Transportudvalget 2021-22
L 21
Offentligt
2479263_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. november 2021
2021-2969
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 21 – Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om produkter og markedsovervågning (Mar-
kedsovervågning på færdselsområdet m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorent-
zen (V).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at lovforslaget er mere vidt-
gående end markedsovervågningsforordningen for så vidt angår
sanktioner og kontrol af virksomheder?
Svar:
Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/1020 af 20. juni 2019 om markedsovervågning og pro-
duktoverensstemmelse og om ændring af direktiv 2004/42/EF og
forordning (EF) nr. 765/2008 og (EU) nr. 305/2011, for så vidt
angår færdselsrelaterede produkter, som er omfattet af EU-regule-
ring angivet i markedsovervågningsforordningens bilag 1. Mar-
kedsovervågningsforordningen pålægger medlemsstaterne at til-
dele kontrolmyndighederne en række minimumsbeføjelser. Så-
danne beføjelser er for eksempel beføjelse til uden forudgående
varsel at foretage inspektion på stedet og fysisk kontrol af produk-
ter. Samtidig kræver forordningen, at medlemsstaterne fastsætter
regler om sanktioner, som skal være effektive, stå i et rimeligt for-
hold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Lovforslaget går blandt andet videre end markedsovervågningsfor-
ordningen ved, at de påkrævede beføjelser efter markedsovervåg-
ningsforordningen, som findes i lov om produkter og markedsover-
vågning, også foreslås at finde anvendelse på øvrige færdselsrelate-
rede produkter, som ikke er omfattet af markedsovervågningsfor-
ordningens bilag 1. Dette gælder for eksempel cykler, jf. lovforsla-
gets § 2, nr. 4.
Ved at fastsætte at lov om produkter og markedsovervågning, der
fastsætter supplerende bestemmelser til markedsovervågningsfor-
ordningen, også skal gælde for færdselsrelaterede produkter, som
ikke er omfattet af markedsovervågningsforordningen, sikres det,
at der kan udføres en ensartet markedsovervågning og håndhæ-
velse heraf. Markedsovervågningen af færdselsrelaterede produk-
ter kan derved ske ensrettet med andre produktområder.
L 21 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor lovforslaget er mere vidtgående end markedsovervågningsforordningen, for så vidt angår sanktioner og kontrol af virksomheder, til transportministeren
2479263_0002.png
Side 2/3
Det betyder blandt andet, at lov om produkter og markedsovervåg-
ning går videre end de minimumsbeføjelser, som markedsovervåg-
ningsforordningen pålægger medlemsstaterne at tildele, i forhold
til at føre kontrol under skjult identitet ved onlinekontroller.
Lov om produkter og markedsovervågning går derudover videre
end minimumsbeføjelserne ved, at der i loven er mulighed for via
domstolene at kræve blokering af adgangen til en onlinegrænse-
flade (for eksempel hjemmeside eller app), hvis onlinegrænsefla-
den gentagne gange har solgt eller videreformidlet salg af produk-
ter, som udgør en alvorlig risiko.
Da lov om produkter og markedsovervågning er en lov under Er-
hvervsministeriet, har jeg bedt Erhvervsministeriet om at bidrage
med en uddybning for baggrunden for, hvorfor lov om produkter
og markedsovervågning, som færdselsrelaterede produkter foreslås
omfattet af, fastsætter videre beføjelser end markedsovervågnings-
forordningen på de to ovenstående områder.
Erhvervsministeriet har oplyst mig, at beføjelserne skal bidrage til
at sikre, at forbrugerne ikke uforvarende køber ulovlige produkter
eller udsættes for alvorlige risici, når de handler online. Online
handel fylder mere og mere, og samtidig findes der erhvervsdri-
vende, som skjuler deres identitet eller har oprettet onlinegrænse-
fladen uden for EU. Dette nødvendiggør, at myndighederne kan
bringe salget af ulovlige produkter – herunder særligt produkter,
som udgør en alvorlig risiko – til ophør hurtigt og effektivt.
Jeg mener, at det er vigtigt, at markedsovervågningsmyndigheder
får de nødvendige muligheder til at føre tilsyn med, at der ikke er
ulovlige produkter på markedet. Da det også er Sikkerhedsstyrel-
sen, som udfører markedsovervågning af færdselsrelaterede pro-
dukter, vil det være en fordel at ensarte håndhævelsen i samme
regler, som det foreslås med dette lovforslag. Jeg synes, at det giver
god mening, at der ikke skal gælde særlige regler for markedsover-
vågning af færdselsrelaterede produkter, da færdselsrelaterede
produkter er lige så essentielle produkter, som produkter under Er-
hvervsministeriets eget ressort.
Derudover går lov om produkter og markedsovervågning, som
markedsovervågning af færdselsrelaterede produkter indføres i, vi-
dere end minimumsbeføjelser i markedsovervågningsforordningen
for så vidt angår mulighed for at udtage produkter vederlagsfrit,
uanset om produktet fejler i efterfølgende test eller ikke. Der er
spurgt konkret ind til dette i udvalgsspørgsmål nr. 1, hvorfor dette
behandles nærmere i mit svar herpå.
Jeg vurderer ikke, at det foreslåede vejledende minimumsbødeni-
veau i lovforslaget er mere vidtgående end markedsovervågnings-
forordningen, da denne netop kræver, at sanktioner skal være ef-
fektive og have afskrækkende virkning samt stå i et rimeligt forhold
L 21 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor lovforslaget er mere vidtgående end markedsovervågningsforordningen, for så vidt angår sanktioner og kontrol af virksomheder, til transportministeren
2479263_0003.png
Side 3/3
til overtrædelsen. Produkter, som sælges, skal være sikre og lovlige,
hvorfor det er vigtigt at incitamentet for det modsatte mindskes.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht