Skatteudvalget 2021-22
L 214 Bilag 2
Offentligt
2628731_0001.png
27. september 2022
J.nr. 2022 - 11807
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om en børne- og unge-
ydelse, pensionsbeskatningsloven og selskabsskatteloven (Nedsættelse af den almindelige
elafgift i første halvår af 2023, forhøjelse af børne- og ungeydelsen i 2023, fremrykning af
forhøjelse af aldersopsparingens lave loft, udvidelse af perioden for aldersopsparingens
høje loft og indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske stater og deres institutio-
ner).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Akademikerne
Akademikerne hæfter sig ved, at
der foreslås en fremrykning af den
forhøjelse af aldersopsparingens
lave indbetalingsloft, som er en del
af Aftale om en grøn fond, lige-
som det foreslås at udvide perio-
den for aldersopsparingens høje
indbetalingsloft med to år.
Akademikerne bemærker i den for-
bindelse, at det forudsættes, at der
samtidigt laves regler vedrørende
indkomstmodregning i visse soci-
ale ydelser, så indbetalinger til al-
dersopsparingen ikke længere giver
anledning til modregning i disse på
indbetalingstidspunktet. Akademi-
kerne henviser til Aftale om en
grøn fond, hvorefter regeringen
forpligtes til at gå i dialog med
pensionsbranchen og Udbetaling
Danmark med henblik på at af-
klare, om ændringerne vedr. mod-
regning kan implementeres pr. 1.
januar 2024.
I modsætning til fradragsberetti-
gede pensionsindbetalinger indgår
indbetalinger til aldersopsparing i
indbetalerens skattepligtige ind-
komst på indbetalingstidspunktet.
Det betyder, at en omlægning af
pensionsindbetalinger fra fradrags-
berettiget pensionsopsparing til al-
dersopsparing umiddelbart medfø-
rer øget modregning i visse sociale
ydelser, som bliver aftrappet som
følge af modtagerens skattepligtige
indkomst.
For at kunne sikre, at der ikke sker
uhensigtsmæssige omlægninger af
pension til aldersopsparing, mod-
tager pensionsselskaberne efter
gældende ret oplysninger fra Ud-
betaling Danmark om hvilke af de-
res kunder, der bor i en husstand,
hvor en eller flere modtager ind-
komstafhængige ydelser. Denne
adgang til information ændres der
ikke på.
Akademikerne finder derfor, at en
fremrykning forudsætter dialog
med pensionsbranchen og Udbeta-
ling Danmark. Med fremrykningen
er der ifølge Akademikerne risiko
for, at der kan opstå situationer,
hvor branchen ikke er klar til at
håndtere indbetalingerne og/eller
der sker en uhensigtsmæssig mod-
regning.
Før der for den enkelte pensions-
opsparer træffes beslutning om at
øge indbetalingen til aldersopspa-
ring, vil pensionsinstituttet derfor
kunne benytte sig af denne infor-
mationsadgang.
Det bemærkes i den forbindelse, at
det vil være op til den enkelte at
vælge, i hvilket omfang man vil
øge indbetalingerne til en alders-
opsparing.
I øvrigt bemærkes, at regeringen er
godt i gang med at udarbejde ar-
bejdsgrundlaget for den
Side 2 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kommende dialog med pensions-
branchen og Udbetaling Danmark.
Akademikerne er i øvrigt bekym-
rede over den ultrakorte hørings-
proces.
Det medgives, at den korte hø-
ringsfrist ikke er optimal, men den
korte høringsperiode er begrundet
i, at aftalen indeholder et ønske
om hastebehandling i Folketinget
før Folketingets åbning.
ATP/Udbetaling Dan-
mark
Udbetaling Danmark beder om, at
beløbet benævnes forhøjelse i ste-
det for tillæg, idet det er en del af
den eksisterende ydelse og ikke en
ny ydelsesart. Desuden vil det på
kontoudtog og i Udbetaling Dan-
marks Selvbetjening ikke være mu-
ligt at benævne det som et tillæg -
beløbet for udbetalingen vil blot
være ekstraordinært højere.
Betegnelsen for den midlertidige
forhøjelse er blevet tilpasset.
Derudover bemærker Udbetaling
Danmark, at det fremgår af de spe-
cielle bemærkninger til § 2, nr. 1, at
det foreslås, at det i § 1, stk. 1, i
lov om en børne- og ungeydelse
indsættes som 9. pkt., at i 1. kvartal
2023 tillægges de i stk. 1 og 2
nævnte beløb derudover samlet
660 kr. Det ses ikke afspejlet i ud-
kastets § 2, nr. 1, hvor det fremgår,
at i 2023 tillægges de i stk. 1 og 2
nævnte beløb derudover 660 kr.
Uoverensstemmelsen er blevet
korrigeret.
Udbetaling Danmark foreslår, at
det præciseres i bemærkningerne,
at retten skal være erhvervet ved
indgangen til kvartalet for den 1.
januar 2023. Således vil det være i
overensstemmelse med lovens
Det fremgår af de specielle be-
mærkninger til lovforslaget, at ret-
ten til udbetaling af børne- og un-
geydelsen som hidtil vil skulle være
opfyldt den første dag i den
Side 3 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bestemmelser § 5, stk. 3 og 4,
hvorefter ydelsen udbetales første
gang for det kvartal/den måned,
der følger efter det kvartal/den
måned, i hvilket retten til ydelsen
er erhvervet. Det vil også være i
overensstemmelse med formule-
ringen om, at børn, der er født den
1. januar 2023 eller senere ikke er-
hverver ret til forhøjelsen.
periode, som den enkelte udbeta-
ling vedrører.
Det er tilføjet i de specielle be-
mærkninger til lovforslaget, at be-
tingelserne for retten til den fore-
slåede forhøjelse vil skulle følge de
gældende betingelser for retten til
børne- og ungeydelsen, og dermed
også tidspunktet for, hvornår be-
tingelserne for udbetaling skal
være opfyldt. Det betyder, at be-
tingelserne for udbetaling af den
foreslåede forhøjelse vil skulle
være opfyldt den første dag i den
periode, som den enkelte udbeta-
ling vedrører, jf. § 3 i lov om en
børne- og ungeydelse.
Udbetaling Danmark oplyser, at
man fx skal opfylde betingelserne
for udbetaling i februar for at være
berettiget til udbetalingen i marts.
Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at
betingelserne for retten til unge-
ydelsen alene er opfyldt forud for
januar 2023. Bortfalder ungeydel-
sen undervejs i 1. kvartal, bortfal-
der forhøjelsen af satsen også.
Med den nuværende formulering
vil man have ret til forhøjelsen,
også selvom man ikke har ret til
ungeydelsen. Dette kan Udbetaling
Danmark ikke administrere, da de
ligger udenfor de almindelige reg-
ler, som systemet understøtter.
Det fremgår af de specielle be-
mærkninger til lovforslaget, at det
vil have indflydelse på den midler-
tidige forhøjelse, hvis et barn fx
først flytter til Danmark i januar.
Det er i lovforslaget yderligere
præciseret, at betingelserne for er-
hvervelse af ydelsen som hidtil vil
skulle være opfyldt den første dag i
den periode, som den enkelte ud-
betaling vedrører. Dette er i over-
ensstemmelse med § 3 i lov om en
børne- og ungeydelse. Administra-
tionen af forhøjelsen skal således i
denne sammenhæng følge admini-
strationen af den gældende børne-
og ungeydelse.
Udbetaling Danmark foreslår også,
at det supplerende fremgår, at de
øvrige betingelser skal være op-
fyldt i kvartalet/måneden forud
Det er præciseret, at betingelserne
for retten til børne- og ungeydel-
sen, jf. § 2 i lov om en børne- og
ungeydelse, også gælder for den
Side 4 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for den 1. januar 2023 for at opnå
ret til ydelsen.
midlertidige forhøjelse af børne-
og ungeydelsen.
BL
Danmarks Al-
mene Boliger
BL bemærker, at det med de høje
energi-priser og den høje inflation,
der presser mange familiers øko-
nomi, er helt afgørende med politi-
ske tiltag, der kan afbøde virknin-
gerne heraf og mindske risikoen
for, at familier mister deres hjem.
Med Aftalen om vinterhjælp er der
taget et godt skridt i den rigtige
retning, men det må fortsat nøje
vurderes, om der er behov for
yderligere målrettede tiltag til sær-
lige grupper med presset økonomi.
BL fremhæver, at for at hjælpen
kan ydes hurtigst muligt, bør det
overvejes, om lempelsen af den al-
mindelige elafgift kan fremrykkes i
forhold til at træde i kraft 1. januar
2023.
En fremrykning af nedsættelsen af
elafgiften til 0,8 øre pr. kWh vil
kræve yderligere finansiering.
En ikrafttræden før den 1. januar
2023 vurderes desuden at skabe
uforholdsmæssige udfordringer for
de virksomheder, der afregner
moms kvartalsvist (elafgift afreg-
nes månedsvist), idet godtgørelse
af betalt elafgift ned til minimums-
afgiften derved vil skulle opgøres
og angives imellem to momsafreg-
ningstidspunkter.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har afgivet samlet
høringssvar til forslag til lov om
likviditetslån til indefrysning af hø-
jere energiregninger for hushold-
ninger, virksomheder mv., forslag
til lov om en indefrysningsordning
for stigende energiregninger med
tilhørende statslige lån (indefrys-
ningsordning) og forslag til lov om
Side 5 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ændring af lov om afgift af elektri-
citet, pensionsbeskatningsloven og
selskabsskatteloven. Dansk Er-
hverv har forståelse for den ha-
stende karakter af lovforslagene,
men har i den forbindelse haft kort
tid til at forberede høringssvar og
konsultere medlemmer.
Dansk Erhverv er henset til de
høje energipriser, der presser
mange danske virksomheder, posi-
tiv overfor de tiltag, der kan hjælpe
virksomhederne med at over-
komme likviditetsproblemer.
Dansk Erhverv fremhæver, at
mange virksomheder dog fortsat
vil være ekstremt presserede på
grund af de høje energipriser, og at
det derfor ikke kan udelukkes, at
der er behov for yderligere tiltag,
bl.a. set i lyset af tiltag i Danmarks
nabolande.
Dansk Erhverv bakker op om den
midlertidige lempelse af elafgiften.
Dansk Erhverv bemærker, at ikke-
momspligtige virksomheder i dag
er stillet ringere end momspligtige
virksomheder, som kan refunderet
elafgiften ned til EU's minimums-
sats, hvilket ikke er tilfældet for
ikke-momspligtige virksomheder.
Lempelsen af den almindelige elaf-
gift er dermed en markant og
mærkbar håndsrækning til ikke-
momspligtige virksomheder som
f.eks. Den Blå Planet og andre kul-
tur- og oplevelsesvirksomheder.
Dansk Erhverv opfordrer til en
Den danske elafgift sondrer
grundlæggende mellem momsregi-
strerede virksomheder, der har ad-
gang til lavere satser, og ikke-
momsregistrerede virksomheder
(fx lønsumspligtige virksomheder
og kulturelle aktiviteter), der ikke
har adgang til lavere satser. Ikke-
momsregistrerede virksomheder
betaler almindelig elafgift for hele
deres elforbrug. Den almindelige
elafgift lempes med lovforslaget
ned til EU's minimumsafgift.
Side 6 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
permanent ligestilling af danske
virksomheder, så alle virksomhe-
der betaler EU's minimumsafgift.
Momskriteriet er historisk betinget
og blev indført som en praktisk
metode til at gennemføre lavere
satser for erhverv, da elafgiften
blev indført i 1977. Denne syste-
matik gælder for elafgiften, men
også for energiafgifterne på fossile
brændsler. En udvidelse af de ned-
satte satser af elafgiften til også at
omfatte kulturelle aktiviteter og
lønsumspligtige virksomheder, vil
derfor bryde med et grundlæg-
gende princip bag den nuværende
systematik. Skal systematikken op-
retholdes, vil afgiften på fossile
brændsler til proces derfor ligele-
des skulle reduceres for kulturelle
aktiviteter og lønsumspligtige virk-
somheder.
En udvidelse af den lempede elaf-
gift til at omfatte ikke-momsplig-
tige virksomheder vil endvidere in-
debære et behov for et nyt admini-
strationssystem, da lempelsen i dag
netop sker igennem refusioner ba-
seret på momssystemet.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme anerkender ge-
nerelt formålet med at sænke for-
brugernes energipriser, som er
sammenfaldne med Dansk Fjern-
varmes egne målsætninger på
fjernvarmeområdet.
Dansk Fjernvarme bemærker dog,
at de tiltag, der indføres med hen-
blik på at sænke forbrugernes
energipriser, ikke risikerer at bi-
drage til en udhuling af grundlaget
for udrulningen af fjernvarme, og
som både er samfundsøkonomisk
Med lovforslaget lempes afgiften
på elektricitet anvendt til alminde-
ligt forbrug. Afgiften på elvarme
følger allerede de minimumssatser,
der følger af EU's energibeskat-
ningsdirektiv, og disse satser lem-
pes derfor ikke yderligere.
Side 7 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hensigtsmæssig og bliver efter-
spurgt af forbrugerne. Det er der-
for væsentligt for Dansk Fjern-
varme, at der med lovforslaget
ikke lægges op til en yderligere re-
duktion af det afgiftsniveau, som
pålægges forbrugere, som har el-
varme (varmepumpe mv.) som pri-
mær varmekilde.
Dansk Fjernvarme bemærker, at
det er væsentligt, at grænsen på
4.000 kWh til elopvarmede boliger
fastholdes, for ikke at stimulere ef-
terspørgslen på el yderligere, hvil-
ket vil presse elnettet unødigt, bi-
drage til import af el eller fastholde
el produceret på russisk gas.
Der er med lovforslaget ikke fore-
taget ændringer i grænsen for,
hvornår husholdninger mv. kan
anvende den reducerede afgiftssats
for elvarme.
Dansk Fjernvarme lægger samtidig
til grund, at Skatteministeriet har
evalueret en eventuel investering i
en luft-til-luft-varmepumpe til sup-
plerende opvarmning ikke i praksis
kommer til at stå i vejen for, at de
pågældende forbrugere på et se-
nere tidspunkt vil være villige til at
koble sig til fjernvarmenettet.
Med Klimaaftale for grøn strøm
og varme af 25. juni 2022, blev der
iværksat en række initiativer, der
skulle understøtte udrulningen af
fjernvarme. Aftalepartierne bag
Aftale om vinterhjælp af 23. sep-
tember 2022 er enige om, at det er
nødvendigt at fremrykke og styrke
udrulningen af fjernvarme yderli-
gere. Derfor indebærer aftalen en
forøgelse af puljen til udrulning af
fjernvarme.
Dansk Industri
DI bemærker, at forslaget sammen
med tidligere aftale justeringer af
elafgiften, vil indebære, at den al-
mindelige elafgift pr. 1. juli 2023
vil stige fra 0,8 øre pr. kWh til 69,7
øre pr. kWh, herefter til 71,0 øre
pr kWh pr. 1. januar 2024, for her-
efter at falde til 64,8 øre pr. kWh
pr. 1. januar 2025. DI finder det
De ændringer, der foreslås gen-
nemført med lovforslaget, udgør
en yderligere lempelse i forhold til
det, der blev aftalt i forbindelse
med Energiaftalen af den 18. juni
2018, Aftale om ny reformpakke
for dansk økonomi af 21. januar
2022 og Aftale om kompensation
af borgere for stigende energipriser
Side 8 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
uhensigtsmæssigt og opfordrer til,
at finde den nødvendige finansie-
ring til at fremrykke den aftalte
2025-lempelse med 1,5 år, så elaf-
giften fra og med den 1. juli 2023
udgør 64,7 øre pr. kWh.
af 24. juni 2022. En fremrykning
af nedsættelserne vil øge finansie-
ringsbehovet.
DI opfordrer til, at ikke-moms-
pligtige virksomheder omfattes af
EU's minimumssats for virksom-
heder (0,4 øre pr. kWh) i stedet for
den almindelige elafgift. DI frem-
hæver, at det giver store udfordrin-
ger for bl.a. kulturelle institutioner
(f.eks. Den Blå Planet) og at det
synes uforståeligt, hvorfor disse
virksomheder ikke har krav på at
være omfattet af den lavere afgift,
ligesom f.eks. liberale erhverv, der
fra 1. januar 2023 omfattes heraf.
Der henvises til kommentar til be-
mærkninger fra Dansk erhverv.
DI opfordrer regeringen til at
igangsætte et analysearbejde for at
belyse perspektiverne i at bruge
merprovenuet fra skattepligten på
udbytter til fremmede stater til
som anbefalet af Produktivitets-
kommissionen at afskaffe udbytte-
kildebeskatningen af (danske og
udenlandske) institutionelle porte-
føljeinvestorer.
Nærværende lovforslag omhandler
en udvidelse af reglerne om be-
grænset skattepligt af udbytter,
som tillige vil have den virkning, at
der vil blive en mere ensartet be-
handling af (danske og udenland-
ske) juridiske enheder.
Det er opfattelsen, at der ikke er
grundlag for at afskaffe udbyttekil-
deskatten for institutionelle inve-
storer, og dermed at det er opfat-
telsen, at der ikke er grundlag for
at igangsætte en analyse af pro-
blemstillingen.
Ejendom Danmark
EjendomDanmark oplever en ge-
nerel og stærkt problematisk ten-
dens til brug af hastelovgivning og
skal i almindelighed advare
Side 9 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
herimod, da det besværliggør en
reel kvalitetssikring af lovforslaget.
EjendomDanmark vurderer, at det
næppe ville have gjort nogen for-
skel for opnåelsen af det med lov-
forslagets ønskede politiske mål,
hvis man havde udskudt vedtagel-
sen af forslaget med en uge og på
den måde sikret en grundigere for-
beredelsesproces.
Der henvises til kommentar til be-
mærkninger fra Akademikerne.
Foreningen rejsearbej-
dere.dk
Foreningen rejsearbejdere.dk har
ikke bemærkninger til lovforslaget,
men bemærker, at høringsperioden
er alt for kort til et så omfattende
lovforslag.
Der henvises til kommentar be-
mærkninger fra Akademikerne.
Foreningen rejsearbejdere.dk vil
følge lovforslagets videre behand-
ling i Folketinget og eventuelt
sende bemærkninger.
Forsikring & Pension
F&P finder, at forhøjelsen af al-
dersopsparingens lave indbeta-
lingsloft og udvidelsen af perioden
med det høje loft fra fem til syv år
før folkepensionsalderen, er vig-
tige og gode forbedringer af mulig-
hederne for at spare op til pension,
og vil gavne rigtig mange pensi-
onsopsparere.
F&P bemærker dog, at en hurtig
udrulning af aldersopsparingen
kræver, at udestående knaster med
modregning i offentlige ydelser
hurtigst muligt løses. F&P noterer
sig, at tidsplanen fra Aftalen om
Regeringen vil gå i dialog med
pensionsbranchen og Udbetaling
Danmark, når arbejdsgrundlaget
for denne dialog er færdiggjort.
Side 10 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
etablering af grøn fond fastholdes,
dvs. at modregningen på indbeta-
lingstidspunktet er fjernet 1. januar
2024. F&P ønsker dialog med
myndighederne om denne vigtige
forudsætning for udrulning af al-
dersopsparing.
Der vil være forskelle mellem pen-
sionsselskaberne på, hvor langt de
er med at brede aldersopsparing
ud til deres kunder, og det er ikke
alle selskaber, der vil være klar 1.
januar 2023, men branchen vil
som altid gøre, hvad den kan. Det
er selvfølgelig også en beslutning,
som er op til de enkelte selskaber
og deres medlemmer.
Det vil ikke være nødvendigt for
de enkelte pensionsinstitutter at
være klar til at modtage forøgede
indbetalinger den 1. januar 2023.
Indbetalinger til aldersopsparing
med virkning for 2023 kan således
foretages på et hvilket som helst
tidspunkt i 2023.
F&P finder det vigtigt, at der sik-
res en god balance mellem fra-
dragsbaserede pensionsordninger
og aldersopsparing. Fradragsbase-
rede pensionsordninger er det helt
centrale element i det danske pen-
sionssystem, og derfor bør parti-
erne, som et naturligt næste skridt,
tage fat på Kommissionen for ned-
slidning og tilbagetræknings anbe-
falinger om at hæve skattefradra-
gene for fradragsbaserede ordnin-
ger.
Både forhøjelsen af det lave alders-
opsparingsloft og udvidelsen af
perioden for det høje loft er en del
af anbefalingerne fra Kommission
for nedslidning og tilbagetrækning.
Det samme gælder tiltaget om at
justere reglerne for beregning af
indkomstafhængige offentlige
ydelser, jf. Aftalen om en grøn
fond. Regeringen er opmærksom
på de andre forslag fra Kommissi-
onen for nedslidning og tilbage-
trækning, herunder forslaget om at
forhøje værdien af det ekstra pen-
sionsfradrag.
F&P er i øvrigt bekymret over den
ultrakorte høringsproces.
Der henvises til kommentar til be-
mærkninger fra Akademikerne.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Side 11 af 12
L 214 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2628731_0012.png
Side 12 af 12