Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 5
Offentligt
2616741_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
REGERINGENS
UDVIKLINGS­
POLITISKE
PRIORITETER
2023
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet 2023-2026
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0002.png
resume
I 2022 oplevede Europa for første gang i årtier en
angrebskrig, da Rusland krænkede Ukraines ter-
ritorielle integritet og suverænitet. Ruslands in-
vasion af Ukraine har sat dybe spor, og Danmark
er blevet nærområde til et land i krig. Krigen un-
derstreger, at verden er i hastig forandring, hvor
Danmark skal agere i en ny geopolitisk virkelig-
hed. Millioner af mennesker er flygtet fra kam-
pene i Ukraine. Endnu flere er fordrevet internt i
landet. Titusindvis er kommet til Danmark. Som
en del af nærområdet til krigen har Danmark en
særlig forpligtelse til at hjælpe.
Samtidig har krigen i Ukraine globale konsekven-
ser, som vi ikke må glemme, der rammer nogle
af verdens fattigste og skrøbeligste lande særligt
hårdt. I 2022 rundede verden en tragisk milepæl
med mere end 100 mio. mennesker fordrevet fra
hus og hjem. Ifølge Verdensfødevareprogram-
met, WFP, er der de seneste fem år næsten sket
en fordobling af antallet af mennesker, der er
akut fødevareusikre og dermed ikke ved, hvor
deres næste måltid skal komme fra – fra 108 mio.
mennesker i 2016 til 193 mio. mennesker i 2021.
Det lægger yderligere pres på det internationale
samfunds engagement for bare at være i nærhe-
den af at nå verdensmålene inden 2030.
Krigen i Ukraine og dens afledte globale effekter
sætter rammen for regeringens finanslovsforslag
for udviklingsbistanden i 2023. Regeringen af-
sætter i alt 1,2 mia. kr. til indsatser i Ukraine,
øvrige østlige naboskabslande samt de globale
afledte konsekvenser af krigen.
Heraf er afsat 750 mio. kr. til indsatser i Ukraine,
hvor Danmark har påtaget sig et særligt interna-
tionalt ansvar ved at sætte sig i spidsen for gen-
opbygningen af Mikholaiv. Dette omfatter for-
ventede humanitære indsatser som midler til de
forskellige etaper i genopbygningen, så snart
dette er muligt. Genopbygningen vil bl.a. ske
gennem Investeringsfonden for Udviklingslande
med henblik på at mobilisere yderligere privat
kapital, der kan hjælpe med at løfte den enorme
genopbygningsopgave.
Regeringen afsætter en krisekasse på 300 mio.
kr., der skal kunne støtte sårbare befolkninger og
lande i Afrika og Mellemøsten. Krisekassen skal
særligt understøtte bæredygtige og langsigtede
løsninger for at sikre den lokale modstandsdyg-
tighed, fødevareproduktion og -forsyning. Krise-
kassen afsættes i tillæg til de massive investerin-
ger og støtte, Danmark allerede foretager
gennem det langsigtede udviklingssamarbejde i
navnlig Sahel og på Afrikas Horn.
Med Finanslovsforslaget leverer regeringen på
sin erklærede ambition om en grøn udviklings-
bistand.
Regeringen afsætter 30 pct. af bistanden til ud-
viklingslande til grønne indsatser. 25 pct. er afsat
til klimaindsatser. Og 5 pct. er afsat til miljø- og
biodiversitetsindsatser. Det svarer til, at i alt 4,2
mia. kr. er afsat til grønne indsatser – en stigning
på ca. 0,7 mia. kr. sammenlignet med finans­
loven for 2022.
2
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0003.png
Regeringen fortsætter samtidig sin reform af
udviklingsbistanden for at styrke indsatserne
relateret til nærområder, migration og skrøbelige
stater. Med finanslovsforslaget 2023 afsættes i
alt 5,2 mia. kr., og regeringen har som målsæt-
ning, at indsatserne i alt øges til 7,5 mia. kr. i
2025. Det er en målsætning, der kun er blevet
mere aktuel med det seneste års udvikling. Øget
skrøbelighed og ustabilitet i verdens fattigste
lande kræver, at vi øger indsatsen, hvor det er
svært, for at fremme stabile, demokratiske sam-
fund med respekt for grundlæggende menne-
skerettigheder og dermed bryde nogle af de
nuværende incitamenter til at migrere.
Udviklingen de seneste år har samtidig sat en tyk
streg under, at demokrati og menneskerettighe-
der verden over er under pres. Den udviklingspo-
litiske strategi fra 2021, Fælles om Verden, som
et bredt flertal i Folketinget står bag, står netop
på et fundament af demokrati og menneskeret-
tigheder. Demokrati og menneskerettigheder er
et middel til at skabe en mere retfærdig, tryg,
robust og bæredygtig verden. Men er samtidig et
mål i sig selv. Med finanslovsforslaget 2023 fore-
slår regeringen derfor at gøre en særlig indsats
for at understøtte demokrati og menneskerettig-
heder i nogle af de lande, hvor udviklingen des-
værre går den forkerte vej. Det sker bl.a. gennem
et nyt demokratiinitiativ, hvortil der planlægges
200 mio. kr. over de kommende fire år, ligesom
der eksempelvis afsættes 15 mio. kr. til at frem-
me menneskerettigheder, beskyttelse og demo-
kratiindsatser i Myanmar.
Den samlede udviklingsbistand på finanslovsfor-
slaget for 2023 udgør 20.657,4 mio. kr. inkl. efter-
regulering for 2021 baseret på Økonomisk Rede-
gørelse fra maj 2022. Det er en stigning på ca.
2,9 mia. kr. sammenlignet med finansloven for
2022 (se også tabel 1). Heraf udgør de skønnede
beregningstekniske udgifter til flygtningemodta-
gelse i Danmark, finansieret over udviklingsbi-
standen, til ca. 3,0 mia. kr. Udgifterne til flygtnin-
gemodtagelse i Danmark afhænger i høj grad af
udviklingen i krigen i Ukraine, og i hvor høj grad
mennesker fra Ukraine er nødt til at flygte ud af
landet for midlertidigt at opholde sig i eksempel-
vis Danmark. Der vil derfor løbende blive taget
stilling til behovet for justeringer i det bereg-
ningstekniske skøn.
3
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0004.png
Den regelbaserede
verdensorden er under pres
Ruslands ulovlige invasion af Ukraine har sat dybe spor globalt. Der er
tale om en angrebskrig med vidtrækkende konsekvenser. Millioner af
ukrainere har måttet forlade deres hus og hjem for at søge sikkerhed i
andre dele af landet eller flygte til andre lande. Dermed rammer krigen i
Ukraine også de øvrige østeuropæiske naboskabslande, der må yde en
ekstraordinær indsats for at huse de mange mennesker fra Ukraine, der
har taget midlertidigt ophold i deres lande. Samtidig har krigen ført til
en global energikrise samt yderligere forstærket en igangværende føde-
varekrise. Energi- og fødevarekriserne rammer særligt befolkningerne i
verdens fattigste lande, som i forvejen kæmper med at holde hovedet
oven vande efter COVID-19 krisen, og som for alvor mærker konsekven-
serne af klimaforandringerne. En situation, Rusland forsøger at udnytte
med en markant desinformationskampagne om, at de stigende energi-
og fødevarepriser skyldes EU’s og andre vestlige aktørers sanktioner
mod Rusland og den russiske fødevareeksport.
Regeringen afsætter i alt 1,2 mia. kr. til hjælp i Ukraine, de øvrige østlige
europæiske naboskabslande samt de globale afledte effekter af krigen –
særligt i Mellemøsten og Afrika. Det er et markant beløb. Vi befinder os
også i en markant anderledes og ny geopolitisk virkelighed. De stigende
fødevare- og energipriser kan få omfattende konsekvenser i de lande, der
i forvejen er blandt verdens fattigste og skrøbeligste. Dermed er indsat-
serne også i tråd med den udviklingspolitiske strategi, Fælles om Verden,
der har fokus på at forebygge og bekæmpe fattigdom og ulighed, konflikt
og fordrivelse, irregulær migration og skrøbelighed. Mens vi samtidig gør
vores som bannerfører i kampen mod klimaforandringerne og for en klo-
de i balance. Det følger netop af regeringens langsigtede målsætninger
for reformen af udviklingsbistanden, der skal sikre en grøn udviklingsbi-
stand og styrke indsatserne relateret til nærområder, migration og skrø-
belige stater.
Regeringen afsætter med finanslovsforslaget i alt 750 mio. kr. til indsat-
ser i Ukraine. Det omfatter fortsat humanitær hjælp, indsatser under
Naboskabsprogrammet, samt midler til genopbygning i Ukraine, så
snart situationen i landet tillader det, med særlig fokus på grøn omstil-
ling. En del af midlerne til genopbygning i Ukraine forventes udmøntet
gennem Investeringsfonden for Udviklingslande, der i forvejen er enga-
geret i Ukraine, og hvorigennem udviklingsbistanden kan bruges til at
tiltrække privat kapital. Det er nemlig nødvendigt at understøtte mobili-
sering af en bred kreds af aktører for at kunne skaffe tilstrækkelig finan-
siering til den omfattende genopbygningsopgave, der venter i Ukraine.
4
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0005.png
Derudover afsætter regeringen 150 mio. kr. til indsatser i de øvrige øst-
lige naboskabslande såvel gennem Naboskabsprogrammet som Freds-
og Stabiliseringsfonden.
Samtidig afsættes 300 mio. kr. i en krisekasse til de globale afledte konse-
kvenser af krigen i Ukraine. Indsatserne vil primært have fokus på at
adressere den globale energi- og fødevarekrise - særligt i Afrika og Mel-
lemøsten, som i udpræget grad er blevet ramt. Krisekassen er i tillæg til de
øvrige langsigtede udviklingsindsatser samt en fastholdt humanitær ram-
me på 2,7 mia. De stigende energi- og fødevarpriser og manglende forsy-
ningssikkerhed har forstærket de igangværende klima- og COVID-19-kri-
ser og kan skubbe sårbare grupper ud i langvarig fattigdom. Indsatserne
vil udgøre et mere langsigtet supplement til de humanitære indsatser, der
bidrager til at afhjælpe de akutte fødevaresikkerhedsproblemer i krise-
ramte udviklingslandene. Regeringens fokus på at afbøde de globale kon-
sekvenser af energi- og fødevarekriserne understreges yderligere af, at
Danmark med statsministeren i spidsen sammen med fem andre lande
har en ledende rolle i en global krisegruppe nedsat af FN’s generalsekretær.
Vi mærker også konsekvenserne af krigen i Danmark. Danmark har ta-
get imod et betydeligt antal mennesker, der er flygtet fra Ukraine. For
som nærområde til et land i krig må vi selv yde en særlig indsats, lige-
som vi eksempelvis forventer, at Kenya og Uganda tager imod flygtninge
fra deres nærområder i Somalia og Sydsudan. Med vedtagelsen af loven
om midlertidigt ophold til mennesker, der er fordrevet fra Ukraine, som
et bredt flertal af Folketinget bakkede op om i marts 2022, har Danmark
gjort sit for at yde en ekstraordinær indsats for de flygtninge fra Ukraine,
der har måttet søge tilflugt i Danmark. Det ønsker regeringen at fort-
sætte med i 2023. I tråd med OECD DAC’s regler, og som det har været
fast praksis under skiftende regeringer siden starten af 1990’erne, agter
regeringen fortsat at opgøre de relevante dele af udgifterne til flygtninge­
modtagelse som udviklingsbistand.
Udviklingen de seneste år har desuden tydeliggjort, at demokrati, demokra-
tiske institutioner og menneskerettigheder er under pres i alle dele af ver-
den. Derfor fastholder Danmark sit markante engagement gennem eksem-
pelvis FN-systemet for at understøtte den regelbaserede verdensorden.
Men der er samtidig behov for at opbygge stærke lokale aktører i udvik-
lingslandene. Det er nødvendigt for at gøre befolkningerne i stand til at
modstå presset på det oplyste demokrati, der kun kan forventes at blive
intensiveret i de kommende år. Fremkomsten af nye digitale teknologier
kan misbruges til øget overvågning og undertrykkelse, men også bidrage til
fælles handling og mobilisering af civilsamfundet. Der er i stigende grad
behov for fokuseret støtte til det digitale demokrati. Derfor afsætter Rege-
ringen i alt 200 mio. kr. over fire år til et nyt digitalt demokratiinitiativ. De-
mokratiinitiativet vil understøtte aktiviteter, der beskytter og styrker demo-
krati og menneskerettigheder på tværs af udviklingslande både online og
offline og vil særligt fokusere på at inddrage og engagere kvinder og unge.
5
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0006.png
Opbyggelsen af stærke lokale aktører i udviklingslandene har i mange år
været et særligt fokusområde for de danske civilsamfundsorganisatio-
ner. Deres arbejde er et tydeligt eksempel på, at demokrati og menne-
skerettigheder er et middel til at skabe en mere retfærdig, tryg, robust
og bæredygtig verden, men samtidig et mål i sig selv. På finanslovsfor-
slaget afsætter regeringen mere end 1,5 mia. kr. til indsatser gennem
danske civilsamfundsorganisationer. Udenrigsministeriet indgik i 2022
fireårige strategiske partnerskabsaftaler med 18 af de største danske
organisationer. De nye partnerskaber er en udmøntning af den udvik-
lingspolitiske strategi og leverer på alle tre udviklingspolitiske prioritets-
områder. Partnerskaberne skal forebygge og bekæmpe fattigdom og
ulighed, konflikt og fordrivelse, irregulær migration og skrøbelighed og
de skal gå forrest i kampen for klima, miljø og natur. Alt sammen med
demokratiske værdier og menneskerettigheder som både fundament og
mål. De nye partnerskaber afspejler samtidig en væsentlig bevægelse
mod stærkere lokalt lederskab i Syd, idet alle organisationer har forplig-
tiget sig til maksimalt at bruge 20 pct. af deres bevilling på hovedkon-
torsniveau i Danmark. Mindre danske civilsamfundsorganisationer har
fortsat mulighed for dansk støtte gennem CISU, hvortil der i 2023 er
fastholdt det øgede bidrag fra finansloven 2022.
Kvinders og pigers rettigheder har i årevis været en dansk mærkesag,
særligt seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder. Her har vi også
fokus på LGBT+ personer. Danmark er en stærk fortaler for seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder og har i en årrække afsat et højt
beløb til relevante indsatser over udviklingsbistanden. Med finanslovs-
forslaget 2023 afsætter regeringen 640 mio. kr. til seksuel og reproduk-
tiv sundhed og rettigheder. Den samlede danske støtte til den Globale
Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria for genopfyld-
ningsperioden 2023-25 forventes at udgøre 375 mio. kr. og fastholdes
dermed på samme niveau som ved tidligere genopfyldningsperioder.
Regeringen udskyder dog det første danske bidrag til genopfyldningen
fra 2023 til forventet 2024.
6
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0007.png
Regeringen gør udviklings­
bistanden grøn
Klimaforandringerne mærkes overalt. Tørke, oversvømmelser og storme
tager til i styrke og hyppighed. FN anslår, at mere end 3 mia. mennesker
lever i særligt klimasårbare områder med verdens økosystemer under et
stort og stigende pres.
Klimakrisen kræver handling. Derfor har regeringen sat sig en række
ambitiøse mål for den grønne dagsorden – således også inden for udvik-
lingsbistanden. I forbindelse med finansloven 2022 annoncerede rege-
ringen, at man ønskede at lave en reform af udviklingsbistanden, og at
30 pct. af bistanden til udviklingslande skulle være grøn i 2023. Denne
ambitiøse målsætning indfrier regeringen med finanslovsforslaget 2023.
30 pct. af § 6.3. Bistand til udviklingslandene er grøn i 2023 – heraf 25
pct. klimarelaterede indsatser og mindst 5 pct. miljø og biodiversitet. Det
svarer til, at der i alt er afsat ca. 4,2 mia. kr. til grønne indsatser, hvilket
er en stigning på ca. 0,7 mia. kr. sammenlignet med finansloven 2022 –
og mere end en fordobling i forhold til den tidligere regerings planlagte
niveau for 2020.
Finanslovsforslaget for 2023 er ikke mindst et løft af klimabistanden. Det
skal være med til at hjælpe de fattigste lande – som bliver hårdest ramt
af klimaforandringerne – med at modstå og modvirke effekterne af kli-
maforandringerne. Regeringen har en klar ambition om, at Danmark
skal fortsætte med at levere sin rimelige andel af den internationale kli-
mafinansiering. Det gør vi gennem de 3,5 mia. kr., der er afsat over ud-
viklingsbistanden til klimafinansiering, og når danske midler mobiliserer
klimafinansiering gennem eksempelvis Investeringsfonden for Udvik-
lingslande samt de multilaterale udviklingsbanker. Samlet forventes det
danske bidrag til den internationale klimafinansiering fra og med 2023
at udgøre mindst 1 pct. af det globale mobiliseringsmål på USD 100
mia., der blev aftalt på COP15 i København.
Regeringen har en ambition om, at klimabistanden særligt skal komme
de fattige og sårbare lande til gode. Disse lande bliver ofte hårdest ramt
af klimaforandringerne og har sværest ved på egen hånd at finde finan-
siering til at håndtere klimakrisens effekter og klimaskabte tab og ska-
der. Danmark går forrest og målretter mindst 60 pct. af den danske kli-
mabistand til klimatilpasningsindsatser. Der er bl.a. fokus på lokal-
baserede klimindsatser gennem FN’s Kapitaludviklingsfond, UNCDF, hvor-
til der er afsat 50 mio. kr. i 2023, som bl.a. skal bidrage til klimatilpasning
for de mest sårbare befolkningsgrupper i en række afrikanske lande.
7
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0008.png
Aktiviteterne vil målrettes sårbare grupper og skrøbelige lande – kryds-
feltet mellem regeringens to hovedprioriteter for udviklingssamarbejdet.
Der er særligt fokus på adgang til vand og bedre vandresourceforvalt-
ning, der bl.a. er afgørende for fødevaresikkerhed og for at øge sårbare
og marginaliserede befolkningsgruppers modstandskraft over for klima-
forandringer. Regeringen har siden sin tiltrædelse igangsat eller planlagt
indsatser, som forventes at kunne give godt 7 mio. mennesker i Afrika
ny eller forbedret adgang til rent vand. I 2023 er bl.a. afsat 50 mio. kr. til
et såkaldt Team Europe Initiativ om grænseoverskridende vandforvalt-
ning i Afrika. Der planlægges desuden et samlet bidrag på 270 mio. kr.
over de kommende tre år til klimatilpasning i afrikanske byer med sær-
ligt fokus på vand i samarbejde med bl.a. den Afrikanske Udviklings-
bank, hvoraf 35 mio. kr. er afsat i 2023.
Både den udviklingspolitiske strategi og reformen af udviklingsbistan-
den understreger den tætte forbindelse mellem klima, natur og miljø.
Derfor planlægger regeringen at øge bidraget til den Globale Miljøfacili-
tet (GEF), der under sin 8. genopfyldning vil have fokus på en række dan-
ske prioriteter, herunder biodiversitet, fødevaresystemer og naturbase-
rede løsninger. Regeringen forventer samlet dansk støtte på 800 mio. kr.
i perioden 2023-2026, heraf 100 mio. kr. i 2023. Det er næsten en fordob-
ling i forhold til den seneste genopfyldning.
På COP26 i Glasgow blev der for første gang opnået enighed om, at ver-
den skal arbejde efter at begrænse temperaturstigningerne til 1,5 gra-
der. Men der blev ikke leveret tilstrækkeligt ambitiøse nationale kli-
maplaner til at indfri denne målsætning og dermed adressere den
seneste IPCC-rapports dystre konklusioner. Med det grønne løft af bi-
standen afsættes ca. 1,4 mia. kr. til reduktionsindsatser og ren energi i
2023, der blandt andet skal bistå udviklingslandene med at gennemføre
klimaaftalen fra Paris og understøtte ambitiøse partnerskaber med store
udviklingslande for at bidrage til en socialt retfærdig grøn omstilling.
Det omfatter eksempelvis et bidrag på 135 mio. kr. til det Internationale
Agentur for Vedvarende Energi (IRENA) som et nyt markant bidrag til
grøn energiomstilling i både vækstøkonomier og mindst udviklede lande
samt et bidrag på 50 mio. kr. til at understøtte udviklingslandes gennem-
førelse af deres nationale klimaplaner.
Udviklingsbistand løser ikke klimakrisen alene. Det er afgørende, at vi får
mobiliseret både privat finansiering og bringer erhvervslivets grønne
løsninger i spil. Regeringen lægger derfor op til at afsætte 300 mio. kr. til
Investeringsfonden for Udviklingslande med sigte på at fremme private
investeringer og projektudvikling i klima og grøn omstilling samt jobs og
bæredygtig udvikling i udviklingslandene. Samtidig har regeringen afsat
100 mio. kr. til Danida Green Business Partnerships. Initiativet skal mobi-
lisere innovative partnerskaber mellem den private sektor og ikke-statsli-
ge aktører, der skal finde løsninger inden for grøn omstilling og inklusiv
økonomisk udvikling.
8
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0009.png
Klimaindsatser er i dag en helt integreret del af udviklingssamarbejdet
og fylder på tværs af finansloven. Med finanslovsforslaget 2023 omlæg-
ges Klimapuljen derfor, da en række af principperne, der udgjorde fun-
damentet i Klimapuljen, nu er gældende for hele den grønne udviklings-
bistand. Indsatser, der tidligere blev finansieret over Klimapuljen,
finansieres i 2023 i høj grad fra en række øvrige finanslovskonti. Det
drejer sig eksempelvis om dansk støtte til Den Grønne Klimafond. Der-
udover er afsat midler til en ny konto til Global Grøn Omstilling, hvor
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fortsat har initiativret til at
igangsætte udviklingsengagementer i tæt samarbejde med Udenrigs-
ministeriet.
Med regeringens finanslovsforslag vil Danmark gøre sit for at hjælpe
udviklingslandene til at håndtere klimakrisen, mindske ulighed samt at
skabe bæredygtig vækst og jobs. Med andre ord: at skabe håb for fremti-
den og muligheder for mennesker, hvor de bor. Dét er særligt vigtigt i en
stadig mere ustabil verden.
9
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0010.png
Nærområder, Migration
og skrøbelige stater
Krigen i Ukraine står tydeligt i alles bevidsthed. Men det er langt fra den
eneste igangværende konflikt. Øget skrøbelighed og usikkerhed har
skabt en markant stigning i antallet af flygtninge og internt fordrevne
i verden.
Samtidig kan vi konstatere, at den regelbaserede verdensorden er under
pres. Vores fundament af velfungerende demokratiske institutioner, der
understøtter frie og fair valg samt grundlæggende menneskerettighe-
der står ikke længere så solidt, som man kunne ønske.
Det understreger, at et bredt flertal af Folketinget gjorde ret i at gøre
nærområder, migration og skrøbelige stater til ét af den udviklingspoliti-
ske strategis primære målsætninger. Der er behov for, vi hjælper flere
bedre der, hvor det er sværest. Danmark vil i 2023 fortsætte sit fokus på
at reducere den irregulære migration ved at skabe håb og muligheder i
nærområder og skrøbelige lande. Og ved at udvikle et mere retfærdigt
og humant asylsystem, der gør op med den kyniske menneskesmugling
og flytter asylsagsbehandling og evt. beskyttelse uden for EU. De, som
får beskyttelse i Danmark, skal komme hertil via ordnede forhold som
kvoteflygtninge.
Danmark vil videreføre indsatser i verdens største og alvorligste fordri-
velseskriser, herunder Syrien og Afghanistan. Der vil forsat være behov
for at investere i bæredygtige og varige løsninger for flygtninge og
fordrevne samt deres værtssamfund. Dette behov er blot blevet yderli-
gere forøget, siden Fælles om Verden blev vedtaget.
Danmark er allerede til stede i nogle af verdens skrøbeligste lande,
eksempelvis i Sahel-regionen og på Afrikas Horn. Her er situationen
desværre også blevet forværret i løbet af det seneste år. I Sahel-regionen
har Danmark været nødt til at gentænke sit engagement i både Mali og
Burkina Faso, hvor militæret i begge lande har overtaget magten. I
Etiopien, der med Afrikas næststørste befolkning ellers i en lang periode
har været garant for en form for stabilitet på Afrikas Horn, har de
seneste år været præget af væbnet konflikt og millioner af internt
fordrevne. Udviklingerne viser vigtigheden af, at Danmark er til stede for
at understøtte stabilitet og styrke de demokratiske institutioner. Men det
viser også hvor svær opgaven er, når vi vil hjælpe der, hvor udfordrin-
gerne er størst.
10
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0011.png
Regeringen afsætter derfor markante midler til landeengagementer i
vores udvidede partnerskabslande - herunder i Sahel og på Afrikas Horn.
Eksempelvis afsættes i alt 500 mio. kr. til landeengagementerne i Niger
og Burkina Faso, hvoraf nogle af midlerne er dedikerede klimaindsatser
og derfor tælles med i den grønne målsætning.
I en række lande skyldes den øgede skrøbelighed i stigende grad klima-
forandringerne. På Afrikas Horn er regnen for fjerde år i træk udeblevet,
og millioner af mennesker oplever lige nu den værste tørke i 40 år.
Konsekvenserne risikerer at blive yderligere forværret af, at det er den
tredje omfattende tørke, regionen oplever inden for det seneste årti. FN
estimerer, at 20 millioner mennesker har brug for fødevarehjælp – heraf
halvdelen børn. Også Afghanistan, Syrien, Yemen og Sahel er hårdt ramt
af tørke og klimaforandringer.
Klimakrisen forstærker landenes skrøbelighed. Derfor ønsker regeringen
både at styrke indsatserne inden for nærområder, migration og skrøbe-
lige stater og at sikre et større fokus på indsatser, der kan modvirke
klimaforandringerne. Reformen af udviklingsbistanden, der for alvor
blev skudt i gang med finansloven 2022 efter vedtagelsen af Fælles om
Verden, har derfor ambitiøse måltal for begge dagsordener. Men vi
snyder ikke på vægtskålen og tæller ikke de samme penge flere gange.
Uagtet at der er gode synergieffekter på tværs af de to indsatsområder.
En klimaindsats i eksempelvis Burkina Faso vil således tælle med i det
grønne måltal, men ikke i indfrielsen af regeringens måltal for midler
målrettet nærområder, migration og skrøbelige stater.
En skrøbeligere og mere usikker verden risikerer samtidig at få andre,
langsigtede konsekvenser. Millioner af børn går ikke i skole, og COVID-
19 har ledt til risiko for stigning i antallet af børneægteskaber. Regerin-
gen fastholder derfor i 2023 det markante, årlige bidrag gennem multi-
laterale organisationer til uddannelse og afsætter ca. 437 mio. kr.
gennem bl.a. Global Partnership for Education, Education Cannot Wait
og UNICEF. Midlerne vil særligt blive fokuseret på at understøtte skole-
gang og kvalitetsuddannelse i nærområder og skrøbelige kontekster
– herunder med fokus på piger og marginaliserede og sårbare grupper.
Med finanslovsforslaget 2023 afsætter regeringen i alt ca. 5,2 mia. kr. til
indsatser relateret til nærområder, migration og skrøbelige stater (se
tabel 3). I alt afsættes ca. 40 pct. af den samlede udviklingsbistand til
indsatser, der har til formål at hjælpe flygtninge og fordrevne samt at
forebygge skrøbelighed og migration, herunder flygtningemodtagelse
i Danmark.
11
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0012.png
Bilag
Tabel 1.
Danmarks samlede udviklingsbistand i 2023
Mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under §6.3.
Forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU­bistand
Dele af forsvaret og politiets internationale indsatser
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Samlet ulandsramme (0,7 pct. af BNI)
Efterregulering for udviklingsbistanden*
Ekstra kilmabistand (jf. Aftale om finanslov for 2022)
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
Samlet ulandsramme inkl. efterregulering/politisk aftale
FL22
14.786,3
1.052,1
25,4
1.797,3
55,8
39,9
276,3
12,9
112,7
18.158,7
-529,4
100,0
14.356,9
17.729,3
FFL23
12.668,0
1.101,2
27,6
2.323,2
36,9
26,4
3.046,9
11,9
140,6
19.382,8
1.274,6
-
13.942,6
20.657,4
* Der efterreguleres på FFL23 1.274,6 mio. kr. for udviklingsbistanden i 2021. Det sker for at opretholde 0,7 pct. af BNI som
udviklingsbistand på finansloven opgjort som et treårigt gennemsnit for 2021­2023 jf. reguleringsmekanismen.
12
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0013.png
Tabel 2.
Grøn udviklingsbistand
Mio. kr. (estimater)
Bilaterale landeprogrammer, strategiske partnerskaber med civilsamfundsorganisationer
m.m.
(Niger, Uganda, Burkina Faso, Mali, Bangladesh m.m.)
Global Grøn Omstilling
(tidligere Klimapuljen)*
Naboskabsprogrammet (Ukraine og Georgien) og regionalt program vedr. klima, konflikt,
fordrivelse og irregulær migration med særligt fokus på Sahel og Afrikas Horn.
Indsatser til sikring af energi- og vandressourcer samt miljøbidrag og modstandsdygtighed mod
klimaforandringer mm.
( Den Grønne Klimafond (GCF), Den Globale Miljøfacilitet (GEF), Fonden for
de mindst udviklede lande, IRENA støtte til energiomstilling i udviklingslande, Just Transition m.m.)**
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og netværksinitiativer
(Danida Sustainable
Infrastructure Finance (DSIF), Den Nordiske Udviklingsfond (NDF), Partnering for Green Growth
and Global Goals (P4G), World Ressource Institute (WRI), m.m.)
Ekstra kilmabistand (jf. Aftale om finanslov for 2022)
I alt
Samlet løft fra 2022 til 2023
FL22
337
750
225
FFL23
919
365
525
1.038
1.317
1.084
100
3.534
675
1.083
4.209
Opgørelsesmetode: Grønne indsatser dækker bidrag under §6.3. Bistand til udviklingslandene, der forventes at kunne rappor-
teres til OECD DAC, som støtte til miljø generelt, klima eller biodiversitet. For indsatser, hvor det grønne element er et vigtigt
delmål, men ikke hovedmålet, er 50% af budgettet som hovedregel medregnet som grøn indsats. Opgørelsen indeholder
bilaterale bidrag, øremærkede grønne bidrag gennem multilaterale kanaler, samt kernebidrag til multilaterale organisationer
hvis hovedformål er grønt. Opgørelsen inkluderer ikke indsatser opgjort under tabel 3 (nærområder).
* Kontoen til Global
Grøn Omstilling
hed frem til FL22
Klimapuljen.
I forbindelse med finanslovsforslaget 2023 er Klimapuljen
imidlertid omlagt, og nogle af de indsatser, der tidligere blev finansieret fra Klimapuljen finansieres nu fra andre finanslovskonti
under § 06.34. Tallene for FL22 og FFL23 er således ikke direkte sammenlignelige.
** Dele heraf tæller med i de bilaterale landeprogrammer.
13
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0014.png
Tabel 3.
Indsatser til migration, nærområder og skrøbelige stater
Mio. kr. (estimater)
Humanitære indsatser
Nærområdeprogrammer og freds- og stabiliseringsindsatser
(Syrien, Irak, Jordan, Afghanistan,
Afrikas Horn, Sahel, Ukraine, Guineabugten, Freds- og Stabiliseringsberedskabet m.m.)
Nærområde- og migrationsindsatser
(IOM, udsendelsesmidler, støtte til retfærdigt og humant
asylsystem, fremme fælleseuropæiske migrationsindsatser, fremtidens flygtningerespons m.m.)
Multilaterale bidrag målrettet indsatser mod skrøbelighed i bl.a. Sahel, Afrikas Horn, Mel-
lemøsten, Afghanistan
(UNDP, UNICEF, Education Cannot Wait, Verdensbankens indsatser for
skrøbelighed, konflikt og fordrivelse m.m.)
Bilaterale indsatser i konfliktramte og skrøbelige lande samt flygtningerelaterede program-
mer i store værtslande inkl. reserve
(Afghanistan, Burkina Faso, Mali, Palæstina m.m.)
I alt*
Samlet ændring fra 2022 til 2023
FL22
2.700
870
640
FFL23
2.700
1.254
355
473
899
5.582
-400
514
360
5.182
Opgørelsesmetode: Indsatserne opgøres som bidrag under §6.3. Bistand til udviklingslandene i nærområderne til konflikt­
ramte og skrøbelige stater samt flygtningerelaterede bidrag i værtslande ud fra Verdensbankens definitioner. Opgørelsen
inkluderer endvidere freds- og stabiliseringsindsatser og migrationsindsatser. Opgørelsen inkluderer ikke indsatser opgjort
under tabel 2 (grøn udviklingsbistand) eller indsatser igennem de danske civilsamfundsorganisationer.
* Det samlede løft i 2021 af bistanden til migration, nærområder og skrøbelige stater var i 2021 på ca. 1,1 mia. kr. set i forhold
til niveauet afsat for 2020 på finansloven for 2019. Med finanslovsforslaget for 2022 er løftet på ca. 1,5 mia. kr.
Tabel 4.
Bidrag til SRSR igennem multilaterale kanaler (eks. bilaterale bidrag*)
Mio. kr.
FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt civilsamfund
FN’s Aids­bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
UNFPA (under den humanitære ramme)
I alt
UN Women (bidrag til global ligestilling)
FFL23
350
210
40
40
640
75
* Det bemærkes, at SRSR i tillæg til ovenstående indgår bredere på tværs af udviklingsbistanden på baggrund af mainstream-
ingen bl.a. under landeprogrammerne.
14
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0015.png
Tabel 5.
Oversigt over udviklings bistanden på forslag til finanslov for 2023
FL22
06.31 Reserver
06.31.79 Reserver og budgetreguleringer
06.31.79.10 Reserve
06.31.79.20 Budgetregulering
06.32 Bilateral bistand
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Indsatser i Afghanistan og nærområder
06.32.02.10 Indsatser i Syrien og nabolande
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.04 Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.07 Lånebistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.08.35 OHCHR - FN's Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.08.40 DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse
06.32.08.75 Internationale sundhedskriser
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.85 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09 Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10 Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10 Nærområde- og migrationsfond
06.32.10.13 Retfærdigt og humant asylsystem, inkl. udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.10.15 Fremme af fælleseuropæiske migrationsindsatser
06.32.10.16: Fremtidens flygtningerespons
06.32.10.17 Øvrige nærområde og migrationsindsatser
155,2
155,2
155,2
-
3.405,3
725,0
-
-
-
150,0
-
-
400,0
175,0
-
600,0
-
100,0
200,0
200,0
100,0
40,0
3,0
37,0
75,0
75,0
965,3
60,0
53,0
65,0
177,3
170,0
400,0
40,0
200,0
155,0
45,0
640,0
300,0
50,0
15,0
200,0
75,0
FFL23
-21,9
-21,9
63,8
-85,7
3.637,6
970,0
-
200,0
-
50,0
-
150,0
300,0
20,0
250,0
550,0
15,0
35,0
150,0
250,0
100,0
33,0
3,0
30,0
57,9
57,9
841,7
55,0
53,0
65,0
173,7
30,0
425,0
40,0
200,0
155,0
45,0
355,0
200,0
75,0
30,0
50,0
-
FFL-BO1
7,2
7,2
7,2
-
4.112,0
1.060,0
-
260,0
250,0
-
-
250,0
100,0
200,0
-
525,0
-
75,0
200,0
200,0
50,0
38,0
3,0
35,0
65,0
65,0
944,0
60,0
53,0
65,0
301,0
-
425,0
40,0
250,0
232,0
18,0
600,0
300,0
100,0
50,0
100,0
50,0
FFL-BO2
34,7
34,7
34,7
-
4.604,6
1.435,0
100,0
260,0
250,0
-
250,0
250,0
-
325,0
-
540,0
-
40,0
200,0
200,0
100,0
38,0
3,0
35,0
110,6
110,6
876,0
60,0
53,0
65,0
233,0
-
425,0
40,0
225,0
207,0
18,0
750,0
300,0
100,0
50,0
100,0
200,0
FFL-BO3
249,9
249,9
249,9
-
4.671,0
2.205,0
400,0
80,0
600,0
-
750,0
-
-
375,0
-
400,0
-
-
200,0
200,0
-
38,0
3,0
35,0
113,3
113,3
804,7
60,0
53,0
65,0
161,7
-
425,0
40,0
200,0
176,0
24,0
750,0
300,0
100,0
50,0
100,0
200,0
15
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0016.png
06.32.11 Ukraine, EU's øvrige naboskabslande og
Den Ny Demokratifond
06.32.11.10 Programindsatser. Naboskabsprogrammet, Ukraine, Georgien,
Moldova, Belarus og Den Ny Demokratifond
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.32.11.30 Finansiel støtte til Ukraine via IBRD (tekstanm. 17)
06.32.11.40 Genopbygning i Ukraine
06.33 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 Puljeordninger og netværk
06.34 Naturressourcer, energi og klimaforandringer
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i
udviklingslande mv.
06.34.01.10 Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika
06.34.01.25 Den Grønne Klimafond (GCF)
06.34.01.40 Energi og vandressourcer
06.34.01.50 FN’s Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60 Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70 Global Grøn Omstilling
06.34.01.75 Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
06.34.01.85 Ozonfonden
06.35 Oplysningsvirksomhed
06.35.01 Oplysning i Danmark mv.
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv.
06.35.01.18 Evaluering
06.36 Multilateral bistand gennem FN mv.
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10 FN's Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14 FN Byen
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03 Befolkning, Sundhed og Ligestilling (tekstanm. 101)
06.36.03.10 FN's Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt
civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO's udviklingsaktiviteter
06.36.03.13 FN's Ligestillingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN's Aidsbekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og
Malaria
06.36.03.17 Den Globale Vaccine Alliance (Gavi)
06.36.04 Uddannelse (tekstanm. 101)
06.36.04.10 Global Partnership for Education
06.36.04.11 Education Cannot Wait
06.36.06.12 Øvrige multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.06 FN's øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
160,0
630,0
630,0
630,0
160,0
140,0
20,0
-
-
1.002,5
1.002,5
729,0
15,0
258,5
2.063,3
2.063,3
200,0
-
520,3
50,0
150,0
750,0
393,0
-
64,0
64,0
40,0
9,0
15,0
2.006,0
525,0
350,0
175,0
150,0
150,0
895,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
325,0
250,0
75,0
-
111,0
175,0
20,0
-
435,0
1.068,5
1.068,5
785,0
15,0
268,5
1.858,1
1.858,1
225,0
100,0
500,0
50,0
100,0
365,0
508,0
10,1
81,3
81,3
58,8
7,5
15,0
1.957,2
525,0
350,0
175,0
150,0
150,0
770,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
-
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
124,7
175,0
20,0
-
435,0
1.068,5
1.068,5
785,0
15,0
268,5
1.915,1
1.915,1
225,0
100,0
515,0
50,0
200,0
365,0
450,0
10,1
81,3
81,3
58,8
7,5
15,0
2.183,5
525,0
350,0
175,0
150,0
150,0
1.010,0
350,0
250,0
70,0
75,0
40,0
200,0
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
111,0
175,0
20,0
-
435,0
1.068,5
1.068,5
785,0
15,0
268,5
1.915,1
1.915,1
225,0
100,0
515,0
50,0
200,0
365,0
450,0
10,1
93,3
93,3
70,8
7,5
15,0
2.135,2
525,0
350,0
175,0
150,0
150,0
945,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
175,0
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
127,7
140,0
20,0
-
-
1.068,5
1.068,5
785,0
15,0
268,5
1.915,1
1.915,1
225,0
100,0
515,0
50,0
200,0
365,0
450,0
10,1
81,3
81,3
58,8
7,5
15,0
2.070,5
525,0
350,0
175,0
150,0
150,0
895,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
387,5
250,0
85,0
52,5
113,0
16
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0017.png
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
06.37 Udviklingsbanker, -fonde og EU
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD) (tekstanm. 15)(
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.19 Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt og
fordrivelse
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.02.10 Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB) (tekstanm. 16)
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
06.37.03.10 Den Afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
06.37.03.13 Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.37.04.10 Den Europæiske Udviklingsfond
06.38 Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
06.38.01 Mobilisering af finansiering til investeringer
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den Internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF)
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.01.16 Udviklingsgarantier
06.38.02 Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder (tekstanm. 101)
06.38.02.12 Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
06.38.02.13 Sektorrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN's Arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.18 Verdensmålsfacilitet: Strategiske indsatser i transitions- og
vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde (tekstanm. 169)
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.39 Humanitær bistand
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære organisationer
06.39.01.10 FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR)
06.39.01.11 FN's Organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN's Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 FN'S Fødevareprogram (WFP)
06.39.01.14 Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN's Centrale Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN's Organisation for Minerydning (UNMAS)
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige
kriser (tekstanm. 101)
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
§ 06.3 Total
90,0
-
21,0
1.572,6
681,0
70,0
562,2
-1,2
50,0
66,0
66,0
411,6
173,0
49,0
189,6
414,0
414,0
1.388,0
670,0
100,0
90,0
400,0
50,0
30,0
718,0
170,0
98,0
140,0
20,0
10,0
220,0
60,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.166,4
90,0
14,7
20,0
1.398,8
674,0
91,5
573,7
-1,2
10,0
64,6
64,6
350,2
101,3
49,0
199,9
310,0
310,0
1.263,0
565,0
300,0
-
200,0
25,0
40,0
698,0
105,0
98,0
140,0
20,0
10,0
260,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
13.942,6
90,0
-
21,0
1.556,4
871,9
-
823,1
-1,2
50,0
64,6
64,6
354,3
103,3
49,0
202,0
265,6
265,6
1.778,0
1.100,0
400,0
260,0
400,0
-
40,0
678,0
95,0
98,0
140,0
20,0
10,0
250,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.402,0
90,0
19,7
18,0
1.364,5
811,5
-
762,7
-1,2
50,0
64,6
64,6
354,3
102,1
49,0
203,7
134,1
134,1
1.533,0
865,0
400,0
25,0
400,0
-
40,0
668,0
95,0
98,0
140,0
40,0
10,0
220,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
15.449,4
90,0
-
23,0
1.329,2
781,9
-
733,1
-1,2
50,0
64,6
64,6
348,6
97,6
49,0
202,0
134,1
134,1
1.453,0
800,0
400,0
-
400,0
-
-
653,0
95,0
98,0
140,0
25,0
10,0
220,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
15.538,5
17
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2023
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616741_0018.png
REGERINGENS UDVIKLINGS­
POLITISKE PRIORITETER 2023
September 2022
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon: 33 92 00 00
E-mail: [email protected]
Internet: www.um.dk
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN: 978-87-94339-10-0