Folketingets Finansudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4612
Doknr.
550519
Dato
19-09-2022
Svar på spørgsmål fra Heidi Bank (V) stillet den 7. september 2022.
L 207 - Spørgsmål nr. 40:
”Vil ministeren uddybe merudgiften på 960,5 mio. kr. på konto 13.81.01.? Hvad er år-
sagen til de ændrede budgetteringsforudsætninger, herunder primært højere finansie-
ringsrenter, idet den nye rente og den gamle rente fra 2022 bedes oplyst?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, som oplyser følgende:
Ӥ
13.81.01. Ydelsesstøtte til almene boliger vedrører støtte til hhv. nybyggeri af al-
mene boliger, renovering af ungdomsboliger og etablering af universitetsnære ung-
domsboliger. Merudgiften på 960,5 mio. kr. er sammensat af et merforbrug på hhv.
938,8 mio. kr. vedrørende ydelsesstøtte til nybyggeri af almene boliger, 10,7 mio. kr.
vedrørende ydelsesstøtte til renovering af ungdomsboliger og 11,0 mio. kr. vedrørende
universitetsnære ungdomsboliger.
De statslige udgifter til ydelsesstøtte svarer til forskellen mellem ydelsen på realkredit-
lånet og beboerbetalingen. For nybyggeri gælder særligt, at den fortsatte beboerbeta-
ling tilgår staten i de første 10 år efter, at lånet er udamortiseret. Beboerbetalingen er
uafhængig af renteniveauet for realkreditlånet. Det er således staten, der oppebærer
renterisikoen på finansieringen af alment byggeri. Falder renten, bliver statens udgif-
ter til ydelsesstøtte mindre. Stigende renter medfører øgede udgifter til ydelsesstøtte.
Med de meget lave renter, der er realiseret i de seneste år, har den samlede værdi af
ydelsesstøtten over lånets løbetid på 30 år og efterfølgende 10 år været negativ på fi-
nansloven for 2022 (FL22), konkret -1.000,7 mio. kr. i 2022. Med andre ord forvente-
des det på finansloven, at staten ville oppebære en indtægt fra ydelsesstøtten for til-
sagn, der gives i 2022.
Almene boliger finansieres med 30-årige statsgaranterede rentetilpasningslån, hvor
lånet refinansieres hvert 10. år. Derfor anvendes der tre finansieringsrenter på finans-
loven, én finansieringsrente for hver rentebindingsperiode.
På finanslovforslaget for 2023 (FFL23) er der forudsat højere finansieringsrenter end
på FL22. I tabel 1 nedenfor sammenholdes renteforudsætningerne anvendt på hhv.
FL22 og FFL23. Rentestigningen er den væsentligste årsag til merforbruget vedrø-
rende alment nybyggeri.