Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 205 Bilag 1
Offentligt
2612556_0001.png
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af
lov om ændring af SU-loven
Organisation for professionshøjskolestuderende (OPS) har med interesse læst
forslag til lov om ændring af
lov om ændring af SU-loven.
Vi sætter pris på opmærksomheden omkring de studerendes økonomiske
grundlag, som særligt på det seneste er sat under stort pres. Vi har følgende kommentarer til forslaget.
Grundlæggende ser vi det positivt, at der er et ønske om at give mulighed for at styrke de studerendes
økonomi. Vi er positive over at forslaget gælder med tilbagevirkende kraft, for hele 2022 og frem. Vi er dog
bekymrede over at vælge en løsning som forhøjet fribeløb, fremfor andre løsninger.
Videregående uddannelse beregnes som en fuldtidsbeskæftigelse, hvor de studerende skal leve op til en lang
række krav og læringsmål. Dertil er mange uddannelser sammensat mellem praktikforløb og undervisning,
med forskellige vilkår og krav til os som studerende. Det udfordrer ideen om at vi som studerende skal
arbejde mere, hvis vi skal have udbytte af vores uddannelse. At være under uddannelse kræver tid og
fordybelse, til læring og dannelse.
Unge mistrives, og lever under stort pres. Der er brug for at få ro på. Desværre vil forslaget potentielt blive
endnu et lag i det krydspres af krav, som vi befinder os i, hvilket kan skade det mentale helbred. Vi har et
langt arbejdsliv forude, derfor nytter det heller ikke, at vi allerede skal udvikle stress under studiet, for at
kunne betale vores basale leveomkostninger, hvilket er en stor risiko.
Som studerende har vi et spinkelt levegrundlag, hvilket kun er blevet værre med den stigende inflation.
Derfor er der også en reel risiko for, at studerende i højere grad føler sig tvunget til at arbejde, fremfor at
passe sit studie og mentale helbred.
Videre uddannelse er både en investering i samfundet og mennesket. Derfor mener vi at det kun kan være
gavnligt for samfundet med langsigtede investeringer i SU’en, fremfor disse halve løsninger.
De bedste hilsner
Cecilie Louise Stabell
Forkvinde
Organisation for professionshøjskolestuderende
L 205 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2612556_0002.png
L 205 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2612556_0003.png