Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 205
Offentligt
2615103_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 25. august 2022 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
L 205 spørgsmål 1
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorefter indtægtsgræn-
sen for at modtage SU helt bortfalder, og vil ministeren, i lyset af den beskæftigel-
sesmæssige situation med stor mangel på arbejdskraft i mange brancher, støtte et
sådan forslag?
Svar
Det kan indledningsvis bemærkes, at L 205 følger op på den aftale, som regerin-
gen indgik sammen med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten og Det Konservative Folkeparti den 24. juni 2022 om kompensation af
borgere for stigende energipriser.
Med aftalen lægges der alene op til at fremrykke den forhøjelse af SU-fribeløbene
med 4.000 kr. pr. måned, som Folketinget vedtog i juni 2022, og som skulle gælde
fra 2023. SU-forligskredsen har tilkendegivet sin opbakning til fremrykningen. Lov-
forslaget har således et ganske afgrænset sigte.
Baggrunden for aftalen og dermed for lovforslaget var ønsket om at give uddan-
nelsessøgende mulighed for at tjene mere ved siden af deres SU, uden at de skal
bekymre sig om at skulle betale SU tilbage på grund af for høj indkomst. Det sy-
nes regeringen fortsat er en god ide. Men det ændrer ikke ved, at uddannelsessø-
gendes vigtigste opgave er at fokusere på deres uddannelse, gennemføre uddan-
nelsen og komme ud på arbejdsmarkedet.
Dertil kommer, at en afskaffelse af SU-fribeløbet ikke skønnes at medføre øget ar-
bejdsudbud eller BNP, men derimod kun merudgifter efter skat, tilbageløb og ad-
færd på ca. 150 mio. kr. årligt. Jeg kan henvise til finansministerens svar på FiU
alm. del spm. 116 af 28. februar 2022, som vedlægges.
Jeg kan på den baggrund ikke støtte et sådan forslag, og jeg må altså gøre op-
mærksom på, at det ikke vurderes at få den tilstræbte effekt, hvis man følger spør-
gers forslag.
29. august 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
339837
Side 1/4
L 205 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til uddannelses- og forskningsministeren
2615103_0002.png
I forhold til teknisk bistand til et ændringsforslag skal jeg bemærke, at den foreslå-
ede ændring rækker væsentligt ud over, hvad der er tilsigtet med det fremsatte
lovforslag, og det vil indebære en væsentlig og mere grundlæggende ændring af
SU-systemet, end hvad der følger af lovforslaget og forberedelsen heraf.
Ved en afgrænsning af den foreslåede ordning vil der skulle tages stilling til, om et
bortfald af indtægtsgrænser indbefatter alle fribeløbsgrænser, herunder for uddan-
nelsessøgende, der modtager SU-handicaptillæg. Hertil kommer, at der skal tages
stilling til, om der med indtægtsgrænser også menes forældreindkomstgrænser,
der regulerer støttens størrelse for visse uddannelsessøgende.
Der tages samtidig forbehold for, at hvis de foreslåede bestemmelser skal gen-
nemføres, så vil det kræve nærmere overvejelser om den administrative og it-
mæssige implementering, herunder om sådanne overvejelser måtte vise behov for
andre justeringer af SU-lovens bestemmelser. Det vil endvidere forudsætte afkla-
ring af, hvornår ændringerne vil kunne implementeres. Endelig udestår en nær-
mere afklaring af de økonomiske konsekvenser af forslaget, herunder økonomiske
konsekvenser ved en omlægning af administrationen og de nødvendige ændringer
i SU-systemet, som et sådan forslag forudsætter.
Jeg har respekt for, at Danmarksdemokraterne har det forslag, der refereres i
spørgsmålet, men jeg vil ikke mene, det er en seriøs måde at behandle så væ-
sentlig en ændring af SU-systemet, hvis man via et ændringsforslag til hastelov-
givning vil gennemføre det.
Med de ovenfor nævnte forbehold følger udkast til bestemmelser, som vil kunne
indgå i et ændringsforslag. Der tages i den forbindelse udgangspunkt i, at alle
grænser i SU-loven for, hvor høj en indkomst uddannelsessøgende kan have, op-
hæves, mens bestemmelser om forældreindkomstgrænser opretholdes.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om ændring af SU-loven
(Fremrykning af forhøjelse af SU-fribeløb)
Af
(…):
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
Til
Lov om ændring af SU-loven
(Ophævelse af fribeløbsgrænser)«.
[Korrektion af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
Paragraffen affattes således:
Side 2/4
L 205 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til uddannelses- og forskningsministeren
2615103_0003.png
Ȥ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a.
ved lov nr. 464 af 29. april 2019, lov nr. 328 af 31. marts 2020, § 1 i lov nr. 293 af
27. februar 2021, § 1 i lov nr. 834 af 14. juni 2022 og senest ved lov nr. 893 af 21.
juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
til kapitel 6 affattes således:
»Kapitel 6
Forældreindkomst«
2.
§§ 22, 22 a, 23, 24, 30, stk. 2, 2. pkt., 30, stk. 5
og
6,
og
32,
ophæves.
3.
§ 25, stk. 10,
affattes således:
»Stk. 10.
Uddannelsessøgende, hvis tillæg til grundstipendiet nedsættes eller helt
bortfalder efter stk. 5 og 6, kan optage yderligere studielån med et beløb, der sva-
rer til nedsættelsen.«
4.
I
§ 30, stk. 1,
udgår »den uddannelsessøgendes egenindkomst«, og før »stu-
dieforhold« indsættes »den uddannelsessøgendes«.
5.
I
§ 31, stk. 2,
udgår »inklusive tillæg efter § 30, stk. 5,«.«
[Ophævelse af bestemmelser vedrørende fribeløb og egenindkomst]
Til § 2
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Loven træder i kraft den [fastsættes af forslagsstilleren].«
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bemærkninger
Til titlen
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovens
titel
tilpasses som en konsekvens af
det ændrede indhold og formål med lovforslaget.
Til § 1
Med nr. 1 foreslås det, at
overskriften
til kapitel 6 i SU-loven ændres. Forslaget er
en konsekvens af, at det med det foreslåede nr. 2 foreslås, at bestemmelser om
egenindkomst og fribeløb i kapitel 6 ophæves.
Med nr. 2 foreslås det, at
§§ 22, 22 a, 23, 24, 30, stk. 2, 2. pkt., 30, stk. 5
og
6,
og
32,
i SU-loven, ophæves.
Side 3/4
L 205 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til uddannelses- og forskningsministeren
2615103_0004.png
Den foreslåede ordning vil indebære, at alle bestemmelser om uddannelsessø-
gendes egenindkomst og fribeløb i SU-loven ophæves. Dette vil medføre, at der
ikke vil være nogen begrænsning i den indkomst, som de uddannelsessøgende
kan have i et kalenderår, hvori de er indskrevet på og gennemgår en uddannelse,
der er SU-berettigende. Dette vil med forslaget både omfatte måneder i kalender-
året hvor den uddannelsessøgende modtager SU, herunder SU-handicaptillæg,
og måneder, hvor den uddannelsessøgende ikke modtager SU.
Med nr. 3 foreslås det at nyaffatte SU-lovens
§ 25, stk. 10,
hvorefter uddannelses-
søgende, hvis tillæg til grundstipendiet nedsættes eller helt bortfalder efter stk. 5
og 6, kan optage yderligere studielån med et beløb, der svarer til nedsættelsen.
Den foreslåede ændring vil indebære, at bestemmelser om muligheden for at få
forhøjet årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet som følge af nedsat eller bortfal-
det tillæg til grundstipendiet udgår.
Med nr. 4 foreslås det, at henvisningen til den uddannelsessøgendes egenind-
komst udgår af SU-lovens
§ 30, stk. 1.
Med nr. 5 foreslås det som konsekvens af det foreslåede nr. 2, at henvisningen til
§ 30, stk. 5, der foreslås ophævet, udgår.
Den foreslåede ændring vil indebære, at uddannelsessøgendes indkomst ikke vil
indgå i grundlaget for den endelige tildeling af SU.
Til § 2
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre ikrafttrædelsestidspunktet.
[Ikrafttrædelsestidspunktet fastsættes på baggrund af en nærmere afklaring af,
hvornår de foreslåede ændringer i lovforslagets § 1 om ophævelse af bestemmel-
ser vedrørende fribeløb og egenindkomst vil kunne implementeres ud fra overve-
jelser af administrativ, it-mæssig og økonomisk karakter som anført under forbe-
holdene ovenfor.]
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 4/4