Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2626454_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. september 2022
J nr.
2022-723
Finansudvalget har i brev af 8. september stillet mig følgende spørgsmål 66 til L
207 Forslag til finanslov for finansåret 2023, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 66
Vil ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den
6. september 2022 redegøre uddybende for Energistyrelsens skøn over de forven-
tede indtægter fra salg af CO
2
-kvoter, jf. § 29.21.04, i de kommende år?
Svar
Skønnene for de forventede fremtidige indtægter fra salg af CO
2
-kvoter på FFL23,
og de oplysninger, der ligger til grund for skønnene, fremgår af tabel 1:
Tabel 1
FFL23-indtægtsskøn salg af CO2-kvoter (2023-priser)
2023
Pris (kr.)
Mængde (mio.
kvoter)
Indtægtsskøn
(mio. kr.)
679
7,11
4824,4
2024
701
7,11
4984,1
2025
726
7,11
5161,9
2026
755
7,11
5368,1
Kilde: Bagvedkiggende beregninger til brug for FFL23
Indtægtsskønnet er et produkt af den estimerede kvotepris samt den estimerede
solgte mængde af kvoter. Kvoteprisen er baseret på Finansministeriets fremskriv-
ninger, mens kvotemængden er baseret på Energistyrelsens fremskrivninger. Det
ses af tabel 1, at der i skønnet er forudsat en stigende kvotepris fremadrettet og en
konstant kvotemængde.
Energistyrelsen har oplyst, at der arbejdes på at konsolidere mængdeskønnet, her-
under om kvotemængden skal fastholdes konstant.
Finansministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig: ”Fremskrivnin-
gen af CO
2
-kvoteprisen påvirkes af to faktorer: 1) den faktisk observerede mar-
kedspris på CO
2
-kvoter og 2) beregningsmæssige forudsætninger, herunder det af-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil redegøre uddybende for Energistyrelsens skøn over de forventede indtægter fra salg af CO2-kvoter, jf. § 29.21.04, i de kommende år, til klima-, energi og forsyningsministeren
2626454_0002.png
kastkrav, der lægges til grund for fremskrivningen af prisen over tid. Til fremskriv-
ningen af CO
2
-kvoteprisen tager Finansministeriet udgangspunkt i den gennemsnit-
lige markedspris for CO
2
-kvoter, for den senest observerede fulde måned.
Finansministeriet fremskriver herefter udviklingen i kvoteprisen med udgangspunkt i
prisfastsættelsen af et finansielt aktiv. Der tages udgangspunkt i et afkastkrav, der
er givet som summen af en risikofri rente tillagt et risikotillæg.
Den risikofrie del af renten tager udgangspunkt i den observerede spotpris for 10-
årige tyske statsobligationer på fremskrivningstidspunktet, fremskrevet med samme
stigning, som kan observeres i renten på 10-årige danske statsobligationer (fra Fi-
nansministeriets fremskrivninger) som en bedste approksimation for den forventede
udvikling over tid.
Risikotillægget i afkastkravet er angivet som den langsigtede risikopræmie på aktier
ift. statsobligationer på 3 pct. – som også anvendes i andre sammenhænge i Fi-
nansministeriets regnemodeller – tillagt et yderligere tillæg på 0,5 pct. point for at
afspejle såkaldt reguleringsmæssig og mellemstatslig usikkerhed, der vurderes at
være gældende på markedet for CO
2
-kvoter.”
Derudover henvises tilsvar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 31 (L 239 - § 7. Fi-
nansministeriet) af 6. september 2021
vedrørende metoden til fremskrivning af
CO
2
e-prisen.”
Faktisk realiserede indtægter fra kvotesalg i 2020 og 2021
I forlængelse af Finansministeriets oplysninger ovenfor bemærkes det, at der over
de seneste år er sket en betydelig stigning i de faktisk
realiserede
(altså de regn-
skabsførte) indtægter fra salg af kvoter. Det er væsentligt at understrege, at disse
realiserede indtægter bygger på de faktiske realiserede markedspriser for CO
2
-kvo-
ter på salgstidspunktet, hvorfor de kan afvige fra de fremskrivninger, der i årene for-
inden har dannet grundlag for indtægtsskønnene i budgetteringen på Finansloven. I
2020 blev indtægterne således opgjort til 1.240,5 mio. kr., mens de i 2021 blev op-
gjort til 2.177,9 mio. kr., jf. statsregnskabet for 2020 og statsregnskabet for 2021.
Stigningen i de faktisk realiserede indtægter skyldes, at der over perioden er sket
en betydelig stigning i den handlede kvotepris - blandt andet som følge af bestem-
melserne i det reviderede kvotedirektiv for perioden 2021-2030 samt udmeldingen
af den såkaldte
Fit for 55-pakke,
der sammenlagt påvirkede kvoteprisen væsentligt
i opadgående retning, jf. figur 1 nedenfor. Udviklingen i den solgte kvotemængde er
derimod lavere end fremskrivningerne, som har dannet grundlag for indtægtsskøn-
nene i budgetteringen på finansloven. I 2020 blev der auktioneret 6,85 mio. kvoter,
mens der i 2021 blev auktioneret 5,57 mio. kvoter. Faldet i auktionsmængderne
skyldes hovedsageligt et stigende udtag fra auktionsmængderne til overførsel i
markedsstabilitetsreserven. Faldet i den solgte kvotemængde i 2020 og 2021 bliver
dog opvejet af den betydelige stigning i den handlende kvotepris.
Side
2/3
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil redegøre uddybende for Energistyrelsens skøn over de forventede indtægter fra salg af CO2-kvoter, jf. § 29.21.04, i de kommende år, til klima-, energi og forsyningsministeren
2626454_0003.png
Figur 1
Kvoteprisens udvikling
120,00
100,00
80,00
60,00
40,00
20,00
0,00
Euro/ton
Kilde: Energistyrelsen
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3