Erhvervsudvalget 2021-22
L 213 Bilag 8
Offentligt
2629797_0001.png
Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. september 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, KF, SF, RV, EL, DD og FG)
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 12, stk. 1, således at 2. behandling kan
finde sted tidligere end 2 dage efter 1. behandling, fra be-
stemmelsen i § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget kommer
til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, SF, RV, EL og DD) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Moderaterne, Inuit Ataqati-
giit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin hav-
de ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget
og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne
For Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dan-
marksdemokraternes medlemmer af udvalget er det helt cen-
tralt, at der er tryghed om danskernes økonomi. Danskerne
og danske virksomheder står lige nu over for meget høje
energiregninger. Det er en situation, der bekymrer de tre par-
tier meget, og som partierne tager meget alvorligt. Derfor er
det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at finde løsninger for de
danske husholdninger og danske virksomheder. En indefry-
sningsordning løser ikke udfordringerne, men det sikrer en
frivillig mulighed for de danskere og danske virksomheder,
der måtte finde det gavnligt i den nuværende situation.
For Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarks-
demokraterne har det været afgørende at sikre, at der ikke
bliver tale om en ny varmechecklignende skandale. Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne har
derfor insisteret på, at der så vidt muligt tages udgangspunkt
i eksisterende systemer, og at der lyttes til de aktører, der
skal føre indefrysningsordningen ud i livet. For Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne er
det centralt, at det, partierne er med til at vedtage, også
skal kunne klare mødet med virkeligheden. Det kunne var-
mechecken ikke, fordi regeringen og de øvrige aftalepartier
ikke ville lytte til advarslerne fra Venstre og Det Konservati-
ve Folkeparti og fra regeringens egne embedsmænd.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemo-
kraterne noterer sig følgende tekststykke fra aftaleteksten:
»Aftalepartierne noterer sig, at regeringen har været i
tæt dialog med organisationerne, og har på den baggrund
orienteret aftalepartierne om, at brancheorganisationerne for
energiselskaberne har tilkendegivet, at ordningen kan reali-
seres«.
AX028159
L 213 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28/9-22
2629797_0002.png
2
Regeringen har således garanteret over for Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne og de øv-
rige aftalepartier, at aftalen om indefrysning er mulig at
implementere inden for en overskuelig tidsramme og uden
ubehagelige administrative overraskelser. Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Danmarksdemokraterne vil holde
regeringen op på dens ord og følge implementeringen nøje.
Samlet set finder Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Danmarksdemokraterne, at aftalen om vinterpakken er en
fornuftig og balanceret aftale. Samlet nedbringes regningen
for elkunderne, børnefamilierne får en hjælpende hånd, og
vi skubber lidt mere til den grønne omstilling. Aftalen er
fuldt finansieret. Det skal den være, da vi også er i en meget
ømtålelig situation i forhold til inflationen. Vi kan ikke bare
udskrive ufinansierede check, selv om det lyder fristende.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemo-
kraterne bemærker, at dele af aftalen skal udmøntes i en
række bekendtgørelser. Venstre, Det Konservative Folkepar-
ti og Danmarksdemokraterne henstiller kraftigt til, at disse
udstedes inden et eventuelt folketingsvalg.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at
Dansk Folkeparti deler den bekymring, der ligger til grund
for lovforslag L 212, L 213 og L 214 om en såkaldt vinter-
hjælp for at afbøde de stigende energiregninger.
Dansk Folkeparti mener imidlertid, at den foreslåede ord-
ning ikke hjælper meget i den situation, danskerne og virk-
somhederne er i. Dansk Folkeparti er positiv over for, at
elafgiften sænkes, men havde ønsket, at varigheden af perio-
den for lempelsen var væsentlig længere. Dansk Folkeparti
har på den baggrund stillet et ændringsforslag til L 214 om
at forlænge varigheden af en lavere elafgift, så lempelsen
gælder fra den 15. oktober 2022 til og med den 30. septem-
ber 2023.
Dansk Folkeparti har endvidere ønsket, at prisen på trans-
port af el ikke hæves netop nu. Dansk Folkeparti bemærker
i den forbindelse, at mange danskere i disse dage modtager
meldinger om, at taksten stiger til det dobbelte. Der er tale
om en stigning, der er højere end det, elafgiften sænkes
med.
På grund af energikrisen opfordrer Dansk Folkeparti re-
geringen til at pålægge de decentrale varmeværker, at de
ikke må opbygge deres biomasselagre til mere end 80 pct. i
perioden fra den 1. oktober 2022 til og med den 30. septem-
ber 2023. Endvidere har Dansk Folkeparti med henblik på at
gøre en reel forskel for danskerne og virksomhederne midt
i energikrisen stillet et ændringsforslag til L 214, der har
til formål at halvere afgiften på gas i perioden fra den 15.
oktober 2022 til og med den 30. september 2023.
Alt i alt mener Dansk Folkeparti ikke, at der med de fore-
slåede initiativer i lovforslag L 212, L 213 og L 214 er tale
om en reel hjælpepakke, der gør en forskel for danskerne og
virksomhederne.
Dansk Folkeparti kan på den baggrund ikke støtte lov-
forslag L 212 og L 213. Dansk Folkeparti vil stemme for
lovforslag L 214, hvis Dansk Folkepartis ændringsforslag
vedtages. Hvis ændringsforslagene ikke vedtages, vil Dansk
Folkeparti stemme hverken for eller imod lovforslag L 214.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, KF, SF, RV,
EL, DD og LA):
Til § 3
1)
I
stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kravet til andre«: »end
Erhvervsstyrelsen«.
[Præcisering af, at energivirksomheders fordringer kan over-
drages til Erhvervsstyrelsen i forbindelse med en konkurs]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af § 3, stk. 2, 1. pkt., fremgår det, at energivirksom-
hederne er afskåret fra at overdrage deres fordring til an-
dre. Afskæringen af overdragelse af kravet til andre indebæ-
rer ikke, at staten ikke må købe fordringerne, hvis husstan-
den eller virksomheden ikke betaler beløbet til energivirk-
somheden.
Det foreslås med tilføjelsen til § 3, stk. 2, 1. pkt., at
det præciseres, at fordringer kan overdrages til Erhvervssty-
relsen. Dette kan bl.a. blive relevant, i tilfælde af at en
energivirksomhed går konkurs.
Præciseringen indebærer således, at fordringen ikke vil
kunne indgå i energivirksomhedens konkursbo, hvis energi-
virksomheden måtte blive taget under konkursbehandling
efter bevillingen af likviditetslånet. Det bliver derved ikke
en del af konkursboets fordringsmasse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. september 2022 og var
til 1. behandling den 28. september 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 23. septem-
ber 2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
409. Den 26. september 2022 sendte erhvervsministeren hø-
ringssvarene til udvalget. Den 27. september 2022 sendte
erhvervsministeren et høringsnotat til udvalget.
L 213 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28/9-22
2629797_0003.png
3
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (FG) Torsten Schack Pedersen (V)
Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V)
Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (DD) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
15
14
13
13
8
6
4
Liberal Alliance (LA)
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
2
2
1
1
1
1
1
6