Transportudvalget 2021-22
L 21
Offentligt
2477602_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. november 2021
2021-2969
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 21 – Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om produkter og markedsovervågning (Mar-
kedsovervågning på færdselsområdet m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorent-
zen (V).
Spørgsmål nr. 3:
Kan ministeren oplyse, hvorfor der er behov for at skærpe kontrol-
len og bryde med den nuværende praksis, når køretøjerne allerede
skal typegodkendes? Og kan ministeren uddybe, i hvilke situatio-
ner borger- eller produktsikkerheden skulle have været truet, som
nødvendiggør et opgør med den eksisterende praksis på området?
Svar:
Der er i 2019 udstedt en ny EU-forordning om markedsovervåg-
ning, markedsovervågningsforordningen, som blandt andet vedrø-
rer markedsovervågning af færdselsrelaterede produkter samt en
række andre produkter. Det er derfor et krav, at Danmark får til-
passet sin regulering i overensstemmelse med markedsovervåg-
ningsforordningen, der generelt skærper markedskontrollen.
Det er Sikkerhedsstyrelsen, som udfører markedsovervågning med
færdselsrelaterede produkter. I dag gøres dette i medfør af færd-
selslovens regler, som ikke i dag indeholder alle de nødvendige
hjemler i forhold til markedsovervågningsforordningen. Sikker-
hedsstyrelsen fører i medfør af lov om produkter og markedsover-
vågning i dag markedsovervågning med en række produkter på Er-
hvervsministeriets ressort.
For at skabe ensartethed i udførelse af markedsovervågning bør re-
gulering om markedsovervågning af f.eks. sådanne produkter og
færdselsrelaterede produkter samles i en samlet regulering, der al-
lerede fastsætter supplerende bestemmelser til markedsovervåg-
ningsforordningen. Dette vil styrke håndhævelsen og ensarte den
for produkterne.
Det er ikke alle færdselsrelaterede produkter, som er typegod-
kendte. Cykler, styrthjelme m.v. er eksempelvis ikke typegodkendte
produkter.
L 21 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorfor kontrollen skal skærpes og den nuværende praksis ændres, når køretøjerne allerede skal typegodkendes, til transportministeren
2477602_0002.png
Side 2/2
For så vidt angår motorkøretøjer gælder der efter
Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018 om
godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og på-
hængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning
(EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af di-
rektiv 2007/46/EF
krav om, at kontrolmyndigheder udtager en be-
stemt andel af køretøjer til kontrol. Dette minimumsantal af prøv-
ninger pr. medlemsstat er en pr. 40.000 nye motorkøretøjer, der
blev registreret i den pågældende medlemsstat i det foregående år,
men ikke mindre end fem prøvninger. I Danmark vil det på nuvæ-
rende tidspunkt sige syv køretøjer årligt.
Praksis har i Danmark hidtil været, at der ikke har været udtaget
køretøjer til kontrol, men nu er EU-reguleringen blevet mere tyde-
lig, og Danmark skal leve op til sine EU-forpligtelser, herunder i
forhold til markedsovervågningsforordningen, og skærpe kontrol-
len.
Endelig kan det nævnes, at selvom der kræves typegodkendelse af
køretøjer, kan der stadig blive snydt med typegodkendelseskrav
ved testning, som det eksempelvis blev set ved Volkswagen-sagen.
Krav om typegodkendelse af køretøjer kan derfor ikke stå alene, da
det ikke i sig selv hindrer, at der kan blive sat ulovlige produkter på
markedet. Derfor er netop markedsovervågning vigtig for at sikre
den fortsatte tillid til typegodkendelsessystemet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht