Skatteudvalget 2021-22
L 204 Bilag 2
Offentligt
2612923_0001.png
Skatteministeriet
Sendt til:
[email protected]
med
[email protected]
og
[email protected]
på i kopi
Vedr. j.nr. 2022-5241
Vesterbrogade 32
1620 København V
Dato 11. august 2022
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2022-028375
Høringssvar Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige
elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023)
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Høringssvaret er
udarbejdet i samarbejde med Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer
som Danske Advokaters skattefagudvalg.
Lovforslaget udmønter to elementer fra aftalen: lempelse af elafgiften i 2022 og 2023
og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag i 2022 og 2023.
Danske Advokater har følgende bemærkninger til lovforslaget
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater anerkender formålet med og behovet for lovændringen. Det anses
som positivt og nødvendigt at sikre økonomisk hjælp til udsatte borgere, som har
været uforberedte på prisstigningerne på elektricitet, bl.a. som følge af Ruslands
invasion af Ukraine.
Dog er det Danske Advokaters vurdering, at metodikken hertil medfører
unødvendige og uforholdsmæssigt store administrative udfordringer for de
virksomheder, der er registreret efter elafgiftsloven, dvs. net- og
transmissionsvirksomheder samt forbrugsregistrerede virksomheder. Disse
virksomheder skal
som følge af lovændringen
igen tilpasse deres systemer. Der er
allerede blevet justeret pr. 1. januar og pr. 1. juli i år, som følge af afgiftsændringer, og
nu skal der igen justeres pr. 1. oktober.
Danske Advokater mener,
at der kunne være kompenseret på anden vis, således at
løsningen havde været mindre byrdefuld for de omfattede virksomhederne.
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0002.png
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser og tekniske bemærkninger:
Lempelse af Elafgiften (§ 1)
Der henvises i lovforslaget til den nugældende § 6, stk. 1, 2. pkt. i Elafgiftsloven, som
ændres, jf.
nedenstående:
1.
I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »72,6 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. juli
2022 til og med den 31. december 2022, 69,6 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med
den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023,« til: »68,8 øre pr. kWh (2015-
niveau) fra og med den 1. oktober 2022 til og med den 31. december 2022, 65,5 øre
pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2023 til og med 31. december
2023,«.
Af aftalen om Kompensation af borgere for stigende energipriser af 24. juni 2022
fremgår det, at elafgiften lempes med 4 øre/kWh i 4. kvartal 2022 og med 4,3
øre/kWh i 2023. Af ovenstående fremstår det som om, at der lempes med 3,3
øre/kWh i 2023. Der er således uoverensstemmelse mellem tallene i aftalen og i
lovforslaget (som ikke skyldes forskellen på 2015- og 2022-niveau).
Danske Advokater henstiller til,
at det sikres, at den politiske aftale bliver korrekt
implementeret i lovgivningen. Hvis uoverensstemmelse mellem tallene skyldes
skrivefejl, bør dette justeres til og klart fremgå af lovbemærkningerne.
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag (§ 2)
Der henvises i lovforslaget til den nugældende § 9 J, stk. 2, 1. og 2. pkt., i
Ligningsloven, som ændres, jf. nedenstående:
1. § 9 J, stk. 2, 1. og 2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:
»For indkomståret 2022 udgør procenten 10,65, og grundbeløbet 36.700 kr. (2010-
niveau). For indkomståret 2023 udgør procenten 10,65, og grundbeløbet 37.400 kr.
(2010-niveau). For indkomståret 2024 udgør procenten 10,65, og grundbeløbet
35.700 kr. (2010-niveau).«
Danske Advokater læser lovændringen sådan, at det kun er grundbeløbene og årstal
der ændres. Sådanne lovændringer afstedkommer ikke nødvendigvis en ophævelse
og efterfølgende indsættelse af en næsten ens bestemmelse.
Danske Advokater vil blot bemærke, at lovændringen kunne være foretaget blot ved
en ændring af grundbeløb og årstal, hvilket vi ofte ser.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid
gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Specialkonsulent
Danske Advokater
[email protected]
2/2
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0003.png
Agnete Cæcilie Johansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
8. august 2022 11:43
Agnete Cæcilie Johansen
SV: Høring af lovforslag om nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal
2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag for
indkomstårene 2022 og 2023 - FRIST 11.08.2022 (SKM: 840821)
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Kære Agnete Cæcilie Johansen
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Agnete Cæcilie Johansen <[email protected]>
Sendt:
8. august 2022 10:26
Til:
Ida Waagepetersen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af
det maksimale beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023 - FRIST 11.08.2022 (SKM: 840821)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af
den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé, udkast til lovforslag og høringsliste.
Lovforslaget sendes i kort ekstern høring i perioden fra
mandag den 8. august til torsdag den 11. august
2022.
Skatteministeriet skal derfor anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
torsdag
den 11. august 2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-5241.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Agnete Cæcilie Johansen
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72374631
[email protected]
1
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0004.png
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
2
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0005.png
9. august 2022
MMUJ
DI-2022-12489
Deres sagsnr.: 2022-5241
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven
Den 8. august 2022 har Skatteministeriet (j.nr. 2022-5241) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og
ligningsloven (nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og
forhøjelse af et maksimale beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023).
DI kvitterer for forslagene og har følgende bemærkninger til de enkelte lovbestemmelser;
Fvsa. lovforslagets § 1
støtter DI generelt målsætningen om at lempe den almindelige
elafgift. Det skal bl.a. ses i lyset af, at Danmark
også efter de mange lempelser af
elafgiften, der er gennemført de seneste år
fortsat har en af de højeste afgifter på el i EU
til trods for, at den danske el samtidig er blandt den grønneste el i Europa. Derfor
opfordrer DI også til yderligere fremtidige lempelser af den almindelige elafgift i takt med,
at elproduktionen kommer gradvist tættere på målet om CO2-neutralitet frem mod 2030.
I samme anledning opfordrer DI til, at de foreslåede midlertidige lempelser af elafgiften
understøtter den overordnede målsætning om en støt faldende elafgift. Derfor er det også
DI’s klare anbefaling, at afgiftsniveauet for 2023 videreføres i 2024, så der ikke –
som
planlagt
sker en de facto forhøjelse af den almindelige elafgift fra 68,8 øre/kWh til 70,1
øre/kWh (2022-priser) ved overgangen fra 2023 til 2024. Dette skal også ses i lyset af, at
der under alle omstændigheder er aftalt yderligere lempelser i elafgiften i 2025, hvor
afgiften vil blive reduceret til 63,9 øre/kWh. Således vil en videreførelse af afgiftsniveauet
ved overgangen fra 2023 til 2024 sikre at elafgiften ikke stiger men fortsætter ad den
nedadgående trend, der er bred politik opbakning til i Folketinget.
Slutteligt vil DI opfordre til, at de dele af erhvervslivet, der fortsat betaler almindelig
elafgift
herunder lønsumspligtige virksomheder (f.eks. den finansielle sektor) og
kulturelle aktiviteter omfattet af momslovens § 13 stk. 1 nr. 6 (f.eks. museer, akvarier,
zoologiske haver mv.)
ligestilles med momspligtige virksomheder. Det ville medføre, at
alle virksomheder skulle betale en ensartet proceselafgift på 0,4 øre/kWh af deres
elforbrug til procesformål. Udover at give de berørte virksomheder større tilskyndelse til
at elektrificere deres processer mv. vil en sådan model fjerne behovet for det omfattende
refusionssystem, der i dag anvendes når momspligtige virksomheder opnår refusion for
elafgiften gennem momssystemet.
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Fsva. lovforslagets § 2
støtter DI også generelt forhøjelser af loftet over det maksimale
beskæftigelsesfradrag, idet DI ideelt set gerne så en fuldstændig afskaffelse af loftet.
Det skal ikke mindst ses i lyset af forslagets positive effekter for beskæftigelsen og det
forhold, at forhøjelser af loftet over beskæftigelsesfradraget er med til at understøtte
Danmarks internationale konkurrencekraft.
I forhold til de konkrete midlertidige forhøjelser der lægges op til i lovforslaget, opfodrer
DI også her til, at de forslåede forhøjelser for 2023 videreføres i de efterfølgende år. På
den måde undgås den situation, at loftet over beskæftigelsesfradraget falder fra 44.300
kr. til 42.300 kr. om året ved overgangen fra 2023 til 2024 for derefter blot igen at stige i
2025. DI opfordrer derfor til, at loftet over beskæftigelsesfradraget som minimum
fastholdes på 44.300 i løbende priser indtil den forventeligt i 2026 vil være indhentet af
den generelle regulering af beløbsgrænserne i personskattelovens § 20.
Alternativt ville en endog bedre løsning være, at der blandt aftalepartierne snarest og
senest med udgangen af 2023 kan opnås enighed om at fastholde eller forhøje loftet over
beskæftigelsesfradraget i faste priser. På den måde ville man gøre kunne permanentgøre
den midlertidige forhøjelse, så værdien af loftet hverken faldt i løbende eller faste priser.
Såfremt ovenstående skule give anledning til spørgsmål mv., står DI naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Morten Munch Jespersen
Chefkonsulent
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0007.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0008.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0009.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0010.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0011.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0012.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0013.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0014.png
Skatteministeriet
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Dok. 237172
09. august 2022
Høringssvar vedr. lovudkast om nedsættelse af den
almindelige elafgift mv. – jeres j.nr. 2022-5241
Forbrugerrådet Tænk har modtaget høring over forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og
ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift
i fjerde kvartal 2022 og i 2023
og forhøjelse af det
maksimale beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023).
Vi er enige i behovet for at adressere de stigende elpriser, der udgør et reelt problem for specielt socialt
udsatte forbrugere. Og vi anerkender, at lovforslaget er en udmøntning om et bredt politisk forlig, og at der
således næppe er rum for mange ændringer.
Vi vil alligevel bemærke, at det efter vores opfattelser havde været mere hensigtsmæssigt at give målrettet
hjælp til de særligt udsatte grupper, snarere end at give en generel lempelse af elafgiften. Elforbruget er
generelt større, jo større husstandsindkomsten er, og en generel sænkelse af elafgiften giver dermed
større tilskud til de, der har mindst brug for det, og mindre tilskud til de, der har mest brug for det.
Hvad angår sænkning af beskæftigelsesfradraget ligger det uden for forbrugerpolitikken, og vi har derfor
ingen holdning til denne del af forslaget.
Vi skal endelig bemærke, at en høringsfrist på tre dage må forstås således, at Skatteministeriet ikke reelt
er interesseret i høringssvar, hvilket vi finder principielt meget kritisabelt.
Venlig hilsen
Karin Breck
Politisk chef
Vagn Jelsøe
Chefkonsulent
Ryesgade 3A, 2. th, DK-2200 København N, T +45 7741 7741, www.taenk.dk
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0015.png
Agnete Cæcilie Johansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lovgivning og Økonomi
8. august 2022 11:15
Agnete Cæcilie Johansen
VS: Journalnummer 2022-5241
Fra:
Foreningen af Rådgivende Ingeniører <[email protected]>
Sendt:
8. august 2022 10:56
Til:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Emne:
Journalnummer 2022-5241
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Agnete Cæcilie Johansen <[email protected]>
Sendt:
8. august 2022 10:26
Til:
Ida Waagepetersen <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af
det maksimale beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023 - FRIST 11.08.2022 (SKM: 840821)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af
den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé, udkast til lovforslag og høringsliste.
Lovforslaget sendes i kort ekstern høring i perioden fra
mandag den 8. august til torsdag den 11. august
2022.
Skatteministeriet skal derfor anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
torsdag
den 11. august 2022.
1
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0016.png
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-5241.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Agnete Cæcilie Johansen
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72374631
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
2
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0017.png
Dato
Side
11. august 2022
1 af 1
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Agnete Cæcilie Johansen
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven,
j.nr. 2022-5241
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i
fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag for
indkomstårene 2022 og 2023), som er sendt i høring den 8. august 2022.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Indledningsvist skal Landbrug & Fødevarer anmode om, at lovforslag sendes i en passende høring,
hvilket typisk er 4 uger. Dette lovforslag er sendt i høring med en frist på 3 dage.
Landbrug & Fødevarer har forståelse for, at lovforslaget udmønter en politisk aftale, der er indgået
kort før sommerferien, og som skal træde i kraft 1. oktober, men havde gerne set, at høringsfristen
var længere, hvilket særligt skal ses i lyset af, at Skatteministeriet også har sendt en række andre
lovforslag i høring, som har frist medio august.
Landbrug & Fødevarer er positive over for lovforslaget, som mindsker borgernes økonomiske
konsekvenser af de stigende energipriser.
I det omfang andre lande indfører krisepakker, støtte eller tilsvarende til erhvervslivet som følge af
konsekvenserne af krigen i Ukraine, herunder de stigende energipriser, bør Danmark også overveje
sådanne, da det ellers vil skabe konkurrenceforvridning.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E [email protected]
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0018.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0019.png
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612923_0020.png