Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 203
Offentligt
2587669_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
3. juni 2022
J.nr. 22/10320
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L
203
bilag 1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 1:
Der gives i lovforslagets § 28a, stk. 7, bemyndigelse til ministeren til at fastsætte
nærmere regler for ordningen, herunder hvilke virksomheder, der er omfattet af
ordningen og på hvilke betingelser.
Hvilke overvejelser og retningslinjer har ministeren tænkt sig at lægge til grund
for fastsættelse af regler herom?
Hvilke pejlemærker påtænker ministeren at opstille, når han skal vurdere hvilke
virksomheder der kan være omfattet af ordningen?
Kan ministeren afvise, at bestemmelsen i stk. 7 kan bringes i anvendelse over
for virksomheder, der har valgt at følge en overenskomst, der ikke er den mest
udbredte på arbejdsmarkedet fx en overenskomst, der ikke er indgået af de mest
repræsentative parter på det aktuelle område?
Vil spørgsmålet om, hvilken overenskomst der følges på virksomheden være til-
strækkeligt til, at ministeren afskærer en virksomhed fra ordningen?”
Svar:
Jeg er glad for, at vi har indgået en så bred aftale, der bidrager til at skaffe flere
hænder til at varetage opgaverne i velfærdssektoren med fordrevne fra Ukraine.
Ordningen er bred og vil omfatte alle arbejdspladser inden for dagtilbuds-, skole-,
social-, sundheds- og ældreområdet. Alle offentlige og private arbejdspladser inden
for de sektorer vil blive omfattet, såfremt arbejdspladsen enten selv varetager opga-
ver med fordrevne fra Ukraine eller indgår i et samarbejde med en arbejdsplads,
som varetager sådanne opgaver.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 28, stk. 7 vil ikke blive brugt til at fastsætte regler
om at udelukke arbejdspladser ud fra hvilken overenskomst, der måtte være gæl-
dende på arbejdspladsen. Arbejdspladsens overenskomst vil ikke få betydning for
afgrænsningen af hvilke arbejdspladser, der er omfattet.
L 203 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om lovforslagets § 28a, stk. 7, til beskæftigelsesministeren
I lovbemærkningerne fremgår det, at bemyndigelsesbestemmelsen vil blive an-
vendt til at fastsætte regler om, hvilke arbejdspladser inden for velfærdssektoren,
der er omfattet og under hvilke betingelser.
De omfattede arbejdspladser:
1) Dagtilbud og private pasningsordninger: Kommunale daginstitutioner, selv-
ejende daginstitutioner, udliciterede daginstitutioner, privatinstitutioner, dagpleje,
puljeordninger og private pasningsordninger.
2) Grundskoletilbud: Folkeskolen, friskoler og private grundskoler, efterskoler, frie
fagskoler og særlige grundskoler samt heltidsskolefritidsordning, skolefritidsord-
ning og fritids- og klubtilbud.
3) Ungdoms- og voksenuddannelser: Almene gymnasier og private gymnasier, er-
hvervsskoler, AMU-centre, voksenuddannelsescentre, FGU-institutioner, ung-
domsuddannelser for unge med særlige behov mv.
4) Det sociale område: Dag-og døgntilbud efter serviceloven, botilbudslignende til-
bud og friplejeboliger samt leverandører af ydelser efter serviceloven, som ikke le-
veres inden for rammerne af et tilbud.
5) Sundhedsområdet: Den kommunale og regionale sundhedssektor herunder inden
for forebyggelse, behandling, pleje og genoptræning i kommunalt regi, og udred-
ning og behandlingstilbud i sygehusvæsenet og regionalt etablerede almen medi-
cinske sundhedstilbud.
6) Ældreområdet: Plejehjem/plejecentre, herunder friplejehjem, samt leverandører i
ældreplejen, der bl.a. leverer enten hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb, vedligehol-
delsestræning, genoptræning eller forebyggende hjemmebesøg.
Derudover vil bekendtgørelsen indeholde regler om, hvornår en arbejdsplads kan
anses for sammenhængende med en anden arbejdsplads, som også vil være omfat-
tet af ordningen. Når en arbejdsplads anses for sammenhængende med en anden ar-
bejdsplads, betyder det, at der vil kunne bortses fra indtægter fra begge arbejds-
pladserne inden for samarbejdet, hvis den ene arbejdsplads modtager ukrainere.
Det vil være pensionisten eller efterlønsmodtageren selv, der skal indberette sin
indtægt, når den er omfattet af ordningen. Vurderingen af, hvorvidt den pågæl-
dende arbejdsplads er omfattet, ligger (ligesom det er tilfældet med coronaordnin-
gen) hos pensionisten eller efterlønsmodtageren og dennes arbejdsgiver eller en
eventuel ægtefælles/samlevers arbejdsgiver.
Arbejdsgiveren skal på tro og love erklære, at den pågældende arbejdsplads eller
samarbejdende arbejdspladser varetager opgaver med fordrevne fra Ukraine. Pensi-
onisten og efterlønsmodtageren skal ligeledes på tro og love erklære, at de indbe-
rettede oplysninger er korrekte.
2
L 203 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om lovforslagets § 28a, stk. 7, til beskæftigelsesministeren
Jeg forventer desuden at kunne sende bekendtgørelserne, der udmønter
Aftale om
ingen modregning i social pension og efterløn på arbejdspladser, som varetager
opgaver med fordrevne fra Ukraine,
til bemærkninger til aftalekredsen fredag den
3. juni 2022.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3