Folketingets Finansudvalg
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
22. september 2022
J.nr. 2022-518
Finansudvalget har i brev af 8. september 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 97 (L
207), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen
(V).
Spørgsmål nr. 97:
”
Vil ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den
7. september 2022 redegøre for udgifterne i 2023 til den indgåede kontanthjælpsaf-
tale, herunder om udgifterne adskiller sig fra det skøn, der lå til grund for vurderin-
gen i juni, og i givet fald hvorfor? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor mange
personer der forudsættes omfattet af aftalen.
”
Svar:
Aftale som et nyt kontanthjælpssystem med plads til børnene
af 14. juni 2022 inde-
holder to initiativer, som medfører udgifter i 2023. Det ene er en kompensation for
den
mindre reduktion i kontanthjælpsmodtageres disponible indkomst, som Af-
tale om ny reformpakke for dansk økonomi fra januar 2022 medførte.
Det andet
er en forlængelse af det midlertidige børnetilskud til udgangen af 2023. Aftalens
øvrige elementer er aftalt implementeret fra og med 2024.
De forventede udgifter i 2023 som følge af begge tiltag er lagt ind på finanslov-
forslaget for 2023. De udgifter, der er lagt ind på finanslovforslaget for 2023, er
baseret på skønnene fra juni, da aftalen blev indgået.
Der er forskel på, hvordan udgifter opgøres i forbindelse med aftaler, og hvor-
dan de lægges ind på finansloven. I aftalen er udgifterne opgjort
i 2022-pl
inkl.
adfærdseffekter i
strukturelt
niveau
efter
skat og tilbageløb. På finansloven læg-
ges udgifter ind i
2023-pl
inkl. adfærdseffekter i
faktisk
niveau
før
skat og tilba-
geløb.
Udgifterne i 2023 som følge af kompensationen udgør 70,7 mio. kr. i 2023-pl
inkl. adfærdseffekter i faktisk niveau før skat og tilbageløb. Det skønnes, at
109.600 personer vil få udbetalt kompensationen i 2023.