Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 5
Offentligt
2616739_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
§ 6. Udenrigsministeriet
Nye initiativer
-
Reserver
Mindreudgiften på 177,1 mio. kr. skyldes bl.a. tekniske opskrivninger af reserven på
ÆF22. Samtidig er det i år prioriteret at udmønte en større del af bistanden til kon-
krete aktiviteter under de enkelte konti. Der er desuden indarbejdet en negativ
budgetregulering på 85,7 mio. kr., som vedrører en række tekniske justeringer rela-
teret til opgørelsen af udviklingsbistanden (§06.31.79.).
Budgetforbedringer
-
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 59,2 mio. kr. skyldes primært den flerårige profil for Danmarks bi-
drag til Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF), samt en opjustering af bidraget i lyset
af Ruslands invasion af Ukraine (§ 06.11.18.).
Mindreudgiften på 73,0 mio. kr. skyldes den 3-årige budgetcyklus for FN’s fredsbe-
varende operationer i 2022-2024 (§ 06.22.01.).
Mindreudgiften på 27,0 mio. kr. skyldes et 1-årigt tilskud i 2022 til opførsel af et
midlertidigt UN Live museum (§ 06.22.01.).
Merudgiften på 245,0 mio. kr. skyldes, at der i 2023 planlægges at afholde flere be-
villinger til Afrika over kontoen end i 2022. Kontoen varierer betydeligt i niveau fra
år til år primært som følge af, at bevillingerne til landeprogrammerne ligger for-
skudt over årene, samt at tidspunkterne for tilsagnene og programmernes størrelser
er forskellige. I 2023 planlægges bl.a. bevillinger til Niger og Uganda. Merudgiften
skyldes ydermere, at der bl.a. planlægges en ekstra hjælpepakke på 250,0 mio. kr. i
tillæg til de bilaterale landeprogrammer til håndtering af de afledte langsigtede kon-
sekvenser af Ukraine-, klima- og coronakrisen i Afrika (§ 06.32.01.).
Mindreudgiften på 285,0 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er afsat færre midler over
denne konto, idet der er afsat relativt flere midler til sammenhængende indsatser i
nærområder over andre konti. (§ 06.32.10.).
Merudgiften på 470,0 mio. kr. skyldes en prioriteret stigning i afsatte midler under
udviklingsbistanden til den direkte håndtering af konsekvenserne af Ruslands krig i
Ukraine og afledte konsekvenser i dets nærområde, herunder Europas østlige nabo-
lande (§ 06.32.11.).
L 207 - 2021-22 - Bilag 5: Regeringens udenrigspolitiske prioriteter 2023
Mindreudgiften på 104,0 mio. kr. skyldes et fald i udgiften til den Europæiske Ud-
viklingsfond (EUF). EUF’en udfases over den kommende årrække, og midlerne
lægges ind under den fællesskabsfinansierede EU-bistand (§ 06.37.04.).