Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 206 Bilag 1
Offentligt
2612840_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om en ekstra økono-
misk støtte til modtagere af ældrechecken,
engangsbeløb til overførselsmodtagere, der
har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet,
og engangsbeløb til uddannelsessøgende, der
modtager stipendium som tillæg på grund af
en funktionsnedsættelse eller som enlige for-
sørgere
J.nr. 22/08106
Ydelsespolitisk Center
CAA
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring fra den 15. august 2022 til og med
den 16. august 2022.
Loven har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen
for Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadeforenin-
gen AVS, BDO Revision, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Børne- og Kultur-
chefforeningen, Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk Magisterforening, Dansk Retspo-
litisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kas-
ser, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og
–Gymnasier,
Danske Erhvervsakademier, Lederne, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske Landbrugssko-
ler, Danske Patienter, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Re-
visorer, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne, Danske SOSU-
skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Er-
hvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsstyrelsen, Faglige seniorer, FGU Dan-
mark, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fi-
nanstilsynet, Foreningen af Danske Lægestuderende, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsauto-
riserede Revisorer, Forsikring & Pension, Frivilligrådet, FSR - Foreningen af Stats-
autoriserede Revisorer, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Branche-
forening, Kooperationen, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, LAP -
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen,
Lærerstuderendes Landskreds, Mødrehjælpen, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Red Barnet, Retssikkerhedsfonden,
L 206 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2612840_0002.png
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for psykisk sårbare på Ar-
bejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Danske Socialråd-
giverstuderende, Sammenslutningen Unge med Handicap (SUHM), SAND, SIND,
Sundhedskartellet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Dan-
mark og Ældre Sagen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtte, Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Danske Patienter, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Faglige seniorer,
SAND og Ældre Sagen.
Følgende myndigheder og organisationer m.v. har ikke haft bemærkninger til udka-
stet til lovforslag:
FGU Danmark, Rådet for psykisk sårbare på Arbejdsmarkedet, Syddansk Universi-
tet og Udbetaling Danmark.
De modtagne høringssvar vedlægges.
I de følgende afsnit gives en oversigt over hovedelementerne i høringssvarene til
hver af lovforslagets tre delelementer samt Beskæftigelsesministeriets svar herpå.
Til slut findes Uddannelses- og Forskningsministeriets svar på høringssvar under
deres ressortområde. For en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte syns-
punkter henvises der til vedlagte høringssvar.
***
1.1 Generelle bemærkninger til det samlede lovforslag
Danske Patienter og SAND udtrykker utilfredshed med den korte høringsperiode.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Beskæftigelsesministeriet anerkender den udtrykte utilfredshed og tager bemærk-
ningerne til efterretning. Regeringen er optaget af, at aftalen om kompensation for
stigende energipriser udmøntes hurtigst muligt, så pengene kommer hurtigt ud til
borgerne og kan afhjælpe deres forhøjede udgifter grundet den stigende inflation.
2. Høringssvar til forslagets del om ekstra økonomisk støtte til
modtagere af ældrecheck
Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler, Faglige Seniorer og Ældresagen er gene-
relt positive overfor nærværende forslag.
Danske Seniorer anfører, at de ville have foretrukket, at det samlede beløb blev ud-
betalt på én gang i 2022. Desuden anføres det, at eftersom lovforslaget udmønter
Aftale om kompensation af borgere for stigende priser forudser de, at nogle hus-
tande med gasopvarmning rammes særligt hårdt af de stigende energipriser og de-
res ekstraudgifter vil overstige den ekstra støtte, forslaget giver. De bør kunne få en
særlig mulighed for hurtig supplerende hjælp fra kommunen.
2
L 206 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2612840_0003.png
Ældresagen er tilfreds med den ekstra støtte til modtagere af ældrecheck og at den
også udbetales i forbindelse med den endelige opgørelse af pensionen for 2022 i
2023. Samtidig er de tilfredse med, at der ikke skal ske tilbagebetaling, hvis den er
modtaget uberettiget. Ældresagen undrer sig dog over, at der ikke udbetales en
støtte til de folkepensionister, der ikke modtager ældrecheck, selvom de har et be-
grænset indtægtsgrundlag, er tilbagetrukket fra arbejdsmarkedet og ikke som andre
overførselsmodtagere har mulighed for at tage job. Det undrer ligeså Ældresagen,
at ekstra støtte udbetales til alle uanset om de modtager fuld eller reduceret ældre-
check, da en folkepensionist med blot en indkomst 1.000 kr. højere end modtage-
ren af fuld eller reduceret ældrecheck ikke kompenseres for den høje inflation.
Desuden savner Ældresagen en begrundelse på, at ekstra støtte er fordelt på to ud-
betalinger.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Det bemærkes, at lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen (Socialdemo-
kratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti, de indgik den 24. juni 2022 om kompensation af borgere
for stigende energipriser.
Det er i aftalen valgt, at give en ekstra økonomisk støtte til folkepensionister, der i
2022 modtog ældrecheck. Formålet er at give en økonomisk håndsrækning til de
pensionister, som har en begrænset likvid formue og relativt beskedne supplerende
indkomster, og som derfor rammes særligt hårdt af de stigende priser, uden - som
andre overførselsmodtagere - mulighed for at gøre brug af de mange jobåbninger.
Det følger også af aftalen, at udbetalingen skal ske med 2.500 kr. i både 2022 og
2023.
3. Høringssvar til forslagets del om engangsbeløb til overførsels-
modtagere, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet
Danske Seniorer, Faglige Seniorer, Ældresagen er generelt positive over for forsla-
get om engangsbeløb til visse overførselsmodtagere, der har trukket sig tilbage fra
arbejdsmarkedet
Danske Seniorer anfører, at denne gruppe får en støtte på under halvdelen af støtten
til modtagere af ældrecheck, hvorfor de ligeså bør have muligheden for at søge eks-
tra støtte til husstande, der rammes særlig hårdt af stigende energipriser er ekstra
relevante her.
Faglige Seniorer opfordrer til, at man nøje overvåger situationen med henblik på at
videreføre lignende ordninger, såfremt tilstanden med markant større prisstigninger
end reguleringen af overførselsindkomsterne forudsætter.
Ældresagen anfører, at de mangler en begrundelse for, at alle førtidspensionister,
seniorpensionister, efterlønsmodtagere og modtagere af tidlig pension modtager
engangsbeløbet, mens folkepensionister ikke modtager et beløb, da de kan have la-
vere indkomster end førnævnte overførselsmodtagere. Det påpeges, at de økonomi-
ske problemer, som den stigende inflation medfører, ikke løses af de ekstra beløb,
3
L 206 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2612840_0004.png
hvor størstedelen udbetales i 2023. Ældresagen henviser til deres forslag om ekstra-
ordinær regulering af forsørgelsesydelserne, der kan ”udfases” i takt med lønudvik-
lingen indhenter prisudviklingen de kommende år. Desuden anføres det, at det ikke
fremgår klart om en person, der ikke modtog førtidspension i marts 2022, men som
efterfølgende bliver tilkendt førtidspension med virkning fra marts 2022, er beretti-
get til engangsbeløb. I det samme anføres det, at modtagere af førtidspension mm.,
der overgår til folkepension i marts 2023, hverken er berettiget til ekstra støtte til
ældrecheckmodtagere eller engangsbeløbet, fordi man skal være berettiget til folke-
pension i januar 2022, mens engangsbeløbet forudsætter, at man modtager førtids-
pension i marts 2022.
Derfor opfordres der til, at personer, der overgår til folkepension i marts 2022, og
som umiddelbart forud har modtaget en af de berettigede ydelser, også skal være
berettiget til engangsbeløbet.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det bemærkes, at lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen (Socialdemo-
kratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti, de indgik den 24. juni 2022 om kompensation af borgere
for stigende energipriser.
Efter aftalen udbetales et engangsbeløb til personer, der for marts måned 2022
modtog enten førtidspension, seniorpension, efterløn, fleksydelse eller tidlig pen-
sion.
Disse grupper, særligt førtidspensionister, kan blive særligt hårdt ramt af prisstig-
ningerne, da de i forvejen har et begrænset indtægtsgrundlag, er tilbagetrukket fra
arbejdsmarkedet, og ikke som andre overførselsmodtagere har mulighed for at
gøre brug af de mange jobåbninger.
Det følger af lovforslaget, at det er afgørende, at ydelsen, der udløser engangsbe-
løbet, skal være udbetalt for marts 2022. Det vil sige, at en person, der først senere
får udbetalt ydelse for marts 2022, fx i august 2022, vil være berettiget til engangs-
beløbet.
4. Høringssvar til forslagets del om engangsbeløb til visse ud-
dannelsessøgende
Danske SOSU-skolerne
Bestyrelserne bifalder fuldt forslagets sigte og de udpe-
gede målgrupper i forlængelse af den politiske aftale om kompensation af borgere
for stigende priser.
ATP bemærker, at det fremgår af udkast til forslag til § 11, stk. 2, at ATP vil sen-
de anmodning om at anvise en Nemkonto via Digital Post eller ved almindeligt
brev til den bopælsadresse, der fremgår af CPR.
ATP bemærker, at ATP alene forventer at fremsende sådanne anmodninger som fy-
sisk post og foreslår derfor, at ”via Digital Post” udgår af bestemmelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærkninger:
4
L 206 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2612840_0005.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet har notereret sig bemærkningen og ændret
den foreslåede bestemmelse i overensstemmelse hermed.
ATP bemærker, at der i forslaget til § 15, stk. 1, er fastsat en forpligtelse for ATP
til at aflevere oplysninger om udbetalingstidspunkt og personnummer på de perso-
ner, der har fået engangsbeløbet udbetalt. ATP anmoder om, at denne forpligtelse
beskrives i afsnit 3 i bemærkninger på samme måde som den tilsvarende forplig-
telse i § 15, stk. 2, over for STAR er beskrevet.
Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærkninger:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig bemærkningen.
Ministeriet bemærker hertil, at den foreslåede bestemmelse til § 15, stk. 1, om
ATP’s forpligtelse til at videregive oplysninger til Uddannelses-
og Forskningssty-
relsen om udbetalingstidspunkt og personnummer på uddannelsessøgende, der har
modtaget engangsbeløb til brug for statistisk opfølgning og analyse samt opbeva-
ring udgår af lovforslaget. ATP vil herefter alene skulle videregive oplysninger
herom til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger bemærker, at der af retssik-
kerhedsmæssige grunde bør være klageadgang i sager om afslag på ansøgning om
engangsbeløb til SU-handicaptillægsmodtagere og enlige forsørgere på SU.
Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærkninger:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig bemærkningen.
Ministeriet bemærker hertil, at der i forhold til retten til og udbetaling af SU, her-
under SU-handicaptillæg og SU-forsørgertillæg for enlig forsørger, er klagead-
gang til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, jf. SU-lovens § 46.
For vidt angår udbetaling af engangsbeløb til modtagere af SU-handicaptillæg og
SU-forsørgertillæg til enlige forsørgere, er retten hertil baseret på objektive krite-
rier, nemlig om den uddannelsessøgende for marts 2022 har fået udbetalt SU-han-
dicaptillæg eller SU-forsørgertillæg til enlige forsørgere. Dertil har den uddannel-
sessøgende mulighed for, ved henvendelse til ATP, at få rettet op på eventuelle fejl
i forbindelse med udsøgningen og udbetalingen ved at fremsende dokumentation
fra minSU, hvori retten til tillægsstipendiet for marts 2022 vil fremgå.
På den baggrund er det Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at der
ikke er behov for at etablere en klageadgang i forhold til engangstilskuddet. Denne
vurdering følger tillige vurderingen i forhold til udbetaling af ekstra økonomisk
støtte og engangsbeløb til øvrige persongrupper omfattet af lovforslaget.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) bemærker, at det er vigtigt, at ATP er imøde-
kommende over for uddannelsessøgende, når de ikke automatisk får overført deres
engangsbeløb, herunder at uddannelsessøgende med funktionsnedsættelse ikke skal
være nødsaget til at gennemgå yderligere bureaukrati, når de i forvejen oplever
pressede omstændigheder.
5
L 206 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2612840_0006.png
Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærkninger:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig bemærkningen.
Ministeriet bemærker hertil, at der for langt de fleste uddannelsessøgende vil være
tale om en automatisk udbetaling. Hvis nogle uddannelsessøgende, der har modta-
get SU-handicaptillæg eller SU-forsørgertillæg som enlig forsørger for marts
2022, ikke har fået udbetalt engangsbeløbet automatisk, f.eks. som følge af datafejl,
kan de henvende sig til ATP og anmode om at få engangsbeløbet udbetalt. De ud-
dannelsessøgende skal kunne dokumentere, at den uddannelsessøgende for marts
2022 fik udbetalt en af de nævnte ydelser. Dette kan være i form af en udskrift fra
minSU, hvori retten til tillægsstipendier i de enkelte måneder fremgår. Det betyder,
at uddannelsessøgende, der har modtaget en ydelse for marts 2022 uden at få ud-
betalt engangsbeløb automatisk, ved henvendelse kan rette op på eventuelle fejl i
data og modtage engangsbeløbet.
DSF anfører, at det er forfejlet at begrænse den økonomiske hjælp til kun at om-
fatte uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller forsørgertillæg
som enlige forsørgere. DSF anfører endvidere, at alle uddannelsessøgende oplever
prisstigninger, og at det er virkelighedsfjernt at bede de resterende grupper af ud-
dannelsessøgende om at arbejde yderligere for at få råd til dagligdagen, da det vil
forværre stress blandt uddannelsessøgende. DSF mener, at uddannelsessøgende har
brug for investeringer i hele SU’en frem for små kortsigtede løsninger.
Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærkninger:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig bemærkningen.
Ministeriet bemærker hertil, at lovforslaget har til hensigt at følge op på den aftale,
som regeringen (Socialdemokratiet) indgik sammen med Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti den 24.
juni 2022 om kompensation af borgere for stigende energipriser. Med aftalen blev
aftalepartierne enige om, at der skulle udbetales et engangsbeløb på 2.000 kr. til
uddannelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg eller SU-forsørgertillæg til
enlige forsørgere.
Aftalepartierne blev endvidere enige om at ville søge SU-forligskredsens opbak-
ning til at fremrykke forhøjelsen af SU-fribeløbet med 4.000 kr. til at gælde fra og
med støtteåret 2023 til at gælde fra og med støtteåret 2022. SU-forligskredsen har
tilsluttet sig initiativet.
5. Høringssvar af teknisk karakter
Datatilsynet forudsætter, som det også fremgår af lovforslaget, at alle behandlinger
af personoplysninger, som foretages i forbindelse med den foreslåede lovændring,
sker i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og
–loven,
herunder
kravet om dataminimering og reglerne om behandlingssikkerhed.
ATP er kommet med en række tekniske bemærkninger til forslaget del om en-
gangsbeløb til overførselsmodtagere, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarke-
det.
6
L 206 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2612840_0007.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har taget bemærkningerne fra Datatilsynet til efterret-
ning og kan bekræfte, at behandling af personoplysninger skal ske i overensstem-
melse med reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Lovforslaget og hertil hørende bemærkninger er tilrettet og præciseret på bag-
grund af de tekniske bemærkninger til ATP’s høringssvar,
hvor det er fundet væ-
sentligt. For at se de specifikke bemærkninger henvises til det vedlagte høringssvar
fra ATP.
7