Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 5
Offentligt
Dato. 27/06/22
Kl.
15:39:41
Runde: 0
Printer: MAIL
Bruger: SB06FD
Følgende dokumenter er rekvireret:
061101
061114
061118
061121
062101
062201
062206
063179
063201
063202
063204
063207
063208
063210
063211
063301
063401
063501
063603
063604
063606
063703
063704
063801
064103
069999
Følgende sider har fejl-markering:
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616740_0002.png
1
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 6. Udenrigsministeriet
6.11.01. Udenrigstjenesten (tekstanm. 1, 13, 18, 100 og 102)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
2.235,3
Merudgiften på 158,8 mio. kr. skyldes primært
kurs-, pris- og lønregulering af bevillingen, samt
udmøntning af Aftale om nationalt kompromis om
dansk sikkerhedspolitik mellem regeringen, Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Konservativt Folkeparti af marts 2022.
6.11.14. Dansk Institut for Internationale Studier (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
25,5
Merudgiften på 6,9 mio. kr. skyldes primært til-
førsel af midler til en uvildig historisk udredning
af Danmarks militære og civile indsats i Afghani-
stan i perioden 2001-2021, som foretages af DIIS.
Derudover er afsat midler til den internationale
markering af 80-året for redning af danske jøder.
6.11.18. Danmarks bidrag til Den Europæiske Fredsfacilitet
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 59,2 mio. kr. skyldes primært den
flerårige profil for Danmarks bidrag til Den Euro-
pæiske Fredsfacilitet (EPF), samt en opjustering
af bidraget i lyset af Ruslands invasion af Ukraine.
6.11.21. Udlodninger fra IØ og IFU (tekstanm. 10) .......
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 15,0 mio. kr. skyldes primært
ikke-operationelle investeringer i Ukraine i lyset
af Ruslands invasion af landet.
6.21.01. Nordisk Ministerråd (tekstanm. 3)
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes den flerårige
profil for bidraget til Nordisk Ministerråd.
2.394,1
158,8
32,4
6,9
30,0
89,2
59,2
15,0
-
-15,0
156,8
165,4
8,6
6.22.01. Fredsbevarende operationer under de Forenede Na-
tioner
(Lovbunden)
...............................................
Udgift ....................................................................
297,7
Mindreudgiften på 73,0 mio. kr. skyldes den 3-
årige budgetcyklus for FN's fredsbevarende ope-
rationer i 2022-2024.
224,7
-73,0
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616740_0003.png
2
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.22.06.
UN Live Museum
(Anlægsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 27,0 mio. kr. skyldes et 1-årigt
tilskud i 2022 til opførsel af et midlertidigt UN
Live museum.
Reserver og budgetreguleringer
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 177,1 mio. kr. skyldes bl.a.
tekniske opskrivninger af reserven på ÆF22.
Samtidig er det i år prioriteret at udmønte en større
del af bistanden til konkrete aktiviteter under de
enkelte konti. Der er desuden indarbejdet en ne-
gativ budgetregulering på 85,7 mio. kr., som ved-
rører en række tekniske justeringer relateret til
opgørelsen af udviklingsbistanden.
Udviklingslande i Afrika (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 245,0 mio. kr. skyldes, at der i
2023 planlægges at afholde flere bevillinger til
Afrika over kontoen end i 2022. Kontoen varierer
betydeligt i niveau fra år til år primært som følge
af, at bevillingerne til landeprogrammerne ligger
forskudt over årene, samt at tidspunkterne for til-
sagnene og programmernes størrelser er forskelli-
ge. I 2023 planlægges bl.a. bevillinger til Niger og
Uganda. Merudgiften skyldes ydermere, at der
bl.a. planlægges en ekstra hjælpepakke på 250,0
mio. kr. i tillæg til de bilaterale landeprogrammer
til håndtering af de afledte langsigtede konse-
kvenser af Ukraine-, klima- og coronakrisen sær-
ligt i Afrika.
Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latin-
amerika (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 50,0 mio. kr. skyldes, at der i
2023 planlægges at afholde færre bevillinger til
udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latin-
amerika. Kontoen varierer betydeligt i niveau fra
år til år primært som følge af bevillingerne til lan-
deprogrammerne ligger forskudt over årene, at
tidspunkterne for tilsagnene og programmernes
størrelser er forskellige samt politiske prioriterin-
ger.
27,0
-
-27,0
6.31.79.
155,2
-21,9
-177,1
6.32.01.
725,0
970,0
245,0
6.32.02.
600,0
550,0
-50,0
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616740_0004.png
3
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.32.04. Personelbistand
(Reservationsbev.)
.....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,0 mio. kr. skyldes et fald i de
afsatte midler til firmarådgivere under udviklings-
bistanden.
6.32.07. Lånebistand
(Reservationsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 17,1 mio. kr. skyldes, at der
afsættes færre midler til eftergivelse af Sudans bi-
laterale gæld i regi af Heavily Indebted Poor
Countries (HIPC) initiativet.
6.32.08. Øvrig bistand (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 123,6 mio. kr. skyldes primært,
at der planlægges at afholde færre udgifter til in-
ternationale sundhedskriser under udviklingsbi-
standen. I modsat retning trækker en stigning i det
afsatte beløb under Freds- og Stabiliseringsfonden
under udviklingsbistanden.
6.32.10. Nærområde- og migrationsfond (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 285,0 mio. kr. skyldes, at der i
2023 er afsat færre midler over denne konto, idet
der er afsat relativt flere midler til sammenhæn-
gende indsatser i nærområder over andre konti.
6.32.11. Ukraine, EU's øvrige naboskabslande og Den Ny
Demokratifond (tekstanm. 17 og 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 470,0 mio. kr. skyldes en priorite-
ret stigning i afsatte midler under udviklingsbi-
standen til den direkte håndtering af konsekven-
serne af Ruslands krig i Ukraine og afledte konse-
kvenser i dets nærområde, herunder Europas øst-
lige nabolande.
40,0
33,0
-7,0
75,0
57,9
-17,1
965,3
841,7
-123,6
640,0
355,0
-285,0
160,0
630,0
470,0
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616740_0005.png
4
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.33.01.
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer (tekst-
anm. 101)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
1.002,5
Merudgiften på 66,0 mio. kr. skyldes en stigning i
de afsatte midler til de danske civilsamfundsorga-
nisationer under de strategiske partnerskabsaftaler
og til Civilsamfund i Udvikling (CISU).
Naturressourcer, energi og klimaforandringer i ud-
viklingslande mv.
(Reservationsbev.)
..................
Udgift ....................................................................
2.063,3
Mindreudgiften på 205,2 mio. kr. skyldes primært,
at der afsættes færre midler til initiativer placeret
under § 06.34.01.40. Energi- og vandressourcer, §
06.34.01.70. Global grøn omstilling og §
06.34.01.75. Miljøbidrag og modstandsdygtighed
mod klimaforandringer, idet der er afsat en række
grønne bidrag under andre konti. På nærværende
konti trækker i modsat retning en stigning i midler
afsat til et grønt nærområdeinitiativ med særligt
fokus på Sahel og til Den Globale Miljøfacilitet.
Oplysning i Danmark mv. (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,3 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes midler til en pulje for globalt engage-
ment, uddannelse og samarbejde (GLOBUS). I
modsat retning trækker et fald i den afsatte bevil-
ling til seminar, kurser og konferencer under ud-
viklingsbistanden.
Befolkning, Sundhed og Ligestilling (tekstanm.
101)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 125,0 mio. kr. skyldes, at der
ikke afsættes midler til Den Globale Fond for Be-
kæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria, mens
et nyt flerårigt bidrag samles på færre år i BO-
årene.
Uddannelse (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 62,5 mio. kr. skyldes en prioriteret
stigning i de afsatte midler til Education Cannot
Wait (ECW) og til øvrige uddannelsesindsatser.
1.068,5
66,0
6.34.01.
1.858,1
-205,2
6.35.01.
64,0
81,3
17,3
6.36.03.
895,0
770,0
-125,0
6.36.04.
325,0
387,5
62,5
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616740_0006.png
5
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.36.06. FN's øvrige udviklingsprogrammer og diverse mul-
tilaterale bidrag
(Reservationsbev.)
....................
Udgift ....................................................................
111,0
Merudgiften på 13,7 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes midler til et toårigt tilsagn til OECD
DAC's arbejdsprogrammer. I modsat retning
trækker et fald i de afsatte midler til diverse mul-
tilaterale bidrag.
6.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
411,6
Mindreudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært,
at der afsættes færre midler til Den Afrikanske
Udviklingsfond (AfDF). I modsat retning trækker
en stigning i midler afsat til multilaterale gælds-
lettelsesinitiativer.
6.37.04. Bistand gennem Den Europæiske Union (EU) ..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 104,0 mio. kr. skyldes et fald i
udgiften til den Europæiske Udviklingsfond
(EUF). EUF'en udfases over den kommende år-
række, og midlerne lægges i stedet ind under den
fællesskabsfinansierede EU-bistand.
6.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 105,0 mio. kr. skyldes primært
færre afsatte midler til Danida Sustainable Infra-
structure Finance (DSIF) og projektudviklingsfa-
ciliteten under DSIF i 2023. Det skyldes ydermere,
at der ikke afsættes midler til Den Internationale
Finansieringsinstitution (IFC). I modsat retning
trækker en stigning i den afsatte bevilling til Inve-
steringsfonden for Udviklingslande (IFU) og til
pilotordningen for statslige udviklingsgarantier.
124,7
13,7
350,2
-61,4
414,0
310,0
-104,0
670,0
565,0
-105,0
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
2616740_0007.png
6
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
6.41.03.
Særlige eksportfremmetilskud (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 12,8 mio. kr. skyldes primært ud-
møntningsprofilen for bevillingen i Aftale om ud-
betaling af resterende to ugers indefrosne ferie-
midler, eksportpakke og reserve til forlængelse af
hjælpepakke mellem regeringen, Venstre, Radika-
le Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti og Alternativet af
december 2020.
83,8
96,6
12,8