Skatteudvalget 2021-22
L 214 Bilag 2
Offentligt
2629505_0001.png
Arkiveret:
28. september 2022 13:03:03
Fra:
Jesper David Jensen
Tidspunkt for mail-modtagelse:
Mon, 26 Sep 2022 10:04:13
Sendt:
26. september 2022 12:04:13
Til:
Lovgivning og Økonomi
Cc:
Ida Waagepetersen Emma Sommer Degn Mareike Høgh Larsen Anders Nielsen Margrete Kiil Marianne Bech
Emne:
Journalnummer 2022-11807. Høringssvar fra Akademikerne
Vigtigt:
High
Følsomhed:
None
Vedhæftede filer:
Høringsbrev.docx; Resumé.docx; Lovforslag.docx; Høringsliste.docx;
Denne e-ma i l kommer fra i nternettet. Den er s å l edes i kke nødvendi gvi s fra en i ntern ki l de, s el vom a fs endera dres s en ka n i ndi kere det.
Til Skatteministeriet
Vedr. Deres journalnummer: 2022-11807.
Akademikerne skal hermed afgive bemærkninger t il f o ag ti l l ov om æ r i ng af l ov om æ r i ng af l ov omafg i f t
rsl
nd
nd
elektricitet, lov om en børne- og ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og selskabsskat t e oven ( Neds æt tel se af d
l
almindelige elafgif t i f ø e ha vår af 2023 f or hø e s e af bør ne- og ungeyde s en i 2023 fr e mykn ng af f or hø e s e a
rst
l
,
j l
l
,
r i
j l
aldersopsparingens lave lof t, udvi de s e af peri oden f or a ders ops pari ngens hø el oft o i n
l
l
j
g dførel saf skat t ep gt på udby t t
li
til udenlandske stater og deres institutioner
Akademikerne hæfter sig ved, at der foreslås en fremrykning af den forhøjelse af aldersopsparingens lave indbetalingsloft,
som er en del af Aftale af 24. juni 2022 om etablering af en grøn fond mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, fra 2024 til 2023, ligesom det foreslås at udvide perioden for
aldersopsparingens høje indbetalingsloft med to år.
Akademikerne skal i den forbindelse bemærke, at det forudsættes, at der samtidigt sikres lovgrundlag der ændrer regler
vedrørende indkomstmodregning i visse sociale ydelser, så indbetalinger til aldersopsparingen ikke længere giver anledning
til modregning i disse på indbetalingstidspunktet. Der skal i øvrigt henvises til, at regeringen ifølge aftalegrundlaget af 24.
juni 2022, er forpligtet til at gå i dialog med pensionsbranchen og udbetaling DK med henblik på at afklare, om ændringerne
vedr. aldersopsparingen kan implementeres pr. 1. januar 2024. En fremrykning forudsætter således dialog med
pensionsbranchen og udbetaling dk om at dette vil kunne håndteres.
Med fremrykningen er der risiko for, at der kan opstå situationer, hvor branchen ikke er klar til at håndtere indbetalingerne
og/eller der sker en uhensigtsmæssig modregning.
Akademikerne skal afslutningsvis ytre bekymring over den ultrakorte høringsproces, hvilket gør det vanskeligt at gennemføre
tilfredsstillende høring blandt vores medlemsorganisationer. Akademikerne tager derfor forbehold for at kunne fremkomme
med yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jesper David Jensen
C hefjurist
T +45 2249 5862
E
[email protected]
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0002.png
Akademikerne
|
ak ade m ik e rne .dk
| |
twitte r.com /AC ak ade m ik e rne
|
T: +45 3369 4040
Akademikerne er talerør for 464.800 offentligt og privat ansatte og udgør den akademiske fagbevægelse
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
23. september 2022 19:13
Til:
[email protected]; [email protected]; AC <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>; Retssikkerhed
<[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Bryggeriforeningen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DAKOFA <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DA <[email protected]>; kl@d-a-
b.dk; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Fjernvarme
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DJ-AC
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk
Planteværn <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; DdL og
Landinspektøren <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DI –
Transport <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Domstolsstyrelsen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Finanstilsynet <[email protected]>; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>; [email protected]; '[email protected]'
<[email protected]>; Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; MST
Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; Inger Schroll-
Fleischer <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Retssikkerhed <[email protected]>; Rigsombuddet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; UDK-
[email protected] <[email protected]>; [email protected]; Veltek <[email protected]>; [email protected]; Vindmølleindustrien
<[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected];
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0003.png
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring af lovforslag om Nedsættelse af den alm. elafgift, forhøjelse af børne- og ungeydelse i 2023, fremrykning af
aldersopsparingspensionens love mv. og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater (SKM: 863974)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om en børne- og
ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og selskabsskatteloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i første halvår
af 2023, forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023, fremrykning af forhøjelse af aldersopsparingens lave loft,
udvidelse af perioden for aldersopsparingens høje loft og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater og
deres institutioner).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé, udkast til lovforslag og høringsliste.
Lovforslaget sendes i kort ekstern høring i perioden fra
fredag den 23. september til kl. 11.00 mandag den 26.
september 2022.
Skatteministeriet skal derfor anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
kl. 11.00
mandag den 26. september 2022.
Høringssvar bedes sendt til [email protected] med henvisning til journalnummer 2022-11807. Der bedes
samtidig sendes en kopi til [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0004.png
Skatteministeriet
[email protected]
Deres journalnr. 2022-11807
26. september 2022
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om en børne- og ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og
selskabsskatteloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i første halvår af
2023, forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023, fremrykning af forhøjelse af
aldersopsparingens lave loft, udvidelse af perioden for aldersopsparingens høje
loft og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater og deres
institutioner).
ATP
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag-Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark har modtaget ovenstående lovforslag i høring, og har følgende
bemærkninger til forslaget:
Generelle bemærkninger
Udbetaling Danmark beder om, at beløbet benævnes forhøjelse i stedet for tillæg, idet
det er en del af den eksisterende ydelse og ikke en ny ydelsesart. Desuden vil det på
kontoudtog og i Udbetaling Danmarks selvbetjening ikke være muligt at benævne det
som et tillæg – beløbet for udbetalingen vil blot være ekstraordinært højere.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 2, nr. 1, at det foreslås, at det i § 1, stk.
3 i BUY-loven indsættes som 9. pkt., at i 1. kvartal 2023 tillægges de i stk. 1 og 2 nævnte
beløb derudover samlet 660 kr. Det ses ikke afspejlet i udkastets § 2, nr. 1, hvor det
fremgår, at i 2023 tillægges de i stk. 1 og 2 nævnte beløb derudover 660 kr.
Udbetaling Danmark foreslår derudover, at det præciseres i bemærkningerne, at retten
skal være erhvervet ved indgangen til kvartalet forud for den 1. januar 2023. Således vil
det være i overensstemmelse med lovens bestemmelser § 5, stk. 3 og 4, hvorefter
ydelsen udbetales første gang for det kvartal/den måned, der følger efter det kvartal/den
måned, i hvilket retten til ydelsen er erhvervet. Det vil også være i overensstemmelse
med formuleringen om, at børn, der er født den 1. januar 2023 eller senere ikke
erhverver ret til forhøjelsen. Man kan ikke erhverve ret i løbet af den 1. dag i perioden,
den skal allerede være opnået ved indgangen til kvartalet/måneden.
1
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0005.png
For så vidt angår udbetalingen af forhøjelsen med ungeydelsen: Idet udbetalingen sker
over tre gange med udbetalingen af ungeydelsen i januar, februar og marts, bør det
fremgå, at betingelserne for udbetaling af ydelsen, herunder forhøjelsen, skal være
opfyldt ved indgangen af hver udbetalingsperiode, forud for udbetalingen, dvs. at
betingelserne skal være opfyldt i henholdsvis december, januar og februar for at give
ret til ydelsen, inkl. forhøjelsen i januar, februar og marts.
Man skal således eksempelvis opfylde betingelserne for udbetaling i februar for at være
berettiget til udbetalingen i marts. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at betingelserne for
retten til ungeydelsen alene er opfyldt forud for januar 2023. Bortfalder retten til
ungeydelsen undervejs i 1. kvartal, bortfalder forhøjelsen af satsen også. Med den
nuværende formulering vil man have ret til forhøjelsen, også selvom man ikke har ret til
ungeydelsen. Dette kan Udbetaling Danmark ikke administrere, da det ligger udenfor
de almindelige regler, som systemet understøtter.
Ligeledes vil Udbetaling Danmark foreslå, at det supplerende fremgår, at de øvrige
betingelser for retten til børne- og ungeydelsen jf. § 2, stk. 1, ligeledes skal være opfyldt
i kvartalet/måneden forud for den 1. januar 2023 for at opnå ret til ydelsen.
Eksempelvis:
”Konkret betyder det, at forældre til børn, der er født den 1. januar 2023 eller senere,
eller som i øvrigt ikke opfylder betingelserne for retten til børneydelsen jf. lovens § 2,
stk. 1, ikke erhverver ret til forhøjelsen, da der ikke er erhvervet ret til udbetaling af
børneydelsen i 1. kvartal 2023. Ligeledes skal betingelserne for retten til ungeydelsen
være opfyldt i måneden forud for den måned, hvor ydelsen udbetales, for at der kan
opnås ret til udbetaling af forhøjelsen. ”
Estimat på omkostninger i forbindelse med lovændring
Udbetaling Danmark bemærker, at der er et behov for ekstra kommunikation i
forbindelse med udbetalingen af den forhøjede sats i januar 2023 samt kvartalet efter,
hvor satsen igen vil være reduceret. Dertil ser vi ind i justeringer i logikken i nogle af de
eksisterende breve ved tilkendelse af børne- og ungeydelse i januar 2023. Der er behov
for interne arbejdstimer i forbindelse med varetagelse af ekstern kommunikation på flere
kanaler.
I kundeservice vil der være behov for ressourcer til at håndtere henvendelser om
rådgivning af de borgere, der ringer eller skriver til Udbetaling Danmark.
I forbindelse med flere henvendelser fra borgerne, forventer Udbetaling Danmark en
stigning på telefonopkald og skriftlige henvendelser og evt. klager til Udbetaling
Danmark.
Med i nedenstående estimat er således tilpasninger i eksisterende breve og systemer,
intern og ekstern kommunikation samt test og leverandør-involvering.
2
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0006.png
Samlet estimat på op til 2 mio. kr.
Udbetaling Danmark bemærker afslutningsvist, at implementeringen ikke indebærer
drifts- eller udviklingsmæssige udgifter i de kommende år.
Venlig hilsen
Lotte Bjergaard Jensen - LBJE
Specialkonsulent
3
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0007.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 26. september 2022
Høringssvar
Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet,
lov om en børne- og ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og
selskabsskatteloven.
BL
Danmarks Almene Boliger har den 23. september 2022 modtaget høring om Lov om ændring
af lov om afgift af elektricitet, lov om en børne- og ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og
selskabsskatteloven.
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
Energiprisernes himmelflugt og den generelt høje inflation presser mange familiers økonomi, og
derfor er det helt afgørende med politiske tiltag, der kan afbøde virkningerne og mindske risikoen,
at familier mister deres hjem. Det er meget tragisk for den enkelte familie og tillige
samfundsøkonomisk dyrt.
Med Aftalen om Vinterhjælp er der taget et godt skridt, men det må fortsat nøje vurderes, om der
er behov for yderligere målrettede tiltag til særlige grupper med presset økonomi.
Det er afgørende, at hjælpen kan ydes så hurtigt som muligt, da inflation og høje energiregninger
presser på nu. Derfor bør det overvejes, om lempelse af den almindelige elafgift kan fremrykkes i
forhold til først at træde i kraft 1. januar 2023.
BL har ikke tekniske bemærkninger til dette lovforslag og henviser i øvrigt til høringssvar på
Lov
om likviditetslån mv. til indefrysning af højere energiregninger for husholdninger, virksomheder
mv.” og
”Lov
om en indefrysningsordning for stigende energiregninger med tilhørende statslige lån.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0008.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Erhvervsstyrelsen (Journalnummer: 2022-15039)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (Journal-
nummer: 2022-3104)
Skatteministeriet (Journalnummer: 2022-11807)
Den 26. september 2022
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende forslag til lov om likviditetslån til in-
defrysning af højere energiregninger for husholdninger, virksomheder mv.,
forslag til lov om en indefrysningsordning for stigende energiregninger med
tilhørende statslige lån (indefrysningsordning) og forslag til lov om ændring
af lov om afgift af elektricitet, pensionsbeskatningsloven og selskabsskattelo-
ven.
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende de tre lovforslag om
indefrysningsordningen og de øvrige elementer i den politiske aftale om vinterhjælp fra 23. sep-
tember 2022.
Dansk Erhverv har forståelse for den hastende karakter af lovforslagene til udmøntning af den po-
litiske aftale om vinterhjælp fra 23. september, men har i den forbindelse haft meget kort tid til at
forberede høringssvaret og få konsulteret vores medlemmer. Dette høringssvar baserer sig derfor
på Dansk Erhvervs umiddelbare kommentarer. Såfremt der kommer flere detaljer frem i de kom-
mende dage, vil Dansk Erhverv naturligvis fremsende disse.
Generelle bemærkninger
De høje energipriser presser rigtig mange danske virksomheder. Energiprisstigningerne kommer
oven i de voldsomme stigninger i råvarepriserne og alvorlig mangel på arbejdskraft. Samlet set er
det en meget stor udfordring for dansk erhvervsliv.
Derfor er Dansk Erhverv positiv over for tiltag, der kan hjælpe virksomhederne med at overkomme
likviditetsproblemer, men mange virksomheder vil fortsat være ekstremt pressede på grund af de
høje energipriser. Det kan derfor ikke udelukkes, at der er behov for yderligere tiltag, bl.a. set i lyset
af tiltag i vores nabolande.
Dansk Erhverv ser den brede politiske aftale 23. september 2022, der giver virksomheder mulighed
for at indefryse en del af deres energiregning, som et første skridt, der højst sandsynligt skal sup-
pleres af tiltag målrettet bestemte sektorer.
I relation til likviditetsordningen er det afgørende, at den kommer til at virke i praksis, og ikke kun
på papir. Dansk Erhverv anbefaler, at der ses på midlertidige ordninger, indtil den nye ordning med
Side 1/5
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0009.png
DANSK ERHVERV
energiselskaberne er klar til implementering i praksis. Det vil være oplagt at se på mulighed for
udskydelse af skatter, afgifter og moms, hvor der er erfaringer fra corona-håndteringen.
Dansk Erhverv er positiv over for den midlertidige lempelse af elafgiften, som vil være en mærkbar
håndsrækning til ikke-momspligtige virksomheder. Det samme er gældende for nedsættelsen af
Energinets tariffer, der vil komme alle virksomheder til gode.
Specifikke bemærkninger
Ordningens bredde
Det fremgår af lovbemærkningerne til Lov om en indefrysningsordning for stigende energiregnin-
ger med tilhørende statslige lån (side 21), at
”Virksomheder med et direkte kundeforhold til el-,
gas
eller fjernvarmeselskaberne vil have et retskrav på at tilmelde sig ordningen. Aftagere med indi-
rekte kundeforhold til energivirksomheden vil således ikke blive omfattet af retten til indefrysning
efter denne lov.”
Dansk Erhverv har efterspurgt en ordning, som er enkel, hurtig at implementere, som bygger på de
gode erfaringer fra corona-håndteringen, og som kan benyttes af alle landets virksomheder for at
sikre lige konkurrencevilkår for alle typer virksomheder. Det er derfor positivt, at det med aftalen
er besluttet at etablere en indefrysningsordning, som kan anvendes af alle landets virksomheder.
Ligeledes er det positivt, at også selvejende og fondsejede virksomheder er omfattet af ordningen.
CVR-numre
Det fremgår af lovbemærkninger til Lov om en indefrysningsordning for stigende energiregninger
med tilhørende statslige lån (side 16), at
”Hensigten
med lovforslaget er herudover at indføre en
midlertidig og frivillig indefrysningsordning for virksomheder samt kultur- og foreningsliv, der
generelt i forhold til energiselskaberne er registreret ved CVR-nummer.”
Det fremgår af § 9 i Lov om likviditetslån mv., at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
for administration af låne- og tilskudsordningerne, herunder 2) hvilke virksomheder mv. ordnin-
gerne finder anvendelse for.
Mange virksomheder er organiseret med et CVR-nummer og flere afdelinger/butikker med hver
deres P-nummer. Under corona-håndteringen fik nogle virksomheder ikke fik adgang til forskellige
ordninger pga. problematikken med CVR/P-numre, hvilket førte til konkurser.
Dansk Erhverv opfordrer til, at erhvervsministeren sikrer, at det ikke er virksomhedernes organi-
sering i hhv. CVR- eller P-numre, der afgør, hvorvidt en virksomhed kan få adgang til ordningen,
da det vil skævvride konkurrencen på baggrund af en tilfældig organisationsmodel. Alle afdelin-
ger/butikker i en given virksomhed bør kunne få adgang til ordningen. Derfor kunne opgørelsen
finde sted per aftagenummer eller gasmåler.
Side 2/5
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0010.png
DANSK ERHVERV
Loft over virksomhedernes indefrysningsmuligheder
Det fremgår af lovbemærkningerne til Lov om en indefrysningsordning for stigende energiregnin-
ger med tilhørende statslige lån (side 22),
at ”En
energiintensiv virksomhed defineres som virk-
somheder, hvor mindst 3 pct. af omsætningen gik til energiforbrug i 2021, og som oplever et
driftstab, hvor mindst 50 pct. af dette tab er forårsaget af den stigning i enhedspriserne for el og
gas, som overstiger det dobbelte af den enhedspris, som blev betalt i gennemsnit i perioden 1.
januar 2021 til 31. december 2021. Energiintensive virksomheder kan under ordningen opnå lån
svarende til indefrysning for op til 50 pct. af virksomhedens ekstraudgifter til el og gas, når prisen
på hhv. el og gas overstiger det dobbelte af den gennemsnitlige pris i 2021, dog maksimalt 190
mio. kr.”
Den foreslåede låneadgang indtræder, når priserne på henholdsvis el og gas overstiger det dob-
belte af den gennemsnitlige pris i 2021. Det er alene den energiintensive virksomheds merudgifter
til el og gas, der kan ydes lån til. Det fremgår ikke tydeligt af Lov om likviditetslån mv. til indefrys-
ning af højere energiregninger for husholdninger, virksomheder mv. (§ 6), hvorvidt likviditetsord-
ningen for energieffektive virksomheder er mere lukrativ for virksomhederne end for ikke-energi-
intensive virksomheder. Dansk Erhverv opfordrer til, at virksomhederne stilles lige i forhold til de
forskellige ordninger.
Det er uklart, hvordan man som virksomhed kan indstille yderligere indefrysning af energiregnin-
gen, når virksomheden først er tilmeldt ordningen, jf. Lov om en indefrysningsordning for stigende
energiregninger med tilhørende statslige lån (§ 13):
”Anmodningen
er bindende fra tidspunktet for
anmodningen, og virksomheden kan ikke udtræde af ordningen, før indefrysningsperioden er
udløbet, jf. § 14, stk. 1.”
Med den nuværende formulering er det uklart, hvordan en virksomhed kan indstille sin indefrys-
ningsordningen, når virksomheder rammer loftet for, hvor stor en regning der må indefryses. Så-
fremt dette loft nås inden for de 12 måneder, indefrysningsperioden varer, skal virksomheden na-
turligvis kunne indstille yderligere indefrysning. Dansk Erhverv ordfordrer til, at dette præciseres
i lovteksten.
Endelig foreslås det, at udgangspunktet for loftet ændres fra Q4 2021 til Q3 2021, da det vil give en
mere reel afspejling af prisstigningerne frem til lovens fremsættelse i Q3 2022.
Energiselskabernes gebyropkrævning
Det fremgår af lovbemærkningerne i Lov om en indefrysningsordning for stigende energiregninger
med tilhørende statslige lån (side 32),
”at
energiselskaber vil kunne opkræve gebyrer for admini-
stration af ordningen.”
Af §14, stk. 5 fremgår det, at
”en
energivirksomhed kan opkræve et gebyr
af en virksomhed for energivirksomhedens administration af indefrysningsordningen.”
Dansk Erhverv bakker op om, at energiselskaberne kan gebyrfinansiere meromkostningen for den
arbejdsbyrde, de påtager sig med indefrysningsordningen, og at gebyret isoleres til de virksomhe-
der eller borgere, som gør brug af ordningen. Det er afgørende for Dansk Erhverv, at ordningen
ikke finansieres kollektivt af alle virksomheder.
Side 3/5
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0011.png
DANSK ERHVERV
Det er uklart i lovforslaget, om virksomheder via gebyr kan pålægges at betale for administrationen
af ordningen for husholdningskunder. Det er afgørende for Dansk Erhverv, at de administrative
omkostninger for husholdningernes brug af ordningen ikke overvæltes på virksomhederne.
Det fremgår i bemærkningerne til Lov om en indefrysningsordning for stigende energiregninger
med tilhørende statslige lån (side 15-16), at
”…
administrative omkostninger, der ikke dækkes af
tilsvarende tilskud fra staten eller renteindtægter, som udgangspunkt kunne indregnes som nød-
vendige omkostninger og dermed hæve varmeprisen for alle varmedistributionsvirksomhedens
direkte kunder. Indefrysningsordningen vil derfor også kunne påvirke forbrugere, der ikke selv
har bedt om indefrysning, negativt.”
Dansk Erhverv forstår dette som en krydssubsidiering, hvor nogle virksomheder via deres omkost-
ninger skal betale for andre virksomheders brug af indefrysningsordningen for varmeudgifter.
Dansk Erhverv bakker ikke op om en sådan krydssubsidiering. Dansk Erhverv opfordrer i stedet til
et synligt og transparant gebyr på regningen for de husholdninger og virksomheder, som ønsker at
benytte ordningen. Kun de kunder, som benytter ordningen, bør betale for dens administration.
Konkursrisiko ved langsom implementering
Dansk Erhverv opfordrer til, at ordningen implementeres hurtigst muligt, og at administrationen
for både ansøgende virksomheder og de energiselskaber, der skal administrere ordningen minime-
res.
Det fremgår af lovbemærkninger til Lov om en indefrysningsordning for stigende energiregninger
med tilhørende statslige lån (side 10), at
”Energivirksomhederne skal spille en stor rolle i
udmønt-
ning af indfrysningsordningen. Energivirksomhederne har ikke tidligere administreret en ord-
ning af denne type og kan se frem til at skulle håndtere markant flere henvendelser fra kunder.
Det betyder, at energivirksomhedernes drift- og it-systemer ikke nødvendigvis er på plads ved
lovens vedtagelse. Det indebærer en betydelig risiko for
fejl og lange sagsbehandlingstider.”
Det er alarmerende i en situation med voldsomt pressede virksomheder pga. de høje energipriser.
Der er en kendt og nu offentlig kommunikeret betydelig risiko for fejl og lange sagsbehandlingsti-
der, hvilket kan lede til, at virksomheder ikke får adgang til den nødvendige likviditet i tide. Den
konkrete udarbejdelse af ordningen bør læne sig op ad energiselskabernes eksisterende IT-syste-
mer og øvrige operationsmåde for at sikre hurtig implementering af ordningen.
Dansk Erhverv er grundliggende bekymret for, om den valgte model med at pålægge energiselska-
berne administrationen af likviditetsordningen, er den rette til at sikre en enkel og hurtig model,
hvilket energiselskaberne også har udtrykt bekymring for i pressen. Det er afgørende, at virksom-
heder ikke i praksis forskelsbehandles pga. kompetencer og kapacitet i deres givne energiselskab.
I det ulykkelige tilfælde, at en virksomhed går konkurs som følge af manglende likviditet, fordi
virksomhedens energiselskab ikke er klar til at administrere indefrysningsordningen 1. november,
er det Dansk Erhvervs opfattelse, at staten skal være forpligtet til at stille likviditeten til rådighed i
stedet.
Side 4/5
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0012.png
DANSK ERHVERV
Derudover opfordrer Dansk Erhverv på det kraftigste til, at der indføres en mulighed for udskydelse
af moms, skatter og afgifter for de virksomheder, som er pressede på likviditeten, så virksomhe-
derne ikke ofres til fordel for det politiske ønske om at opfinde en ny likviditetsmodel til erstatning
for de modeller, man anvendte under corona-pandemien.
Skift af energiselskab
Det europæiske el- og gasmarked giver virksomhederne mulighed for frit at skifte leverandør. Der er
behov for afklaring af, hvordan virksomheder, som har skiftet energiselskab siden Q3 2021, og hvor
energiselskabet derfor ikke nødvendigvis har data på pris og forbrug fra 2021, omfattes af ordningen.
Derudover er der behov for afklaring af, om gebyrpålæggelse fra virksomhedens energiselskab kontrakt-
retligt kan begrunde opsigelse af virksomhedens aftale med energiselskabet.
Forrentning
Dansk Erhverv bakker op om en markedsbaseret forretning, og at renten fastsættes til markeds-
rente, så ordningen ikke anvendes til spekulation.
Midlertidig lempelse af elafgift og nedsættelse af tariffer
Dansk Erhverv bakker op om den midlertidige lempelse af elafgiften. Ikke-momspligtige virksom-
heder er i dag stillet ringere end momspligtige virksomheder, idet sidstnævnte kan få refunderet
elafgiften ned til EU’s minimumssats, mens det ikke er tilfældet for de ikke-momspligtige virksom-
heder. Lempelse af den generelle elafgift er dermed en markant og mærkbar håndsrækning til ikke-
momspligtige virksomheder, som f.eks. Den Blå Planet og andre kultur- og oplevelsesvirksomhe-
der. Dansk Erhverv opfordrer til en permanent ligestilling af danske virksomheder, så alle virksom-
heder betaler EU's minimumsafgift.
Dansk Erhverv bakker op om nedsættelsen af Energinets tariffer med 3,1 øre/kWh, da det vil med-
føre en positiv effekt på virksomhedernes langsigtede konkurrenceevne.
Administrative omkostninger
Det fremgår af den politiske aftale om vinterhjælp (side 5), at de administrative omkostninger for
staten er 330 mio. kr. i perioden 2022-2024.
Det bør belyses, hvor store de samlede administrative omkostninger (for både staten og energisel-
skaberne) er ved at oprette en helt ny ordning frem for at have benyttet en af likviditetsordningerne
fra corona-håndteringen (udskydelse af moms, skatter og afgifter).
Med venlig hilsen,
Ulrich Bang
Markedschef for Klima, Energi og Miljø
Dansk Erhverv
Side 5/5
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0013.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigveds Gade 28
1402 København K
Att.: Emma Sommer Degn
Mail:
[email protected]
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar til høring over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov
om en børne- og ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og
selskabsskatteloven (Nedsættelse af den almindelige elaf-
gift i første halvår af 2023 mv., journal-nr. 2022-11807)
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om afgift af elektricitet mv. (herefter Udkast til lovforslag), og takker for muligheden for
at afgive høringssvar.
Dansk Fjernvarmes bemærkninger
Det fremgår bl.a. af høringen, at elafgiften midlertidigt sænkes til EU’s minimumssats.
Dansk Fjernvarme anerkender generelt formålet om at sænke forbrugernes energipriser,
idet dette er sammenfaldende med Dansk Fjernvarmes egne målsætninger på fjernvar-
meområdet.
Dog er det afgørende, at de tiltag, der indføres med henblik på at sænke forbrugernes
energipriser, ikke risikerer at bidrage til en udhuling af grundlaget for den udrulning af
fjernvarme, som er på vej i mange områder – og som både er samfundsøkonomisk hen-
sigtsmæssig, og bliver efterspurgt af forbrugerne. Det er derfor væsentligt for Dansk
Fjernvarme, at der med Udkast til lovforslag ikke lægges op til en yderligere reduktion af
det afgiftsniveau, som pålægges forbrugere, som har elvarme (varmepumpe mv.) som
primær
varmekilde.
Samtidig er det væsentligt, at grænsen på 4.000 kWh til elopvarmede boliger i forhold til
reduceret elvarmeafgift fastholdes. Denne grænse bør fastholdes for ikke yderligere at
stimulere efterspørgsel på el, der vil presse elnettet unødigt og bidrage til øget import af
el eller fastholdelse af el produceret på russisk gas. Det bemærkes i øvrigt, at sænkning
af den almindelige elafgift, således som det foreslås i Udkast til lovforslag også vil stimu-
lere efterspørgslen på el med de samme ugunstige virkninger til følge.
Det lægges samtidig til grund, at Skatteministeriet har evalueret, at en eventuel investe-
ring i en luft-til-luft-varmepumpe til
supplerende
opvarmning ikke i praksis kommer til at
stå i vejen for, at de pågældende forbrugere på et senere tidspunkt vil være villige til at
koble sig til fjernvarmenettet, i de områder, som allerede er eller inden for kort tid vil blive
udlagt til fjernvarme.
------------------
26. sept. 2022
Side 1/2
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0014.png
Side 2/2
Med venlig hilsen
Tine Skovlund –
Økonomisk konsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Mobil: 2189 9969
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0015.png
26. september 2022
LNI
DI-2022-13505
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Udkast til lovforslag om nedsættelse af den almindelige elafgift i første
halvår af 2023, forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023, fremrykning af
forhøjelse af aldersopsparingens lave loft, udvidelse af perioden for
aldersopsparingens høje loft og indførelse af skattepligt på udbytter til
udenlandske stater og deres institutioner
Skatteministeriet har 23. september 2022 (j.nr. 2022-11807) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et udkast til lovforslag om nedsættelse af den almindelige elafgift i første
halvår af 2023, forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023, fremrykning af forhøjelse af
aldersopsparingens lave loft, udvidelse af perioden for aldersopsparingens høje loft og
indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater og deres institutioner.
DI kvitterer for de foreslåede tiltag, som overordnet set ligger i tråd med anbefalinger fra
DI.
Enkelte af lovudkastets elementer giver anledning til følgende specifikke kommentarer:
Midlertidig lempelse af den almindelige elafgift
DI bemærker sig, at forslaget (sammen med tidligere aftalte justeringer af elafgiften) vil
indebære, at den almindelige elafgift pr. 1. juli 2023 vil
stige
fra 0,8 øre/kWh til 69,7
øre/kWh og herefter yderligere til 71,0 øre/kWh pr. 1. januar 2024 for derefter ét år senere
at
falde
til 64,8 øre/kWh pr. 1. januar 2025 (alle i 2023-priser). Dette finder DI
uhensigtsmæssigt og opfordrer til, at et flertal i Folketinget finder den nødvendige –
midlertidige – finansiering til at fremrykke den aftalte 2025-lempelse med 1�½ år således,
at elafgiften fra og med 1. juli 2023 udgør 64,8 øre/kWh.
Desuden skal DI endnu en gang opfordre til, at de sidste – ikke-momspligtige –
virksomheder fritages fra den almindelige elafgift; men i stedet – ligesom de momspligtige
virksomheder – omfattes af EU’s mindstesats for virksomheder (0,4 øre/kWh). At betale
samme høje elafgift som private husholdninger giver store udfordringer for bl.a. private
kulturelle institutioner (f.eks. Den Blå Planet), og det synes umiddelbart uforståeligt,
hvorfor disse virksomheder ikke har lige så meget krav på at være omfattet af den
*SAG*
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
lempelige afgift som f.eks. liberale (momspligtige) erhverv, der fra 1. januar 2023 omfattes
af den lave afgift (når bilag 1 til elafgiftsloven ophæves).
Indførelse af skattepligt på udbytte til udenlandske stater og deres institutioner
DI bemærker sig, at regeringen – med betydelig usikkerhed – skønner, at forslaget vil
medføre et varigt merprovenu på omkring 350 mio. kr. årligt. Dette merprovenu er
imidlertid alene disponeret for 2023.
DI skal på denne baggrund opfordre regeringen til at igangsætte et analysearbejde for at
belyse perspektiverne i at bruge merprovenuet til at mindske eller fjerne
kildebeskatningen af institutionelle porteføljeinvestorer (danske såvel som udenlandske),
således som anbefalet i Produktivitetskommissionens slutrapport (2014). I forbindelse
med forarbejdet til L 221 i 2021 (der bl.a. indførte kildeskat på danske institutionelle
porteføljeinvestorer) blev denne mulighed rejst af DI – men afvist af regeringen bl.a. med
henvisning til, at dette potentielt kan have betydelige provenumæssige konsekvenser,
såfremt konsekvensen bliver, at (direkte) porteføljeinvestorer i stedet vælger at investere
indirekte via institutionelle investorer.
En række lande omkring Danmark – bl.a. Norge, Sverige, Finland og Frankrig – har
imidlertid valgt at fritage institutionelle investorer fra udbytteskat, uden at det (så vidt DI
er bekendt) har medført en sådan ændring af investeringsadfærden hos
porteføljeinvestorer. En ekspertgruppe kunne med fordel drage på erfaringerne fra disse
lande og på den baggrund komme med sine anbefalinger.
Med venlig hilsen
Jacob Bræstrup
Skattepolitisk chef
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0017.png
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0018.png
REJSEARBEJDERE. DK
26.09-2022
.
Foreningen rejsearbejdere.dk siger tak, for indbydelsen om at komme med et høringssvar til. Udkast til
ændringer af lov om ændringer af lov om afgifter af elektricitet m.v. J.nr.2022-11807
Vi har for nuværende ingen bemærkninger til lovforslaget, bortset fra at høringsperioden er alt for kort til så
omfattende et lovforslag. Vi vil følge forslagets videre behandling Folketinget og eventuel sende
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hans Erik Meyer
Formand
Foreningen Rejsearbejdere.dk
telefon: 4018 7648 / 7461 8351
www.rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0019.png
[email protected]
cc:
[email protected],
[email protected],
[email protected],
[email protected],
[email protected]
26.09.2022
Høringssvar til udkast til Lov om ændring af lov om afgift
af elektricitet, lov om en børne- og ungeydelse, pensions-
beskatningsloven og selskabsskatteloven, jf. Journal-
nummer (2022 11087)
F&P har modtaget ovenstående lovudkast i høring den 23. september 2022.
F&P har følgende generelle bemærkninger til den del af lovudkastet, der om-
handler pensionsbeskatningsloven.
F&P hæfter sig ved, at der foreslås en fremrykning af den forhøjelse af alders-
opsparingens lave indbetalingsloft fra 2024 til 2023, som er en del af Aftale
af 24. juni 2022 om etablering af en grøn fond mellem regeringen, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti. Samtidigt øges perioden med det høje loft fra fem til syv år før
folkepensionsalderen, så det bedre kan betale sig at spare op til pension i de
sidste år på arbejdsmarkedet. Det er en vigtig og god forbedring af mulighe-
derne for at spare op til pension, og vil gavne rigtig mange pensionsopspa-
rere.
En hurtig udrulning af aldersopsparingen kræver imidlertid, at politikere og
myndigheder hurtigst muligt får løst udestående knaster med modregning i
offentlige ydelser, så det altid kan betale sig at spare op gennem en aldersop-
sparing. Det vil være påkrævet for, at det for alvor bliver attraktivt for dan-
skerne at spare op gennem aldersopsparing. Vi har noteret os, at tidsplanen
fra Aftalen om etablering af grøn fond fastholdes, dvs. modregningen på ind-
betalingstidspunktet er tidligst fjernet 1. januar 2024. F&P ønsker dialog med
myndighederne om denne vigtige forudsætning for udrulning af aldersop-
sparing.
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Karina Ransby
Underdirektør
Dir.
41 91 90 80
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00204
451445
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Der vil være forskelle mellem pensionsselskaberne på, hvor langt de er med
at brede aldersopsparing ud til deres kunder, og det er ikke alle selskaber,
der vil være klar 1. januar 2023, men branchen vil som altid gøre, hvad vi
kan. Det er selvfølgelig også en beslutning, som er op til de enkelte selskaber
og deres medlemmer.
F&P vil samtidig påpege vigtigheden i, at politikerne får sikret en god balance
mellem fradragsbaserede opsparinger og aldersopsparing. Fradragsbaserede
pensionsordninger er det helt centrale element i det danske pensionssystem,
og derfor bør partierne, som et naturligt næste skridt, tage fat på
Kommissi-
onen for nedslidning og tilbagetræknings
anbefalinger om at hæve skatte-
fradragene for fradragsbaserede ordninger.
F&P skal afslutningsvis udtrykke bekymring over den ultrakorte høringspro-
ces, hvilket gør det vanskeligt at gennemføre tilfredsstillende høring blandt
vores medlemsorganisationer.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00204
451445
Med venlig hilsen
Karina Ransby
Side 2
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0021.png
Arkiveret:
28. september 2022 13:03:52
Fra:
3 - SIK Høringer (SIK)
Tidspunkt for mail-modtagelse:
Mon, 26 Sep 2022 09:10:15
Sendt:
26. september 2022 11:10:15
Til:
Lovgivning og Økonomi
Cc:
Mareike Høgh Larsen Anders Nielsen Margrete Kiil
Emne:
VS: Høring af lovforslag om Nedsættelse af den alm. elafgift, forhøjelse af børne- og ungeydelse i 2023, fremrykning af
aldersopsparingspensionens love mv. og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater (SKM: 863974)
Vigtigt:
Normal
Følsomhed:
None
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Jer
Sikkerhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til høring af lovforslag om Nedsættelse af den alm. elafgift, forhøjelse af
børne- og ungeydelse i 2023, fremrykning af aldersopsparingspensionens love mv. og indførelse af skattepligt på udbytter til
udenlandske stater (SKM: 863974).
Venlig hilsen
Lene Tellund Reis
Kundekons ul ent
Direkte: +45 33 73 23 67
Mobil: +45 29 69 27 67
E-mail:
[email protected]
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og derefter slette e-mailen og
enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
23. september 2022 19:13
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>; ATP
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Boligselskabernes Landsforening
<[email protected]>; Retssikkerhed <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Læskedrik Fabrikanter (info)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DAKOFA <[email protected]>;
Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; Danmarks Fiskeriforening (mail) <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0022.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv
(høring) <[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Planteværn <[email protected]>; info@dansk-
retursystem.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Advokater
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>; [email protected]; Danske Rederier <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>; Danske Universiteter <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Det Økologiske Råd og Selskab <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Emballageindustrien
<[email protected]>; DI – Transport <[email protected]>; Digitaliseringsklar lovgivning - høring <[email protected]>;
[email protected]; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; [email protected]; Dansk Transport og
Logistik (DTL) <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>; 1 - FSTS Forsyningstilsynet
<[email protected]>; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Finanstilsynet <[email protected]>; [email protected]; Forbrugerrådet
<[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Foreningen af rådgivende ingeniører
<[email protected]>; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Horesta <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; 1 - KFST Officiel hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; Kræftens Bekæmpelse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Søfartens Ledere
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; MST
Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; Inger Schroll-
Fleischer <[email protected]>; NOAHs Sekretariat (noah) <[email protected]>; [email protected]; Nærbutikkernes
Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Plastindustrien i Danmark
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Retssikkerhed <[email protected]>; Rigsombuddet <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; SEGES <[email protected]>; [email protected]; Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Søfartsstyrelsen
Hovedpostkasse <[email protected]>; UDK-hø[email protected] <[email protected]>; [email protected]; Veltek <[email protected]>;
[email protected]; Vindmølleindustrien <[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; Økologisk Landsforening <[email protected]>; Økonomistyrelsen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om Nedsættelse af den alm. elafgift, forhøjelse af børne- og ungeydelse i 2023, fremrykning af
aldersopsparingspensionens love mv. og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater (SKM: 863974)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om en børne- og
ungeydelse, pensionsbeskatningsloven og selskabsskatteloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i første halvår
af 2023, forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023, fremrykning af forhøjelse af aldersopsparingens lave loft,
udvidelse af perioden for aldersopsparingens høje loft og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater og
deres institutioner).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé, udkast til lovforslag og høringsliste.
Lovforslaget sendes i kort ekstern høring i perioden fra
fredag den 23. september til kl. 11.00 mandag den 26.
september 2022.
Skatteministeriet skal derfor anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
kl. 11.00
mandag den 26. september 2022.
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2629505_0023.png
Høringssvar bedes sendt til [email protected] med henvisning til journalnummer 2022-11807. Der bedes
samtidig sendes en kopi til [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected], [email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk