Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. september 2022
2 udkast
til (Ændringsforslag fra Erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget/<>tal i udvalget] indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 12, stk.
1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænknin-
gen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestem-
melsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmel-
sen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Moderaterne, Inuit Ataqati-
giit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin hav-
de ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget
og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne
For Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dan-
marksdemokraternes medlemmer af udvalget er det helt cen-
tralt, at der er tryghed om danskernes økonomi. Danskerne
og danske virksomheder står lige nu over for meget høje
energiregninger. Det er en situation, der bekymrer de tre par-
tier meget, og som partierne tager meget alvorligt. Derfor er
det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at finde løsninger for de
danske husholdninger og danske virksomheder. En indefry-
sningsordning løser ikke udfordringerne, men det sikrer en
frivillig mulighed for de danskere og danske virksomheder,
der måtte finde det gavnligt i den nuværende situation.
For Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarks-
demokraterne har det været afgørende at sikre, at der ikke
bliver tale om en ny varmecheck-lignende skandale. Venst-
re, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne
har derfor insisteret på, at der så vidt muligt tages udgangs-
punkt i eksisterende systemer, og at der lyttes til de aktører,
der skal føre indefrysningsordningen ud i virkeligheden. For
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokra-
terne er det centralt, at de ting, partierne er med til at ved-
tage, også skal kunne klare mødet med virkeligheden. Det
kunne varmechecken ikke, fordi regeringen og de øvrige
aftalepartier ikke ville lytte til advarslerne fra Venstre og
Det Konservative Folkeparti og fra regeringens egne em-
bedsmænd.
Venstre, Konservative Folkeparti og Danmarksdemokra-
terne noterer sig følgende tekststykke fra aftaleteksten: »Af-
talepartierne noterer sig, at regeringen har været i tæt
dialog med organisationerne, og har på den baggrund ori-
enteret aftalepartierne om, at brancheorganisationerne for
energiselskaberne har tilkendegivet, at ordningen kan reali-
seres.«
Regeringen har således garanteret overfor Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne og de
øvrige aftalepartier, at aftalen om indefrysning er mulig at
implementere inden for en overskuelig tidsramme og uden
DokumentId
Journalnummer