til sammenligning bruger denne lov 500 millioner af lejernes opsparing i Landsbyggefonden på
udviklingsplaner i to nuværende ”hårde ghettoområder” / ”omdannelsesområder”.
Planen har således, efter LLO´s vurdering, slet ikke en økonomisk ramme til at indfri den ellers
gode intention om at anvise borgere i privat udlejningsbyggeri. Den forventelige konsekvens er
længere ventelister, i landets øvrige almene afdelinger, samt en samling af de
”uønskede”
beboere i andre almene afdelinger.
Forslaget er samlet set et tilbageslag for beboerdemokratiet og en skærpelse af en
parallelsamfundslovgivning, der blev indført for under tre år siden og ikke engang er evalueret
endnu.
På den baggrund kan LLO ikke støtte forslaget.
LLO skal bede om foretræde for boligudvalget for at uddybe vores kritik.
Med venlig hilsen
Lejernes Landsorganisation
Helene Toxværd
/Anders Svendsen
Jf. forarbejderne til parallelsamfundspakken
L 2018 1322 specielle bemærkninger til § 1 nr. 37
”Kommunalbestyrelsens
beføjelser efter § 165 rækker ikke så vidt som til at påbyde salg eller nedrivning af boliger.
Derimod vil kommunalbestyrelsen f.eks. kunne pålægge boligorganisationen at iværksætte en plan til løsning af
boligområdets problemer, at gennemføre nærmere bestemte større istandsættelsesarbejder eller at ændre valget af
vedligeholdelsesordning, hvis der er behov for dette for at sikre boligernes vedligeholdelsesstand”
2