Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2625194_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4612
Doknr.
551105
Dato
20-09-2022
Svar på spørgsmål fra Anni Matthiesen (V) stillet den 8. september 2022.
L 207 - Spørgsmål nr. 80:
”Vil ministeren redegøre for de beregninger som ligger til grund for bevillingen på §
13.91.11 Kommunerne og § 13.91.12 Særtilskud til kommunerne, både i forhold til
hvordan man er nået frem til selve tallene, og hvordan bevillingen skal fordeles mel-
lem kommunerne?”
Svar:
Statstilskuddet til kommunerne fastsættes årligt under hensyntagen til, at kommu-
nerne under ét kan finansiere det udgiftsniveau, der følger af aftalen om kommuner-
nes økonomi for 2023. Den konkrete størrelse af bloktilskuddet til kommunerne for
det enkelte år afhænger således bl.a. af kommunernes indtægter fra skat mv., overfør-
selsskøn samt det aftalte udgiftsniveau for det pågældende år.
Der henvises til akt nr. 318 af 23. juni 2022 (bloktilskudsaktstykket) for en mere sam-
let oversigt over forhold, der ligger til grund for statens bloktilskud til kommunerne
for finansåret 2023. Det gælder fx fastsættelsen af de kommunale servicerammer og
balancetilskuddet.
Af bloktilskuddet finansieres tilskudspuljen efter udligningslovens § 17 til kommuner i
en vanskelig økonomisk situation på 336,6 mio. kr. samt den kommunale andel på
528,5 mio. kr. af tilskuddet efter udligningslovens § 17 a til udsatte ø- og yder kommu-
ner. Det endelige statstilskud til kommunerne, som fordeles efter indbyggertal, udgør
dermed 74.150,6 mio. kr. for 2023.
Særtilskud til kommunerne på § 13.91.12 består af flere forskellige særtilskud med for-
skellige formål. Disse kan overordnet inddeles i tre grupper; tilskud, der er fastsat i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (udligningsloven), tilskud
der fordeles efter ansøgning samt tilskud, der følger af bloktilskudsaktstykket fra juni
2022.
De lovfastsatte tilskud i henhold til udligningsloven fordeles på baggrund af lovfast-
satte fordelingsnøgler, der afhænger af tilskuddets karakter. Reguleringer af bevillin-
gerne med den forventede pris- og lønudvikling er fastsat i loven.
I henhold til udligningslovens § 17 tildeles endvidere et tilskud til kommuner i en van-
skelig økonomisk situation. Fordelingen sker med udgangspunkt i overordnede krite-
rier, som er forudsat i lovgivningen. Den nærmere udmøntning fastsættes og udmeldes
årligt i tilknytning til tilskudsudmeldingen. Tildelingen kræver således ikke ansøgning
fra kommunerne.
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren vil redegøre for de beregninger som ligger til grund for bevillingen på § 13.91.11 Kommunerne og § 13.91.12 Særtilskud til kommunerne, både i forhold til hvordan man er nået frem til selve tallene, og hvordan bevillingen skal fordeles mellem kommunerne, til indenrigs- og boligministeren
2625194_0002.png
Tilskud efter ansøgning fordeles til ansøgerkredsen af kommuner på baggrund af ud-
meldte kriterier. Tilskuddene kan have helt eller delvist ophæng i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, mens andre følger af årets økonomiaftale
og hjemmel på aktstykke. Eksempler herpå er særtilskud til særlig vanskeligt stillede
kommuner efter udligningslovens § 16 samt skattepuljer til tilskud til skattenedsættel-
ser.
Særtilskuddet efter § 16 i udligningsloven fordeles som udgangspunkt efter ansøgning.
Et mindre beløb vedr. det tyske mindretal fordeles dog årligt til Aabenraa Kommune,
og en del af puljen kan anvendes til flerårige særtilskud som led i udviklingspartner-
skaber.
I 2023 er den lovfastsatte særtilskudspulje ekstraordinært forhøjet med 250 mio. kr.,
hvilket har baggrund i økonomiaftalen for 2023 og er fastsat på bloktilskudsaktstyk-
ket. For 2023 er en del af puljen fordelt gennem indgåede udviklingspartnerskaber
med Lolland, Langeland og Læsø Kommuner. Tilskud efter ansøgning er fordelt under
hensyntagen til de udmeldte kriterier, som for 2023 er; demografiske og socioøkono-
miske udfordringer, aktuelle økonomiske udfordringer og vedvarende økonomiske ud-
fordringer.
Endelig kan fremhæves, at tilskud vedr. ældre samt dagtilbudsområdet, der følger af
bloktilskudsaktstykket, pl-reguleres årligt med den forventede pris- og lønregulering
og fordeles efter forskellige demografiske fordelingsnøgler, der har baggrund i til-
skuds- og udligningssystemet.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
Bilag:
Bilag 1
Akt. nr. 318 af 23. juni.
2