Transportudvalget 2021-22
L 22 Bilag 1
Offentligt
2456807_0001.png
NOTAT
KL's høringssvar til udkast til forslag om ændring af
jernbaneloven, lov om elektrificering af jernbanen og
ligningsloven
Hermed fremsendes KL's høringssvar til udkast til forslag om ændring af
jernbaneloven, lov om elektrificering af jernbanen og ligningsloven.
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af
høringssvaret inden for høringsfristen. Derfor tages der forbehold for den
efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.
Om lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at give transportministeren hjemmel til at
fravige miljøbeskyttelseslovens regler om støj med henblik på, at
jernbaneinfrastrukturarbejder kan udføres uden væsentlig forsinkelse eller
fordyrelse.
Ved lovforslaget foreslås derfor i jernbaneloven og elektrificeringsloven
indsat en bemyndigelsesbestemmelse om, at transportministeren efter
forhandling med miljøministeren kan bestemme, at krav, påbud eller forbud
efter lov om miljøbeskyttelse vedrørende støj ikke finder anvendelse i det
omfang, det er nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse
af jernbaneinfrastrukturarbejde.
Derudover foreslås der med lovforslaget, at der skal indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse i jernbaneloven og elektrificeringsloven, der
giver transportministeren mulighed for at træffe afgørelse om at tilbyde
kompensation, hvor der er tale om meget støjende arbejder. For at sikre, at
den kompensation vil være skattefri for modtageren, foreslås der med
lovforslaget samtidig en ændring af ligningsloven.
KL’s bemærkninger
KL finder, at lovforslagets overordnede hensigt er god, da den foreslåede lov
vil fremme elektrificeringen af jernbanenettet betydeligt, hvilket KL mener er
en vigtig del af den grønne omstilling. KL er imidlertid ikke enig i, at
kommunernes rettigheder bør tilsidesættes for at opnå dette.
Med miljøbeskyttelseslovens § 15, stk. 2 er det allerede fastsat, at:
”Ministeren kan efter forhandling med transport- og bygningsministeren og
KL fastsætte regler om de støjgrænser, der skal gælde for ny støjfølsom
bebyggelse, der agtes opført ved større vejanlæg og jernbaner.”
Med lovforslaget ønskes det dermed at tilsidesætte regler, som ministeren
ellers er pålagt at fastsætte sammen med KL.
Dato: 16. august 2021
Sags ID: SAG-2021-03974
Dok. ID: 3114225
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3866
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0002.png
NOTAT
Med lovforslaget tilsidesættes også kommunernes ret til at udstede påbud
om, at støjforurening skal nedbringes i forbindelse med offentlige bygge- og
anlægsarbejder. KL er ikke enig i dette og mener, at kommunerne fortsat
skal have ret til at stille påbud om grænser for støj, og at ovenfor nævnte §
15, stk. 2 i miljøbeskyttelsesloven fortsat skal være gældende.
KL er opmærksom på, at udsættelse for støj udgør en helbredsrisiko, hvor
den enkelte persons livskvalitet påvirkes negativt bl.a. grundet
søvnproblemer og træthed. Dertil kommer forøget risiko for stress, forhøjet
blodtryk, hjertesygdomme og slagtilfælde. Som følge af dette har støj en
række samfundsøkonomiske omkostninger. KL er derfor ikke enig i
lovforslagets vurdering af, at samfundsøkonomiske merudgifter i denne
henseende kun bør gøres op i forhold til merudgifter og forsinkelse af
anlægsprojekter.
Det fremgår af lovforslaget, at tilsidesættelse af miljøbeskyttelseslovens
regler om støj vil finde anvendelse, hvis der er risiko for en ’væsentlig’
forsinkelse eller fordyrelse af et projekt. KL bemærker, at der i lovforslaget
mangler definition af ’væsentlig’ forsinkelse og fordyrelse.
I relation til bestemmelsen om kompensation ved ’meget støjende arbejder’
finder KL, at dette ikke er tilstrækkeligt defineret. Taget i betragtning at
kommunernes rettigheder med lovforslaget foreslås tilsidesat, mener KL
ikke, at det, som det ellers er lagt op til, bør være transportministeren, der
alene kan fastsætte regler om, hvornår det støjer mere, end ’hvad der må
anses som tåleligt.’
Med venlig hilsen
Julie Leth
Dato: 16. august 2021
Sags ID: SAG-2021-03974
Dok. ID: 3114225
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3866
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0003.png
Til Transportministeriet
Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
DK-8300 Odder
Tlf.: 61 313 636
Email: [email protected]
www.landdistrikterne.dk
CVR: 20257180
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af jernbaneloven, lov
om elektrificering af jernbanen og ligningsloven
Transportministeriet har d. 2. juli sendt udkast til lovforslag om ændring af
jernbaneloven, lov om elektrificering af jernbanen og ligningsloven i høring.
Landdistrikternes Fællesråd har følgende bemærkninger.
Den grønne omstilling er vigtig for Landdistrikternes Fællesråd. Ligeledes støt-
ter fællesrådet op omkring elektrificeringen af jernbanenetværket.
Grundet hensynet til borgerne, tilslutter fællesrådet sig dog samtidig hørings-
svaret fra Kommunernes Landsforening.
Ligeledes mener Fællesrådet, at der i lovforslaget er behov for at definere,
hvad der udgør en
’væsentlig forsinkelse eller fordyrelse’.
Dato: 18.08.2021
Enhed: Sekretariatet
Sagsbehandler:
LBE
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand
Side
1
af
1
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0004.png
18. august 2021
DI-2018-10068
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendes til
[email protected]
og
[email protected]
Bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af jernbaneloven, lov
om elektrificering af jernbanen og ligningsloven
DI Transport har modtaget ovenstående forslag til ændring af lov og har følgende
bemærkninger.
Forslaget indeholder mulighed for, at transportministeren kan træffe afgørelse om at krav,
påbud og forbud efter lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse, for at undgå
forsinkelse eller fordyrelse af anlægsarbejde på jernbaneområdet. Samtidig skal der kunne
ydes kompensation ved støjende arbejde.
Et velfungerende kollektiv trafiksystem er af stor samfundsmæssig interesse og det kræver
løbende udvikling og vedligehold jernbanenettet. Jernbanen står over for mange vigtige
anlægsprojektet i de kommende år, som også er indbyrdes afhængige. DI Transport finder
det afgørende at undgå forsinkelser og fordyrelser i anlægsfasen og initiativer, som kan
sikre dette, er velkomne. Derfor bakker DI Transport også op om muligheden for
kompensation eller midlertidigt ophold uden for eget hjem til berørte naboer til
anlægsprojekter.
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget om virksomheder er omfattet på lige fod med
private boliger. DI Transport vil gerne henlede opmærksomheden på, at virksomheder
samt øvrige arbejdspladser også kan være berørte naboer til anlægsarbejde. De bør derfor
også have muligheder for kompensation, hvis støjgenerne har konsekvenser for
udførelsen af arbejdet på arbejdspladsen.
Selvom det er vigtigt at begrænse forsinkelser og fordyrelser af anlægsarbejder gennem
forskellige kompensationsløsninger for naboer, så opfordrer DI Transport til, at
retssikkerheden herunder også klageadgangen ikke tilsidesættes i unødigt omfang. Det
bør være en konkret vurdering i hvert enkelt sag, om der er tilstrækkeligt tungtvejende
grunde til at afskære den enkeltes klageadgang.
I øvrigt opfordrer vi til, når jernbaneloven nu alligevel skal revideres, at der indføjes
væsentlige mangler fra direktiv 34/2012 om oprettelse af et fælles europæisk
*SAG*
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
jernbaneområde, idet direktivet endnu ikke er fuldt implementeret i dansk lovgivning. Det
gælder f.eks. direktivets artikel 2, stk. 4, der muliggør at medlemsstaterne kan undtage
lokale jernbaneinfrastrukturer, som ikke har strategisk betydning for jernbanemarkedets
funktion, fra anvendelsen af direktivets kapitel IV. Denne undtagelsesmulighed er af stor
betydning for mange lokale infrastrukturforvaltere og jernbanerelaterede tjenesteydere i
Danmark, eftersom kapitel IV pålægger store administrative byrder og giver usikkerhed i
markedet.
Med venlig hilsen
Lise Bjørg Pedersen
DI Transport
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0006.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Sebastian Neustrup
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 18. august 2021
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af jernbaneloven, lov
om elektrificering af jernbanen og ligningsloven (Kompensation ved fravi-
gelse af støjkrav i forbindelse med infrastruktur-arbejder på jernbanen i
særlige tilfælde)
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 2. juli 2021.
Ved lovforslaget foreslås der i jernbaneloven og elektrificeringsloven indsat en bemyndigelsesbe-
stemmelse om, at transportministeren efter forhandling med miljøministeren kan bestemme, at
krav, påbud eller forbud efter lov om miljøbeskyttelse vedrørende støj
ikke
finder anvendelse i det
omfang, det er nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af et nærmere defi-
neret jernbaneinfrastrukturarbejde.
Formålet er, at de nødvendige anlægsarbejder gennemføres rettidigt og uden risiko for forsinkel-
ser i projekterne. Det er til fordel for staten og anlægsmyndigheden, ligesom det ofte vil være til
gavn for såvel togoperatører og rejsende.
Dansk Erhverv er enig i betragtningerne i lovforslaget, jf. nedenfor, der begrunder lovændringen.
Her fremgår det bl.a., at den eksisterende praksis med kommunale påbud om, at støjforurening
skal nedbringes, kan være uhensigtsmæssig, idet jernbaneanlægsarbejder ofte krydser mange
kommunegrænser og dermed vil risikere at blive udført under vidt forskellige krav. Dette kan ef-
ter omstændighederne medføre væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af en række jernbaneinfra-
strukturarbejder, ligesom det ofte vil være forbundet med betydelige gener for såvel togoperatører
samt rejsende. Det fremgår videre, at kommunale støjvilkår i nogle tilfælde kan medføre, at an-
lægsarbejder på banen ikke kan gennemføres som projekteret og planlagt, hvis kravene til reduce-
ring af støjen fastsættes meget restriktivt.
Dansk Erhverv noterer sig, at lovforslaget om at fravige miljøbeskyttelsesloven alene omfatter si-
tuationer, hvor det er nødvendigt for at undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af bestemte
jernbaneinfrastrukturarbejder. I den forbindelse noterer Dansk Erhverv sig, at der er et behov i
relation til projekter, der har hjemmel i jernbaneloven og elektrificeringsloven, og som ikke har
hjemmel i anlægsloven, hvor tilsvarende fravigelser typisk er håndteret.
Deres ref.: Sagsnummer 2021-322
[email protected]
kbpi/kbpi
Side 1/2
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0007.png
DANSK ERHVERV
Derudover foreslås der med lovforslaget indsat en bemyndigelsesbestemmelse, der giver trans-
portministeren mulighed for at træffe afgørelse om at tilbyde kompensation, hvor der er tale om
meget støjende arbejder. Det giver mulighed for at tilbyde privatpersoner kompensation, såfremt
de er særlig hårdt ramt af støjende arbejder. Dansk Erhverv støtter, at der indføres en kompensa-
tionsordningen. Kompensationsordningen foreslås udbetalt med skattefritagelse, hvorfor der fo-
reslås en ændring til ligningsloven. Ordningen giver valgfrihed mellem midlertidigt ophold uden
for eget hjem og kontant kompensation. Dansk Erhverv bakker op om den foreslåede ordning.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 2/2
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0008.png
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0009.png
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0010.png
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0011.png
L 22 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456807_0012.png