Skatteudvalget 2021-22
L 204 Bilag 2
Offentligt
2612922_0001.png
23. august 2022
J.nr. 2022 - 5241
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsæt-
telse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i 2023 og forhøjelse af det maksi-
male beskæftigelsesfradrag for indkomstårene 2022 og 2023).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater
Danske Advokater anerkender
formålet med og behovet for lov-
ændringen. Danske Advokater an-
fører, at det er positivt og nødven-
digt at sikre økonomisk hjælp til
udsatte borgere, som har været
uforberedte på prisstigningerne på
elektricitet, bl.a. som følge af Rus-
lands invasion af Ukraine.
Danske Advokater anfører, at me-
todikken medfører uforholdsmæs-
sigt store administrative udfordrin-
ger for de virksomheder, der er re-
gistreret efter elafgiftsloven, og
som nu igen skal tilpasse deres sy-
stemer, der senest blev justeret pr.
1. januar og 1. juli i år. Danske Ad-
vokater anfører, at der på anden
vis kunne være kompenseret, og at
dette havde været mindre byrde-
fuldt.
Det foreslåede tiltag med lempelse
af den almindelige elafgift har væ-
ret en afvejning mellem en lem-
pelse, der målrettet vil kompensere
husholdninger og vil kunne virke
hurtigt i de eksisterende systemer,
og på den anden side de admini-
strative byrder for erhvervslivet.
Danske Advokater anfører, at det
af aftalen om Kompensation af
borgere for stigende energipriser
af 24. juni 2022 fremgår, at elafgif-
ten lempes med 4 øre/kWh i 4.
kvartal 2022 og med 4,3 øre/kWh
i 2023. Af ovenstående fremstår
det som om, at der lempes med
3,3 øre/kWh i 2023. Der er såle-
des uoverensstemmelse mellem
tallene i aftalen og i lovforslaget
(som ikke skyldes forskellen på
2015- og 2022-niveau).
Det blev med Aftale om kompen-
sation af borgere for stigende ener-
gipriser af 24. juni 2022 aftalt at
lempe den almindelig elafgift med
3,8 øre/kWh i fjerde kvartal i 2022
og med 4,1 øre/kWh i 2023 op-
gjort i 2015-prisniveau, hvilket sva-
rer til forskellen på satserne før og
efter lovændring i det tekststykke,
der henvises til. Lempelserne på
3,8 øre/kWh og 4,1 øre/kWh er
således angivet i forhold til de gæl-
dende satser for den almindelige el-
afgift. De gældende satser har en
faldende profil frem mod 2025. De
foreslåede lempelser kan derfor
ikke findes ved at trække satsen
Side 2 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
efter lovændring i 2023 og 2022 fra
hinanden.
I den politiske aftale er satserne
opgjort i 2022-prisniveau. Den al-
mindelige elafgift (undtagen 4,6
øre/kWh) indekseres årligt med
nettoprisindekset.
Danske Advokater henstiller til, at
det sikres, at den politiske aftale
bliver korrekt implementeret i lov-
givningen.
Aftale om kompensation af bor-
gere for stigende energipriser af 24.
juni 2022 vil blive implementeret
korrekt med det foreliggende lov-
forslag, der har været i ekstern hø-
ring.
Fsva. den del af lovforslaget, der
vedrører forhøjelse af det maksi-
male beskæftigelsesfradrag, be-
mærker Danske Advokater, at det
kun er grundbeløbene og årstal,
der ændres. Danske Advokater be-
mærker, at lovændringen kunne
være foretaget blot ved en ændring
af grundbeløb og årstal, hvilket
ofte ses.
Skatteministeriet er enig i, at ved
ændring af grundbeløb er det mu-
ligt alene at ændre beløbssatsen. I
den nugældende bestemmelse i lig-
ningslovens § 9 J, stk. 2, indeholder
2. pkt. imidlertid grundbeløb for
både 2023 og 2024. Udover æn-
dring af grundbeløbene vil det også
være nødvendigt at ændre 2. pkt.
og indsætte et nyt 3. pkt.
På den baggrund har Skattemini-
steriet vurderet, at det er mere en-
kelt at ophæve to punktummer og
affatte tre nye punktummer.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening be-
mærker, at lovforslaget falder uden
for foreningens virkefelt, hvorfor
man ikke ønsker at afgive bemærk-
ninger.
Dansk Industri
DI anfører, at de generelt støtter
målsætningen om at lempe den
Side 3 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
almindelig elafgift. Det skal ses i
lyset af, at Danmark
også efter
de mange lempelser af elafgiften,
der er gennemført de seneste år
fortsat har en af de højeste elafgif-
ter i EU til trods for, at den dan-
ske el samtidig er blandt den grøn-
neste i Europa. DI opfordrer til
yderligere lempelser af den almin-
delig elafgift i takt med, at elpro-
duktionen kommer gradvist tæt-
tere på målet om CO2-neutralitet
frem mod 2030.
DI opfordrer til, at de foreslåede
midlertidige lempelser af elafgiften
understøtter den overordnede
målsætning om en støt faldende el-
afgift. DI anfører, at det er deres
klare anbefaling, at afgiftsniveauet
for 2023 videreføres i 2024, så der
ikke
som planlagt
sker en de
facto forhøjelse af den almindelige
elafgift fra 68,8 øre/kWh til 70,1
øre/kWh (2022-priser) ved over-
gangen fra 2023 til 2024. Dette
skal også ses i lyset af, at der under
alle omstændigheder er aftalt yder-
ligere lempelser i elafgiften i 2025,
hvor afgiften vil blive reduceret til
63,9 øre/kWh. Således vil en vide-
reførelse af afgiftsniveauet ved
overgangen fra 2023 til 2024 sikre,
at elafgiften ikke stiger, men fort-
sætter ad den nedadgående trend,
der er bred politisk opbakning til i
Folketinget.
Med Aftale om kompensation af
borgere for stigende energipriser af
24. juni 2022 er det aftalt at lempe
den almindelige elafgift midlertidigt
i fjerde kvartal i 2022 med 4
øre/kWh og i 2023 med 4,3
øre/kWh. Aftalepartierne er der-
med enige om en yderligere lem-
pelse af den almindelige elafgift,
end hvad der blev aftalt med Ener-
giaftale 2018 og Aftale om en ny
reformpakke for dansk økonomi.
Der er på nuværende tidspunkt
ikke yderligere lempelser aftalt.
Yderligere lempelser vil desuden
medføre et mindreprovenu.
DI opfordrer til, at de dele af er-
hvervslivet, der forsat betaler al-
mindelig elafgift, herunder
Den danske elafgift sondrer mel-
lem momsregistrerede virksomhe-
der, der har adgang til lavere satser,
Side 4 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lønsumspligtige virksomheder (fx
den finansielle sektor) og kulturelle
aktiviteter omfattet af momslovens
§ 13, stk. 1, nr. 6 (fx museer, akva-
rier, zoologiske haver mv.), ligestil-
les med momspligtige virksomhe-
der. DI anfører, at det vil medføre,
at alle virksomheder skal betale en
ensartet proceselafgift på 0,4
øre/kWh af deres elforbrug til
procesformål. Det vil give de be-
rørte virksomheder større tilskyn-
delse til at elektrificere deres pro-
cesser mv., og en sådan model vil
fjerne behovet for det omfattende
refusionssystem, der i dag anven-
des, når momspligtige virksomhe-
der opnår refusion for elafgiften
gennem momssystemet.
og ikkemomsregistrerede virksom-
heder (fx lønsumspligtige virksom-
heder og kulturelle aktiviteter), der
ikke har adgang til lavere satser. Ik-
kemomsregistrerede virksomheder
betaler således den almindelig elaf-
gift for hele deres elforbrug. Den
almindelige elafgift lempes med
lovforslaget.
Momskriteriet er historisk betinget
og blev indført som en praktisk
metode til at gennemføre lavere
satser for erhverv, da elafgiften
blev indført i 1977. Denne syste-
matik gælder for elafgiften, men
også for energiafgifterne på fossile
brændsler. En udvidelse af de ned-
satte satser af elafgiften til også at
omfatte kulturelle aktiviteter og
lønsumspligtige virksomheder, vil
derfor bryde med et grundlæg-
gende princip bag den nuværende
systematik. Skal systematikken op-
retholdes, vil afgiften på fossile
brændsler til proces derfor ligeledes
skulle reduceres for kulturelle akti-
viteter og lønsumspligtige virksom-
heder.
En udvidelse af den lempede elaf-
gift til at omfatte ikke-momsplig-
tige virksomheder vil endvidere in-
debære et behov for et nyt admini-
strationssystem, da lempelsen i dag
netop sker igennem refusioner ba-
seret på momssystemet.
Udvidelsen vil desuden medføre et
mindreprovenu.
Der er derfor ikke på nuværende
tidspunkt overvejelser om at ud-
vide de nedsatte satser til også at
Side 5 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfatte kulturelle aktiviteter og
lønsumspligtige virksomheder.
DI støtter også generelt forhøjel-
ser af loftet over det maksimale
beskæftigelsesfradrag. Ideelt set ser
DI dog gerne en fuldstændig af-
skaffelse af loftet. Det skal ikke
mindst ses i lyset af forslagets po-
sitive effekter for beskæftigelsen
og det forhold, at forhøjelsen af
loftet over beskæftigelsesfradraget
er med til at understøtte Dan-
marks internationale konkurrence-
kraft.
I forhold til de konkrete midlerti-
dige forhøjelser, der lægges op til i
lovforslaget, opfordrer DI til, at de
foreslåede forhøjelser for 2023 vi-
dereføres i de efterfølgende år. På
den måde undgås, at loftet over
beskæftigelsesfradraget falder fra
44.300 kr. til 42.300. kr. fra 2023
til 2024 for derefter blot igen at
stige i 2025. DI opfordrer derfor
til, at loftet over beskæftigelsesfra-
draget som minimum fastholdes
på 44.300 i løbende priser, indtil
den forventeligt i 2026 vil være
indhentet af den generelle regule-
ring af beløbsgrænserne i person-
skattelovens § 20.
Formålet med
Aftale om kompensa-
tion for borgere for stigende energipriser,
er at kompensere nogle af de dan-
skere, der er hårdt ramt af inflatio-
nen. Det er vigtigt, at tilgangen er
ansvarlig, balanceret og målrettet.
På den baggrund er kompensatio-
nen begrænset til indkomstårene
2022 og 2023.
De nævnte beløbsstørrelser for det
maksimale beskæftigelsesfradrag er
opgjort i 2022-niveau. I årets ni-
veau skønnes det maksimale be-
skæftigelsesfradrag på baggrund af
de seneste budgetteringsforudsæt-
ninger at blive 45.600 kr. i 2023,
45.100 kr. i 2024 og 48.100 kr. i
2025. Der er således tale om et fald
i løbende niveau fra 2023 til 2024
på 500 kr., svarende til en skatte-
værdi på 125 kr.
Alternativt foreslår DI, at der
blandt aftalepartierne snarest og
Det følger af
Aftale om en ny reform-
pakke for dansk økonomi,
at det
Side 6 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
senest med udgangen af 2023 op-
nås enighed om at fastholde eller
forhøje loftet over beskæftigelses-
fradraget i faste priser. På den
måde vil man kunne permanent-
gøre den midlertidige forhøjelse,
så værdien af loftet hverken falder
i løbende eller faste priser.
maksimale beskæftigelsesfradrag
skal forhøjes yderligere. Der skal
nedsættes en ekspertgruppe for
fremtidig erhvervsstøtte, som bl.a.
får til opgave at finde finansiering
til forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag.
Dansk Retursystem
Ingen bemærkninger.
Digitaliseringsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Energinet
Ingen bemærkninger.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lov-
forslaget ikke medfører admini-
strative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Ingen bemærkninger.
FOA
Igen bemærkninger.
Folketingets Rigsrevision
Folketingets Rigsrevision bemær-
ker, at det kan konstateres, at lov-
forslaget ikke omhandler revisi-
ons- eller regnskabsforhold i sta-
ten eller offentlige virksomheder,
der revideres af Rigsrevisionen.
Rigsrevisionen har derfor ikke be-
handlet høringen yderligere.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk anfører, at
de er enige i behovet for at
Side 7 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
adressere de stigende energipriser,
der udgør et reelt problem for spe-
cielt socialt udsatte forbrugere.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at
de anerkender, at lovforslaget er
en udmøntning af et bredt politisk
forlig, og at der næppe er rum for
mange ændringer.
Forbrugerrådet Tænk bemærker,
at det efter deres opfattelse havde
været mere hensigtsmæssigt at give
målrettet hjælp til de særligt ud-
satte grupper. Elforbruget er gene-
relt større, jo større husstandsind-
komsten er, og en generel sæn-
kelse af elafgiften giver dermed
større tilskud til dem, der har
mindst brug for det, og mindre til-
skud til dem, der har mest brug for
det.
Fordelingsvirkninger af forbrugs-
skatter, herunder elafgiften, opgø-
res sædvanligvis med udgangs-
punkt i de pågældende skatters
størrelse målt i forhold til den di-
sponible indkomst. Det indebærer,
at selvom de øvre indkomstgrup-
per nominelt har et større elfor-
brug, bruger de lavere indkomst-
grupper en større andel af deres di-
sponible indkomst på el. En lem-
pelse af elafgiften tilgodeser derfor
relativt set de lavere indkomstgrup-
per. For en nærmere forklaring af
fordelingsvirkningerne ved en elaf-
giftslempelse henvises til kapitel 5 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2019.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at
nedsættelsen af beskæftigelsesfra-
draget ligger uden for forbruger-
politikken.
Forbrugerrådet Tænk bemærker,
at en høringsfrist på tre dage for-
stås således, at Skatteministeriet
ikke reelt er interesseret i hørings-
svar, hvilket Forbrugerrådet Tænk
finder principielt meget kritisabelt.
Det medgives, at den korte hø-
ringsfrist ikke er optimal, men den
korte høringsperiode er begrundet
i, at ikrafttrædelse 1. oktober 2022,
herunder iværksættelse af de nød-
vendige systemmæssige ændringer,
forudsætter hurtig fremsættelse og
hastebehandling i Folketinget.
Side 8 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører
Ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer anmoder
om, at lovforslag sendes i en pas-
sende høring, hvilket typisk er fire
uger. Dette lovforslag har været
sendt i høring med frist på 3 dage.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
de har forståelse for, at lovforsla-
get udmønter en politisk aftale, der
blev indgået kort før sommerfe-
rien, og som skal træde i kraft 1.
oktober 2022. Landbrug & Føde-
varer havde gerne set, at hørings-
fristen var længere, særligt i lyset
af, at Skatteministeriet har sendt
en række andre lovforslag i høring,
som har frist medio august.
Det medgives, at den korte hø-
ringsfrist ikke er optimal, men den
korte høringsperiode er begrundet
i, at ikrafttrædelse 1. oktober 2022,
herunder iværksættelse af de nød-
vendige systemmæssige ændringer,
forudsætter hurtig fremsættelse og
hastebehandling i Folketinget.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
de er positive over for lovforslaget,
som mindsker borgernes økono-
miske konsekvenser af de stigende
energipriser.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
i det omfang andre lande indfører
krisepakker, støtte eller tilsvarende
til erhvervslivet som følge af kri-
gen i Ukraine, herunder de sti-
gende energipriser, bør Danmark
overveje sådanne, da det ellers vil
skabe konkurrenceforvridning.
Krigen i Ukraine og de stigende
energipriser følges tæt, herunder
hvilke konsekvenser det medfører
for erhvervslivet.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Side 9 af 10
L 204 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2612922_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatteforeningens Skat-
teudvalg
Ingen bemærkninger.
Syddansk Universitet
Ingen bemærkninger.
Side 10 af 10