Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 23 Bilag 1
Offentligt
2457991_0001.png
Høringsnotat
Sagsnr.
2021-20499
Dato
25. august 2021
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om kom-
munal anvisningsret (Indførelse af forebyggelsesområder, ny termino-
logi, aftalt anvisningsret til private lejemål, bytte og fremleje i udsatte
boligområder m.v.)
Indenrigs- og Boligministeriet hørte fra den 2. juli 2021 til 18. august 2021 en
række myndigheder og organisationer over ovennævnte udkast til lovforslag. For-
slaget er en implementering af den politiske aftale »Aftale om blandede boligom-
råder
næste skridt i kampen mod parallelsamfund«, som den 15. juni 2021 blev
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lovforsla-
get:
BL
Danmarks Almene Boliger, Danske Erhverv, Danske Lejere, Danske Stude-
rendes Fællesråd, Ejendom Danmark, Foreningen af Kommunale Social-, Sund-
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte og SAND
De hjemløses
landsorganisation.
2. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet høringssvar, men har ikke
bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, ATP Ejendomme, Byggeskadefonden, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Landsbyggefonden.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til lov-
forslaget:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartel-
let, Bedre Psykiatri, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advoka-
ter, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regi-
oner, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Den Danske Dommerforening, Det Cen-
1
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0002.png
trale Handicapråd, DI, Ejerlejlighedernes Landsforening, Finans Danmark, For-
eningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Frivilligrå-
det, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kollegiekonto-
rerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes Revision
BDO, Lejernes
Landsorganisation i Danmark LOS, OK–Fonden, Psykiatrifonden, SBi/AAU (Sta-
tens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind,
Socialpædagogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEKNIQ, Udbetaling Danmark,
VIVE og Ældre Sagen.
4. Øvrige høringssvar
Indenrigs- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra Køben-
havns Kommune.
Bemærkninger til udkastet
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar samt Inden-
rigs- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører udkastet, indgår ikke i notatet.
Indenrigs- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som vil blive sendt til Folketin-
gets Indenrigs- og Boligudvalg.
1.
Indførelse af forebyggelsesområder
BL
Danmarks Almene Boliger
finder ikke, at der er brug for endnu en liste over
boligområder. Nye lister indebærer risiko for ny stigmatisering og kan dermed
modarbejde den blandede by. Derfor havde BL helst set, at udbredelsen af anven-
delsen af forskellige udlejningsinstrumenter var sket uden nye officielle lister.
KL
finder det positivt, at kommunerne ifølge forslaget skal have udvidede mulig-
heder for at håndtere skæve beboersammensætninger i boligområder. KL mener
dog, at kommunerne i samarbejde med boligorganisationerne selv skal udvælge
disse områder frem for at områderne er defineret af statslige generiske kriterier og
områdernes størrelse.
Københavns Kommune
finder, at det vil være mere hensigtsmæssigt og effektivt,
at kommuner og boligorganisationer aftaler, hvilken forebyggende indsats der skal
sikre, at boligområder ikke bliver til udsatte boligområder.
Rådet for etniske minoriteter
finder, at man i stedet for indførelse af forebyggel-
sesområder skal styrke de boligsociale helhedsplaner, som efter rådets opfattelse
er et vigtigt redskab til at skabe en koordineret indsats for at løfte udsatte bolig-
områder. Rådet har uddybende anført, at helhedsplanerne fremmer lokale sociale
2
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0003.png
aktiviteter, det lokale demokrati, skaber tryghed og understøtter samarbejdet mel-
lem skole og politi.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at det er vigtigt
at sætte fokus på en forebyggende indsats, som ikke vil ændre på kommunernes og
boligorganisationernes muligheder for at fortsætte med den forebyggende indsats,
der allerede foregår i de boligområder, der kan blive kategoriseret som udsatte bo-
ligområder. Disse lokalaftalte indsatser kan fortsætte. Ud over de lister, som årligt
offentliggøres af ministeriet, har mange kommuner egne lister over andre bolig-
områder end de udsatte boligområder m.v.
Udkastets formål er dels at frembringe yderligere redskaber, der kan anvendes i
den forebyggende indsats, dels at fastsætte et minimumsniveau for den forebyg-
gende indsats på landsplan. Kommuner og boligorganisationer vil naturligvis fort-
sat kunne indgå aftaler om fleksibel udlejning af de ledige almene boliger efter
særlige kriterier. Ligeledes udelukker forslaget ikke brug af andre forebyggende
initiativer, herunder anvendelse af boligsociale helhedsplaner.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
2. Kriterier vedrørende forebyggelsesområder
BL
Danmarks Almene Boliger
finder det bekymrende, at der ved definitionen af et
forebyggelsesområde indgår et etnicitetskriterium.
Dansk Erhverv
finder, at der særligt bør måles anderledes på beskæftigelses- og ud-
dannelsestilknytningen samt på uddannelsesniveauet, således at man fremover ser
mere på udviklingen i beskæftigelses- og uddannelsesfrekvensen i et givent område
frem for en enkelt grænseværdi. Det vil give boligområderne større incitament til at
iværksætte tiltag, der sikrer en positiv beskæftigelses- og uddannelsesudvikling. Dansk
Erhverv finder endvidere, at det netop er et fokus på den beskæftigelses- og uddannel-
sesmæssige udvikling, der er det centrale for en generel langsigtet positiv udvikling.
Danske Lejere
finder, at det er helt forfejlet at se etnicitet som den primære ud-
slagsgivende faktor for belastningen i et boligområde.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at kategoriseringen af et boligområde
som et forebyggelsesområde på baggrund af beboernes etniske oprindelse kan ud-
gøre forskelsbehandling. Instituttet bemærker uddybende, at de skærpede udlej-
nings- og anvisningskrav, der skal gælde i forebyggelsesområder, indskrænker be-
boernes rettigheder i adgangen til en bolig, og at der kan være tale om forskelsbe-
handling på grund af etnisk oprindelse. Det er på den baggrund instituttets anbe-
faling, at kriteriet om etnicitet skal udgå af definitionen på forebyggelsesområder.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at de nuværende
grænseværdier er med at sætte fokus på det enkelte boligområde, der oplever sociale
udfordringer. Grænseværdierne giver kommunerne incitament til at skabe en positiv
udvikling i boligområdet. Hvis boligområdet ligger over de fastsatte grænseværdier, vil
kommunen kunne anvende diverse redskaber til at vende udviklingen og skabe forud-
sætninger for en positiv udvikling i boligområdet.
3
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0004.png
Alle grænseværdierne
dvs. både mht. arbejdsmarkedstilknytning, kriminalitet, her-
komst, uddannelsesniveau og indkomst
er vigtige i den forstand, at de er med til at
sikre blandede boligområder. Kriterierne er ligeledes vigtige i forhold til integrations-
opgaven og er med at sikre, at børn i Danmark vokser op i blandede boligområder og
med trygge vilkår. Ministeriet finder ikke, at de foreslåede kriterier kan anses for at
være diskriminerende.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
3. Ændring af terminologi for boligområder
Institut for Menneskerettigheder
finder, at betegnelsen
”ghettoområde” ikke skal
erstattes af ”parallelsamfund”
og har henvist til, at
”parallelsamfund”
kan være
stigmatiserende.
Rådet for etniske minoriteter
finder det positivt, at
”ghettoområde”
foreslås at
udgå af lovgivningen, men
at ”parallelsamfund” i endnu højere grad
peger i ret-
ning af, at problemer i et boligområde skyldes etniske og kulturelle forskelle. Rå-
det anbefaler, at man i stedet bruger neutrale betegnelser i stil med
”udsat
bolig-
område”,
”særligt
udsat boligområde” og lignende.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at der ved at be-
tegne boligområder som
”parallelsamfund”
gives udtryk for, at boligområderne
adskiller sig fra det omkringliggende samfund som følge af strukturelle problemer.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
4. Fastholdelse af frist på fem år til at undgå status som omdannelsesområde
(hidtil betegnet et hårdt ghettoområde)
Dansk Erhverv
noterer sig med tilfredshed, at der med den permanente forlæn-
gelse af fristen, for at opfylde kriterierne for et parallelsamfund fra 4 til 5 år, ska-
bes større fleksibilitet for boligområderne.
KL
bemærker, at man er enig i, at overgangsordningens 5-års frist skal gøres per-
manent.
Indenrigs- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
5. Kommunal anvisning i forebyggelsesområder
BL
Danmarks Almene Boliger
bemærker, at BL samarbejder med boligselskaber
og kommuner om at indgå strategiske udlejningsaftaler med henblik på at skabe
en balanceret byudvikling, forebygge udsatte områder, reducere hjemløsheden og
sikre den kommunale boligsociale anvisning. BL bemærker også, at der særligt i
nogle kommuner kan være en bekymring for, om der kan sikres et tilstrækkeligt
antal boliger til den boligsociale anvisning.
4
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0005.png
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark
bemærker, at det må forventes, at lovforslaget generelt vil gøre det vanskeli-
gere for borgere at få en stabil og betalbar bolig, som for mange er en vigtig forud-
sætning for at løse sociale, job- og uddannelsesmæssige problemer. Foreningen
bemærker herudover, at det kan blive vanskeligt for kommunerne at nå at ind-
hente oplysninger om husstandsmedlemmerne inden for de svarfrister, der gæl-
der, når boligorganisationerne tilbyder ledige boliger.
KL
bemærker, at begrænsningen af den boligsociale anvisning særligt i de større
byer vil øge presset på de billige boliger, hvilket vil betyde længere ventetid for alle
boligsøgende, herunder også hjemløse fra herberger.
Københavns Kommune
vurderer, at de øgede krav til, hvornår en husstand kan
anvises en bolig, vil føre til længere og kompliceret administration og heraf føl-
gende administrative udgifter. Herudover kan forslaget føre til, at it-systemer til
administration af anvisningsopgaven må tilrettes.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at de skærpede anvisningskrav må
antages at ramme etniske minoriteter og socialt udsatte hårdere end andre, og at
der kan være tale om diskrimination, hvis personer med handicap og/eller etnisk
minoritetsbaggrund i praksis stilles ringere end andre personer. Instituttet be-
mærker også, at en vurdering af, om reglerne kan anses for saglige og proportio-
nale, i vidt omfang vil afhænge af, hvordan reglerne administreres i praksis.
Rådet for Socialt Udsatte
bemærker, at begrænsninger i den kommunale anvis-
ningsret må anses for meget bekymrende, da det vil gøre det vanskeligere for kom-
munerne at finde egnede boliger, der kan hjælpe borgere ud af hjemløshed. Det
kan betyde øget pres på dyre midlertidige boformer som herberger.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at den foreslå-
ede begrænsning i kommunernes ret til at anvise boliger i forebyggelsesområder
kun skal finde anvendelse, når andelen af almene familieboliger beliggende i ud-
satte boligområder og forebyggelsesområder ikke overstiger 30 procent af alle al-
mene familieboliger i kommunen. Ministeriet bemærker også, at kommunen ifølge
forslaget vil kunne anvise boliger i forebyggelsesområde og udsatte boligområder,
hvis kommunen vurderer, at det ikke er muligt at anvise boliger andre steder. Mi-
nisteriet bemærker herudover, at de skærpede regler om kommunal anvisning
ikke vil omfatte modtagere af førtidspension, dagpenge eller sygedagpenge. De
skærpede anvisningskrav vil ikke indebære, at en borger, der efter kommunalbe-
styrelsens vurdering har et akut boligsocialt behov, ikke vil kunne få anvist en bo-
lig. Forslaget handler ikke om én borgers ret til at få anvist en bolig, men om, hvor
den anviste bolig ikke må ligge. Endelig skal ministeriet bemærke, at kommunerne
allerede i dag skal lave en konkret individuel vurdering, når der sker boligsocial
anvisning.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
6. Obligatorisk brug af fleksibel udlejning i forebyggelsesområder
5
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0006.png
BL
Danmarks Almene Boliger
bemærker, at fleksibel udlejning er udbredt i den
almene boligsektor, og det kan forekomme unødigt, at der skal udstedes et egent-
lig påbud til kommuner og boligorganisationer. Regulering sker sædvanligvis efter
gensidige lokale udlejningsaftaler, hvor der tages hensyn til de lokale forhold og
efterspørgslen efter boliger i de pågældende områder. Obligatorisk anvendelse af
fleksibel udlejning også i byområder med en svagere boligefterspørgsel vil med-
føre, at der skal udsendes langt flere tilbud i forbindelse med udlejning af en bolig.
Grundlæggende vil risikoen for, at de ledige boliger ikke kan udlejes til tiden, stige
og der vil dermed opstå huslejetab.
KL
finder, at fleksibel udlejning i forebyggelsesområderne vil øge presset på de til-
bageværende boliger, som lavindkomstgrupper har råd til at betale. Der er desu-
den risiko for, at det kan medføre, at boligsøgende vil være nødt til at finde en bo-
lig uden for de større byer.
Københavns Kommune
bemærker, at forslaget om obligatorisk fleksibel udlejning
vil begrænse boligmulighederne for den del af de boligsøgende, som ikke opfylder
kriterier om beskæftigelse og uddannelse. Københavns Kommune henviser til, at
kommuner og boligorganisationer allerede har mulighed for at indgå aftaler om
fleksibel udlejning.
Institut for Menneskerettigheder
finder, at brug af fleksibel udlejning, hvorefter
der opstilles kriterier om bl.a. beskæftigelse og indtægt, vil ramme personer med
handicap, etniske minoriteter og socialt udsatte hårdere end andre, da disse grup-
per er overrepræsenterede blandt personer, der modtager sociale ydelser, herun-
der førtidspension, overgangs- og hjemrejseydelse og kontanthjælp.
Rådet for etniske minoriteter
finder, at den allerede eksisterende fleksible udlej-
ning i udsatte boligområder skal udvides udover, hvad der fremgår af lovforslaget.
Rådet foreslår, at for eksempel unge, der er i uddannelse eller i fast arbejde og øn-
sker at flytte hjemmefra, skal have fortrinsret til en bolig i det kvarter, de er vokset
op i, hvorved beboersammensætningen ændres, samtidig med at man får gode
unge forbilleder.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at obligatorisk
brug af fleksibel udlejning ikke generelt udelukker lavindkomstgrupper fra at
kunne flytte ind i forebyggelsesområder. Det er korrekt, at fleksibel udlejning efter
en aftale mellem kommunalbestyrelsen og boligorganisationen allerede i dag kan
anvendes med henblik på at styre tilflytning til visse boligområder. Formålet med
forslaget er at sikre, at fleksibel udlejning bliver anvendt i de boligområder, der er
på vej til at blive kategoriseret som udsatte boligområder, men stadigvæk ikke an-
vender fleksibel udlejning.
Ministeriet bemærker til forslaget fra De Studerendes Fællesråd, at det følger af
forslaget om obligatorisk brug af fleksibel udlejning i forebyggelsesområder, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at uddannelsessøgende skal omfattes af den
persongruppe, som skal have adgang til ledige boliger.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
6
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0007.png
7. Nedrivning af boliger i forebyggelsesområder
BL
Danmarks Almene Boliger
finder det fornuftigt at give mulighed for nedriv-
ning, da det er vigtigt for boligorganisation og kommune at råde over de tilstræk-
kelige instrumenter, når et boligområde skal fremtidssikres. BL bemærker også, at
det er afgørende og bør sikres, at den enkelte boligorganisation har den bestem-
mende indflydelse i forhold til udviklingen, og at beslutninger i boligorganisation
og kommune kan tiltrædes af Landsbyggefonden, som skal finansiere disse om-
dannelser, herunder at den tilstrækkelige ramme er til rådighed for fonden.
Danske Studerendes Fællesråd
finder det problematisk, at almene boliger kan
nedrives i forebyggelsesområder, når der er stor mangel på boliger, som stude-
rende kan betale, og at man i stedet burde gøre en større indsats for at få stude-
rende til at flytte til forebyggelsesområderne.
KL
finder, at det er positivt, at aftalen giver ministeren mulighed for at godkende
strategiske nedrivninger også i forebyggelsesområderne. Aftaletekst og lovudkast
fastlægger imidlertid ikke, hvordan disse nedrivninger skal finansieres. Det er vig-
tigt, at der laves finansieringsmodeller, som gør det muligt at bruge værktøjet i
praksis.
Rådet for Socialt Udsatte
bemærker, at der mangler almene boliger, der er til at
betale for personer på overførselsydelser, hvorfor nedrivning af boliger frarådes.
Rådet for etniske minoriteter
bemærker, at i storbyer, hvor der i forvejen er mas-
siv boligmangel, savner det mening at rive almene boliger ned, medmindre de er
helt nedslidte og ikke rentable at renovere. Rådet finder nedrivning uhensigts-
mæssig for de berørte familier og i forhold til at dække behovet for boliger, der er
til at betale uden høje indkomster.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at nedrivning er
en mulighed, som kan besluttes lokalt, og kun vil kunne ske, når både kommunal-
bestyrelsen og boligorganisationen er enige i, at der er behov for strategiske ned-
rivninger for at vende et boligområdes negative udvikling. Nedrivning af almene
boliger gennemføres i praksis ved brug af diverse finansieringsmekanismer med
mulighed for støtte fra Landsbyggefonden, og der er allerede afsat rammer til ned-
rivning med den gældende aftale for Landsbyggefonden.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
8. Kommunale påbud om at iværksætte indsatser i forebyggelsesområder
Rådet for Socialt Udsatte
finder, at deltagelse og ejerskab blandt borgerne er afgø-
rende for at sikre en bæredygtig social forandring i samfund og i boligområder, og
at kommunalbestyrelsen derfor ikke skal have udvidet sin ret til at pålægge bolig-
organisationerne bestemte indsatser til forebyggelsesområderne.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker til ovenstående,
at det foreslås, at kom-
munalbestyrelsen får hjemmel til at give almene boligorganisationer påbud om at
iværksætte indsatser i forebyggelsesområder, herunder indsatser til at imødegå, at
7
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0008.png
boligområder udvikler sig til ghettoområder (der nu bliver til parallelsamfund).
Det forhold, at kommunalbestyrelsen er nødt til at udstede et påbud, er ikke ens-
betydende med, at selve indsatsen ikke skal tilrettelægges gennem en dialog med
den berørte afdeling. Nævnte indsatser vil som udgangspunkt indebære inddra-
gelse af beboerne.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
9. Bytte og fremleje
BL
Danmarks Almene Boliger
bemærker, at skærpede regler for fremleje og
bytte ikke omfatter forebyggelsesområderne. BL foreslår, at det tillades, at boligor-
ganisationerne i forebyggelsesområderne får mulighed for at stille som betingelse,
at boligen skal bebos af personer, der opfylder betingelser for at komme i betragt-
ning til en bolig af den pågældende karakter og kan kræve dokumentation herfor.
KL
ønsker, at reglerne om fremleje og bytte også kan håndhæves ved udlejning i
forebyggelsesområder.
Københavns Kommune
finder, at forslaget om skærpede regler for fremleje og
bytte også skal omfatte forebyggelsesområder.
Indenrigs- og Boligministeriet bemærker samlet til ovenstående,
at forslaget ved-
rørende skærpede regler for fremleje og bytte kun omfatter udsatte boligområder,
idet det vurderes, at man hermed opnår en balance mellem lejernes interesse i at
have ret til at bytte eller fremleje deres boliger med en så stor kreds som muligt og
hensynet til det konkrete boligområdes sociale udfordringer. Forebyggelsesområ-
der skal ikke nødvendigvis kunne anvende alle redskaber som udsatte boligområ-
der har til rådighed, da udfordringerne ikke er de samme. Der skal kun kunne an-
vendes de redskaber, der vurderes at være nødvendige for at forebygge, at et bolig-
område bliver kategoriseret som et udsat boligområde.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet.
10. Kommunal anvisningsret til private udlejningsejendomme
EjendomDanmark
finder, at det er positivt, at frivilligheden i ordningen bevares
samtidig med, at mulighederne for frivillige aftaler om kommunal anvisning udvi-
des. Desuden kvitterer EjendomDanmark for, at tidsbegrænsningen på 6 år for fri-
villige aftaler om kommunal anvisningsret til private udlejningsejendomme fore-
slås ophævet.
Københavns Kommune
bemærker, at forslaget lægger op til, at nogle af de store
barrierer i forhold til samarbejde med private udlejere fjernes, hvilket kommunen
har længe ønsket.
EjendomDanmark
finder, at den aftalte evalueringsklausul vedrørende den fore-
slåede ændring af modelen for kommunal anvisningsret skal fremgå af selve lov-
teksten i stedet for at være nævnt i bemærkningerne.
8
L 23 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457991_0009.png
Indenrigs- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at det fremgår af aftalen, at
Indenrigs- og Boligministeriet skal evaluere ordningen i 2025. Pligten til at evalu-
ere ordningen påvirker hverken kommunalbestyrelsernes, de private udlejeres el-
ler borgernes rettigheder og pligter. De foreslåede ændringer af lov om kommunal
anvisningsret
hvis de vedtages - vil gælde indtil et nyt lovforslag herom bliver
fremsat og vedtaget. Der er således ingen grund til, at evalueringsklausulen frem-
går af selve lovteksten.
EjendomDanmark, Københavns Kommune og FSD - Foreningen af sociale-,
sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark
finder, at den gældende bestem-
melse om, at der ikke kan indgås ny aftale om anvisningsret vedrørende en ejen-
dom, hvorom kommunalbestyrelsen tidligere har haft anvisningsret, skal ophæ-
ves. Formålet med forslaget er at sikre, at der kan indgås en aftale, som giver kom-
munalbestyrelsen anvisningsret til et mindre antal lejligheder, med henblik på at
afprøve aftalens virkning i praksis og efterfølgende eventuelt indgå en ny aftale for
at øge anvisningsretten.
Indenrigs- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at den gældende § 3, stk. 1, 2.
pkt., i lov om kommunal anvisningsret skal ses ud fra et ønske om at undgå, at
flere aftaler efter hinanden vedrørende den samme ejendom fører til en situation,
hvor beboere, der har fået en lejlighed efter anvisning, tilsammen bebor mere end
25 pct. af ejendommens lejligheder. Samtidig finder ministeriet ikke, at bestem-
melsen forhindrer aftaleparterne i at ændre en allerede indgået aftale ved at for-
længe den og/eller ved at øge den aftalte anvisningsret op til 25 pct. af ejendom-
mens lejligheder. Det er efter ministeriets opfattelse vigtigt, at andelen af de anvi-
ste lejere holdes på et niveau, der sikrer en balanceret beboersammensætning i
ejendommen. Derfor finder ministeriet ikke, at den gældende § 3, stk. 1, 2. pkt.,
skal ændres. Ministeriet vil dog præcisere de specielle bemærkninger til den fore-
slåede § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal anvisningsret med henblik på at gøre
det klart, at det er muligt at ændre en allerede indgået aftale, herunder forlænge
den eller ændre på omfanget af den aftalte anvisningsret.
Københavns Kommune
efterspørger en afklaring af, om hvordan de gældende reg-
ler om statslig refusion af kommunale udgifter vil administreres, herunder hvor-
dan den allerede afsatte pulje på 6,8 mio. kr. vil fordeles, og om der vil tilføres
yderligere midler, hvis puljen bliver opbrugt.
Indenrigs- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at puljens midler vil blive an-
vendt efter først-til-mølle princippet, hvilket fremgår af den gældende praksis og
aftaleteksten. Der er ikke tiltænkt nogen automatisk tilførsel af yderligere midler
til puljen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i
udkastet
.
9