Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 210 Bilag 1
Offentligt
2622427_0001.png
Indenrigs og boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K.
Sendt pr. mail til
[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
12. september 2022
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Vedr. høring over lov om ændring af lov om leje og lov om boligforhold
(loft over huslejestigninger som følge af udviklingen i nettoprisindekset)
samt bekendtgørelse om opgørelse af stigningen i de rimelige og
nødvendige udgifter knyttet til ejendommen
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar over
lov
om
ændring af lov om leje og lov om samt bekendtgørelse om opgørelse af stigningen i de
rimelige og nødvendige udgifter knyttet til ejendommen, men da høringen er
modtaget sent fredag den 9. september og har høringsfrist mandag den 12.
september kl. 10 har vi desværre ikke mulighed for at forholde os til det materielle
indhold.
Forslaget kan åbne for en debat om ekspropriation over fast ejendom. Vi forholder os
derfor ikke til det konkrete indhold, men skal opfordre Folketinget til at være
særdeles varsom med at hastebehandle lovgivning, der er udformet på en måde, der
gør det vanskeligt at over- og gennemskue de samlede konsekvenser af lovgivningen
for danske borgere og virksomheder.
En høringsproces og efterfølgende lovbehandling, der ikke levner tid til reelle
drøftelser og refleksion om konsekvenserne af ganske kompleks lovgivning, må anses
som stærkt uhensigtsmæssig set med retssikkerhedsbriller.
Med venlig hilsen
Danske Advokater
Annette Lerche
Specialkonsulent
[email protected]
Dok.nr. D-2022-032585
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0002.png
12. september 2022
Høringssvar til lov om ændring af lov om leje og lov
om boligforhold samt bekendtgørelse om opgørelse
af stigningen i de rimelige og nødvendige udgifter
knyttet til ejendommen
DI Byggeri takker for muligheden for at give bemærkninger til
lovforslaget om ændring af lov om leje og lov om boligforhold
(loft over huslejestigninger som følge af udviklingen i nettopris-
indekset) samt bekendtgørelse om opgørelse af stigningen i de
rimelige og nødvendige udgifter knyttet til ejendommen. Det
pointeres, at materialet er udsendt fredag, d. 9. september 2022,
med frist for høringssvar mandag kl. 10, d. 12. september 2022,
det mener DI Bygger ikke er acceptabelt.
Det bemærkes, at høringen er sendt til Dansk Byggeri. Dansk
Byggeri blev fusioneret med DI i 2020. Fremadrettet bedes hø-
ringer derfor sendt til DI Byggeri.
Det bemærkes derudover, at lovforslaget står til at skulle træde
i kraft d. 30. september 2022, mens bekendtgørelsen træder i
kraft d. 25. september 2022, hvilket er før lovforslaget træder i
kraft.
DI Byggeri er enig i, at det er vigtigt at huslejeregulering foregår
på en rimelig og forsvarlig vis, således ingen parter oplever ufor-
holdsvis store udgiftsstigninger. Det mener DI Byggeri allerede
håndteres inden for den gældende lovgivning der siger, at udle-
jer kan regulere lejen i forhold til nettoprisindekset.
Inflation rammer alle led i samfundsøkonomien. Ikke kun lejere
og forbrugere, men også udlejere og virksomheder. Derfor me-
ner vi, at dette lovforslag skyder forbi målet, da de økonomiske
konsekvenser langt overstiger de positive effekter.
Dette forslag vil have betydning for investeringslysten i lejebo-
liger. Lovforslaget betyder også, at investorerne vil skulle ind-
regne loftet som et tab i deres fremtidige markedsværdi. Dette
kan også forventes at have negativ betydning for boligbyggeriet
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
af lejeejendomme. Derudover gælder lovforslaget alene bolig-
ejendomme, hvorfor der skabes en forskelsbehandling i forhold
til erhvervsejendomme, som dermed bliver mere rentabelt i for-
hold til investering i boligejendomme.
Bemærkninger til huslejeloftet
Lovgiver foreslår en ny bestemmelse i lejelovens kapitel 4, hvor
der indsættes en ny § 53, stk. 3, således at lejeloftet på 4 pct. er
en årlig maksimal begrænsning på NPI regulering (og dermed
maksimalt 8 pct. for hele perioden). Dette bør dog præciseres i
selve lovteksten for at undgå tvivl om huslejeloftets rækkevidde.
Bemærkninger til undtagelse af huslejeloft
Lovgiver har indsat en undtagelsesbestemmelse, som giver ud-
lejer ret til en højere prisregulering end 4 pct., såfremt udlejer
kan dokumentere en stigning i ejendommens rimelige og nød-
vendige driftsudgifter knyttet til ejendommen sammenlignet
med året før. Det fremgår af den nye bestemmelse under § 53a.
Bekendtgørelsen er ret kortfattet og efterlader fortsat tvivl om
omfanget af udgiftsposter, der kan medtages i beregningsgrund-
laget. Udover de oplistede udgiftsposter i bekendtgørelsen er
der blot henvist til øvrige rimelige og nødvendige driftsudgifter
på ejendommen.
Det følger af bekendtgørelsen § 2, stk. 2, at udgiftsstigning ikke
medtages i det omfang, udgiften knytter sig til den del af ejen-
dommen, som ikke anvendes til beboelse. Det bør præciseres,
hvad retsstillingen er, hvis en udgift knytter sig til både beboelse
og ikke-beboelse, ligesom det også bør præciseres, hvad der gæl-
der, hvis udgifterne ikke direkte er forbundet med beboelses-
bygningen.
Ligeledes bør det præciseres i bekendtgørelsen, hvad der gæl-
der, hvis en ejendom ændres (eksempelvis opdeles i ejerlejlig-
heder, som anses for selvstændige ejendomme).
Det bør nærmere præciseres, hvordan bekendtgørelsen § 10 (fi-
nansieringsomkostninger) kan forstås, idet der umiddelbart fo-
rekommer at være en forskelsbehandling mellem ejendoms-
ejere, som har foretaget egenfinansiering i sammenligning, hvis
en ejendomsejer har finansieret ejendommen via almindelig
bank- og realkreditfinansiering.
Derudover har man for visse udgiftsposter lagt op til en skæ-
ringsdato for udgiftsopgørelsen den 1. september 2022. Det be-
mærkes, at sådan en fremgangsmåde ikke altid vil være retvi-
sende for opgørelsen. Derudover fremgår det f.eks. ikke hvilken
skæringsdato, der gælder for den næstkommende regulering i
2023. Det fremgår derudover ikke tydeligt, hvordan udlejere
rent administrativt skal håndtere og gøre brug af denne
2
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
bestemmelse, hvis man ønsker at dokumentere et højere husle-
jeniveau. Det virker som en uproportionel stor administrativ
byrde.
Bemærkninger til 3. Forholdet til Grundloven
Forslaget anerkender indledningsvis, at den foreslåede ordning
vil kunne udgøre et indgreb i en grundlovsbeskyttet rettighed.
Der vil dog ifølge forslaget almindeligvis ikke forekomme ek-
spropriation som følge af, at udlejer dels har mulighed for højere
huslejestigning for rimelige og nødvendige udgifter, dels at hus-
lejeloftet først vil få virkning efter udløbet af en periode, som
svarer til lejers sædvanlige opsigelsesvarsel.
For så vidt angår henvisningen til, at de foreslåede ændringer
først får virkning efter udløbet af lejers opsigelsesvarsel på ty-
pisk 3 mdr. bygger lovgivers vurdering således på en forudsæt-
ning af lejers reaktion på en huslejestigning. På det danske leje-
marked er nogle lejemål udlejet til markedslejen, men en del lig-
ger langt under markedslejen fordi den er regulatorisk begræn-
set. For disse lejemål under markedslejen vil lovændringen ikke
forventeligt resultere i en større fraflytning og derfor betyde en
reel reduktion i den lovlige leje. Udlejer vil med forslaget aldrig
få mulighed for at indhente dette varige tab. Det giver derfor
ikke mening i praksis at bruge lejers opsigelsesvarsel som et pa-
rameter i en afvisning af om der foreligger ekspropriation, da en
udlejer med mange af disse lejekontrakter vil have store tab.
Bemærkninger til 4. Økonomiske konsekvenser og im-
plementeringskonsekvenser for det offentlige
I lovforslaget fremgår det, at udlejerne i gennemsnit kan for-
vente mistede huslejeindtægter på godt 4 pct., som følge af lov-
forslaget. DI Byggeri mener, at der også er behov for at foretage
en vurdering og beregning af de økonomiske konsekvenser lov-
forslaget vil have, som følge af dynamiske effekter. Deri skal for-
stås, at nogle udlejere vil være nødsaget til at sænke deres ud-
gifter ved udlejningsejendommen, som følge af lovforslaget.
Dette vil ikke kun have konsekvenser for udlejer, men også leve-
randører af tjenester og varer til udlejerne.
Bemærkninger til 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget anerkender, at udlejerne vil lide økonomiske tab, som
følge af huslejeloftet. DI Byggeri stiller sig dog kritisk for om
grænseværdien ved 25 pct. af udlejerne uden indgrebet havde
valgt at regulere huslejen med 4 pct. er korrekt. Grænseværdien
virker arbitrær og ikke bundet op noget specifikt belæg.
Det fremgår af nederst af s. 14 i lovforslaget, at:
Stigningen i nettoprisindekset er i meget høj grad drevet af
stigninger i priserne på fødevarer og energi. Omkring 4 pct.
point af nettoprisstigningen fra juli 2022 til juli 2023 skyldes
3
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0005.png
således stigende priser på disse varegrupper. Priser på fødeva-
rer har ikke betydning for udgifterne knyttet til udlejningsejen-
dommen, og lejerne betaler særskilt for el- og varmeforbrug.
Derfor vurderes det, at stigningen i de rimelige og nødvendige
udgifter knyttet til ejendommen i stort set alle private udlej-
ningsejendomme vil være under 4 pct. På den baggrund forud-
sættes det, at undtagelsen for udlejer til at kræve en højere le-
jestigning end 4 pct. stort set ikke vil blive anvendt.
DI Byggeri mener ikke, at antagelsen om at stigningen i de ri-
melig og nødvendige udgifter knyttet til ejendommen i stort set
alle private udlejningsejendomme vil være under 4 pct. er retvi-
sende. Det skyldes blandt andet, at det fremgår af Danmarks
Statistik, at nettoprisindekset for vedligeholdelse og reparation
af bolig er steget med 14,2 pct. i juli 2022 sammenlignet med
samme måned året før. Det er altså således 10 pct. point over
det antagende niveau.
1
DI Byggeri er heller ikke enige i, at der vil være begrænsede ad-
ministrative omkostninger for de udlejere, som i enkelte tilfælde
vælger at benytte undtagelsesbestemmelsen. Det skyldes blandt
andet, at lovforslaget påfører udlejerne bevisbyrden for at ud-
giftsstigningen knyttet til ejendommen er rimelige og nødven-
dige. Da et stort antal udlejere forventeligt vil gøre brug af und-
tagelsesbestemmelsen kan de administrative omkostninger for
udlejerne ligeledes ikke forventes at være begrænsede. Dette vil
ligeledes have betydning for de forventede udgifter for husleje-
nævnet, som er forbundet med behandlingen af den øgede sags-
mængde, indgrebet kan give anledning til.
Med venlig hilsen
Elly Kjems Hove
1
Danmarks Statistik, PRIS114.
4
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0006.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0007.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0008.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0009.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0010.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0011.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0012.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0013.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0014.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0015.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0016.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0017.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0018.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0019.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0020.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0021.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0022.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0023.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0024.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0025.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0026.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0027.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0028.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0029.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0030.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Att.: Jacob Lichtenstein
Sendt til
[email protected]
Loft over huslejestigninger
Finans Danmark takker for muligheden for at kommentere det fremsendte udkast
til lovforslag om loft over huslejestigninger. Høringen er sendt ud fredag 9. sep-
tember om eftermiddagen med høringsfrist mandag 12. september kl. 10.00. Det
giver ikke rimelig mulighed for at vurdere forslaget, og med så vigtigt et forslag er
det utilfredsstillende. Et indgreb i et markedsbaseret system skaber usikkerhed, og
det er vigtigt med forudsigelige og stabile rammevilkår for investering og udlån til
et så vigtigt marked.
Den aktuelle økonomiske situation med store prisstigninger på energi og fødeva-
rer mv. udfordrer mange familiers økonomi og skaber usikkerhed. Det gælder
også lejere, der kan stå over for huslejestigninger, som følger af regulering efter
nettoprisindekset, der medfører økonomiske udfordringer for den enkelte lejer.
Det er vigtigt, at der er fokus på den alvorlige situation, og vi anerkender den po-
litiske indsats med at mindske de økonomiske gener for lejerne.
Et indgreb med loft over huslejestigninger rejser imidlertid en række principielle
spørgsmål, som vi givet den meget korte tidsfrist ikke har haft tid til at afdække
nærmere. Derfor vil vi blot rejse dem i vores høringssvar og opfordre til, at de ta-
ges alvorligt og undersøges nærmere.
Indførelsen af et tidsbegrænset loft over huslejestigninger vil kunne påvirke
penge- og realkreditinstitutternes værdiansættelse af de berørte ejendomme. In-
stitutterne er forpligtet til at anlægge en rentabilitetsvurdering af den konkrete
ejendom, og et loft over huslejestigninger vil naturligt påvirke vurderingen af,
hvad ejendommen er værd. En lavere værdiansættelse af en ejendom vil kunne
medføre en lavere belåningsværdi og dermed en reduceret belåning.
Det er vores vurdering, at disse afledte konsekvenser bør fremgå af lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Høringssvar
12. september 2022
Dok: FIDA-1379516692-695072-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0031.png
Finans Danmark står naturligvis til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Peter Jayaswal
Direkte: 4029 5574
Mail: [email protected]
Høringssvar
12. september 2022
Dok. nr.:
FIDA-1379516692-695072-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0032.png
Indenrigs- og boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Att. Jacob Lichtenstein
Høring over forslag til lov om ændring af lov om leje og
lov om boligforhold (loft over huslejestigninger som
følge af udviklingen i nettoprisindekset) mv.
Indledningsvist vil vi gerne protestere over den uhørt korte høringsfrist for
et lovforslag, som har så vidtrækkende konsekvenser for udlejningsmarkedet
og de mange pensionsopsparerne, der investerer heri.
F&P har derfor ikke haft nogen reel mulighed for med medlemmerne at ef-
terprøve lovforslaget og dets mulige praktiske konsekvenser og evt. uhen-
sigtsmæssigheder. Det samme gør sig gældende ift. det vedlagte forslag til
bekendtgørelse.
Vi har forespurgt, om vi kunne få udsat høringsfristen med en dag. Dette har
ikke været muligt.
Vi har følgende overordnede kommentarer.
Lovforslaget vil efter alt at dømme koste et forventet milliardbeløb i mindre
afkast og dertil også i en ringere værdiansættelse af de berørte ejendomme.
Et midlertidigt tab, der ifølge et internt notat fra forhandlingerne, af mini-
steriet selv er sat til op mod 2 mia. kr. Hvorledes sikres det, at Folketinget i
den videre proces får retvisende oplysninger om de reelle omkostninger ved
forslaget? Bør Folketinget ikke få vurderet, hvorvidt dette indgreb kan få
langvarige negative konsekvenser for investeringer i og udvikling af lejeboli-
ger i Danmark?
Forslaget kan have tilbagevirkende kraft, og der er rejst tvivl om, om der er
tale om ekspropriation. Hvorledes er det tænkt, at Folketinget får afklaret
disse centrale problemstillinger, inden lovforslaget bliver vedtaget?
F&P foreslår derfor, at lovforslaget trækkes tilbage. Der bør overvejes andre
mulige og langt mere målrettede løsninger, der kan afhjælpe den nuværende
12.09.2022
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Tom Vile Jensen
Underdirektør
Dir.
41919091
Sagsnr.
DokID
GES-2021-00141
450742
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
situation med stigende priser, men som ikke har de beskrevne meget nega-
tive følgevirkninger. F&P er naturligvis klar til at gå i dialog herom.
Vi har stor forståelse for, at de politiske partier er optaget at finde veje til at
håndtere inflationen, men det her huslejeloft er blevet hastet igennem. Ord-
ningen virker tung, ufleksibel og mangelfuld.
Det er i den sammenhæng positivt, at forslaget indeholder en undtagelse, så
udlejerne i særlige tilfælde kan få dækket ekstra høje omkostninger (stigning
i rimelige og nødvendige udgifter). I den sammenhæng er det for F&P afgø-
rende, at forslaget i tilstrækkelig grad tager højde for pensionsselskabernes
realøkonomiske situation, herunder udviklingen i renteudgifter. Vi frygter,
at dette ikke er tilfældet.
Derudover tilslutter vi os grundlæggende det omfattende høringssvar, som
Ejendom Danmark har givet på lovforslaget og bekendtgørelsen.
Det er dybt beklageligt, at et flertal i Folketinget med lovforslaget her reelt
overfører inflationsbyrden fra lejere til de mange danske pensionsopsparere,
der har en del af deres pensionsformue investeret i ejendomme. Som vi har
gjort opmærksom på i offentligheden, er det helt skævt, hvis ufaglærte, kon-
toransatte og andre pensionsopsparere med lav- og mellemindkomster skal
samle en inflationsregning op for alle, der bor til leje, helt uafhængigt at deres
indtægter og økonomiske situation.
Vi håber, at I vil prioritere dialogen med branchen her og vil lytte til vores
forslag om at finde alternative og langt mere målrettede løsninger.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2021-00141
450742
Med venlig hilsen
Tom Vile Jensen
Side 2
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0034.png
Foreningen af formænd og sekretærer for huslejenævn og beboerklagenævn i Danmark
Århus, den 12. september 2022
Høringssvar til forslag til ændring lov om leje og lov om boligforhold (loft over huslejestigninger som følge
af udviklingen i nettoprisindekset)
På vegne af foreningen af formænd og sekretærer for huslejenævn og beboerklagenævn i Danmark skal jeg
hermed fremkomme med følgende kommentarer til det nye forslag til sammenskrivning af lejelovene:
Ad udkast til lovforslag
Medmindre det ønskes, at afgørelser fra huslejenævnet i Aarhus vedrørende ejendomme beliggende i
Københavns Kommune skal indbringes for huslejeankenævnet, skal der i lov om boligforhold § 89, stk. 1,
tilføjes, at afgørelser om varslinger efter § 53 a ikke kan indbringes for ankenævnet.
Endvidere finder foreningen det relevant at indsætte en pligt for huslejenævnet i Aarhus til at orientere det
lokale huslejenævn om afgørelser, som træffes vedrørende ejendomme beliggende i andre kommuner end
Aarhus Kommune.
I øvrigt forudsætter foreningen, at lovforslaget, såfremt det vedtages, ikke vil ændre udlejers muligheder
for alternativt at benytte sig af reglerne i lejelovens § 26.
Ad udkast til bekendtgørelse om opgørelse af stigningen
Overalt i bekendtgørelsen foreskrives opgørelse af udgiftsstigninger pr. kalenderår i det år, som udviklingen
i nettoprisindekset vedrører, men det forekommer usikkert, om en sådan model vil være operationel i de
tilfælde, hvor udlejer aftalemæssigt alene kan regulere på et andet tidspunkt end den 1. januar, hvorved
stigningen er baseret på pristalsudviklingen i to forskellige kalenderår.
I § 12 er henvist til lejelovens § 53, stk. 4. Skulle der her have været henvist til § 53 a i stedet?
Med venlig hilsen
p.f.v.
Hans Henrik Edlund
formand
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0035.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0036.png
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0037.png
Jacob Lichtenstein
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Bjarne Overmark <[email protected]>
12. september 2022 10:55
Jacob Lichtenstein
'Bodil Kjærum'; '[email protected]'; 'Jakob Lindberg'
"Loft over huslejestigninger som følge af udviklingen i nettoprisindekset" -
høringssvar fr Danmarks Lejerforeninger
Til specialkonsulent Jacob Lichtenstein
Danmarks Lejerforeninger har følgende bemærkninger i relation til udkast til lovændringer "Loft over
huslejestigninger som følge af udviklingen i nettoprisindekset"
Indledningsvis anerkendes, at lovforslaget er et – beskedent – skridt i den rigtige retning i relation til 160.000 lejeres
i forvejen stærkt stigende udgifter til opvarmning og el – samt stigende leveomkostninger i det hele taget som følge
af prisudviklingen i forlængelse af krigen i Ukraine.
Vi finder det uacceptabelt, at lovændringen tillader huslejestigningerne på 4% i 2022 og yderligere 4% i 2023, i alt
8% oven i forvejen meget høje huslejer, der ofte er på kr. 120.000 – 200.000 årligt for 100 m2 lejligheder allerede,
d.v.s der tillades huslejestigninger på kr. 9.600 til kr. 16.000 over 2 år, oven i allerede anstrengte budgetter for
lejerne – og helt uden at udlejerne afkræves dokumentation for, at udlejernes udgifter ved driften af ejendommene
(den omkostningsbestemte leje) berettiger til sådanne huslejestigninger jf. LL § 24 og 25.
Vi finder det mere realistisk og i overensstemmelse med lovændringernes formål, hvis disse nettoprisindekserede
huslejestigninger maksimeres til 2% fra 1.1.2022-31.12.2023, subsidiært 2% årligt hvert af årene 2022 og 2023, i alt
4% tilsammen i årene 2022-2023.
Tilsvarende findes det uacceptabelt, hvis den endelig lovtekst ikke sikrer, at lejen alene kan reguleres udover det
lovbestemte maksimum, hvis udlejerne kan dokumentere stigningerne i driftsudgifterne, der berettiger til dette jf.
LL § 24 og 25.
Dernæst bemærkes, at der i øvrigt er behov for et huslejeloft på 1-2% årligt, på alle former for udlejningsboliger, i
det det samtidig bemærkes, at huslejeniveauets himmelflugt i betydeligt omfang giver anledning til stigende
offentlige udgifter til boligsikring og boligydelse – og at allerede gældende regler for huslejefastsættelse
tilsidesættes af mange udlejere, da langt de fleste lejere opgiver at gøre noget ved det vis Huslejenævnene og
Boligretterne.
Det findes uacceptabelt at lovforslaget tilsyneladende – uvist af hvilken grund – henviser behandling alle tvister
angående ulovlige nettoprisindekserede lejeforhøjelser til Huslejenævnet i Aarhus. Lad dog de enkelte eksisterende
Huslejenævn (som ministeren passende kan pålægge kommunerne at styrke bemandningsmæssigt) tage sig af disse
tvister. Det bemærkes i den forbindelse, at parternes mulighed for at gå til Boligretten, hvis Huslejenævnet ikke
indenfor 3 måneder træffer afgørelse, er en illusion, da Retterne også er overbelastet oven på corona og pga
manglende ressourcer.
Endelig savnes regeringens og forligspartiernes overvejelser om, hvilken proces der tænkes iværksat for en
langsigtet solidarisk boligpolitik, herunder en sikring af lejerne mod huslejernes himmelflugt – hvordan iværksættes
og hvordan inddrages lejernes organisationer i denne proces.
Det er godt (påtrods af enkelte tidsler) at snart 20 års forarbejde nu har resulteret i en sammenskrivning af
dagældende Boligreguleringslov og dagældende Lejelov – nu er tiden inden til en langtidssikring af lejerne mod ublu
huslejestigninger m.v.
Venlig hilsen
1
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0038.png
På vegne af Danmarks Lejerforeninger
Bjarne Overmark, næstformand”
Med venlig hilsen / Sincerely yours / Herzliche Grüsse
Advokat
Bjarne
Torvegade 14, 1.sal
8900 Randers C
Overmark (H)
CVR:
Bank:
Reg.nr.:
Kontonr.:
26 90 15 53
Folkesparekassen
9860
0000148644
Mobil: (+45) 22 21 37 55
Telefon: (+45) 53 54 36 33 – mellem 9 og 11
Telefon: (+45) 28 69 90 24
[email protected]
www.bjarneovermark.dk
Telefontid: Hverdage 9.00 – 11.00
Kontortid: Hverdage 9.00 – 12.30
Denne e-mail fra Advokatfirmaet Bjarne Overmark er udelukkende til brug for adressaten og kan indeholde fortrolige oplysninger.
Hvis De modtager den ved en fejltagelse, beder vi Dem undlade at læse, udskrive, videresende, lagre eller på anden måde
anvende e-mailen og eventuelle vedhæftede filer. I stedet beder vi Dem tilbagesende e-mailen til os og derefter slette den
fuldstændigt.
På forhånd tak.
NB: Sikker mail til kontoret bedes fremsendt til
[email protected]
2
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0039.png
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf, 8000 Aarhus
[email protected]
CVR: 39931192
Bank: 5364 0244760
21 22 65 15
Indenrigs- og Boligministeriet
Denne skrivelse er sendt elektronisk til:
[email protected]
Høringssvar til sagsnr. 2022 – 3481 med doknr. 550509
Dato:
12. september 2022
Vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om boligforhold (loft over
huslejestigninger som følge af udviklingen i nettoprisindekset) samt forslag bekendtgørelse om opgørelse af
stigningen i de rimelige og nødvendige udgifter knyttet til ejendommen.
Lejernes Retshjælp har ikke bemærkninger til det af Indenrigs- og Boligministeriet fremsendte materiale.
Med venlig hilsen
Lejernes Retshjælp
Banegårdspladsen 20, 3. mf, 8000 Århus C
[email protected]
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0040.png
Til
Indenrigs- og boligministeriet.
Stormgade 2-6
1470 Kbh. K
Alene sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Deres j. nr. 2022-3481
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om leje
og lov om boligforhold (loft over huslejestigninger som
følge af udviklingen i nettoprisindekset) samt forslag
bekendtgørelse om opgørelse af stigningen i de
rimelige og nødvendige udgifter knyttet til
ejendommen.
Lejernes Landsorganisation (LLO) takker for at have fået
ovennævnte lovforslag i høring.
LLO skal bemærke, at vi støtter lovforslaget, og er enige i regeringens
analyse af problemet. Vi mener derfor at forslaget er en god og helt
nødvendig hjælp til lejere.
Der er dog dele af lovforslaget, som vi mener kan gøre det vanskeligt
at opnå regeringens intention om at sikre, at huslejestigningen på
4% rent faktisk bliver 4% i praksis. Et enkelt sted er der indført en
helt anden løsning, end den, der er nævnt i aftaleteksten. Denne
ændring udvider væsentligt udlejers mulighed for at kræve en
huslejestigning på mere end 4%, og vi håber naturligvis, at dette
bliver rettet inden lovforslaget vedtages.
Vi har desuden en række bemærkninger til forhold, som vi ønsker
fremstår mere klart.
Endeligt lægger man op til at indføre en række nye definitioner på
velkendte lejeretlige begreber, som alene skal gælde for sager om
huslejeloft. Her mener LLO, at man med fordel kan bruge de gængse
definitioner i lejeretten, som er fremkommet efter mere end 40 års
retspraksis.
Vi giver vores bemærkninger nedenfor i kronologisk rækkefølge:
1. Bemærkninger til huslejeloftets længde: LF § 1,
stk. 3
LLO skal indledende bemærke, at det er positivt at der er medtaget
eksempler på reguleringer i lovforslagets tekst, som tager
Side 1
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0041.png
udgangspunkt i de mest brugte reguleringsdatoer, nemlig 1/1 og
1/7.
Lovforslaget lyder:
»Stk. 3.
Regulering af lejen efter udviklingen i nettoprisindekset
for 2022 og 2023 kan ikke overstige 4 pct., jf. dog § 53 a, stk. 1.«
Vi læser lovbemærkningerne til bestemmelsen således, at så længe
en måned af reguleringen angår udviklingen enten år 2022 eller
2023, så vil huslejeloftet finde anvendelse. Kan ministeriet bekræfte
dette?
Vi læser desuden loven således at huslejeloftets begrænsninger er
stedsevarende.
Udlejer vil således ikke senere kunne varsle huslejen op fsva. Den del
af nettoprisindeksstigningen, som oversteg 4%. Når huslejen efter
huslejeloftets ophør skal reguleres, så vil stigningen ske med
udgangspunkt i
”gældende
leje”, og denne
”gældende leje” må forstås
som den husleje, som lovligt kunne opkræves uden at overskride
huslejeloftets maksimum på 4% (men mindre
”ventilen” jf. LL
§ 53 a,
stk. 1 fandt anvendelse.
Huslejestoppets længde skal læses i forlængelse af LF § 3, stk. 2-3,
hvoraf det fremgår at huslejeloftet ophæves pr. 1.1.2025 og at
uopsigelige lejeaftaler som udgangspunkt ikke får nedsat allerede
meddelte nettoprisindeksstigninger.
2. Bemærkninger til undtagelsen til huslejeloftet
”udlejers
ventil”: LF § 1, stk. 4
Til Stk. 1: Hvornår kommer undtagelsesordningen i spil?
Ministeriet må have lavet en fejl i implementeringen af den politiske
aftale, da lovforslagets ordlyd afviger fra den politiske aftale.
Den politiske aftale (”Initiativer til modvirkning af store
lejestigninger”) af 26. august lød bl.a.:
”Parterne
er samtidig enige om at indføre en
undtagelsesbestemmelse, som giver udlejer mulighed for
at hæve huslejen over 4 pct., hvis udlejeren kan
dokumentere, at
lejen inkl. lejestigningen på 4 pct.
ikke
kan dække en stigning i ejendommens driftsudgifter
sammenlignet med driftsudgifterne året før.
Side 2
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Huslejestigningen kan dog aldrig overstige
nettoprisindekset.
[..]
Lovforslaget lyder:
»§ 53 a. Er der for det kalenderår, som udviklingen i
nettoprisindekset aflæses i ved regulering af lejen, jf. § 53,
stk. 2, sket stigninger i de rimelige og nødvendige udgifter
knyttet til ejendommen, som ikke kan dækkes af den
lejeforhøjelse, som kan beregnes efter § 53, stk. 2 og
3,
kan udlejeren ved meddelelse, ud over regulering efter
§ 53, stk. 2 og 3, kræve lejen reguleret med et beløb, som
svarer til differencen mellem stigningen i udgifterne
knyttet til ejendommen i kalenderåret, og det beløb, som
kan beregnes efter § 53, stk. 2 og 3.
Der er således en stor forskel på, hvornår udlejer må bruge
”ventilen”.
I
aftalen
skal udlejers stigning i driftsudgifter forsøges dækket
af hele lejeindtægten plus en lejestigning på 4%:
lejen inkl.
lejestigningen på 4 pct.”
I
lovforslaget
skal udlejer alene forsøge at dække stigende
driftsomkostninger med en lejestigning på 4%, uanset hvilken
husleje, der betales i forvejen:
”den
lejeforhøjelse, som kan
beregnes efter § 53, stk. 2 og 3”,
Vi skal derfor opfordre til at lovforslaget bringes i overensstemmelse
med aftalen.
Aftalens ordlyd er endvidere i overensstemmelse med lejelovens
almindelige regler, hvorefter huslejen sættes op, hvis lejen ikke kan
dække de nødvendige driftsudgifter jf. LL § 23, stk. 1.
Skulle man vælge at lade lovforslagets bemærkninger stå uberørt,
risikerer man, at ventilen bliver brugt langt oftere end aftalen lægger
op til. Efter vores vurdering vil flere lejere risikere at få
huslejestigninger på mere end 4%, hvis forslaget ikke rettes.
Skulle man (som i forslaget) vælge at se bort fra hvad udlejer i
forvejen tjener på lejeren udover driftsomkostningerne, så får de
udlejere med de største afkast alt andet lige de største gevinster.
Side 3
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0043.png
LLO skal derfor opfordre til, at denne del af lovforslaget ændres
således, at den er i overensstemmelse med aftalens ordlyd. Dette
vil være meget vigtigt for at sikre, at huslejeloftet reelt bliver
virksomt.
Til stk. 2: Krav om dokumentation.
LLO finder at det er fornuftigt at der stilles krav om dokumentation.
Kravene til dokumentation er uddybet i det fremsendte udkast til
bekendtgørelse.
Grundlæggende mener LLO ikke, at der er grundlag for at opfinde en
ny definition af driftsudgifter, da lejeloven allerede har en sådan
definition jf. LL § 24.
Særligt da der er tale om en lov, der ønskes hastebehandlet virker
det mærkværdigt, at ministeriet vil finde på nye (i væsentlig grad
overlappende) definitioner.
I ejendomme med omkostningsbestemt husleje, hvoraf nogle lejemål
er reguleret efter nettoprisindeks, skal udlejer altså både lave en
oversigt over driftsudgifterne i forbindelse med en
omkostningsbestemt lejevarsling jf. § 23 og en ny opgørelse af
”de
rimelige og nødvendige udgifter knyttet til ejendommen”
som
opgøres efter en separat bekendtgørelse som i øvrigt ophører i 1/1
2025.
LLO opfordrer til at ministeriets implementering af aftalens
ordlyd
”driftsudgifter”
bruger lejelovens almindelige definition.
Af hensyn til en enklere lov og mere forudberegnelighed blandt
parterne.
Skulle man vælge at holde fast i at lave en ny definition af
driftsudgifter vil vi opfordre til at finansieringsudgifter udgår herfra.
Finansieringsudgifter for ejendomskøb er traditionelt set ikke noget,
der afspejles i huslejen. Skulle det blive tilfældet, vil lejerne med rette
blive utrygge for huslejestigninger hver gang en ejendom sælges eller
udlejer lægger sine lån om.
Endvidere vil en sådan post kræve en langt mere omfattende
lovbemærkninger og bekendtgørelse, for at undgå at der kan
spekuleres med ordningen. Hvad sker der fx hvis udlejer udvider
lånemængden?
Side 4
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0044.png
Endeligt risikerer man med ordningen at belønne risiko for aggressiv
låntagning, hvor udlejer har taget lån med variabel rente. Udlejere
med fastforrentede lån har ikke stigende finansieringsomkostninger,
men udlejere med variable lån vil på grund af rentestigninger
formentligt få stigende låneomkostninger, hvor man får mulighed for
at bruge lejerne som
”buffer”
i den sammenhæng, således at lejerne
kommer til at finansiere udlejers lånespekulation.
Udlejer har på den måde en lavere risiko en fx en parcelhusejer med
variabelt lån, som ikke kan sende regningen videre til lejerne.
LLO opfordrer til at
”finansieringsudgifter”
udgår som
driftsudgift/”de rimelige og nødvendige udgifter knyttet til
ejendommen”.
Ministeriet ønsker at indføje en post til
”øvrige
udgifter” som en
driftsudgift.
Det må forudses, at der vil komme store slagsmål ud af, hvad der kan
medtages af stigninger under dette punkt.
Lovbemærkningerne og bekendtgørelsen er så kortfattede, at vi
risikerer uklarhed for lejere og udlejere og dermed at der opstår
flere sager end nødvendigt, og at poster, der ikke var tiltænkt
medtaget fra lovgivers side, nu alligevel medtages, hvis
huslejenævnene i Aarhus, eller domstolene skaber den praksis.
Vi har igen ikke denne usikkerhed, hvis man bruger begrebet
driftsudgifter fra LL § 24, hvor praksis for hvad der kan og ikke kan
medtages er udviklet igennem en mere end 40 år lang praksis, så
parterne kender hinandens forudsætninger.
LLO anbefaler derfor at posten
”øvrige
udgifter” udgår.
Identifikation af
”stigningen”.
For at identificere
”stigningen”
jf. LF § 54a, stk. 2 bør det stå helt
klart hvilken periode dokumentationen bør omfatte i loven.
Der bør være en netto-metode, så både stigninger og fald indgår i
opgørelsen.
For at kunne identificere stigningen må lejer kende alle
driftsomkostninger på både på nuværende og forrige udgangspunkt
for regulering.
Lejerne bør have samme krav på indsigt som i lejelovens § 30.
Side 5
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0045.png
Flytter lejer ind i midten af en periode, må opgørelsen ske med
udgangspunkt i indflytningsdato fsva. Første regulering. Dog ikke for
lejemål med husleje fastsat efter § 19, stk. 1, hvor huslejen i forvejen
er fastsat ens, og på baggrund af driftsomkostningerne.
LLO mener, at lejerne bør have fuld transparens ift. stigninger og
fald i udgifter og indtægter, og at udlejer må redegøre for
samtlige udgiftsposter ved brug af
”ventilen” i LF
§ 53 a, ligesom
det bør skrives ind, at der anvendes et nettoprincip.
STK. 3 Indbringelse til ét centralt nævn.
Lovforslaget lægger op til at samtlige sager om udlejers
”ventil”
afgøres ved huslejenævnet i Aarhus.
LLO finder det overraskende, at ministeriet vil give ét nævn så stor
magt over retsudviklingen. Vi er klar over, at det fremgår af
aftaleteksten, at der er tale om
”et eller to”
centrale nævn. Vi skal
indledningsvist understrege, at vi ikke har et problem med de
dygtige jurister i Aarhus huslejenævn, men blot påpege at den valgte
model giver flere udfordringer:
Sager om nettoprisindekseringers lovlighed indeholder ofte
tillige et skøn over det lejedes værdi, da dette er overgrænsen
for huslejestigninger i alle typer lejemål undtagen lejemål
med aftalt fri leje. Dette centrale nævn skal således tage
stilling til hvad det lejedes værdi er i hele landet. Dette griber
ind i netop det, der er kernen i huslejenævnenes berettigelse:
lokalt kendskab til boligforholdene, herunder det lejedes
værdi. Det er ikke realistisk at ét huslejenævn kender
lejeværdierne i hele landet på trods af aldrig at have afsagt
afgørelser, endsige været på besigtigelse der.
LLO vil på den baggrund opfordre til at lade de lokale
huslejenævn afgøre disse sager.
Københavnske sager kan som udgangspunkt ankes til
Ankenævnet for de Københavnske huslejenævn. I det hele
taget var ankenævn i hele landet en vigtig anbefaling fra
”Udvalget
for huslejenævnenes organisering” som afgav
rapport tidligere på året. De Københavnske huslejenævn afgør
i forvejen ca. 40% af alle landets sager. LLO foreslår derfor at
53a-sager kan ankes til Ankenævnet for de københavnske
huslejenævn.
Det bør præciseres hvilken boligret, der kan ankes til. Dette
bør følge ejendommen, efter de almindelige regler i lov om
boligforhold § 92, stk. 1, så fx nordsjællandske lejere ikke
Side 6
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0046.png
behøver at tage til Aarhus, hvis deres udlejer indbringer
huslejenævnets afgørelse for domstolene.
LLO foreslår at anken gives opsættende virkning, således at
huslejeopkrævningen af for lidt betalt leje, først kan kræves
ved endelig dom eller afgørelse.
LLO opfordrer til, at lovforslaget ændres i overensstemmelse med
ovenstående.
§ 1, nr. 5 nettoprisindeksstigning i lejemål med fri leje:
Vil ministeriet bekræfte at loven med lovforslaget også giver lejere
med fri leje mulighed for at nedsætte lejen, i tilfælde af
opkrævninger, som overstiger huslejeloftet?
LLO mener at dette bør fremstå klart i loven.
§ 2 Mulighed for at springe huslejenævn over ved
fristoverskridelse.
Vi mener ikke, at loven bør implementeres således, at udlejer kan
indbringe sager efter LL § 53 a for domstolene, hvis huslejenævnet
ikke afgør sagen inden 3 måneder.
Vi har i forvejen sådanne kortere frister for nævnet i LL § 19, stk. 3.
Lovgiver mener ikke, at disse sager bør sanktioneres. Derfor bør
sager om huslejeloft heller ikke blive det.
LLO bemærker, at der i forvejen er hjemmel til at undgå
langsommelige nævn ved i stedet at tage sagen for boligretten jf. LBF
§ 88, stk. 6.
LLO mener derfor ikke, at udlejer bør gives en særlig hjemmel til
at springe huslejenævnet over.
§ 3 Lovens ikrafttræden.
LLO bemærker, at uopsigelige lejemål stilles ringe i forhold til den
foreslåede lovforslag. Har udlejer fx allerede meddelt en
huslejestigning på 8,8% i et lejemål, der er tidsbegrænset i to år,
uden lejeren kan sige det op, må lejeren således leve med stigningen
på 8,8% i resten af lejeperioden.
LLO mener, at huslejeloftet dækker i ringe grad for lejere boende i
tidsbegrænsede lejemål, som allerede er meddelt stigninger.
Side 7
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0047.png
Vi vil opfordre til at lave et mere virksomt huslejeloft. LLO bemærker
desuden, at huslejeloftet gælder for fremtidige meddelelser alligevel.
Skulle udlejer fx have glemt at meddele stigningen på 8,8% inden
lovens ikrafttræden d. 30. september, vil udlejer alligevel kun kunne
kræve 4%.
LLO opfordrer derfor til at beskytte lejere i uopsigelige lejemål
yderligere.
Øvrige bemærkninger.
Lovforslaget begrænser ikke udlejers mulighed for at
nettoprisindeksere huslejen i løbende kontrakter jf. LL § 26.
Reglerne blev ikke brugt i særligt stort omfang siden indførelsen i
2015, men de store stigninger i nettoprisindekset, vil muligvis gøre
dem attraktive for udlejer.
LLO mener at lejerne bør beskyttes imod eventuel spekulation i
denne ordning.
Da reglen nærmest ikke bruges inden dette tidspunkt, vil vi
opfordre til at reglen ophæves for fremtiden.
Afslutning.
LLO mener samlet set, at der er tale om et godt lovforslag, men at det
behøver visse ændringer og præciseringer for at leve op til sit fulde
potentiale og indfri aftalen fuldt ud.
LLO glæder sig over aftaleparternes ønske om at hjælpe hårdt
trængte lejere.
Med venlig hilsen
Helene Toxværd
Landsformand
Lejernes Landsorganisation i Danmark
/Anders Svendsen
Side 8
L 210 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2622427_0048.png
Østre Landsret
Præsidenten
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
12. september 2022
J.nr.: 22/17847-1
Sagsbehandler: Stine Dyppel
Indenrigs- og Boligministeriet har ved brev af 9. september 2022 (Sagsnr. 2022-3481) – med frist til
den 12. september 2022 – anmodet om eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov
om leje og lov om boligforhold (loft over huslejestigninger som følge af udviklingen i nettoprisindekset)
samt forslag til bekendtgørelse om opgørelse af stigningen i de rimelige og nødvendige udgifter knyttet
til ejendommen.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslagene.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214