Skatteudvalget 2021-22
L 204
Offentligt
2615628_0001.png
31. august 2022
J.nr. 2022 - 6890
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 204 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lignings-
loven. (Nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse
af det maksimale beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 26. august 2022.
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 204 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/8-22 fra Rejsearbejdere.dk om kompensation til borgere, der fyrer med træpiller til opvarmning m.v., til skatteministeren
2615628_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/8-22 fra Rejsearbejdere.dk, jf. L 204 -
bilag 3.
Svar
1. Rejsearbejdere.dk bemærker i bilag 3, at lempelse af elafgiften i L 204 er for begrænset i
lyset af de høje elpriser.
Kommentar
Regeringen ser med stor alvor på udviklingen i priserne på bl.a. el og følger udviklingen
meget tæt. For mange husstande kan den aktuelle stigning i priserne have betydelige øko-
nomiske konsekvenser.
Regeringen har allerede ad flere omgange nedsat elafgiften for at hjælpe danskerne på
bedst mulig vis gennem denne tid og indgik i juni 2022
Aftale om kompensation af borgere for
stigende energipriser,
der medfører en midlertidig lempelse af elafgiften i 4. kvartal 2022 og
2023. Lempelserne af elafgiften vil fremme elektrificeringen af samfundet og sikre en
bedre udnyttelse af de stigende mængder vedvarende energi.
Jeg er som nævnt meget opmærksom på, at stigende elpriser vil være en belastning for
mange husstande
og jeg følger derfor også udviklingen meget tæt.
2. Rejsearbejdere.dk spørger i bilag 3 til statens indtægter som følge af de høje elpriser i
2022.
Kommentar
Når priserne på energi stiger, vil forbrugsudgiften til energi umiddelbart forøges, hvilket i
sig selv giver anledning til højere afledte momsindtægter herfra. Men omvendt vil forbru-
get af andre varer og tjenester reduceres inden for et uændret samlet forbrug målt i kro-
ner, hvilket fører til afledte mindreindtægter fra moms på disse varer og tjenester.
Det bemærkes, at der samlet set kan være flere forhold, der har betydning for statens
samlede indtægter fra moms og afgifter, når priserne på energi stiger. Det gælder blandt
meget andet de økonomiske konjunkturer og opsparingstilbøjeligheden i husholdninger
og erhverv.
3. Rejsearbejdere.dk spørger i bilag 3 til kompensation til borgere, der benytter træpiller til
opvarmning.
Kommentar
Som reaktion på energiprisernes udvikling har regeringen i november 2021 lanceret en
energipakke, der skal afbøde konsekvenserne for økonomisk vanskeligt stillede borgere.
Pakken er siden blevet vedtaget. Med energipakken blev oprettet en ansøgningspulje til
kommunerne på i alt 100 mio. kroner, som kommunerne kan søge for at få dækket mer-
udgifter til fx personligt tillæg til pensionister og enkeltydelser til
Side 2 af 3
L 204 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/8-22 fra Rejsearbejdere.dk om kompensation til borgere, der fyrer med træpiller til opvarmning m.v., til skatteministeren
2615628_0003.png
kontanthjælpsmodtagere, der bliver ramt af prisstigningerne. Der er siden reserveret yder-
ligere 100 mio. kr. Samtidig har regeringen indgået en aftale med Dansk Fjernvarme om
udglatning af fjernvarmeregningerne. SparEnergi.dk, der administreres af Energistyrelsen,
er også blevet opdateret, så borgerne har én samlet indgang til information om energipri-
serne.
Et flertal i Folketinget har i 2022 desuden indgået to aftaler om en målrettet varmecheck
til husstande, som både har lav indkomst og en af de varmekilder, der i særlig grad er ble-
vet ramt af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022. I alt er afsat 2 mia.
kr. til den målrettede varmecheck, og over 400.000 husstande har fået udbetalt en varme-
check på 6.000 kr.
Træpiller er, modsat fx el og fossile brændsler til opvarmning, ikke afgiftsbelagte, men jeg
er meget opmærksom på, at stigende priser vil være en belastning for mange husstande
og jeg følger derfor også udviklingen meget tæt.
4. Rejsearbejdere.dk anfører i bilag 3, at lempelsen af elafgiften i L 204 sammenlagt med
afskaffelsen af fradraget for håndværksydelser i BoligJobordningen medfører, at folkepen-
sionister mv. ikke har mulighed for at energirenovere deres bolig.
Kommentar
Med finanslovsaftalen for 2022 blev aftalepartierne enige om at afskaffe fradraget for
håndværksydelser i BoligJobordningen pr. 1. april 2022. Før afskaffelsen kunne man i
2022 få fradrag for serviceydelser for op til 6.400 kr. pr. person og op til 12.900 kr. pr.
person for håndværksydelser. Man kan således fortsat få fradrag for serviceydelser gen-
nem BoligJobordningen for op til 6.400 kr. pr. person. Skatteværdien af fradraget for ser-
viceydelser udgør ca. 25,6 pct. inkl. kirkeskat i 2022.
Baggrunden for afskaffelsen af håndværkerfradraget var bl.a., at den danske økonomi
stod stærkt, og at der var behov for at stramme finanspolitikken og derved lægge en dæm-
per på økonomien. Der er i regi af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet mulighed for
tilskud til en række boligforbedringer, der sparer energi.
Side 3 af 3