Finansudvalget 2021-22
L 207 Bilag 14
Offentligt
2617750_0001.png
Finanslovforslaget for 2023: § 11 Justitsministeriet
Teknisk gennemgang i Folketingets Retsudvalg og Folketingets Finansudvalg den
6. september 2022
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0002.png
Indhold
Sammensætning af Justitsministeriets rammer
Driftsramme 1
Driftsramme 2
Indkomstoverførselsramme 1
Indtægtsbudgettet
Tekstanmærkninger
Appendiks
2
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0003.png
SAMMENSÆTNING AF
JUSTITSMINISTERIETS
RAMMER
3
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0004.png
Justitsministeriets bevilling på FFL23
Justitsministeriets bevilling
Mia. kr. (2023-pl)
Driftsramme 1
- Heraf lønsumramme
Driftsramme 2
Indkomstoverførselsramme 1
Udgiftsbevilling for § 11. Justitsministeriet
2022
19,2
13,6
1,2
0,2
20,6
2023
19,9
14,1
1,3
0,3
21,6
2024
18,6
13,3
1,3
0,3
20,2
2025
18,4
13,2
1,3
0,3
20,0
2026
17,4
12,5
1,3
0,3
19,0
Indtægtsbudget
Nettoudgiftsbevilling for § 11. Justitsministeriet
3,3
17,3
2,5
19,0
2,3
17,9
2,3
17,7
2,3
16,7
4
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0005.png
Udgiftsudvikling fra FL22 til FFL23 delloft for drift og delloft for
overførselsindkomster
25.000
20.000
228,1
1.194,0
344,2
1.324,0
5.601,5
5.740,5
15.000
Mio. kr.
20.611,4
10.000
21.556,9
13.587,8
5.000
14.148,2
0
2022
Løn
Øvrig drift
Driftsramme 2
Indkomstoverførselsramme 1
2023
I alt
Note: Alle tal er i 2023-pl. Løn og øvrig drift udgør tilsammen driftsramme 1.
Kilde: FFL23
5
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0006.png
Reserver til Justitsministeriets område afsat på § 35. Generelle
reserver
Reserver på § 35. til Justitsministeriets område
Mio. kr. (2023-pl)
Reserve til merudgifter forbundet med politiets internationale
operationer
Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenområdet på
Justitsministeriets område
2023
18,8
85,3
2024
18,8
75,4
2025
18,8
75,4
2026
18,8
70,4
Note: Alle tal er i 2023-pl.
Kilde: FFL23 via. Finansministeriet
6
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0007.png
DRIFTSRAMME 1
7
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0008.png
Sammensætningen af driftsramme 1 i 2022 og 2023
25.000
20.000
19.888,7
19.189,3
15.000
Mio. kr.
12.701,9 12.754,0
10.000
5.000
3.553,9
4.130,0
2.205,8 2.226,5
727,7
778,2
I alt
0
Politiet og
anklagemyndigheden
Kriminalforsorgen
2022
Domstolene
2023
Øvrige
8
Note: Alle tal er i 2023-pl.
Øvrige
omfatter §11.11.01. Departementet, § 11.11.11. Civilstyrelsen, § 11.11.31. Retslægerådet (fra og med 2021 er
kontoen sammenlagt med §11.11.11. Civilstyrelsen), § 11.11.41. Styrelsen for Forsyningssikkerhed, § 11.11.51.
Politiklagemyndigheden, § 11.11.61. Datatilsynet, § 11.11.62. Tilsynet med Efterretningstjenesterne, § 11.11.75.
Justitsministeriets administrationsudgifter til satspuljeprojekter, § 11.11.79. Reserver og budgetregulering, § 11.23.03.
Radiokommunikationssystem for politi, beredskaber mv. samt § 11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd.
Kilde: FFL23
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0009.png
Indbudgettering af flerårsaftale for kriminalforsorgen 2022-2025
Flerårsaftale for kriminalforsorgen 2022-2025
Mio. kr. (2023-pl)
§ 11.11.79. Reserver og budgetregulering
§ 11.31.01. Kriminalforsorgen
Samlet bevillingsløft
2023
-31,7
684,5
652,8
2024
46,1
809,2
855,3
2025
56,0
924,0
980,0
2026
-
392,7
392,7
Flerårsaftalen for kriminalforsorgen 2022-2025 er indbudgetteret på
finanslovforslaget for 2023.
Aftalen skal bidrage til at en helt nødvendig genopretning af kriminalforsorgen
ved at udvide kriminalforsorgens kapacitet og forbedre arbejdsforholdene for
det uniformerede personale.
Udgifterne for 2022 håndteres med tillægsbevilling.
Der udestår fortsat indbudgettering af udgifterne til håndtering af det
forventede merbelæg sfa. covid-19-relateret kriminalitet (håndteres på teknisk
ændringsforslag).
Det bemærkes, at der på nuværende tidspunkt under § 11.11.79. er indført en
negativ budgetregulering på 215,0 mio. kr., idet et af aftalens finansierings-
initiativer ikke blev vedtaget (L106 Forslag til lov om ændring af momsloven)
9
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0010.png
Teknisk videreførsel af domstolenes økonomi i 2023
Teknisk videreførsel af domstolene økonomi i 2023
Mio. kr. (2023-pl)
Finanslov 2022 driftsramme 1 for § 11.4. Retsvæsenet
Teknisk videreførsel af domstolenes økonomi i 2023
Omprioriteringsbidrag**
Øvrige korrektioner
Samlet bevilling for § 11.4. Retsvæsenet
2022
2.205,8
-
-
-
-
2023
2.054,1
151,2
-
21,2
2.226,5
2024
2.011,1
-
-
21,4
2.032,5
2025
1.982,5
-
-
21,7
2.004,2
2026
1982,5*
-
-38,7
25,7
1969,5
Note: Øvrige korrektioner består primært af overførslen af Ungdomskriminalitetsnævnet fra politiet til Retsvæsenet. Derudover inde-
holdes mindre koncern omfattende korrektioner, som udmøntning 16. fase af Statens Indkøbsprogram, ændret betalingsform for Digital
Post-forsendelser, samt skrænt af udløbende initiativer
*Flad videreførsel af 2025
** Indregnes kun for nyeste BO-år, 2+26
Domstolenes nuværende administrative flerårsaftale (2019-2022) udløber med
udgangen af 2022.
På FFL23 videreføres domstolenes nuværende bevillingsniveau med ét år til
2023.
Det indebærer blandt andet, at domstolenes omprioriteringsbidrag i 2023
tilbageføres, og at den ekstrabevilling, som domstolene fik i 2021 til
bunkebekæmpelse, videreføres.
10
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0011.png
Revision af logningsregler
Reserver på § 11.11.79. til revision af logningsregler
Mio. kr. (2023-pl)
§ 11.11.79.61 Logningsreserve (øvrige drift)
§ 11.11.79.62 Logningsreserve (løn)
Samlet bevillingsløft
2023
30,0
120,0
150,0
2024
-
-
-
2025
-
-
-
2026
-
-
-
Teknisk indbudgetteret mhp. at konsolidere udgifterne frem mod de tekniske
ændringsforslag.
Udgifterne til revisionen af logningsregler er behæftet med væsentlig
usikkerhed. Der vil derfor kunne være yderligere udgifter ift. det teknisk
indbudgetterede beløb på FFL23.
11
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0012.png
Bevillingsløft ved Erstatningsnævnet
Udgiftsbevilling til nedbringelse af sagsbehandlingstid ved
Erstatningsnævnet
Mio. kr. (2023-pl)
§ 11.11.11. Civilstyrelsen (driftsbev.)
2023
9,4
2024
9,4
2025
9,4
2026
-
Erstatningsnævnet behandler ansøgninger om erstatninger til personer, der har
fået fysisk eller psykisk personskade som følge af straffelovsovertrædelser.
Med finanslovforslaget for 2023 modtager Erstatningsnævnet en merbevilling
på 9,4 mio. kr. årligt i 2023-2025, svarende til 13 årsværk, der kan tilgå
Erstatningsnævnets sekretariat.
Der vil blive fulgt op på effekten af merbevillingen på sagsbehandlingstiden.
12
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0013.png
Øvrige væsentlige ændringer på driftsramme 1
Teknisk videreførsel af domstolene økonomi i 2023
Mio. kr. (2023-pl)
EU-vejpakke
Sikringstiltag for jødiske institutioner
Initiativer i Nordatlanten
Overflytning af udgifter til advokater, børnesagkyndige og tolke mv.
ved Ungdomskriminalitetsnævnet.
Samlet bevillingstilførsel
2023
11,2
2,1
1,5
-9,2
5,6
2024
11,1
2,1
2,5
-9,2
6,5
2025
22,1
2,1
2,5
-9,2
17,5
2026
-
2,1
2,5
-9,2
-4,6
Udgifter på Justitsministeriets område som følge af EU’s vejpakke er indarbejdet på
finanslovforslaget.
Der er afsat midler til at indføre lovgivning i Grønland angående den samtykkebaserede
voldtægtsbestemmelse, der blev indført i Danmark i 2020.
Ungdomskriminalitetsnævnet er overflyttet fra Rigspolitiet til domstolsområdet på konto
§ 11.41.06. Ungdomskriminalitetsnævnet (driftsbev.). I den forbindelse er udgifter til
advokater, børnesagkyndige og tolke mv. ved nævnet blevet flyttet til den lovbundne
konto § 11.42.02. Fri proces og udgifter til advokathjælp.
13
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0014.png
DRIFTSRAMME 2
14
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0015.png
Sammensætningen af driftsramme 2 i 2022 og 2023
1.400,0
1.194,1
1.324,0
1.200,0
1.000,0
800,0
606,9
600,0
454,7
400,0
495,6
522,9
200,0
111,8
113,7
104,7
107,8
0,0
Strafferetspleje mv.
Fri proces og udgifter til
advokathjælp
Sagsgodtgørelse mv.
2022
2023
Øvrige
Total
Note: Alle tal er i 2023-pl.
Øvrige
omfatter § 11.11.05. Retshjælpsinstitutioner mv., § 11.11.12. Opsøgende retshjælp, § 11.11.71. Informations- og
uddannelsesaktiviteter for bistandsværger, § 11.23.06. Erstatning i anledning i strafferetlig forfølgning, § 11.23.17. Danmarks
bidrag til Europol, § 11.23.18. Danmarks bidrag til Eurojust samt § 11.42.03. Erstatninger.
Kilde: FFL23.
15
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0016.png
Væsentlige ændringer på driftsramme 2
Teknisk videreførsel af domstolene økonomi i 2023
Mio. kr. (2023-pl)
§ 11.23.17. Korrektion af Danmarksbidrag til Europol
§ 11.23.18. Korrektion af Danmarks bidrag til Eurojust
§ 11.42.02. Overflytning af udgifter til advokater, børnesagkyndige
og tolke mv. ved Ungdomskriminalitetsnævnet.
§ 11.42.02. Udmøntning og omprioritering af midler til styrket indsats
til ofre for seksuelle forbrydelser
Rebudgettering af § 11.21.21., § 11.23.06. og § 11.42.02. til
gennemsnit af 2019-21
Samlet bevillingstilførsel
2023
2,8
0,6
9,7
15,1
106,7
134,9
2024
2,8
0,6
9,7
1,7
107,8
122,6
2025
2,8
0,6
9,7
1,7
107,8
122,6
2026
2,8
0,6
9,7
1,7
107,8
122,6
Danmarks bidrag til Europol og Eurojust er teknisk justeret på baggrund af
opkrævede midler.
Justitsministeriet har overflyttet udgifter til advokater, børnesagkyndige og
tolke mv. ved Ungdomskriminalitetsnævnet til driftsramme 2. Det bemærkes
at midlerne flyttes fra en driftsbevilling til lovbunden bevilling.
Styrket indsats til ofre for seksuelle forbrydelser udmønter midler vedtaget af
aftalepartierne for finansloven 2021.
Rebudgettering af konti er, efter vanlig praksis, foretaget på baggrund af
gennemsnit af de seneste tre regnskabs år, 2019 til 2021.
16
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0017.png
INDKOMSTOVERFØRSELS-
RAMME 1
17
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0018.png
Udvikling i indkomstoverførselsramme 1 i 2022 og 2023
400,0
350,0
300,0
344,2
250,0
228,1
Mio. kr.
200,0
150,0
100,0
50,0
-
Erstatning til ofre for forbrydelser
2022
2023
Note: Alle tal er i 2023-pl.
Kilde: FFL23.
18
På § 11. Justitsministeriet består indkomstoverførselsramme 1 udelukkende af §
11.11.13. Erstatning til ofre for forbrydelser (lovbunden).
Kontoen en budgetteret på baggrund af det forventede faktiske forbrug i 2022.
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0019.png
Væsentlige ændringer på indkomstoverførselsramme 1
§ 11.11.13. Erstatning til ofre for forbrydelser (lovb.)
Mio. kr. (2023-pl)
Tilpasning af kontoen til det nuværende aktivitetsniveau
Nettoudgiftsbevilling
2023
151,6
344,2
2024
124,4
303,1
2025
118,7
297,4
2026
113,1
291,7
Der har historisk været merforbrug på den lovbundne bevilling § 11.11.13.
Erstatning til ofre for forbrydelser.
Kontoen er på den baggrund ikke længere budgetteret efter et
forsigtighedsprincip, men budgetteres i stedet efter den gennemsnitlige
erstatning udbetalt per sag i 2021 og det forventede antal af afgørelser i
fremtiden.
Det forventede antal afgjorte sager er beregnet ud fra en ressourcemodel i
Civilstyrelsen.
19
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0020.png
INDTÆGTSBUDGETTET
20
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0021.png
Sammensætningen af indtægtsbudgettet i 2022 og 2023 (nettotal*)
2.500,0
2.406,7
2.464,7
2.000,0
1.850,1
1.905,7
1.500,0
Mio. kr.
1.000,0
500,0
442,0
442,0
113,0
0,0
Bøder, parkeringsafgifter, pas,
ATK, kørekort mv.
Retsafgifter
115,4
1,6
1,6
Total
Kommunal parkeringskontrol
2022
2023
Bøder (kriminalforsorgen)
21
Note: § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas m.v. indeholder bøder, ATK, pas, konfiskationer samt øvrige.
Indtægterne er nettotal, da opgørelsen for § 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas mv. er inklusiv nedskrivninger.
Efter normal praksis er indtægtsbudgettet ikke PL-opregnet og fremgår derfor i hhv. 2022-pl og 2023-pl.
Kilde: FFL23, Rigspolitiet
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0022.png
Væsentlige bevægelser på indtægtsbudgettet på FFL23 i forhold til
FL22
Indtægtsbudget for § 11. Justitsministeriet
Mio. kr. (2023-pl)
§ 11.23.02. Rebudgettering til gennemsnit af 2019-2021 og særskilt
specifikation
§ 11.23.02. Merprovenu fra regulering af bødetakster
§ 11.23.07. Rebudgettering
Nettoindtægtsbevillingsændring
2023
-137,9
62,3
2,4
-73,2
2024
-137,9
27,6
2,4
-107,9
2025
-137,9
27,6
2,4
-107,9
2026
-137,9
27,6
2,4
-107,9
§ 11.23.02. Bøder, konfiskationer og parkeringsafgifter samt salg af pas og
våbentilladelser mv. er efter sædvanlig praksis blevet rebudgetteret til
gennemsnittet af de seneste tre forudgående år.
Derudover er § 11.23.02. opjusteret som følge af regulering af bødetakster som
del af flerårsaftale om politiet og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
Reguleringen af bødetakster angår primært den automatiske trafikkontrol
(ATK).
§ 11.23.07. Kommunal parkeringskontrol (lovb.) er rebudgetteret efter
sædvanlig praksis på baggrund af 2019, da 2020 og 2021 på grund af COVID-
19 pandemien ikke vurderes at være retvisende.
22
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0023.png
TEKSTANMÆRKNINGER
23
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0024.png
Ændring af tekstanmærkninger på FFL23
Tekstanm.
Nr. 122 ad.
11.41.02
Tekstanm. På FFL23
Slettes.
Årsag
Tekstanmærkningen kan slettes på
FFL23, da den sidste af de
yderligere landsdommerstillinger
bliver nedlagt efter udgangen af
juli 2022.
Tekstanmærkningen justeres
således, at det tydeligere fremgår,
at 1) det kun er
lagerførende
kommuner og regioner, der
bemyndiges til at videresælge mv.
beholdning.
Nr. 123 ad.
11.11.43.
Lagerførende kommuner og regioner bemyndiges til at kunne nedbringe, herunder videresælge, donere,
kassere eller internt ombytte overbeholdning af værnemidler mv. på det nationale lager af kritiske
værnemidler mv.
24
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0025.png
APPENDIKS
25
L 207 - 2021-22 - Bilag 14: § 11, Justitsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang den 6. september 2022
2617750_0026.png
Oversigt over fordeling af konti
Driftsramme 1
Politi og anklagemyndighed
11.23.01. Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed
11.23.16. Politiets Efterretningstjeneste
Kriminalforsorgen
11.31.01. Kriminalforsorgen
Domstolene
11.41.01. Domstolsstyrelsen
11.41.02. Retterne
11.41.04. Procesbevillingsnævnet
11.41.05. Tinglysning
11.41.06. Ungdomskriminalitetsnævnet
Øvrige
11.11.01. Departementet
11.11.11. Civilstyrelsen
11.11.31. Retslægerådet
11.11.41. Ny styrelse
11.11.51. Politiklagemyndigheden
11.11.61. Datatilsynet
11.11.62. Tilsyn med efterretningstjenesterne
11.11.75. Justitsministeriets
administrationsudgifter til satspuljeprojekter
11.11.79. Reserver og budgetregulering
11.23.03. Radiokommunikationssystem til
det samlede danske beredskab mv.
11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd
Driftsramme 2
Strafferetspleje
11.21.21. Strafferetspleje mv.
Sagsgodtgørelser
11.42.01. Sagsgodtgørelser mv.
Fri proces og udgifter til advokathjælp
11.42.02. Fri proces og udgifter til
advokathjælp
Øvrige
11.11.05. Retshjælpsinstitutioner mv.
11.11.12. Opsøgende retshjælp
11.11.63. Offerfonden
11.11.71. Information og
uddannelsesaktiviteter for bistandsværger
11.11.76. Refusion til statslige myndigheder
i forbindelse med satspuljeprojekter
11.23.06. Erstatning i anledning af
strafferetslig forfølgning
11.23.17. Danmarks bidrag til Europol
11.23.18. Danmarks bidrag til Eurojust
11.42.03. Erstatninger
Indkomstoverførsels-
ramme 1
Indtægtsbudget
11.11.13. Erstatning til ofre for forbrydelser 11.23.02. Bøder, konfiskationer og
parkeringsafgifter samt salg af pas og
våbentilladelser mv.
11.23.07. Kommunal parkeringskontrol
11.31.05. Bøder
11.43.01. Retsafgifter mv.
26