Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2630282_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 29 (L 207 - § 7.
Finansministeriet) af 6. september 2022 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne drivhusgasreduktionen i 2021, 2025 og 2030 som følge af
finanslovsforslaget, herunder opdelt på enkeltinitiativer og anføre, hvorvidt det er
tidligere besluttede initiativer eller nye initiativer?
Svar
Regeringen indgik i juni 2022
Aftale om grøn skattereform for industri mv., Aftale om ki-
lometerbaseret vejafgift for lastbiler samt Klimaaftale for grøn strøm og varme,
der fulgte op på
regeringens udspil
Danmark Kan Mere II.
Aftalerne skønnes samlet set at reducere
mankoen med 5,1 mio. tons CO
2
e i 2030, og grøn skattereform leverer det hidtil
største enkeltstående bidrag til indfrielse af 70 pct. målet siden klimaloven blev
vedtaget. Derudover bidrager aftalerne til at gøre Danmark uafhængige af russisk
gas.
Regeringen indgik endvidere
Aftale om etablering af en grøn fond,
der afsætter 53,5
mia. kr. (2022-PL) til større og længerevarende investeringer i grøn omstilling
frem mod 2040. Det blev i den forbindelse aftalt, at regeringen i efteråret 2022
indkalder til drøftelser om den videre udmøntning af disse midler.
Regeringens finanslovforslag skal ses i det lys, og der indgår derfor ikke nye kon-
krete initiativer målrettet drivhusgasreduktioner i forslaget. Det bemærkes, at
mankoen til 70 pct.-målet siden seneste finanslovsforslag er reduceret fra 11,8 til
forventeligt 5,0 mio. tons CO
2
e i 2030, når den skønnede reduktion fra de indgå-
ede aftaler indregnes,
jf. tabel 1.
Medregnet effekterne fra de politiske aftaler fra
juni 2022 skønnes drivhusgasudledningerne samlet set at blive reduceret med ca.
64 pct. i 2030 ift. 1990.
Med Klimaprogram 2022 har regeringen fremlagt en samlet
Køreplan for et Grønt
Danmark
mhp. at der senest i 2025 skal træffes de beslutninger, der skal til, for at
nå i mål med 70 pct.-målet. Køreplanen indeholder bl.a. genbesøg af Aftale om
grøn omstilling af dansk landbrug, hvor der vil blive fulgt op på en række udvik-
lingsspor, der kan sikre yderligere reduktioner på op til 5 mio. ton CO
2
e i 2030,
samt næste fase af en grøn skattereform.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil beregne drivhusgasreduktionen i 2021, 2025 og 2030 som følge af finanslovsforslaget, herunder opdelt på enkeltinitiativer og anføre, hvorvidt det er tidligere besluttede initiativer eller nye initiativer, til finansministeren
2630282_0002.png
Side 2 af 3
Samtidig fortsætter arbejdet med at implementere klimaaftalerne rettidigt, således,
at de reduktioner, der forudsættes i aftalerne, også realiseres.
Tabel 1
Oversigt over effekter af den samlede klimapolitik
reduktionsmanko ift. 70-pct.-målsætningen i
2030
Politisk aftale/initiativ
Reduktionsmanko i 2030
og reduktionseffekter
(mio. tons CO
2
e)
2030
Reduktionsmanko iht. Basisfremskrivning 2019
(BF19)
Beslutning om kuludfasning på Fynsværket
Aftale om finansloven for 2020
Andre ændringer fra BF19 til BF20
Reduktionsmanko iht. Basisfremskrivning 2020
(BF20)
Grøn boligaftale 2020
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
Aftale om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nord-
søen
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten 4. december
2020
2)
Aftale om finansloven for 2021 / Stimuli og grøn genop-
retning
Aftale om grøn skattereform
fase 1
Andre ændringer fra BF20 til KF21
Klimastatus og fremskrivning 2021 (KF21)
Aftale om grøn omstilling af landbruget
Aftale om finansloven for 2022 / Delaftale om investerin-
ger i et fortsat grønnere Danmark
Andre ændringer fra KF21 til KF22
Klimastatus og fremskrivning 2022 (KF22)
Aftale om Grøn skattereform for industri mv.
Klimaaftale om mere grøn strøm og varme 2022
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler og ef-
fektivisering af vejgodstransporten
2)
Skøn for forventet reduktionsmanko
18,9
-0,5
-0,5
+2,0
19,9
-0,05
-0,7
-2,7
-0,01
1)
-1,9
-0,2
-0,5
-2,1
11,8
-1,9
-0,5
+0,7
10,1
-4,3
-0,4
-0,4
5,0
64
57
55
44
Reduktionsprocent
ift. 1990
2030
45
Anm.: De skønnede effekter er opgjort partielt, og der kan være overlap mellem de skønnede effekter, som tages højde
for i den samlede vurdering i Klimastatus- og fremskrivning 2023.
1) Det skønnes, at der knytter sig en generel usikkerhed til beregningens forudsætninger, der giver anledning til en
usikkerhed på +/- 25 pct. på ovenstående resultatangivelser.
2) Der har tidligere fremgået en CO2-reduktion på 2,1 mio. ton fra Aftale om grøn omstilling af vejtransporten, som
var inklusiv den skønnede CO2-reduktion på 0,2 mio. ton fra kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. CO2-redukti-
onen er imidlertid først indregnet i reduktionsmankoen med Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler og
effektivisering af vejgodstransporten, som inklusiv kilometerbaseret vejafgift for lastbiler giver en samlet CO2-
reduktion på 0,4 mio. ton. Derfor fremgår kun 1,9 mio. ton CO2 fra Aftale om grøn omstilling af vejtransporten i
tabellen.
Kilde: Redegørelse for Klimaeffekter 2020, Klimastatus- og fremskrivning 2021 og 2022 samt omtalte aftaler.
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ministeren vil beregne drivhusgasreduktionen i 2021, 2025 og 2030 som følge af finanslovsforslaget, herunder opdelt på enkeltinitiativer og anføre, hvorvidt det er tidligere besluttede initiativer eller nye initiativer, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister