Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 210 Bilag 7
Offentligt
2625829_0001.png
Høring
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Lovforslag L 210 om loft over huslejestigninger som følge af udviklingen i
nettoprisindex
20. September 2022
Frederik Waage, dr.jur.
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0002.png
Grundlovens § 73
§ 73. Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Stk. 2. Når et lovforslag vedrørende ekspropriation af ejendom er vedtaget, kan en
trediedel af Folketingets medlemmer indenfor en frist af tre søgnedage fra forslagets
endelige vedtagelse kræve, at det først indstilles til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til
Folketinget har fundet sted, og forslaget på ny er vedtaget af det derefter
sammentrædende Folketing.
Stk. 3. Ethvert spørgsmål om ekspropriationsaktens lovlighed og erstatningens størrelse
kan indbringes for domstolene. Prøvelsen af erstatningens størrelse kan ved lov
henlægges til domstole oprettet i dette øjemed.
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
Et par eksempler på lovbestemmelser om
ekspropriation fra den nyere lovgivning
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0004.png
Lukning af
butikker og
restauranter…
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0005.png
Epidemiloven (marts 2020)
»§ 27. Sundheds- og ældreministeren kan til brug for gennemførelse af
foranstaltninger efter denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf iværksætte ekspropriation af privat ejendom.
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af foranstaltninger efter denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov et ekspropriativt indgreb,
ydes fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere.«
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0006.png
Epidemilovsforslaget (marts 2020 specielle
bemærkninger)
Det foreslås at nyaffatte § 27 i lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, så
sundhedsministeren kan iværksætte ekspropriation af
privat ejendom.
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0007.png
Epidemilovsforslagets bemærkninger
Grundlovens § 73 beskytter…alle rettigheder, der efter deres almindelige
natur skaber grundlaget for personers økonomiske eksistens og virke, jf. Alf
Ross, a.st., side 642. Tilsvarende synspunkter kommer til udtryk i den
øvrige forfatningsretlige litteratur, jf. Max Sørensen, Statsforfatningsret (2.
udg. ved Peter Germer, 1973), side 399 ff., Henrik Zahle, a.st., side 183 ff,
og Peter Germer, a.st., side 286 ff.”
Spørgsmålet om, hvorvidt et indgreb har karakter af ekspropriation, må
bero på et samlet skøn over indgrebets beskaffenhed…
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0008.png
De klassiske kriterier for afståelse
”Som momenter, der må tillægges betydning ved udøvelsen af dette skøn,
kan der navnlig peges på
indgrebets formål,
i hvilken grad indgrebet er
generelt eller konkret
(herunder om det rammer mange eller få personer),
indgrebets
intensitet,
om indgrebet angår en
fremtidig eller en aktuel
rettighed, om indgrebet går ud på at overføre rettigheden fra den hidtidige
ejer til en ny eller på en tilintetgørelse af denne råden, samt indgrebets
begrundelse (causa)”
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0009.png
Kriterier for afgrænsning af om der er tale
om afståelse (ikke udtømmende):
Overførsels-kriteriet
Kriteriet
generelt-konkret
Intensitets-kriteriet
Causa-kriteriet
Fremtidig
/
aktuel
råden
Afgørende er en
samlet
vurdering af disse
kriterier.
Afståelse
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0010.png
De specielle bemærkninger…epidemiloven
”Det
må antages, at [corona-restriktioner] ofte ikke vil skulle anses for ekspropriative
indgreb i grundlovens forstand.
I det omfang der ydes kompensation eller erstatning på andet grundlag, vil der endvidere
kunne lægges vægt herpå i forbindelse med vurderingen af, om der er tale om
ekspropriation.
De nævnte forhold må i almindelighed antages at tale med betydelig vægt imod…
ekspropriative indgreb. Det kan imidlertid næppe på forhånd helt udelukkes, at et indgreb
efter den foreslåede bestemmelse efter omstændighederne vil kunne anses for
ekspropriativt.... Er indgrebet ekspropriativt, vil den pågældende have krav på erstatning.
Kan der ikke opnås enighed herom, må spørgsmålet i givet fald indbringes for domstolene.
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0011.png
Afståelseskriterierne – lukning af butikker og
restauranter efter epidemiloven
Taler for afståelse
Generelt / Konkret
Formål (causa)
Taler mod afståelse
Intensitet
Fremtidig/aktuel råden
Overførsel
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0012.png
Og så…selvfølgelig…mink…
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0013.png
Forslag til lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink
”Der lægges … med lovforslaget op til at indføre et midlertidigt forbud mod hold af mink til og
med den 31. december 2021. I den forbindelse lægges der op til med hjemmel i den foreslåede §
7 at fastsætte regler om erstatning eller kompensation i anledning af det midlertidige forbud.
Det er på den baggrund vurderingen, at det foreslåede midlertidige forbud mod hold af
mink ikke i almindelighed vil udgøre et ekspropriativt indgreb over for de
erhvervsdrivende.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at den foreslåede ordning vil kunne udgøre et ekspropriativt
indgreb over for konkrete erhvervsdrivende. Det bemærkes i den forbindelse navnlig, at der
knytter sig en vis usikkerhed til omstændighederne efter udløbet af den foreslåede dvaleperiode,
herunder om det i praksis kan vise sig uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for nogle af de
erhvervsdrivende, som på dette tidspunkt ønsker at genoptage erhvervet, at genetablere
virksomheden inden for en rimelig tidshorisont efter ophør af dvaleperioden.”
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0014.png
Afståelseskriterierne - minkavlere
Taler for afståelse
Generelt / Konkret
Taler mod afståelse
Formål(causa)
Særligt
intensivt
indgreb?
Intensitet
Fremtidig/aktuel råden
Overførsel
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0015.png
Lovforslag om loft over huslejestigninger som følge
af udviklingen i nettoprisindex
”Det følger af grundlovens § 73, stk. 1, at ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes
at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod
fuldstændig erstatning.
Det er Indenrigs- og Boligministeriets opfattelse, at den foreslåede
ordning vil kunne udgøre et indgreb i en rettighed, der er beskyttet af grundlovens § 73, for
så vidt angår kontrakter, der er i kraft på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse. Det er
endvidere Indenrigs- og Boligministeriets vurdering, at et sådant indgreb ikke i
almindelighed vil udgøre ekspropriation (afståelse) efter grundlovens § 73.
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0016.png
Lovforslagets hovedargumenter mod ekspropriation
Mulighed for højere huslejestigning,
hvis udlejer kan dokumentere stigninger i de
rimelige og nødvendige udgifter
Nogle ændringer får
først virkning efter udløbet af en periode,
der svarer til lejerens
sædvanlige opsigelsesvarsel i det pågældende lejeforhold.
Den foreslåede ordning vil blive indført i en
midlertidig periode
Generel ordning, der har til formål at sikre en samfundsmæssigt forsvarlig udvikling i
lejeniveauet.
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0017.png
Afståelseskriterierne – lovforslag om max 4 pct.
Huslejestigning for ca. 160.000 lejemål
Taler for afståelse
Generelt / Konkret
Formål (causa)
Taler mod afståelse
Intensitet
Fremtidig/aktuel råden
Overførsel
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0018.png
En vægtning af kriterierne for afståelse, jf.
grundlovens § 73 taler generelt mod
ekspropriation i det nærværende lovforslag….
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0019.png
Højesteret i U
1965.293/2
…Det tiltrædes, at de i lejelovgivningen under og efter krigen
fastsatte bestemmelser om huslejestop
og de i appellanternes
påstand omhandlede, til en vis grad i forbindelse hermed
stående bestemmelser om forbud mod opsigelse og om pligt til
genudleje, der indtil nu til stadighed har været gennemført ved
tidsbegrænsede love og siden 1951 med gentagne forhøjelser af
de da indførte procentsatser for lejetillæg,
må anses som en af
lovgivningsmagten efter saglige hensyn foretaget almindelig
regulering af huslejeforholdene, begrundet i den opståede
knaphed på boliger og lokaler.
Den efterhånden indtrådte
forrykkelse af forholdet mellem lejens størrelse og udlejernes
udgifter - som har givet anledning til det nu fremsatte forslag
om lejeforhøjelse findes dernæst ikke at kunne medføre, at
lovens fortsatte satte anvendelse kan sidestilles med et af
grundlovens § 73 omfattet indgreb i ejendomsretten…
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0020.png
Lovforslag om loft over huslejestigninger som følge
af udviklingen i nettoprisindex
Det vurderes… at det
ikke på forhånd kan udelukkes,
at der i særlige tilfælde kan være
enkelte udlejere,
som vil kunne blive ramt så intensivt, at der vil være tale om
ekspropriation over for de pågældende.
Det vil bero på en konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde foreligger
ekspropriation.
Er et indgreb ekspropriativt, vil den pågældende have krav på erstatning i medfør af
grundlovens § 73.
Kan der ikke opnås enighed herom, må spørgsmålet i givet fald indbringes for domstolene.
Bemærk, at loven ikke indfører en særlig ekspropriationsbeføjelse, i modsætning til
epidemiloven…
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0021.png
Folketingets mindretalsgaranti i grundlovens § 73, stk. 2
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0022.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 7: PowerPoint præsentationer fra høringen d. 20/9-22
2625829_0023.png
§ 73, stk. 2 -
mindretalsbeskyttelsen
Stk. 2.
Når et lovforslag vedrørende
ekspropriation
af ejendom er vedtaget, kan en
trediedel af Folketingets medlemmer indenfor en
frist af tre søgnedage fra forslagets endelige
vedtagelse kræve, at det først indstilles til kongelig
stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har fundet
sted, og forslaget på ny er vedtaget af det derefter
sammentrædende Folketing.
1/3 af folketinget kan kræve, at
stadfæstelse skal afvente et nyvalg og
fornyet vedtagelse.
Men det aktuelle lovforslag er ikke et
”ekspropriations-lovforslag” –