Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 211 Bilag 2
Offentligt
2626723_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
CGO
Team
Industri
Dato
20. september 2022
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, ligningsloven og om ophævelse af
lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse
virksomheder med et stort energiforbrug
J nr.
2022 - 970
/ HSPN/SOFHA
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 7. juli 2022 med frist for
afgivelse af høringssvar den 20. august 2022.
Der er modtaget i alt 10 eksterne høringssvar i høringsperioden.
Følgende 10 ikke-ministerielle høringsparter har fremsendt bemærk-
ninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Marine Ingredients Denmark
Danish Seafood Association
Dansk Erhverv
Dansk Gartneri
Dansk Industri
Biogas Danmark
Landbrug & Fødevarer
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
Rådet for Grøn Omstilling
SYNERGI
Følgende 4 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
lovforslaget:
-
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Byggeskadefonden
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Forbrugerrådet Tænk
Side 1/6
L 211 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ministeriets bemærkninger:
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar
blive gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert
emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
Indledningsvis skal bemærkes, at mange af høringssvarene indehol-
der bemærkninger vedrørende erhvervspuljebekendtgørelsen eller
ønsker om at etablere nye støtteordninger, der falder uden for rammen
af nærværende lovforslag. Loven tilvejebringer blot et hjemmelsgrund-
lag for udmøntning af nye ordninger til energieffektivisering og CO
2
re-
duktion.
Erhvervspuljebekendtgørelsen vil – i overensstemmelse med Klimaaf-
tale om grøn strøm og varme 2022 – blive revideret i sammenhæng
med lovforslagets behandling i Folketinget og sendt i særskilt offentlig
høring, hvor de elementer, der relaterer sig specifikt til udmøntningen
i bekendtgørelsen, vil blive adresseret.
Ønsker om nye støtteordninger, fx inden for biogas og ønsker om fra-
dragsordninger, bliver noteret til videre overvejelser om regeringens
mulige fremtidige initiativer på energi- og klimaområdet.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de
fremsendte høringssvar, som kan ses på høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1) Udvidelse af energispareloven til også at omfatte
drivhusgasreduktioner
2) Udvidelse af energispareloven til også at omfatte CCUS
3) Fremrykning af påbegyndelsestidspunktet
4) Udelukkelse af fiskeri- og akvakultursektoren fra
Erhvervspuljen.
5) Ønske om at omforme ordningen til en fradragsordning
målrettet elektrificering af erhvervslivet.
6) Ønske om at støtten kan udbetales før igangsættelse af
projektet
Side 2/6
L 211 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
7) Omstilling til eldrevne varmepumper til procesenergi på
biogasanlæg
Ad nr. 1: Udvidelse af energispareloven til også at omfatte
drivhusgasreduktioner
SYNERGI og Rådet for Grøn Omstilling forholder sig kritisk til
udvidelsen af lovens formål til at omfatte drivhusgasreduktioner som
selvstændigt formål. Kritikken går på, at dette kan medføre
nedprioritering af energibesparelser og energieffektiviseringer.
Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer bifalder derimod, at
energisparelovens formål udvides til at inkludere fremme af
drivhusgasreduktioner, idet de udtrykker, at der er et overlap mellem
energibesparelser, energieffektiviseringer og drivhusgasreduktioner.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at der er et
betydeligt overlap mellem energibesparelser og energieffektiviserin-
ger, som har været lovens hidtidige hovedfokus, og reduktioner af driv-
husgasser. Energibesparelser og energieffektiviseringer vil fortsat
have høj prioritet, og der vurderes ikke at være risiko for, at udvidelsen
af loven med drivhusgasreduktioner vil medføre en nedprioritering af
lovens hidtidige anvendelsesområder. Den øvrige prioritering af di-
verse formål og indsatsområder forventes som hidtil at ske i forbin-
delse med finanslovsforhandlingerne og de politiske forhandlinger, der
er forbundet hermed.
Dertil skal bemærkes, at energibesparelser og energieffektiviseringer
er en national forpligtigelse i henhold til energieffektivitetsdirektivet.
Denne forpligtelse forventes øget i fremtiden.
Ad nr. 2: Udvidelse af energispareloven til også at omfatte CCUS
SYNERGI og VedvarendeEnergi udtaler kritik af udvidelsen af lovens
formål til at omfatte CCUS. Kritikken går på, at dette kan medføre
nedprioritering af energibesparelser og energieffektiviseringer.
Side 3/6
L 211 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ministeriets bemærkninger:
Energibesparelser og energieffektiviseringer vil fortsat have høj priori-
tet, og der vurderes ikke at være risiko for, at udvidelsen af loven med
drivhusgasreduktioner vil medføre en nedprioritering af lovens hidti-
dige anvendelsesområder. Prioriteringen af formål og indsatsområder
vil som hidtil ske i forbindelse med finanslovsforhandlingerne og de
politiske forhandlinger, der er forbundet hermed. Lovændringen har
heller ikke betydning for Danmarks muligheder for at fremme energi-
besparelser og energieffektiviseringer for at leve op til forpligtelserne i
energieffektivitetsdirektivet.
Ad nr. 3: Ønske om at gøre det muligt at påbegynde et energispa-
reprojekt før lovens (og bekendtgørelsens) ikrafttrædelse.
Dansk Gartneri udtrykker ønske om at gøre det muligt at påbegynde
et energispareprojekt før lovens (og bekendtgørelsens) ikrafttrædelse.
Landbrug & Fødevarer understøtter ønsket fra Dansk Gartneri.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at det med
lovforslaget, i tråd med Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
gøres muligt at fremrykke påbegyndelsestidspunktet, således at
projekterne kan påbegyndes, så snart ansøgningen til projektet er
indsendt og kvittering modtaget. EU’s statsstøtteregler er dog til hinder
for at ansøger kan påbegynde projekter før en formgyldig ansøgning
om støtte er indsendt i henhold til de gældende regler for puljen. Det
vurderes således, at reglerne skal være trådt i kraft, og at de nye regler
enten er notificeret efter en relevant statsstøtteforordning eller
godkendt af Kommissionen efter retningslinjerne, før kravet om, at
ansøgningen skal være indgivet, før projektet påbegyndes, kan
ophæves.
Ad nr. 4: Udelukkelse af fiskeri- og akvakultursektoren fra
Erhvervspuljen
Marine Ingredients Denmark, Danish Seafood Association og Dansk
Industri udtrykker utilfredshed med, at fiskeindustrien ikke har
mulighed for at modtage tilskud fra Erhvervspuljen på lige fod med
virksomheder i de øvrige sektorer og påpeger, at Erhvervspuljen skulle
være anmeldt efter gruppefritagelsesforordningen for fiskeri- og
akvakulturprodukter eller anmeldt efter retningslinjerne for støtte til
fiskeri og akvakultur.
Side 4/6
L 211 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at der med
lovforslaget ikke forudsættes, at der anvendes specifikke EU-
statsstøtteregler i forbindelse med udmøntning af støtteordninger i
henhold til loven. Evt. statsstøttemodel vil blive besluttet i forbindelse
med udmøntning af støtteordninger i henhold til loven.
Ad nr. 5: Ønske om at omforme ordningen til en fradragsordning
målrettet elektrificering af erhvervslivet
Dansk Erhverv foreslår, at puljen omformes til en fradragsordning
målrettet elektrificering af erhvervslivet, hvilket de vurderer vil
muliggøre et effektivt skifte væk fra fossile brændsler.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at
fradragsordninger vedrører skatteområdet og falder uden for
ministeriets ressort, og uden for Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022, som implementeres med lovforslaget.
Ad nr. 6: Ønske om at støtten kan udbetales før igangsættelse af
projektet
SYNERGI støtter op om, at ændringsforslaget giver mulighed for at
støtten udbetales, før projektet igangsættes.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at der efter
lovændringen ikke længere vil gælde en betingelse om, at projektet om
energibesparelser og energieffektiviseringer er gennemført for at der
kan udbetales tilskud, og at omkostninger til projektet er afholdt forud
for ansøgning om udbetaling. Loven vil dermed give mulighed for
forudbetaling af støtte. Dette vil dog afhænge af den valgte støttemodel
i forbindelse med udstedelse af bekendtgørelse vedrørende den
konkrete ordning.
Ad nr. 7: Omstilling til eldrevne varmepumper til procesenergi på
biogasanlæg
Biogas Danmark udtrykker ønske om etablering af en støtteordning til
fremme af omstilling til eldrevne varmepumper til procesenergi på
biogasanlæg.
Side 5/6
L 211 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at lovforslaget
ikke etablerer konkrete støtteordninger, hvorfor det udtrykte ønske er
uden for rammen af lovforslaget. Desuden har det ikke været et ønske
i forligskredsen, at justeringerne af Erhvervspuljen skulle inkludere
energiproducerende anlæg.
Side 6/6