Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 2
Offentligt
2617448_0001.png
Finansministeriets bidrag til
finanslovforslaget for 2023 –
Teknisk gennemgang
August/september 2022
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0002.png
Finansministeriets bidrag til finanslovforslaget for
2023 – Teknisk gennemgang
Dagsorden
Fordeling af bevilling på hovedområder i Finansministeriet i 2023
Væsentlige ændringer fra FL22 til FFL23
Bevillinger med udløb i 2023
Reserver og budgetreguleringer i 2023
Nye og ændrede tekstanmærkninger ved FFL23
2
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0003.png
Fordeling på hovedområder i Finansministeriet i 2023
Finansministeriets paragraf på finansloven
har tre hovedområder:
Offentlig økonomi (§ 7.1.), der særligt
vedrører udgifterne til Finansministeriets
egne institutioner.
Grønland og Færøerne (§ 7.3.), der
vedrører udgifterne til bloktilskuddet.
Danmarks bidrag til EU’s budget (§ 7.5.).
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0004.png
Nettoudgifter under delloft for driftsudgifter
På finanslovforslaget for 2023 er der under Finansministeriet et fald i nettoudgifterne under delloft for
driftsudgifter på 1.012,8 mio.
kr.
i forhold til finansloven for 2022.
Mio.
kr., årets pl for 2020-22 og 23-pl for 2023-26
Offentlig økonomi
7.11.
Centralstyrelsen
7.12.
Digitalisering
7.13.
Administration
7.14.
Effektivisering af den offentlige sektor
7.17.
Statens It
7.18.
Udlodningsloven
2020
1.584,8
469,8
467,6
-3,1
662,1
-12,4
0,7
2021
1.790,7
668,6
592,4
-6,7
551,9
-18,9
3,5
2022
2.001,6
755,1
706,4
-
540,1
-
-
2023
2.056,3
718,7
728,2
-
609,4
-
-
2024
1.914,1
637,3
704,9
-
571,9
-
-
2025
1.904,0
650,4
690,0
-
563,6
-
-
2026
1.784,4
628,9
595,2
-
560,3
-
-
Grønland og Færøerne
7.31.
Grønland
7.32.
Færøerne
4.610,4
3.959,8
650,6
4.641,5
3.990,8
650,7
4.686,7
4.035,9
650,8
4.843,5
4.192,3
651,2
4.842,8
4.191,6
651,2
4.841,7
4.190,5
651,2
4.841,7
4.190,5
651,2
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter
7.51.
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter
21.022,5
21.022,5
22.734,1
22.734,1
22.330,1
22.330,1
21.105,8
21.105,8
23.052,4
23.052,4
23.933,1
23.933,1
24.103,9
24.103,9
I alt
27.217,7
29.166,2
29.018,4
28.005,6
29.809,3
30.678,8
30.730,0
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0005.png
Ændringer fra FL22 til FFL23
Faldet på 1.012,8 mio.
kr.
skyldes primært fem forhold:
§ 07.11.
Centralstyrelsen
Nedskrivning af risikopræmie for Danmarks Genopretningsfond på 91,0 mio.
kr.
(§ 07.11.78.
Risikopræmie vedr.
statsgarantier og genudlån)
Pulje på 20,0 mio.
kr.
årligt i 2023-2027 til omstilling af statens personbiler til emissionsfri biler.
(§ 07.11.79.
Reserver og budgetregulering)
§ 07.12.
Digitalisering
Det er aftalt med KL og Danske Regioner ifm.
ØA23, at der afsættes midler på digitaliseringsområdet på 82,5
mio.
kr.
til at styrke forvaltningen og fundamentet for de fællesoffentlige infrastrukturløsninger.
(§ 07.12.02.
Fællesoffentlige initiativer)
§ 07.14.
Effektivisering af den offentlige sektor
Der afsættes midler til Økonomistyrelsen på i alt 45,4 mio.
kr., herunder til transition af nye kunder til Statens It.
(§ 07.14.01.
Økonomistyrelsen og § 07.14.05.
Implementerings- og systemudviklingspuljen)
§ 07.51.
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
Mindreudgifter på 1.224,3 mio.
kr.
vedr.
reduceret bidrag til EU.
(§ 07.51.11.
Bidrag til EU vedr.
moms, BNI og plast)
De resterende ændringer på § 7.
kan henføres til pris- og lønreguleringssatsen for 2023 og en række mindre
modsatrettede bevægelser.
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0006.png
Bevillinger med udløb i 2023
En række bevillinger udløber efter planen i 2023:
§ 07.11.
Centralstyrelsen
Bevilling til arbejdet med ledelses- og kompetenceaftalen udløber som planlagt, jf.
Aftale om finansloven for
2021.
(§ 07.11.01.
Departementet)
Bevilling til udviklingen af modellen Grøn REFORM udløber som planlagt, jf.
Aftale om finansloven for 2020.
Dette afspejler en overgang fra fokus på udvikling til fokus på drift og vedligehold.
(§ 07.11.08.
DREAM-gruppen)
§ 07.12.
Digitalisering
Bevilling til udvikling af infrastrukturprojekterne udløber som planlagt, jf.
aftale om kommunernes og regionernes
økonomi for 2021.
(§ 07.12.02.
Fællesoffentlige initiativer)
Bevilling til Digitalt coronapas udløber som planlagt, jf.
Aftale om Finansloven for 2022.
(§ 07.12.01.
Digitaliseringsstyrelsen)
§ 07.14.
Effektivisering af den offentlige sektor
Bevilling til registreringsrammeprojekt, der havde til formål skabe fundament for en bedre datastruktur på tværs
af staten og selvejesektoren, udløber som planlagt, jf.
Aftale om finansloven for 2020.
(§ 07.14.01.
Økonomistyrelsen)
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0007.png
Reserver og budgetreguleringer i 2023
Der er afsat en række reserver på Finansministeriets paragraf.
Reserver og budgetregulering (§ 07.11.79.)
Reserve på 83,0 mio.
kr.
i 2023 vedrørende overgang til ny digital infrastruktur.
Reserve på 20,0 mio.
kr.
årligt i 2023-2027 vedrørende omstilling af den statslige bilflåde.
Reserver på § 35.
Reserve på 180,0 mio.
kr.
i 2023 og 160,0 mio.
kr.
årligt i 2024-2026 til Danmarks digitaliseringsstrategi.
Reserve på 827,4 mio.
kr.
i 2023 til Danmarks EU-bidrag.
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0008.png
Nye tekstanmærkninger ved FFL23
Der er tilføjet tre nye tekstanmærkninger på Finansministeriets paragraf.
Nye tekstanmærkninger
Nr.
128.
ad § 07.14.01.
Økonomistyrelsen fastsættes som led i indsatsen for at styrke intern kontrol, tilsyn og risikostyring i
staten:
Finansministeren kan fastsætte regler om intern kontrol i staten, herunder om håndtering af revisionsbemærkninger og frister herfor, om tilsyn og om intern
finansiel kontrol, herunder om tilrettelæggelse af forretningsgange og organisering.
Stk.
2.
Bestemmelserne fastsat efter stk.
1 omfatter alle statsinstitutioner, dvs.
departementer, underliggende institutioner, særlige fonde mv., samt
selvejende institutioner, der er optaget på bevillingslovene med en driftsbevilling på lige fod med de egentlige statsinstitutioner.
Nr.
129.
ad § 07.14.01.
Økonomistyrelsen skal tydeliggøre hjemlen til, at Økonomistyrelsen kan stille krav om, at de
omfattede institutioner indberetter administrative data til Økonomistyrelsen:
Statsinstitutioner samt selvejende institutioner og selvstændige offentlige virksomheder, hvor staten afholder mere end 50 pct.
af driftsudgiften, eller hvor de
ansatte helt eller delvist følger statslige overenskomster, skal efter anvisning indberette udvalgte administrative data til Økonomistyrelsen.
Stk.
2.
Indberetning skal ske i de formater, inden for de frister og med den frekvens, som Økonomistyrelsen anviser.
Nr.
130.
ad § 07.14.01.
Økonomistyrelsen skal præcisere gældende ressortansvar vedr.
statslige institutioners indkøb:
Finansministeren kan fastsætte regler om indkøb i staten, herunder krav om koordinering af indkøbet på tværs af staten samt krav til udvalgte funktioner og
gennemførsel af indkøbet.
Stk.
2.
Bestemmelserne fastsat efter stk.
1 omfatter alle statsinstitutioner, dvs.
departementer, underliggende institutioner, særlige fonde mv.
L 207 - 2021-22 - Bilag 2: § 7, Finansministeriets præsentation til teknisk gennemgang den 2. september 2022
2617448_0009.png
Ændrede tekstanmærkninger ved FFL23
Derudover er der ændret i to tekstanmærkninger på Finansministeriets paragraf.
Ændrede
tekstanmærkninger
Nr.
107.
ændres for at sikre klarhed over hvilken personkreds, der er omfattet af tekstanmærkningen, samt for at sikre større
ensartethed mellem tekstanmærkningen og de særlige erstatningsordninger på § 11.
og § 12:
For statsansatte mv., der i embedsmedfør opholder sig i udlandet i krigszoner, andre højrisikoområder eller i områder, hvor der foregår konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver, og som omkommer eller kommer til skade i forbindelse med opholdet, ydes der i
overensstemmelse med tekstanmærkning nr.
100 på § 12.
Forsvarsministeriet:
1) godtgørelse for varigt mén, eller
2) erstatning for tab af forsøger til den afdødes efterladte ægtefælle, samlever og/eller børn under 21 år.
Godtgørelsen for varigt mén fastsættes i forhold til méngraden.
2.
For statsansatte mv., der i embedsmedfør opholder sig i udlandet uden for de nævnte områder, og som i forbindelse med opholdet omkommer
Stk.
eller kommer til skade som følge af terrorhandlinger, udløsning af atomenergi, krig eller krigslignende tilstande, oprør, borgerlige uroligheder,
gidseltagning, kidnapning og hijacking, ydes der ligeledes i overensstemmelse med tekstanmærkning nr.
100 på § 12.
Forsvarsministeriet:
1) godtgørelse for varigt mén, eller
2) erstatning for tab af forsøger til den afdødes efterladte ægtefælle, samlever og/eller børn under 21 år.
Godtgørelsen for varigt mén fastsættes i forhold til méngraden.
Nr.
125.
ændres for at forbedre tilskudsmyndighedernes muligheder for at forudbetale mindre tilskudsbeløb til små private
tilskudsmodtagere:
Statslige tilskudspuljer, hvor tilskudsmidlerne tildeles efter ansøgning, hvor modtagerkredsen ikke er entydigt fastlagt i lovgivningen, og hvor potentielle
tilskudsansøgere, ved opfyldelse af objektive tildelingskriterier, ikke er garanteret de ansøgte tilskudsmidler, skal annonceres på Statens-tilskudspuljer.dk, før der må
disponeres over tilskudsmidlerne.
Stk.
2.
Finansministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan dispensere for, at en statslig tilskudspulje skal være omfattet af bestemmelsen i stk.
1.
Stk.
3.
Når en statslig tilskudspulje er fyldestgørende opført på Statens-tilskudspuljer.dk, er tilskudsmuligheden annonceret over for alle potentielle
tilskudsansøgere.
Stk.
4.
Tilskud på op til 100.000 kr.
kan som udgangspunkt forudbetales til små private modtagere uden særlige, saglige grunde.