Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2623354_0001.png
Folketingets Finanslovsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4612
Doknr.
550804
Dato
16-09-2022
Svar på spørgsmål stillet af Anni Matthiesen (V) den 8. september 2022.
L 207 - Spørgsmål nr. 57:
”Vil
ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 7.
september 2022 redegøre for, hvordan ejendomsvurderingerne påvirker ministerens
område, og hvordan udgifterne hertil finansieres?”
Svar:
I tilknytning til ministeriets bevillinger har det nye ejendomsvurderingssystem og bo-
ligskatteforliget særligt betydning for ministerområdet fsva. det nye plandata-system
samt grundlaget for det kommunale bloktilskud.
Ejendomsvurderingerne og Plandata.dk
Som led i forlig mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om
et nyt ejendomsvurderingssystem
fra 18. november 2016 blev det besluttet at: ”Der
op-
rettes et nyt register, hvor der med kommunal involvering skal ske en vejledende for-
tolkning og registrering af anvendelses- og udnyttelsesmulighederne for den enkelte
grund ud fra det gældende plangrundlag og øvrige bebyggelsesregulerende bestem-
melser.”
Det digitale register
Plandata.dk er blevet etableret som opfølgning på oven-
nævnte forlig. Det følger af bekendtgørelse om det digitale planregister Plandata.dk
(BEK nr. 1191 af 24/09/2018), at kommunerne indberetter en række oplysninger til
brug for ejendomsvurderingerne. Bolig- og Planstyrelsen varetager drift og vedligehol-
delse af Plandata.dk, samt support til kommunerne. Det fremgår af finanslovsforslaget
for 2023, at der er afsat 10,3 mio. kr. årligt i 2021 og 2022, 10,7 mio. kr. i 2023 og 10,9
mio. kr. i 2024 (2021-pl) hertil på hovedkontoen
§ 13.51.01. Bolig- og Planstyrelsen.
Der er forhandlet kompensation til kommunerne for alle opgaver i relation til Plan-
data.dk bortset fra én. På finanslovforslaget for 2023 er der derfor på hovedkontoen
§
13.11.79. Reserver og budgetregulering
afsat en reserve på 19,0 mio. kr. i 2023 og 9,5
mio. kr. fra 2024 og frem (2022-pl) til mulig kompensation af kommunerne i relation
til Plandata.dk. De nye ejendomsvurderinger er en forudsætning for at beregne den
eventuelt udestående DUT-kompensation.
Der er således alene tale om en beregningsforudsætning vedr. kompensationen for
Plandata.dk. Reserven blev forhøjet med 9,5 mio. kr. i 2023 sfa. forsinkelsen i ejen-
domsvurderingerne.
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 7. september 2022 vil redegøre for, hvordan ejendomsvurderingerne påvirker ministerens område, og hvordan udgifterne hertil finansieres, til indenrigs- og boligministeren
2623354_0002.png
Afledte konsekvenser vedr. finansieringen af kommuner
I forhold til det bevillingsmæssige vedrørende tilskudsåret 2023 har det nye ejen-
domsvurderingssystem og boligskatteforliget særligt betydning for fastlæggelsen af
bloktilskuddet.
For 2023 er det således et skønnet grundlag for grundskyld, på baggrund af oplysnin-
ger fra Skatteministeriet, der har ligget til grund for fastlæggelse af bloktilskuddet for
2023 og dermed for bevillingen på § 13.91.11 Kommunerne.
Det kan supplerende oplyses, at et tilsvarende skønnet grundlag ligger til grund for
den mellemkommunale udligning af beskatningsgrundlaget i tilknytning til Indenrigs-
og Boligministeriets udmelding af tilskud og udligning for 2023.
Det kan også oplyses, at der vedr. grundskyld er aftalt en neutraliseringsordning som
følge af nyt ejendomsskattesystem og boligskatteforliget. Neutraliseringsordningen er
endnu ikke udmøntet, hvilket skal ses i sammenhæng med status for udrulningen af
vurderingerne.
Det er endvidere aftalt, at der skal foretages en kompensation af de kommuner, der får
et nettotab, når bloktilskuddet tilpasses den provenustigning fra dækningsafgiften,
som i boligskatteforliget er aftalt for private erhvervsejendomme. Kompensationen in-
debærer ekstra statslig finansiering. Kompensationen vil først skulle udmøntes, når
provenustigningen realiseres med udrulningen af vurderingerne af erhvervsejen-
domme, og når bloktilskuddet tilpasses tilsvarende.
Endelig bemærkes det, at der som følge af det nye ejendomsvurderingssystem og æn-
drede boligskatteregler er foretaget nødvendige konsekvensrettelser i lov om nedsæt-
telse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskriv-
ning (skattesanktionsloven), som hører under Indenrigs- og Boligministeriet.
Lovændringen til skattesanktionsloven, jf. lov nr. 2614 af 28. december 2021, indebæ-
rer, at opgørelsen af provenu fra hhv. dækningsafgift og grundskyld i henhold til skat-
tesanktionsloven i en overgangsperiode baseres på et statsligt skønnet grundlag.
Det bemærkes videre, at eventuelle tildelte tilskud til skattenedsættelser af dæknings-
afgiften med baggrund i økonomiaftalen for 2023, jf. bevillingen på 13.91.12.60 Til-
skud til kommuner, der nedsætter skatten, baseres på det samme grundlag, som an-
vendes efter skattesanktionsloven, jf. ovenfor.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
2