Tak for det, og tak for debatten her i dag, som jo har handlet om, at regeringen har fremlagt et stramt og ansvarligt forslag til finanslov. Det er en inflationsfinanslov, vi ser ind i, og det er det, fordi den største udfordring, vi står med i dansk økonomi og ude hos de danske familier lige nu, er inflationen.
Når man ser på dansk økonomi overordnet set, går det rigtig godt i den forstand, at vi har en bomstærk dansk økonomi, den højeste beskæftigelse nogen sinde, meget lav arbejdsløshed, gæld på vej ned og overskud på statens budgetter – så langt, så godt.
For det er jo kun den ene side af mønten. Den anden side er, at samtidig med at vi har en bomstærk dansk økonomi, har vi også en situation ude i de danske hjem, hvor man er meget presset. Priserne stiger. Det gælder, når man skal handle ind i supermarkedet eller hos købmanden, når man tanker bilen, når regningerne kommer ind ad døren, og når man skal betale husleje. Det her er noget, som virkelig kan mærkes rundtom i de danske hjem, og derfor er det også sådan, at vi har fremlagt et finanslovsforslag, som er målrettet de vigtigste opgaver, med den økonomi, vi har til rådighed, når tingene skal gøres ansvarligt.
For det er ikke en mulighed bare at føre en politik, hvor vi sender en masse penge ud, som så er med til at puste til en inflation, der i forvejen er høj. Det, vi har brug for, er en ansvarlig økonomisk politik, som ikke gør inflationen værre, samtidig med at vi selvfølgelig også hjælper nogle af de mennesker, der er kommet mest i klemme.
Jeg må samtidig også være åben og ærlig og sige, at uanset hvor gerne vi end ville, og det tror jeg gælder bredt her i Folketinget, så er der først og fremmest ikke en tryllestav, der kan få inflationen til at forsvinde, og der er heller ikke den mulighed, at vi kan tage alle byrder af alle skuldre. Dertil er det smæk, vi har fået i kølvandet på Putins forfærdelige krig i Ukraine, for stort.
Men vi har allerede iværksat en række initiativer for at hjælpe danskerne. Bl.a. har vi sendt 6.000 kr. ud til ca. 400.000 husstande. Vi har fået et flertal på plads bredt i Folketinget i forhold til de pensionister, der modtager ældrechecken, det vil sige dem, der har mindst, sådan at der dér kan gives et beløb på 5.000 kr. skattefrit. Og vi har også sammen med partier til venstre her i salen og Radikale Venstre lavet en aftale om at lægge et loft ind over huslejerne, så folk, der jo nogle steder stod i en situation, hvor det stod til at eksplodere, bliver beskyttet mod det. Og vi har i det finanslovsforslag, vi har lagt frem, også sagt, at der bliver brug for mere. Vi har sat en reserve af på 2 mia. kr., og vi har tilføjet, at vi vil følge det her tæt, og det vil sige, at der kan blive brug for mere end de 2 mia. kr.
Men det er under alle omstændigheder rigtig klogt at sætte nogle penge af på forhånd, så vi har dem stående klar til brug. For det, vi kigger ind i her i efteråret og til vinter, er ikke noget, der ser særlig behageligt ud. Det er svære tider, der ligger forude for danskerne, når det gælder inflationen, og det skal vi tage dybt alvorligt. Ved siden af det har vi også sagt, at det, vi i øvrigt sætter penge af til i forhandlingsreserven, synes vi skal bruges på vores sundhedsvæsen, herunder psykiatrien, og på ældreområdet.
Betyder det så, at der ikke er mange andre vigtige ting, man også kunne bruge penge på? Nej, for selvfølgelig er der det, men hvis vi skal gøre det her ansvarligt, og det skal vi, så er der ikke råd til, at vi laver en masse nye tiltag, og at jeg som finansminister står på den her talerstol og deler milde gaver ud.
Det vil ofte være sådan i et år, når det er det sidste finanslovsforslag i en valgperiode, at man vil se finansministre komme med, hvad der vil blive udlagt som en gaveregn. Det er en lille smule naturstridigt for finansministre, men ved den lejlighed sker det tit. Sådan er det ikke i år. For situationen er ikke til det, og derfor er det – og jeg ved, det vil glæde mange i det her lokale, især hr. Ole Birk Olesen – et stramt og ansvarligt finanslovsforslag.
Det har så også været en dag i dag med debat og med indlæg, og jeg vil egentlig gerne starte med hr. Troels Lund Poulsen, som jeg synes holdt et afdæmpet indlæg, som vel egentlig bar præg af situationens alvor. Og hr. Troels Lund Poulsens hovedbudskab, som jeg hørte det, var, at det er vigtigt, at vi håndterer inflationen, og at vi bør arbejde sammen omkring det. Det vil jeg gerne kvittere for. Det vil vi meget gerne gøre i samarbejde med Venstre og andre partier. Og jeg håber også, at Venstre, når vi på et tidspunkt skal forhandle finansloven, stadig væk tager ansvar.
Jeg hørte hr. Troels Lund Poulsens andet hovedbudskab som værende, at han absolut intet havde at gøre med udarbejdelsen af den konservative økonomiske plan. Det kan jeg godt forstå, for jeg kender hr. Troels Lund Poulsen som en mand, der har styr på tingene. Vi er ikke altid enige, men jeg ville heller ikke, hvis jeg var hr. Troels Lund Poulsen, have lagt navn til den konservative skatteplan.
For her er der altså tale om en meget, meget vidtgående og meget, meget borgerlig plan, som er blevet lagt på bordet. Det Konservative Folkeparti med hr. Søren Pape Poulsen i spidsen har lagt en plan på bordet, hvor man på den ene side vil give enorme skattelettelser til mennesker, der tjener mere end 1 mio. kr. om året, og det vil man bl.a. betale ved at afskaffe retten til Arnepension. Det vil ofte være slagteriarbejderen eller sosu'en, og det vil være mange af dem, som har slidt og slæbt, som dér får den rettighed afskaffet, for at man kan give kæmpe skattelettelser til dem, der tjener mest. Og så vil man på den anden side også indføre en meget, meget lav vækst inden for det offentlige. Det har der jo været en stor diskussion om.
Hr. Rasmus Jarlov sagde, at der var stor socialdemokratisk interesse for den konservative plan – og det er korrekt. Men når man fremlægger noget så vidtgående og så ultraborgerligt som det, Det Konservative Folkeparti her har fremlagt, så må man også forvente at få svar på tiltale. For det er her, skillelinjen går i dansk politik lige nu.
For virkeligheden er den, at det bedste blå bud på en statsminister, hvis vælgerne skulle vælge et flertal til den side, er hr. Søren Pape Poulsen. Og derfor må man jo også tage det dybt alvorligt, når hans parti kommer med sit oplæg her. Og det, der er konsekvensen af den plan, man har lagt frem, er, at der vil blive 40.000 færre offentligt ansatte. Når man går ind og ser, hvordan planen er skrevet, er det det, der er konsekvensen.
Så kan jeg forstå på hr. Søren Pape Poulsen og hr. Rasmus Jarlov, at nej, nej, sådan skal det ikke forstås, og sådan skal det ikke læses. Men det er det, der står i planen. Og hvis Det Konservative Folkeparti mener noget andet, må de jo forklare det, og så må de lægge en ny plan frem, hvis det er sådan, det forholder sig.
Jeg vil bare minde om, i al stilfærdighed, at vi i de kommende år frem mod 2030 er så heldige i Danmark, at der bliver 125.000 flere ældre over 70 år og der bliver 50.000 flere børn mellem 0 og 6 år. Hvis vi skal kunne give en ordentlig pleje og omsorg til alle de flere ældre, der heldigvis kommer i de kommende år, og til de børn, der kommer, så nytter det jo ikke noget, at vi bilder os selv og hinanden ind, at vi kan gøre det, samtidig med at vi sparer 40.000 offentligt ansatte væk.
Det er ikke den virkelighed, man vil møde ude på vores lokalcentre, i vores vuggestuer, i vores børnehaver eller i vores sundhedsvæsen. Hvis man spørger de ansatte, tror jeg ikke, de vil sige, at de har brug for færre kolleger, når der kommer flere patienter, når der kommer flere ældre, der skal have pleje og omsorg, og når der kommer flere børn. Betyder det så, at vi ikke hele tiden skal gøre tingene så klogt og så godt som muligt?
Nej, selvfølgelig ikke, og der bliver effektiviseret, og tingene kan gøres bedre, og vi skal have mindre bureaukrati, og vi skal se på, om man kan have flere mennesker, der er på fuldtid i stedet for deltid, og vi skal se på arbejdsmiljø, og ja, vi skal også se på løn. Men vi kan ikke, synes jeg, med troværdighed i stemmen og ordentligt sige til de mennesker, der allerede i dag løber meget, meget hurtigt: Der skal blive 40.000 færre af jer, samtidig med at der kommer flere borgere; I skal give en ordentlig omsorg, pleje og velfærd. Derfor er der en meget, meget stærk skillelinje i dansk politik lige nu, og det er vel også derfor, at ikke alene flere konservative borgmestre, men jo også Venstres formand og i øvrigt også finansordfører har sat, synes jeg, meget forståelige spørgsmålstegn ved visdommen i det, Det Konservative Folkeparti har lagt frem.
Der har heldigvis også været en del ordførere fra andre partier, der har haft en anden tilgang til tingene, og jeg vil gerne kvittere for, at SF er gået ind og har sagt, at de grundlæggende synes, at der er fornuftige ting i forslaget til finanslov. De vil gerne mere end det, regeringen har lagt frem, og det står jo SF frit for. Jeg glæder mig til at få – ligesom vi har gjort det i andre sammenhænge – nogle gode, ordentlige forhandlinger med SF, som er et parti, der altid tager ansvar, både i forhold til vores velfærd, i forhold til den grønne udvikling og også i forhold til i det hele taget at få tingene til at hænge sammen i en helhed og med respekt for både vores ansatte og for de borgere, der skal have en god velfærd og omsorg. Og så må vi tage kravene ved forhandlingsbordet, som vi plejer. Det skal nok blive godt.
Til Radikale Venstre, der roste forslaget til finanslov for at være stramt og ansvarligt, vil jeg sige tak for det, og også komme med en klar melding om, at ja, der er brug for, at vi får endnu flere ud på vores arbejdsmarked, og selv om vi har den højeste beskæftigelse i Danmark nogen sinde, er der brug for, at endnu flere kommer i arbejde. Det er også derfor, at regeringen har lavet nogle meget ansvarlige aftaler, bl.a. den aftale i starten af det her år, der sørgede for, at der kunne komme 12.000 flere i øget arbejdsudbud – som flere andre også har været inde på, herunder hr. Troels Lund Poulsen, der sagde, at han ville gøre den sjældne undtagelse at rose landets finansminister – og den aftale, vi lavede lige inden sommerferien, hvor vi gav mulighed for, at der til vores virksomheder og andre, der har brug for ekstra hænder, under ordnede forhold og på fornuftig vis kan komme 15.000 til. Det er vigtige bidrag, og det er noget af det, som jeg tror vil få stor betydning.
Så har der også været nogle, der har været kritiske – de synes ikke, at vi gør nok – og er en social og grøn samvittighed og stærk stemme, og det er Enhedslisten. Også der vil jeg gerne takke for et rigtig godt samarbejde og for, at man går ind og tager ansvar, og i det hele taget har vi jo vist under den her regering med vores støttepartier, men jo i øvrigt også med resten af Folketinget, at vi, selv om det har været svære tider, selv om det har været hundredårskriser – først coronaen og nu situationen i Ukraine og den inflation, vi står og skal håndtere – så har kunnet lave en masse vigtige ting i det her Folketing. Vi har taget skridt, der har bragt Danmark fremad, samtidig med at vi har krisehåndteret, og det har Enhedslisten også sin store del af både ansvaret og æren for. I det hele taget må man sige, at vi her har et parti, der i lighed med SF og Radikale Venstre i den grad har taget ansvar.
I forhold til Danmarksdemokraterne vil jeg sige tak for bidraget her i dag; jeg hørte det som en fremstrakt hånd til samarbejde, som vi tager positivt imod. Jeg hørte ikke, at vi var enige om det hele, men jeg hørte, at man, når der engang har været et folketingsvalg, gerne vil kaste sig ind i forhandlinger, gerne vil sætte sit aftryk og gerne vil være med til at præge vores land, sådan at by og land bliver bragt tættere sammen, og det synes vi også er vigtige dagsordener. Det er noget af det, vi som regering har brugt mange kræfter på. Vi har bl.a. fået nærpolitistationer ud, og i vores sundhedsvæsen skal vi ikke bare centralisere, men også have en bredde i tingene, og i det hele taget må Danmark, selv om vi er et lille land, ikke ende der, hvor der bliver for store forskelle. Og vi er nok kommet derud, hvor der er blevet for store forskelle, og derfor har vi en fælles opgave i at komme tilbage på sporet. Det har vi taget vigtige skridt mod, og det er der også andre partier der vil byde ind med. Tak for det. Det er værdsat, og det håber vi at vi kan få samarbejdet om.
Så er der selvfølgelig også en tak til hr. René Christensen i Dansk Folkeparti, der startede ud med at sige, at der faktisk er styr på tingene, når det gælder dansk økonomi, og at det går godt i dansk økonomi. Det er rart, også selv om man har en debat som den her, hvor fronterne en gang imellem kan blive trukket lidt rigelig hårdt op, at der så er en anerkendelse af, at vi er kommet et langt stykke. Og det hele er jo ikke regeringens ansvar eller fortjeneste, men det er noget, der ikke mindst skyldes, at hele Danmark tog ansvar under coronakrisen. Det gjorde vores virksomheder, vores medarbejdere – hver eneste borger. Det har været af enorm betydning for at få os igennem den her svære tid. Men hr. René Christensen pegede jo også rigtigt på det, som også har været omdrejningspunktet for den her tale, nemlig at inflationen og de udfordringer, den giver i hver enkelt familie, er den store udfordring, vi står med, og også der håber jeg, at hr. René Christensen og Dansk Folkeparti vil blive ved med at være konstruktive og være parate til at tage ansvar. Vi har også haft flere forhandlinger i året, der er gået, og der vil jeg gerne kvittere for, at vi i nogle sammenhænge har kunnet finde hinanden, og at det har været et ordentligt og godt samarbejde.
I forhold til Nye Borgerlige tror jeg at hovedbudskabet var, at der skal udskrives valg. Det er jo en holdning, man har lov at have, og jeg kan sige, at det valg kommer på et tidspunkt. Jeg tror også, at det er almindeligt kendt her i salen, at det ikke tilkommer landets finansminister at udskrive det, og derfor har jeg heller ikke nogen overraskelser med i ærmet på det punkt her i dag. Derudover er man optaget af, at man gerne vil lave nogle store omkalfatringer af det danske velfærdssamfund, og det er fair nok. Der har man jo i hvert fald nu fået en tæt allieret i Det Konservative Folkeparti.
Så var der Liberal Alliance, som grundlæggende mener, at regeringen fortæller forkerte ting det meste af tiden. Det er ikke et synspunkt, jeg deler. Jeg synes, at vi bestræber os på ordentligt og præcist at sige, hvor det er, vi synes Danmark skal bevæge sig hen, og hvad det er, vi står med af store udfordringer. Det gjorde vi under coronaen, hvor det lykkedes at få Danmark sundhedsmæssigt og økonomisk stærkt igennem. Skete der fejl undervejs? Ja, det gjorde der, og det har vi også erkendt og beklaget. Men helt grundlæggende kom Danmark stærkere igennem end de fleste andre lande.
Jeg må også bare sige, at jeg forstår på hr. Ole Birk Olesen, at han ikke synes, at det er en stramt forslag til finanslov, vi har her i dag, og det står ham jo frit for. Jeg deler ikke den opfattelse. Sidste år havde vi den strammeste finanslov i mange, mange år, og i år strammer vi yderligere op. Det er – synes jeg – nogle ting, der taler for sig selv, og hvis hr. Ole Birk Olesen har en anden tilgang til det, er det jo et udtryk for, at vi er et parlament, hvor der er plads til forskellighed, og godt for det. Men det er min klare overbevisning, at vi fører en ekstremt ansvarsfuld finanspolitik, og det bør vi også gøre. Det bør man altid gøre, men det bør man særlig gøre, når vi står med de udfordringer, som inflationen giver os netop nu.
Med andre ord tak for en faktisk overraskende kort debat. Og det er muligt, at jeg tager fejl, men jeg fornemmede ud af øjenkrogen, at der var ikke tumult, men dog en agiterende tilgang fra bl.a. hr. Lars Løkke Rasmussen. Så jeg ved ikke, om der var nogen, der egentlig gerne ville have været på, inden jeg blev bedt om at komme herop, men hvis det er tilfældet, håber jeg, at vi kan tage det i den efterfølgende debat. Den ser jeg frem til, og tak for de indlæg, der har været indtil nu.