Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 23 Bilag 2
Offentligt
2458002_0001.png
Høringsnotat
Sagsnr.
2021-20499
Dato
05-10-2021
Supplerende høringsnotat
Notat om høringssvar fra Lejernes Landsorganisation i Danmark og
SOS Racisme vedrørende forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om kommunal anvis-
ningsret (Indførelse af forebyggelsesområder, ny terminologi, aftalt
anvisningsret til private lejemål, bytte og fremleje i udsatte boligområ-
der m.v.)
Indenrigs- og Boligministeriet hørte den 2. juli 2021 til 18. august 2021 en række
myndigheder og organisationer over udkast til forslag til lov om ændring af almen-
boligloven (om blandede boliger). Høringsfristen udløb den 18. august 2021, hvor-
efter der blev udarbejdet et notat.
Efter høringsfristens udløb har Lejernes Landsorganisation i Danmark og SOS Ra-
cisme afgivet bemærkninger til ovennævnte udkast.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af høringssvarene fra Lejernes Landsorga-
nisation i Danmark og SOS Racisme til det fremsatte lovforslag samt Indenrigs- og
Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Indenrigs- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter fra ovennævnte to organisationer henvise til høringssva-
rene, som er sendt til Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg.
1.
Ændring af terminologi for boligområder
Lejernes Landsorganisation i Danmark finder det positivt, at
”ghettoområde”
fore-
slås at udgå af lovgivningen.
SOS Racisme finder det ligeledes positivt, at ”ghettoområde”
foreslås at udgå af
lovgivningen,
men finder også ordet ”parallelsamfund” stigmatiserende.
1
L 23 - 2021-22 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2458002_0002.png
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at det er mini-
steriets opfattelse, at ved at betegne boligområder som
”parallelsamfund” gives
der udtryk for, at boligområderne adskiller sig fra det omkringliggende samfund
som følge af strukturelle problemer.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
2. Indførelse af forebyggelsesområder
SOS Racisme finder, at en lov, der skal gælde for almene boligområder med
mindst 30 % beboere af ikkevestlig oprindelse, der opfylder mindst 2 ud af 4 andre
kriterier, vil diskriminere et endnu større antal beboere i almene boligområder
end de nuværende regler om ghettoer. SOS Racisme finder også, at loven indirekte
vil få den betydning, at boligselskaberne vil fravælge personer med ikkevestlig
baggrund ved hjælp af reglerne om fleksibel udlejning.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker til ovenstående,
at de skærpede anvis-
nings- og udlejningsregler, der vil gælde for forebyggelsesområder, ikke vil kunne
omfatte afvisning af boligsøgende ud fra, om de har ikke-vestlig baggrund.
Formålet med grænseværdierne er at sætte fokus på det enkelte boligområde, der op-
lever sociale udfordringer og sikre, at kommunen kan anvende diverse redskaber til at
vende udviklingen og skabe forudsætninger for en positiv udvikling i boligområdet.
Ministeriet finder ikke, at de foreslåede kriterier kan anses for at være diskrimine-
rende.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
3. Fastholdelse af frist på fem år til at undgå status som omdannelsesområde
(hidtil betegnet et hårdt ghettoområde)
Lejernes Landsorganisation i Danmark finder det positivt, at overgangsordningens
5-års frist skal gøres permanent.
4. Obligatorisk brug af fleksibel udlejning i forebyggelsesområder
Lejernes Landsorganisation i Danmark bemærker, at flere lejere kan risikere at
blive sprunget over på ventelisten ved obligatorisk fleksibel udlejning i forebyggel-
sesområder.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker til ovenstående,
at obligatorisk fleksibel
udlejning, som i dag anvendes i udsatte boligområder, er et nødvendigt redskab i
boligområder, hvor der er brug for at styrke beboersammensætningen. Hvis bolig-
søgende, der ikke opfylder kriterierne, har et akut boligsocialt behov, vil kommu-
nalbestyrelsen stadigvæk have pligt til at anvise bolig til den pågældende.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
5. Nedrivning af boliger i forebyggelsesområder
2
L 23 - 2021-22 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2458002_0003.png
Lejernes Landsorganisation i Danmark bemærker, at adgangen til nedrivning af
almene boliger udvides,
”da
boligministeren får større mulighed for at godkende
planer om nedrivning, som fremsendes af kommunalbestyrelsen og boligorganisa-
tionen (men ikke nødvendigvis med boligafdelingens godkendelse)”.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker til ovenstående,
at ifølge lovforslaget
indføres hjemmel til at nedrive almene boliger i forebyggelsesområder ved væsent-
lige boligsociale udfordringer. Væsentlighedskravet indebærer, at nedrivning kun
kan forventes at ville ske undtagelsesvist.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
6. Kommunale påbud om at iværksætte indsatser i forebyggelsesområder
Lejernes Landsorganisation i Danmark bemærker, at boligorganisationen kan få
påbud fra kommunalbestyrelsen om at iværksætte indsatser. Lejernes Landsorga-
nisation i Danmark finder, at kommunen herved får større mulighed for at under-
kende beboerdemokratiet.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker til ovenstående,
at det foreslås, at kom-
munalbestyrelsen gives hjemmel til at give almene boligorganisationer påbud om
at iværksætte indsatser i forebyggelsesområder, herunder indsatser til at imødegå,
at boligområder udvikler sig til ghettoområder (der nu bliver til parallelsamfund).
Nævnte indsatser skal som udgangspunkt indebære inddragelse af beboerne.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
7. Kommunal anvisning i forebyggelsesområder
Lejernes Landsorganisation i Danmark bemærker, at forslaget vil udelukke en væ-
sentlig del af de boligsøgende i at blive anvist til de berørte almene boliger.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker til ovenstående,
at den foreslåede be-
grænsning i kommunernes ret til at anvise boliger i forebyggelsesområder kun skal
finde anvendelse, i det omfang andelen af almene familieboliger beliggende i ud-
satte boligområder og forebyggelsesområder overstiger 30 procent af alle almene
familieboliger i kommunen. Ministeriet bemærker også, at kommunen ifølge for-
slaget vil kunne anvise boliger i forebyggelsesområder og udsatte boligområder,
hvis kommunen vurderer, at det ikke er muligt at anvise boliger andre steder.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i ændringsforslaget.
3