Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 8
Offentligt
2617311_0001.png
FFL23 – Teknisk gennemgang
September 2022
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0002.png
Dagsorden for gennemgang
1.
Finanslovsprocessen
2.
Overblik over § 15. Social- og Ældreministeriet
3.
Nye prioriteringer, bevillingsudvikling, ændringer fra FL22 til FFL23,
bevillingsudløb, reserver og ny tekstanmærkning
4.
Spørgsmål
2
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0003.png
1. Finanslovsprocessen
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0004.png
Fra finanslovsforslag til finanslov
Forår
Udarbejdelse
af regeringens
finanslovs-
forslag
August
Præsentation
af regeringens
finanslovs-
forslag
Oktober
Finanslovs-
forhandlinger
November
Ændringsforslag
på baggrund af
den politiske
aftale
December
Finansloven
vedtages i
Folketinget
4
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0005.png
Tilblivelsen af finanslovsforslaget
Trin 1 – Første runde
af tilpasninger
Udgangspunkt i forrige års finanslov
Udløb skræntes
Omprioriteringsbidrag trækkes fra
Pris- og lønregulering indregnes
Øvrige effektiviseringer indarbejdes
Tekniske budgetsager indarbejdes
Lovbundne bevillinger justeres
Trin 2 – Anden runde
af tilpasninger
Trin 3 – Eventuelle
prioriteringer
Eventuelle politiske prioriteringer
indarbejdes
Finanslovsforslag klar til
fremlæggelse
5
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0006.png
Tilblivelsen af finanslovsforslaget – trin 1 – Første
runde af tilpasninger
Trin 1 – Første runde
af tilpasninger
Udgangspunkt i forrige års finanslov
Udløb skræntes
Omprioriteringsbidrag trækkes fra
Pris- og lønregulering indregnes
Øvrige effektiviseringer indarbejdes
Pris- og lønregulering
• Pris- og lønregulering (pl) er en årlig regulering, hvor bevillingerne tilpasses
priserne for det år, som finansloven vedrører.
• Det kommende års pris og lønudviklingen bliver fastsat ifm. Økonomisk
Redegørelse, som udkommer hvert år i maj. Skønnet justeres i løbet af efteråret.
• Alle bevillinger opregnes på finansforslaget med den forventede pris- og
lønregulering.
• På denne måde tages der højde for f.eks. inflation og øvrig udvikling i løn.
Øvrige effektiviseringer
• Driftsbevillinger pålægges typisk forskellige effektiviseringsbidrag, eksempel sfa.
bedre indkøbsaftaler for staten mv.
6
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0007.png
Tilblivelsen af finanslovsforslaget – trin 2 – Tekniske
tilpasninger
Trin 2 – Anden runde
af tilpasninger
Tekniske budgetsager indarbejdes
Lovbundne bevillinger justeres
Eksempel på tekniske budgetsager
• Som følge af at Barnets Lov forventes at træde i kraft tre måneder senere end
oprindeligt planlagt, er der foretaget en justering af udgiftsprofilerne for Børnene
Først for Departementet og Socialstyrelsen, hvor midler rykkes til efterfølgende år.
Der er alene tale om forskydninger i hvornår opgaverne ligger og ikke ændringer i
aktiviteterne.
Eksempel på justeringer af lovbundne bevillinger
• Refusionsudgifterne på
§ 15.72.01.10. Generelle udgifter vedr. forsorgshjem mv.
er
opjusteret med 47,1 mio. kr. i 2023 fra 940,5 mio. kr. i 2022 som følge af en
forventet stigning i kommunernes udgifter til midlertidige boformer. Hertil kommer
pl-regulering på 39,3 mio. kr., så kontoen samlet er opjusteret med 86,4 mio. kr.
7
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0008.png
Tilblivelsen af finanslovsforslaget – trin 3 – politiske
prioriteringer og reserver
Trin 3 – Eventuelle
prioriteringer
Eventuelle politiske prioriteringer
indarbejdes
Reserver til senere udmøntning på
ændringsforslagene indarbejdes
Politiske prioriteringer
• Tilført 5,1 mio. kr. årligt til Den Sociale Investeringsfond i 2023-
2026, heraf 2,1 mio. kr. i statslig finansiering, 2,0 mio. kr. i
kommunal finansiering og 1,0 mio. kr. i regional finansiering.
Indarbejdede reserver, der afventer videre forhandling
• Reserve for Handlingsplan mod partnervold og -drab
• Reserve for Gældsrådgivning
8
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0009.png
2. Overblik over § 15. Social- og Ældreministeriet
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0010.png
Overblik over § 15. Social- og Ældreministeriet på
FFL23
Samlet bevilling på over 11 mia. kr.
Driftsbevillinger, tilskud til social- og ældreområdet
samt refusion.
Bevillinger under delloft for driftsudgifter, delloft for
indkomstoverførsler og uden for loft.
En stor del af social- og ældreområdet ligger i
kommunerne og udgifterne ligger dermed ikke på § 15.
10
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0011.png
Fordeling af bevillinger for §15
§ 15. Social- og Ældreministeriet
6.000
5.179
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
4.055
Mio. kr.
2.613
11
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0012.png
Fordeling af bevillinger for §15 - Driftsudgifter
§ 15. Social- og Ældreministeriet
6.000
5.179
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Delloft for driftsudgifter består af:
1. Driftsbevillinger (eksempelvis
4.055
Departementet eller Socialstyrelsen)
– 1,4 mia. kr. i 2023
2.
2.613
Reservationsbevillinger – Puljer og
direkte tilskud til eksempelvis
driftsstøtte – 2,1 mia. kr. i 2023
3. Lovbundne bevillinger – Primært
udgifter til forsorgshjem - på ca. 1,1
mia. kr. i 2023
4. Anden bevilling på ca. 0,6 mia. kr.
(primært reserve til BøFø og ESS)
12
Mio. kr.
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0013.png
Fordeling af bevillinger for §15 - Indkomstoverførsler
§ 15. Social- og Ældreministeriet
6.000
5.179
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
4.055
Delloft for indkomstoverførsler består
af:
1. Lovbundne bevillinger – udgøres
primært af refusionsudgifter,
herunder hjælp til flygtninge og
merudgifter til forsørgelse i hjemmet
på henholdsvis 1,4 mia. kr. og 1,1
mia. kr. i 2023
Mio. kr.
2.613
13
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0014.png
Fordeling af bevillinger for §15 – Uden for loft
§ 15. Social- og Ældreministeriet
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
5.179
Bevillinger uden for loft:
1. Udgøres primært af
lovbunden bevilling for ”Den
Centrale Refusionsordning”
på ca. 4,1 mia. kr.
2.613
4.055
14
Mio. kr.
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0015.png
Overordnet fordeling på aktivitetsområder
Bevillingerne på § 15. fordelt på aktivitetsområder. Aktivitetsområderne er
”overskrifterne” på kapitlerne for ministerområdets finanslovskonti
15.75 Udsatte voksne
0,4 mia. kr.3%
15.72 Forsorgshjem
1,1 mia. kr. (9%)
15.71 Civilsamfund
0,1 mia. kr. (1%)
15.85 Ældre
0,7 mia. kr (6%)
15.86 Indsatser vedr.
demens
0,0 mia. kr. (0%)
15.11
Centralstyrelsen
6,1 mia. kr. (50%)
15.11.79 Reserver og budgetregulering
0,6 mia. kr. (10%)
15.11.31
Rådgivning og
udredning
0,3 mia. kr. (4%)
15.11.30
Socialstyrelsen
0,4 mia. kr. (7%)
15.11.21
Ankestyrelsen
0,4 mia. kr. (6%)
15.11.01
Departementet
0,3 mia. kr. (5%)
15.64 Borgere med
handicap
1,4 mia. kr. (11%)
15.26 Udsatte børn
og unge
1,8 mia. kr. (15%)
15.12 Familieret mv.
0,6 mia. Kr. (5%)
15.11.11
Administration af
ældreområdet
0,1 mia. kr. (2%)
15.11.10 Den
centrale
refusionsordning
4,1 mia. kr. (66%)
15
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0016.png
3. Nye prioriteringer, bevillingsudvikling, ændringer
fra FL22 til FFL23, bevillingsudløb, reserver og ny
tekstanmærkning
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0017.png
Nye prioriteringer på § 15.
Nye prioriteringer på § 15. .
Mio. kr., pl-23
Nye prioriteringer på FFL23 på § 15
2023
24,2
6,0
0,0
5,1
0,9
0,0
0,4
2024
40,7
20,0
12,0
5,1
0,0
0,4
0,1
2025
25,4
20,0
23,0
5,1
0,0
0,4
0,1
2026
22,5
20,0
23,0
5,1
0,0
0,0
0,1
Helhedsorienteret indsats
Gældsrådgivning
Handlingsplan mod partnervold og –
drab
Den Sociale Investeringsfond*
Ekspertudvalg på socialområdet
Handlingsplan til LGBT+
Aftale om at styrke undervisningen for
anbragte og udsatte børn og unge
* Heraf 2,0 mio. kr. i kommunal finansiering og 1,0 mio. kr. i regional finansiering.
17
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0018.png
Bevillings- og regnskabsoversigt fra 2021-2026 efter
justeringer og prioriteringer
Oversigt over rammer for § 15. Social- og Ældreministeriet
Mio. kr., løbende pl
2021
5.010,0
1.300,5
3.597,8
2022
4.698,4
1.348,8
3.799,1
2023
5.179,4
2.613,3
4.055,1
2024
5.310,1
1.657,9
4.089,2
2025
5.030,1
1.467,0
4.123,3
2026
4.767,9
1.467,0
4.122,4
Delloft for driftsudgifter
Delloft for
indkomstoverførsler
Uden for loft
18
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0019.png
Ændringer fra FL22 til FFL23 – Delloft for driftsudgifter
Tabellen viser de 10 konti under delloft for driftsudgifter med de største ændringer i
bevillingen fra 2022 til 2023
Udvalgte bevillinger
Mio. kr., løbende pl
Samlet bevilling
15.11.21. Ankestyrelsen
15.11.31. Rådgivning og udredning
15.11.79. Reserver og budgetregulering
15.26.14. Styrkelse af den tidlige,
forebyggende indsats i kommunerne for
psykisk sårbare unge
15.26.33. Flere og bedre
familieanbringelser
15.26.34. Udbredelse af familiehuse i hele
landet mm.
15.26.35. Ekstra hjælp til kommuner med
mange børnesager
15.72.01. Generelle udgifter, forsorgshjem
mv.
15.85.21. Mere hjemlighed på plejehjem
mv
15.85.38. Forsøg med selvvisitation i
ældreplejen
19
Bevilling i 2022 (FL22)
4.698,4
294,7
250,0
113,2
12,5
0,0
129,9
14,7
940,5
15,0
14,7
Bevilling i 2023 (FFL23)
5.179,4
317,2
263,7
578,5
0,0
19,3
0,0
0,0
1026,9
0,0
0,0
Ændring
Forklaring på ændring
481,0 -
Bevillingsprofil i aftaler, herunder
22,5 særligt SSA22.
13,7 Pl-regulering
Bevillingsprofil i aftaler, herunder
465,3 særligt BøFø
-12,5 Bevillingsprofil i aftale
19,3 Bevillingsprofil i aftale
-129,9 Bevillingsprofil i aftale
-14,7 Bevillingsprofil i aftale
Forventet stigning i kommunernes
86,4 udgifter til midlertidige boformer
-15,0 Bevillingsprofil i aftale
-14,7 Bevillingsprofil i aftale
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0020.png
Ændringer fra FL22 til FFL23 – Delloft for
indkomstoverførsler
Tabellen viser konti under delloft for indkomstoverførsler med ændringer i bevilling fra 2022 til
2023.
Udvalgte bevillinger
Mio. kr., løbende pl
Samlet bevilling
15.11.42. Christiansø, Kgl.
resolution af 12. dec. 1845
15.26.58. Hjælp til flygtninge mv. i
enkelttilfælde
15.64.59. Merudgifter til
forsørgelse i hjemmet af børn med
nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne
15.64.60. Merudgifter for personer
med betydelig og varig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne
Bevilling i 2022 (FL22)
1.348,8
6,5
Bevilling i 2023 (FFL23)
2.613,3
6,7
Ændring (mio. kr.)
1.264,5
0,2
Pl-regulering
Forklaring på ændring
303,7
1.409,8
Forventet stigning i
kommunernes udgifter til
1.106,1 flygtninge sfa. Ukraine
Forventet stigning i
kommunernes dækning af
tabt arbejdsfortjeneste.
956,0
1.125,6
169,6
82,6
71,2
Forventet fald i
kommunernes merudgifter
for personer med nedsat
-11,4 funktionsevne.
20
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0021.png
Ændringer fra FL22 til FFL23 – Uden for loft
Udvalgte bevillinger
Mio. kr., løbende pl
Samlet bevilling
Bevilling i 2022
(FL22)
3.799,1
Bevilling i 2023
(FFL23)
4.055,1
Ændring (mio. kr.)
256,0
Tabellen viser konti uden for loft med ændringer i bevilling fra 2022 til 2023.
Forklaring på ændring
15.11.10. Den centrale
refusionsordning
3.796,6
4.052,6
Opskrivning af den centrale
refusionsordning som følge af
blandt andet Økonomiaftale 2023
256,0 og Pl-regulering
21
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0022.png
Bevillingsudløb på FFL23
Udvalgte bevillinger med udløb
Mio. kr., løbende pl
15.26.14.10. Ansøgningspulje til udvikling af
forebyggende kommunale tilbud for psykisk
sårbare unge
15.26.35.10. Ansøgningspulje til kommuner
vedr. ekstra hjælp til kommuner med mange
børnesager
15.64.20.10. Pulje til bedre retssikkerhed og
tillid på handicapområdet
15.85.21.10. Pulje til mere hjemlighed på
plejehjem mv.
15.85.38.10. Pulje til forsøg med
selvvisitation
15.86.08.10. Pulje til praksisnært
kompetenceløft
22
Tabellen viser de væsentlige udløb fra FL22 til FFL23. Væsentlige udløb er defineret som
udløb på over 10 mio. kr. Se bilag 2 for en komplet liste over bevillinger med udløb i 2023.
Bevilling i
2022 (FL22)
12,5
14,7
Bevilling i
2023 (FFL23)
0,0
0,0
Årsag til udløb
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale om udmøntning af
satspuljen for 2019-2022 af november 2018.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale om Børnene Først af
maj 2021.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november 2021.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november 2021.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november 2021.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november 2021.
13,0
0,0
15,0
0,0
14,7
0,0
12,0
0,0
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0023.png
Reserver på §§ 15 og 35
Reserver på FFL23
Mio. kr. i løbende pl
15.11.79. Reserver og budgetregulering
15.11.79.10. Reserve til initiativer ifm. aftale
om Børnene Først
15.11.79.20. Det kommunale lov- og
cirkulæreprogram
15.11.79.50. Udvidelse af
varslingsbestemmelser
15.11.79.56. Reserve til evaluering af det
specialiserede socialområde
15.11.79.57. Helhedsorienteret indsats
15.11.79.59. Gældsrådgivning
15.11.79.60. Forbedring af hjælpeordningerne
15.71.08. Reserve til videreførelse af tidligere
satspuljeprojekter
15.85.31. Mere værdig ældrepleje
15.85.69. Mere omsorg og nærvær i
ældreplejen
35.11.05. Reserve til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
23
Bevilling i
2023 (FFL23)
578,5
376,7
52,1
15,6
72,7
24,2
6,0
31,2
0,7
129,9
129,8
326,8
Anvendelse
Rummer en række reserver, der er oplistet nedenfor
Reserve til initiativer ifm. aftale om Børnene Først af maj 2021
Bevillingen er summen af en række lovforlsag, der skal DUT-forhandles med
kommunerne. Specifik anvendelse fremgår af anmærkningstekst.
Reserven er afsat blandt andet afsat til en udvidelse af servicelovens
bestemmelser om varsling i forbindelse med nedsættelse eller frakendelse af
hjælp
Reserven er afsat til opfølgning på evalueringen på det specialiserede
socialområde
Reserven er afsat til udmøntning af aftale af 7. juni 2022 om en ny lov om
helhedsorienteret indsats.
Reserven er afsat til udmøntning af aftale af 21. juni 2022 om at styrke den
frivillige økonomi- og gældsrådgivning
Reserven er afsat til en indskrænkning af kommunernes mulighed for udmåling
af rådighedstimer
Uudmøntede midler til reserve til driftstilskud til civilsamfundsorganisationer, der
yder en social indsats
Reserven er afsat til en ramme til mere værdig ældrepleje
Reserven er afsat til at styrke nærvær og omsorg i ældreplejen
Den samlede reserve for hele SSA, som er fordelt ud på flere ministerområder
(§15 er den største)
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0024.png
Nye tekstanmærkninger
Én ny tekstanmærkning på FFL23. Tekstanmærkningen bemyndiger ministeren til at
fastsætte regler om anvendelse af bevilling i tilskudsbrev og henlægge administration af
tilskud til Sundhedsstyrelsen. TA’en er primært af administrativ karakter.
Nr. 114. ad 15.11.11.
Social- og ældreministeren bemyndiges til at fastsætte regler om anvendelse af bevilling,
herunder ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af
tilskud og renter, regnskab, revision og rapportering om tilskud samt tilsyn og kontrol. Social-
og ældreministeren bemyndiges til at træffe beslutning om ydelse af tilskud, meddelelse om
tilskud, afslag på ansøgning om tilskud og genanvendelse af tilbagebetalte tilskud.
Stk. 2. Social- og ældreministeren kan i tilskudsbrev fastsætte bestemmelser vedrørende
vilkår for tilskuddet, herunder beløb, budgetter, regnskaber og rapportering mv.
Stk. 3. Social- og ældreministeren kan henlægge administration af tilskud til
Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen kan i den forbindelse fastsætte regler om adgangen
til at påklage styrelsens afgørelser vedrørende tilskud, herunder regler om at styrelsens
afgørelser vedrørende tilskud ikke kan indbringes for ministeren.
24
L 207 - 2021-22 - Bilag 8: § 15, Social- og Ældreministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617311_0025.png
Spørgsmål?