Til lovforslag nr.
L 205
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 30. august 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af SU-loven
(Fremrykning af forhøjelse af SU-fribeløb)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Jesper Petersen)]
1. Ændringsforslag
Danmarksdemokraterne har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be-
handling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og FG) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet stemmer
imod de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, DF, NB, LA og Marie
Krarup (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlem af udvalget foreslår
med ændringsforslag til lovforslaget, at indtægtsgrænserne
for modtagelse af SU ophæves. SU skal fremover gives
under forudsætning af, at stipendiemodtageren er reel fuld-
tidsstuderende. De specifikke krav for den praktiske gen-
nemførelse i forhold til dokumentation og kontrol af, at
stipendiemodtageren er fuldtidsstuderende, udarbejdes i en
dialog med uddannelsesinstitutioner og studenterorganisati-
oner.
Ved at ophæve indkomstgrænsen for SU får de studeren-
de mulighed for at arbejde mere ved siden af studiet uden
at blive modregnet i SU’en. Det giver et økonomisk incita-
ment til at yde mere på arbejdsmarkedet. Samtidig er det en
hjælp til de trængte brancher, da de studerende dermed har
mulighed for at tage arbejde, som branchen ikke kan skaffe
tilstrækkeligt med arbejdskraft til.
Det er ønskværdigt, at studerende sideløbende med stu-
dierne opnår kompetencer i erhvervslivet, som kan benyttes
i det videre arbejdsliv. Dermed letter det også de studeren-
des overgang fra studerende til at være nyuddannet i en
fast stilling, ligesom det øger dimittendernes mulighed for
beskæftigelse og faktisk også viser sig at give højere løn for
dem, som har relevant erhvervserfaring.
I høringssvaret fra Danske Studerendes Fællesråd udtryk-
kes bekymring for, at udvidelsen af fribeløbet vil flytte fo-
kus fra selve studiet og hen på større fokus på arbejdet.
I Danmarksdemokraterne har vi stor tillid til, at studeren-
de under studietiden selv kan varetage balancen mellem
studier og arbejdsliv. Og samtidig er det en balance, som de
studerende allerede i dag må forholde sig til. Og i dag skal
de så derudover have styr på, hvor meget de har tjent, så
de kan få sagt fra over for arbejdsgiveren, så de ikke tjener
for meget i forhold til de forskellige indtægtsgrænser. I Dan-
marksdemokraterne mener vi godt, vi kan have tillid til, at
de studerende kan tage ansvaret, og at de studerende selv
kan vurdere, hvor meget de kan arbejde ved siden af deres
fuldtidsstudie.
AX028120