Erhvervsudvalget 2021-22
L 213 Bilag 7
Offentligt
2629712_0001.png
Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. september 2022
2 udkast
til (Ændringsforslag fra Erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget/<>tal i udvalget] indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 12, stk.
1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænknin-
gen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestem-
melsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmel-
sen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Moderaterne, Inuit Ataqati-
giit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin hav-
de ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget
og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne
For Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dan-
marksdemokraternes medlemmer af udvalget er det helt cen-
tralt, at der er tryghed om danskernes økonomi. Danskerne
og danske virksomheder står lige nu over for meget høje
energiregninger. Det er en situation, der bekymrer de tre par-
tier meget, og som partierne tager meget alvorligt. Derfor er
det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at finde løsninger for de
danske husholdninger og danske virksomheder. En indefry-
sningsordning løser ikke udfordringerne, men det sikrer en
frivillig mulighed for de danskere og danske virksomheder,
der måtte finde det gavnligt i den nuværende situation.
For Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarks-
demokraterne har det været afgørende at sikre, at der ikke
bliver tale om en ny varmecheck-lignende skandale. Venst-
re, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne
har derfor insisteret på, at der så vidt muligt tages udgangs-
punkt i eksisterende systemer, og at der lyttes til de aktører,
der skal føre indefrysningsordningen ud i virkeligheden. For
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokra-
terne er det centralt, at de ting, partierne er med til at ved-
tage, også skal kunne klare mødet med virkeligheden. Det
kunne varmechecken ikke, fordi regeringen og de øvrige
aftalepartier ikke ville lytte til advarslerne fra Venstre og
Det Konservative Folkeparti og fra regeringens egne em-
bedsmænd.
Venstre, Konservative Folkeparti og Danmarksdemokra-
terne noterer sig følgende tekststykke fra aftaleteksten: »Af-
talepartierne noterer sig, at regeringen har været i tæt
dialog med organisationerne, og har på den baggrund ori-
enteret aftalepartierne om, at brancheorganisationerne for
energiselskaberne har tilkendegivet, at ordningen kan reali-
seres.«
Regeringen har således garanteret overfor Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne og de
øvrige aftalepartier, at aftalen om indefrysning er mulig at
implementere inden for en overskuelig tidsramme og uden
DokumentId
Journalnummer
L 213 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2629712_0002.png
2
ubehagelige administrative overraskelser. Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Danmarksdemokraterne vil holde
regeringen op på sit ord og følge implementeringen nøje.
Samlet set finder Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Danmarksdemokraterne, at aftalen om Vinterpakken er
en fornuftig og balanceret aftale. Samlet nedbringes regnin-
gen for elkunderne, børnefamilierne får en hjælpende hånd,
og vi skubber lidt mere til den grønne omstilling. Aftalen er
fuldt finansieret. Det skal den være, da vi også er i en meget
ømtålige situation i forhold til inflationen. Vi kan ikke bare
udskrive ufinansierede checks, selvom det lyder fristende.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemo-
kraterne bemærker, at dele af aftalen skal udmøntes i en
række bekendtgørelser. Venstre, Det Konservative Folkepar-
ti og Danmarksdemokraterne henstiller kraftigt til, at disse
udstedes inden et eventuelt folketingsvalg.
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren:
Til § 3
1)
I
stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kravet til andre«: »end
Erhvervsstyrelsen«.
[Præcisering af, at energivirksomheders fordringer kan over-
drages til Erhvervsstyrelsen i forbindelse med en konkurs]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 3, stk. 2, 1. pkt. fremgår det, at energivirksomhederne
er afskåret fra at overdrage deres fordring til andre. Afskæ-
ringen af overdragelse af kravet til andre indebærer ikke,
at staten ikke må købe fordringerne, hvis husstanden og
virksomheden ikke betaler beløbet til energivirksomheden.
Det foreslås med tilføjelsen til § 3, stk. 2, 1. pkt., at
det præciseres at fordringer kan overdrages til Erhvervssty-
relsen. Dette kan bl.a. blive relevant i tilfælde af, at en
energivirksomhed går konkurs.
Præciseringen indebærer således, at fordringen ikke vil
kunne indgå i energivirksomhedens konkursbo, hvis energi-
virksomheden måtte blive taget under konkursbehandling
efter bevillingen af likviditetslånet. Det bliver derved ikke
en del af konkursboets fordringsmasse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. september 2022 og var
til 1. behandling den 28. september 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 23. septem-
ber 2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
409. Den 26. september 2022 sendte erhvervsministeren hø-
ringssvarene til udvalget. Den 27. september 2022 sendte
erhvervsministeren et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (FG) Torsten Schack Pedersen (V)
Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V)
Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (DD) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Liberal Alliance (LA)
3
L 213 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2629712_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
39
15
14
13
13
8
6
4
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
2
2
1
1
1
1
1
6