Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 212 Bilag 6
Offentligt
2629719_0001.png
Til lovforslag nr.
L 212
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. september 2022
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget/<>tal i udvalget] indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 12, stk.
1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænknin-
gen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestem-
melsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmel-
sen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Danmarksdemokraterne
For Venstres, Det Konservative Folkepartis og Dan-
marksdemokraternes medlemmer af udvalget er det helt cen-
tralt, at der er tryghed om danskernes økonomi. Danskerne
og danske virksomheder står lige nu over for meget høje
energiregninger. Det er en situation, der bekymrer de tre par-
tier meget, og som partierne tager meget alvorligt. Derfor er
det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at finde løsninger for de
danske husholdninger og danske virksomheder. En indefry-
sningsordning løser ikke udfordringerne, men det sikrer en
frivillig mulighed for de danskere og danske virksomheder,
der måtte finde det gavnligt i den nuværende situation.
For Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarks-
demokraterne har det været afgørende at sikre, at der ikke
bliver tale om en ny varmecheck-lignende skandale. Venst-
re, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne
har derfor insisteret på, at der så vidt muligt tages udgangs-
punkt i eksisterende systemer, og at der lyttes til de aktører,
der skal føre indefrysningsordningen ud i virkeligheden. For
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokra-
terne er det centralt, at de ting, partierne er med til at ved-
tage, også skal kunne klare mødet med virkeligheden. Det
kunne varmechecken ikke, fordi regeringen og de øvrige
aftalepartier ikke ville lytte til advarslerne fra Venstre og
Det Konservative Folkeparti og fra regeringens egne em-
bedsmænd.
Venstre, Konservative Folkeparti og Danmarksdemokra-
terne noterer sig følgende tekststykke fra aftaleteksten:
»Af-
talepartierne noterer sig, at regeringen har været i tæt
dialog med organisationerne, og har på den baggrund ori-
enteret aftalepartierne om, at brancheorganisationerne for
energiselskaberne har tilkendegivet, at ordningen kan reali-
seres.«.
Regeringen har således garanteret overfor Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne og de
øvrige aftalepartier, at aftalen om indefrysning er mulig at
implementere inden for en overskuelig tidsramme og uden
ubehagelige administrative overraskelser. Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Danmarksdemokraterne vil holde
regeringen op på sit ord og følge implementeringen nøje.
DokumentId
Journalnummer
L 212 - 2021-22 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2629719_0002.png
2
Samlet set finder Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Danmarksdemokraterne, at aftalen om Vinterpakken er
en fornuftig og balanceret aftale. Samlet nedbringes regnin-
gen for elkunderne, børnefamilierne får en hjælpende hånd,
og vi skubber lidt mere til den grønne omstilling. Aftalen er
fuldt finansieret. Det skal den være, da vi også er i en meget
ømtålige situation i forhold til inflationen. Vi kan ikke bare
udskrive ufinansierede checks, selvom det lyder fristende.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemo-
kraterne bemærker, at dele af aftalen skal udmøntes i en
række bekendtgørelser. Venstre, Det Konservative Folkepar-
ti og Danmarksdemokraterne henstiller kraftigt til, at disse
udstedes inden et eventuelt folketingsvalg.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 11
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 12.
En virksomhed kan ikke anmode om indefrysning
efter §§ 10, 11 og 13-17, hvis virksomheden i samme perio-
de har ansøgt om eller modtaget lån i henhold til lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. En virksomhed kan dog anmode for en given periode
om indefrysning efter §§ 10 og 11 og 13-17, hvis virksom-
heden for den givne periode har fået afslag på ansøgning
om lån i henhold til lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.«
[Præcisering af at den generelle virksomhedsordning og ord-
ningen for energiintensive virksomheder er gensidigt ude-
lukkende ved ansøgning i samme periode]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indeholder en ændring af lovforslagets
§ 12 om gensidigt udelukkende ordninger. Det præciseres i
ændringsforslaget, at anmodning om indefrysning efter §§
10, 11 og 13-17 og ansøgning og modtagelse af lån i hen-
hold til lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefry-
sningsordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder m.v. er gensidigt udelukkende, hvis det sker i
samme periode.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. september 2022 og var
til 1. behandling den 28. september 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 23. september 2022 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 511. Den 26. september 2022 sendte
klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene til
udvalget, og den 27. september 2022 oversendte ministeren
et høringsnotat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Torsten Schack Pedersen (V) René Christensen (DF) Dennis Flydtkjær (DD) Mona Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
L 212 - 2021-22 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2629719_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
15
14
13
13
8
6
4
Liberal Alliance (LA)
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
2
2
1
1
1
1
1
6