Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2626262_0001.png
Finansudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
22. september 2022
Besvarelse af spørgsmål 119 ad L 207 stillet af Finansudvalget den 9.
september 2022 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansud-
valget den 6. september 2022 redegøre for, hvordan bevillingen til Center
for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (§
08.21.01.10.) har været udmøntet i 2021 og 2022, herunder konkrete ek-
sempler på, hvordan centeret har håndhævet sager overfor techgiganter?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerå-
det en uafhængig konkurrencemyndighed. Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen kan bl.a. igangsætte sager af egen drift eller på baggrund af klager
samt gennemføre konkurrenceanalyser og prioriterer overordnet sine op-
gaver ud fra en afvejning mellem ressourcer og effekt.
Bevillingen til Center for Tech (tidligere Center for Digitale Platforme) har
blandt andet betydet, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har kunnet
prioritere sager inden for den digitale økonomi, herunder de store tech-
virksomheders forretningsmodeller og algoritmer mv. og deres betydning
for danske forbrugere og virksomheder og for konkurrencen.
Styrelsen har i bevillingsperioden behandlet op mod 70 sager og undersø-
gelser, der vedrører tech-virksomheder. I perioden identificerede Center
for Tech bl.a., at elementer i Googles annoncering mv. kan være i strid med
konkurrencereglerne. Sagen er efter aftale med Kommissionen videreført
af DG Competition.
1
Det er i perioden også offentliggjort, at styrelsen har
truffet afgørelse i fem konkurrencesager, der vedrører digitale platforme.
Styrelsen behandler aktuelt en række sager om store og mellemstore digi-
tale platforme, som styrelsen dog ikke kan oplyse nærmere om på nuvæ-
rende tidspunkt.
Bevillingen har endvidere betydet, at styrelsen har gennemført en række
undersøgelser for bl.a. at identificere de væsentligste problemstillinger,
som techvirksomheder giver anledning til. Udover at danne baggrund for
flere af styrelsens sager, er viden fra disse undersøgelser formidlet i flere
end ti artikler, rapporter og analyser, som er offentliggjort i 2021- 2022, og
1
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Konkurrence- og Forbrugestyrelsen, 2021,
EU’s nye Google-sag
har dansk bevågen-
hed,
LINK.
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan bevillingen til Center for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (§ 08.21.01.10.) har været udmøntet i 2021 og 2022, herunder konkrete eksempler på, hvordan centeret har håndhævet sager overfor techgiganter, til erhvervsministeren
2/3
flere er på vej. Blandt andet har styrelsen i 2021 igangsat en sektorunder-
søgelse af generelle online søgemaskiner som Google og Bing, som indtil
videre er udmøntet i en artikel om betydningen af, at søgemaskinerne viser
moduler med søgeresultater fra deres egne tjenester (fx fly- eller hotel-
booking) eller med direkte svar på søgningen (fx valutakurser), før søgere-
sultater fra konkurrerende hjemmesider (fx andre fly- eller hotelbooking-
tjenester, eller valutakursinformation).
Siden juli 2020 har Center for Tech også ført tilsyn og vejledt om de nye
P2B-regler (platform-to-business), der skal beskytte danske virksomheds-
brugere af platforme. Herunder er der gennemført webinarer om reglerne,
og gennemført undersøgelser af erhvervsbrugeres erfaringer med salg på
platforme, mv.
Center for Tech har også en central rolle i at udvikle ny regulering på om-
rådet for at sikre, at der er de bedst mulige rammer for konkurrence, her-
under de rigtige håndhævelsesværktøjer.
Internationalt har Center for Tech bidraget til, at Danmark og EU har kun-
net udforme og vedtage helt nye måder at regulere tech-virksomheder på
(forordningerne
Digital Markets Act
og
Digital Service Act)
og bidraget til
EU's retningslinjer for kollektive aftaler mellem soloselvstændige, der bl.a.
regulerer selvstændiges forhold på digitale platforme.
Nationalt har Center for Tech udarbejdet forslag til at udvide konkurrence-
loven, bl.a. med henblik på at styrke konkurrencetilsynet med tech-virk-
somheder. Det kan ske ved at indføre mulighed i konkurrenceloven for at
gennemføre markedsefterforskninger og udvidet fusionskontrol. Markeds-
efterforskninger efter samme model anvendes i dag i fx UK og Island og
vil give mulighed for at udstede påbud for at afhjælpe konkurrenceproble-
mer, i situationer hvor det er velbegrundet og skadevirkninger kan doku-
menteres, men hvor den nuværende konkurrencelov ikke kan finde anven-
delse. Den udvidede fusionskontrol skal bl.a. begrænse risikoen for, at
tech-giganter svækker konkurrencen ved at opkøbe mindre nystartede,
virksomheder med lav omsætning, som ikke afspejler den nystartede virk-
somheds konkurrencemæssige potentiale. Sigtet er således at det skal være
muligt at undersøge, om sådanne fusioner under de nuværende tærskelvær-
dier vil hæmme den effektive konkurrence betydeligt i Danmark.
Center for Tech har også en central rolle i at servicere den ekspertgruppe
for tech-giganter, som regeringen har nedsat. Det indebærer bl.a., at Center
for Tech udarbejder analyser, der skal danne grundlag for overvejelser om
evt. ny eller ændret regulering m.v., som kan bidrage til at håndtere udfor-
dringerne med tech-giganterne.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan bevillingen til Center for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (§ 08.21.01.10.) har været udmøntet i 2021 og 2022, herunder konkrete eksempler på, hvordan centeret har håndhævet sager overfor techgiganter, til erhvervsministeren
3/3