Transportudvalget 2021-22
L 21
Offentligt
2478682_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. november 2021
2021-2969
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 21 – Forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven og lov om produkter og markedsovervågning (Markedsovervågning
på færdselsområdet m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren sikre, at erhvervsdrivende, der producerer i enkelte eller
begrænsede antal, ikke bliver pålagt disproportionelle kontrolomkost-
ninger i form af udtag af produkter m.v.?
Svar:
Der følger i dag af færdselsloven, at transportministeren kan fastsætte
regler, der pålægger en erhvervsdrivende at afholde samtlige udgifter i
forbindelse med stikprøvekontrol, herunder myndighedens udgifter til
produkter, der er indkøbt i detailhandlen.
Denne bemyndigelse er i dag anvendt til at fastsætte, at hvis en undersø-
gelse af for eksempel en speed pedelec eller cykel viser, at produktet ikke
er i overensstemmelse med produktkravene, skal den erhvervsdrivende
refundere styrelsens nødvendige udgifter ved prøveudtagning og nød-
vendige udgifter til undersøgelser.
Det er således ikke ukendt for branchen, at der kan ske udtag af produk-
ter. Det er dog nyt, at denne udtagelse vil kunne ske vederlagsfrit,
selvom produktet ikke fejler i test efterfølgende, jf. lovforslagets pkt.
3.1.2. Dette gælder dog i dag for produkter på Erhvervsministeriets res-
sort omfattet af lov om produkter og markedsovervågning.
I markedsovervågningsforordningens artikel 14 fastsættes, at medlems-
staterne som minimum skal tillægge deres markedsovervågningsmyn-
digheder beføjelsen til at erhverve produktprøver, herunder under en
skjult identitet, til at kontrollere disse prøver og foretage reverse engine-
ering på dem med henblik på at identificere manglende overensstem-
melse og indhente dokumentation. For de produkter, som er omfattet af
markedsovervågningsforordningen, kan det således ikke fastsættes nati-
onalt, at sådanne produkter ikke skal kunne udtages.
Markedsovervågningsforordningen fastsætter endvidere i artikel 11, at
markedsovervågningsmyndighederne skal følge en risikobaseret tilgang,
når det afgøres, hvilke kontroller der skal udføres og på hvilke typer af
produkter. Der skal i den forbindelse tages hensyn til mulige farer og
L 21 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren vil sikre, at erhvervsdrivende, der producerer et lille antal, ikke bliver pålagt disproportionelle kontrolomkostninger, til transportministeren
2478682_0002.png
Side 2/2
manglende overensstemmelse i forbindelse med produktet, den er-
hvervsdrivendes historik for manglende overensstemmelse, forbruger-
klager m.v.
Det følger af lov om produkter og markedsovervågning § 9, stk. 4, 1.
pkt., at kontrolmyndigheden skal udøve kontrol på en sådan måde, at
der gribes ind med de midler og med den hurtighed, som risikoens alvor
kræver, herunder ved brug af skjult identitet. Sikkerhedsstyrelsen har
oplyst, at de foretager risikobaseret markedsovervågning på lovens øv-
rige produktområder med henblik på at målrette kontrolindsatsen. Det
betyder i praksis, at når tilstrækkelige data er indsamlet vedrørende
færdselsrelaterede produkter, vil de erhvervsdrivende, som følger reg-
lerne, opleve et lavere kontroltryk end de erhvervsdrivende, som ikke
kan eller vil følge reglerne. Kontrolindsatsen rettes således derhen, hvor
regelefterlevelsen er lav og risikoen for regelbrud er højst. Dette er til
gavn for både forbrugernes sikkerhed og virksomhedernes konkurrence-
evne.
Det vil samtidig også være sådan, at den erhvervsdrivende vil kunne få
produktet udleveret efter endt sagsbehandling, hvis denne måtte ønske
det, og hvis der ikke er noget til hinder for en udlevering. I vurderingen
skal der blandt andet tages hensyn til, om produktet efter test er defekt
eller farligt, eller om kontrolmyndigheden er nødt til at beholde produk-
tet af bevismæssige hensyn.
Jeg synes, at det er vigtigt at understøtte en effektiv markedskontrol,
hvorfor jeg ikke synes, at det, at en erhvervsdrivende alene producerer i
enkelte eller begrænsede antal, gør, at der ikke skal føres markedskon-
trol med produktet. Denne skal naturligvis ske på et sagligt grundlag i
henhold til de ovenfor beskrevne retningslinjer. Forbrugere skal kunne
have tillid til, at der ikke er farlige produkter på markedet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht