Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 203 Bilag 2
Offentligt
2583190_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Danmark
J.nr. 2022-7310
Sendes til [email protected]; Sarah Boutrup Funch
[email protected]; Helle Sølvsten [email protected] og
[email protected]
Akademikerne høringssvar ang. lov om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension m.v., lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. og lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(Ingen modregning i social pension og efterløn på arbejdspladser, som varetager
opgaver med fordrevne fra Ukraine, og ændring af skæringsdato for udrejse af
Ukraine ved meddelelse af opholdstilladelse)
Den 21. maj 2022
Sagsnr. S-2022-676
Dok.nr. D-2022-34128
hth/mab
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Akademikerne takker for lovforslaget og muligheden for at give et hø-
ringssvar.
Akademikerne har kun få bemærkninger til lovforslaget.
Akademikerne finder det positivt, at lovgivningen justeres, så personer,
der ønsker at bidrage til at løfte den store opgave, det er at byde de
fordrevne fra Ukraine velkommen, kan gøre det, uden at det er en øko-
nomisk ulempe.
Det kan overvejes at supplere med en ordning, så også visse selvstæn-
dige, der yder en indsats for de fordrevne fra Ukraine, fritages for mod-
regning. Nogle faggrupper traditionelt organiseret som selvstændige
frem for som lønmodtagere, og mange af disse vil kunne yde et relevant
bidrag, herunder læger, psykologer, fysioterapeuter, tandlæger m.v.
Derudover kan det i kølvandet på loven overvejes at se på en mere ge-
nerel lempelse af modregning af arbejdsindkomst i sociale pensioner.
Dette kan være en relevant kilde til et øget arbejdsudbud.
Akademikerne står til rådighed for uddybende bemærkninger.
Cheføkonom Martin Laurberg
[email protected]
eller politisk konsulent Henrik
Hagelskjær
[email protected]
kan kontaktes i denne sammenhæng.
Nørre Voldgade 106, 1. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Med venlig hilsen
Henrik Thøger Hagelskjær
D: 20450484
E: [email protected]
Side 2 af 2
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0003.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til høring vedrørende lovforslag om midlertidig ordning om
ret til at få bortset fra indtægt fra arbejde relateret til fordrevne fra Ukraine.
Venlig hilsen
Stephanie Villadsen
Specialkonsulent
Ledelse og Økonomi
Dir. tlf.: 61 89 73 47
Mail:
[email protected]
Ankestyrelsen
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
www.ast.dk, Mail: [email protected],
Tlf.: 33 41 12 00
Åbningstid: 9.00-15.00 alle hverdage
_________________________________
Send ikke fortrolige og personfølsomme oplysninger til denne mail.
Læs mere om at sende sikkert
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0004.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Høring af Forslag til lov om ingen modregning for arbejde med
fordrevne fra Ukraine og ændring af skæringsdato for udrejse af
Ukraine ved meddelelse af opholdstilladelse - sagsnr 22-08415.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
20. maj 2022
J.nr. 22-22784
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0005.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.drc.ngo
23. maj 2022
Sendt til
[email protected],
[email protected],
[email protected] og [email protected]
J.
nr. 2022-7310.
Hermed DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til det fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 20. maj 2022 sendt ovenstående lovforslag i
høring med en frist for eventuelle bemærkninger den 23. maj 2022, kl. 12.
DRC Dansk Flygtningehjælp skal beklage den meget korte høringsfrist.
DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til forslaget til ændringer i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven).
DRC Dansk Flygtningehjælp finder det først og fremmest positivt, at skæringsdatoen i § 1 i særloven
ændres fra 24. februar 2022 til 1. februar 2022. Ukrainske statsborgere og personer, der har haft
opholdstilladelse som flygtninge i Ukraine, som var midlertidigt udrejst inden invasionen af Ukraine,
men som pga. krigen ikke har kunnet vende tilbage, er i samme situation, som dem der har været
nødsaget til at udrejse pga. krigen i Ukraine. Af samme grund skal Flygtningehjælpen foreslå, at man
indsætter en dispensationsmulighed i loven, så der i særlige tilfælde kan meddeles opholdstilladelse
også til personer, der er udrejst før den 1. februar 2022, men som pga. krigen ikke har haft mulighed
for at vende tilbage til Ukraine.
DRC Dansk Flygtningehjælp skal desuden benytte lejligheden til igen at gøre opmærksom på
gruppen af statsløse, der har haft bopæl i Ukraine, men som ikke er omfattet af særloven. Ligesom
ukrainske statsborgere, og personer med opholdstilladelse som flygtninge i Ukraine, har de statsløse
ikke en stat, der kan tage imod dem og yde dem den nødvendige beskyttelse. Flygtningehjælpen
skal derfor foreslå, at man tilføjer de statsløse til persongruppen i særlovens § 1.
Med venlig hilsen
Charlotte Slente
Generalsekretær
DRC Dansk Flygtningehjælp
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0006.png
Kære STAR
Danske A-kasser takker for høringen.
Vi har følgende bemærkninger til udmøntningen af aftalen, jf. de almindelige bemærkninger – side 12,
afsnit 2.2.2.
Som noget nyt ift. det lovforslag, der sidst blev sendt i høring, ser det ud til, at der nu er indsat en
betingelse om, at en person skal være overgået til efterløn ved begyndelsen af ansættelsen for at være
omfattet af reglerne om fradragsfritagelse. Vi kan ikke se, at en sådan betingelse er en del af den politiske
aftale bag lovforslaget. Betingelsen vil give arbitrære resultater, såfremt den bliver en del af
udmøntningen.
Med en sådan betingelse udelukkes personer, som fx vælger blot at gå ned i tid på deres arbejdsplads ved
overgangen til efterløn, fra fradragsfritagelse – fordi de jo havde ansættelse inden overgangen til efterløn.
Også personer, som har ansættelse flere steder, og som vælger at gå på efterløn ”fra ét arbejde, men ikke
fra et andet”, vil kunne blive udelukket fra fradragsfritagelsen. Dette vil resultere i, at personer på efterløn
på samme arbejdsplads ikke vil have de samme rettigheder ift. fradragsfritagelsen alene på grund af deres
ansættelseskonstruktion og tidspunktet for overgang til efterløn – hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Vi anser det derfor for vigtigt, at denne nye/ekstra betingelse ikke bliver en del af den endelige udmøntning
på området. Ellers vil man kunne lægge begrænsninger ud for personer, som vil overgå til efterløn men
fortsat også gerne vil arbejde efter overgangen. Det er næppe hensigten med den politiske aftale.
Med venlig hilsen
Karen Louise Riis
Vicedirektør
Danske A-kasser
Staunings Plads 3, 2. sal
1790 København V
T: 8180 0425
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0007.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Tak for
høring om forslag til lov om ændring af lov om social pension mv. -
j.nr. 2022-7310.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Casper
Teamleder
Center for forhandling, aftaler og overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
M
2138 5620
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0008.png
Faglige Seniorer har til høring modtaget lovforslag om midlertidig ordning om ret til at få bortset fra
indtægt fra arbejde relateret til fordrevne fra Ukraine.
Faglige Seniorer kan støtte forslaget, og vi kan støtte at ordningen udformes efter samme retningslinjer
som de regler der har været gældende for Corona-relateret arbejde.
Vi vil dog gøre opmærksom på, at der udover modregning i de ydelser lovforslaget omfatter også sker
modregning i boligstøtten for arbejdsindtægt.
Vi anbefaler, at man overvejer en model, så også modregning i boligstøtte undgås.
Venlig hilsen
Mogens Eliasen
Faglige Seniorer
__________________
+45 33 63 24 50
[email protected]
Molestien 7,
2450 København SV
__________________
www.fagligsenior.dk
www.seniorhåndbogen.dk
__________________
Faglige Seniorer er fagbevægelsens fælles organisation for forbundenes seniorklubber.
Tilsammen er vi mere end 217.000 medlemmer fordelt på 470 seniorklubber over hele landet.
__________________
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0009.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Helle Qvortrup
[email protected]
Helle Sølvsten
[email protected]
[email protected]
Sagsnr. 22-1201
Vores ref. CHBO/IBU
Den 15. maj 2022
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ingen modregning i social
pension og efterløn for indtægter fra arbejde relateret til fordrevne fra
Ukraine
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) afgiver her høringssvar til forslag til lov om ændring
af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension mv. og lov om arbejdsløshedsforsikring mv. (Ret til at få bortset fra indtægt ved
indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension og fritagelse for fradrag i efterløn for
indtægt fra arbejde i velfærdssektorer relateret til lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine).
I den aktuelle situation, hvor kommunerne modtager tusindevis af ukrainere på flugt fra krigen
i Ukraine, er det helt afgørende, at vi hurtigt får sat alle gode kræfter ind til at bidrage med en
god og vellykket modtagelse og integration.
FH mener derfor, at det er meget positivt, at der med dette lovforslag åbnes op for, at de
mange pensionister og efterlønnere, der er parate til at trække i arbejdstøjet, nu kan hjælpe
med håndteringen af de fordrevne fra Ukraine, uden at indtægterne modregnes i pensionen
eller efterlønnen.
FH vil gerne kvittere for, at regeringen har handlet hurtigt i forhold til lovarbejdet, og at loven
allerede kan træde i kraft med virkning fra den 1. april 2022.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den nærmere afgrænsning af
arbejdspladser vil blive fastsat i bekendtgørelse. FH opfordrer til, at det præciseres, at der i
afgrænsningen af arbejdspladser og arbejdsfunktioner skal tænkes bredt og at man ikke låser
sig fast på særlige arbejdspladser og arbejdsopgaver. Det må være op til kommunerne at
afgøre, hvilke opgaver de har brug for at få løst.
Ud over de fremhævede områder som skole-, dagpleje-, social-, sundheds- og ældresektoren,
kan der eksempelvis også være relevante opgaver på beskæftigelses- og integrationsområdet.
Derudover kan kommunerne have behov for at inddrage flere sagsbehandlere til at hjælpe
med papirarbejdet på rådhuset, håndværkere til at bidrage med at oprette og indrette
indkvarteringen samt personer til forskellige understøttende funktioner.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
Formand i FagbevægelsensHovedorganisation
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0010.png
Kære Helle Sølvsten
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden og har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Advokatfuldmægtig
E:
[email protected]
M:
+45 33 38 16 23
Amaliegade 7
1256 København K
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0011.png
Kære Helle og Sarah
Jeg beklager fristoverskridelsen og håber forsat, at vores bemærkninger kan medtages.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden.
FA ser positivt på, at lovgivningen tilpasses de konkrete behov.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Advokatfuldmægtig
E:
[email protected]
M:
+45 33 38 16 23
Amaliegade 7
1256 København K
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0012.png
Kære Helle og Helle,
Finanstilsynet har som udgangspunkt ikke nogen kommentarer til lovforslaget.
Vi gør dog opmærksom på, at der kan være en samspilsproblematik for personer, der modtager offentlig
førtidspension og samtidig modtager udbetaling for tab af erhvervsevne fra et forsikringsselskab. Disse
personer skal være opmærksomme på, at forsikringsselskabets betingelser for udbetaling muligvis ikke
tillader anden indtægt end førtidspension, ligesom der kan være krav om indtægtstab af en hvis størrelse, for
at man kan modtage udbetaling.
Med venlig hilsen
Camilla Mikkelsen
Fuldmægtig
Kontoret for EU-sager, Ledelses- og Ministerbetjening
__________________________________________________
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 26
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
_________________________________________________
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler
dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en
fejl, bedes du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at
hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være
ulovlig.
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0013.png
Til rette vedkomne,
Med henvisning til j.nr. 2022-7310 har Finanstilsynet ingen yderligere bemærkninger til den fremsendte
høring vedr. udkast til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Med venlig hilsen
Camilla Mikkelsen
Fuldmægtig
Kontoret for EU-sager, Ledelses- og Ministerbetjening
__________________________________________________
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 26
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
_________________________________________________
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere
om, hvordan vi behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har
modtaget denne mail ved en fejl, bedes du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail
og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl, kan
enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være ulovlig.
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0014.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Med henvisning til j.nr. 2022-7310, kan det oplyses, at Flygtningenævnet ikke har bemærkninger.
Med venlig hilsen
Denise Henriksen
Specialkonsulent
Telefon (dir) +45 61 98 37 26
E-mail
[email protected]
Flygtningenævnets Sekretariat
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon +45
61 98 37 00
E-mail [email protected]
Please consider the environment before printing this message
Her kan du læse om, hvordan ministeriet behandler personoplysninger
Processing of your personal data
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0015.png
Til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected]
og [email protected]
Aktivitetsnr.: 22-0004.42.
LSJ
Direkte tlf.nr.: 3347 0615
12. maj 2022
Vedr.: Høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forhandlingsfælleskabet har ved mail af 12. maj 2022 modtaget høring vedr. udkast til forslag
til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., med frist for eventuelle
bemærkninger den 15. maj 2022.
Forhandlingsfællesskabet har ikke bemærkninger til høringen, men henviser til eventuelle hø-
ringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation og Akademikerne samt fra Forhandlingsfælles-
skabets medlemsorganisationer.
Med venlig hilsen
Helle Basse
Nanna Kolze
Forhandlingsfællesskabet,
Løngangstræde 25, 1., 1468 København K, tlf.: 3311 9700
www.forhandlingsfællesskabet.dk - [email protected]
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0016.png
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0017.png
Krifa, der åbenbart ikke er på høringslisten, støtter hensigten bag forslaget.
Krifa imødeser ret mange gråzoner i reglerne. Det drejer sig om afgræsningen af I lov om social pension §32
l stk. 4 der vil medføre en del usikkerhed. Når dette så skal erklæres under straffeansvar i stk. 5, nr. 2, vil
det efter vores opfattelse skabe en alvorlig rets usikkerhed.
Tilsvarende gør sig gældende i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension,
§ 28a, stk. 4-5.
I det mindste ønsker vi, at bekymringen medtages i de efterfølgende bekendtgørelser der skal præcisere
reglen.
Venlig hilsen
Per Dyrholm
politisk konsulent
Tlf: 72277227
Kommunikation - Samfund
Klokhøjen 4 - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Mål din eller dit teams arbejdslyst og sammenlign med landsresultater
her
.
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0018.png
Tak for nedenstående høring.
Lederne kan støtte lovforslaget og intentionerne bag.
Mvh Ulrik
Med venlig hilsen
Ulrik Frese
Forsikringschef (Jura)
Dir. 3283 3385
[email protected]
Ledernes Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Tlf. 3283 3283
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0019.png
Kære alle
Tak for høring af 20. maj 2022, styrelsens sag 2022-7310.
Lederne støtter fuldt ud det fremsendte udkast til lovforslag.
Mvh Ulrik
Med venlig hilsen
Ulrik Frese
Forsikringschef (Jura)
Dir. 3283 3385
[email protected]
Ledernes Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Tlf. 3283 3283
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0020.png
Vi har ingen kommentarer til udkastet til lovforslag.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0021.png
Vi har ingen bemærkninger til lovforslaget, jf. j.nr. 2022-7310.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0022.png
Seniorpensionsenheden har modtaget udkast til høring vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Ret til at få bortset
fra indtægt ved indtægtsregulering af folke-, senior- og førtidspension og fritagelse for
fradrag i efterløn for indtægt fra arbejde i velfærdssektorer relateret til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine).
Seniorpensionsenheden skal bemærke, at lovforslaget alene ses at omhandle beregning
af pension. Vi går derfor ud fra, at lovforslaget ikke har betydning for de gældende regler
og praksis for hvilende seniorpension, men vil gerne have, at det fremgår eksplicit af
lovbemærkningerne. Baggrunden er, at vi har haft henvendelser fra seniorpensionister,
der spørger til, om den kommende lov betyder, at de kan påtage sig et job på mere end
15 timer om ugen uden at seniorpensionen bliver gjort hvilende, hvis det er et job ift.
flygtninge fra Ukraine. De oplyser, at de fleste stillinger er over 15 timer ugentlig.
Vi foreslår derfor, at der under pkt. 2.1.2. efter afsnittet
Som følge af forslaget om, at indberetningen alene vil skulle ske i forbindelse med
og til brug for efterreguleringen, vil indberetningen få betydning for de ydelser, som
efterreguleres. Det drejer sig om grundbeløb, pensionstillæg, varmetillæg,
mediecheck, den supplerende pensionsydelse og førtids- og seniorpension.
Der vil ikke kunne bortses fra indtægten ved udbetaling af det almindelige og det
udvidede helbredstillæg, fordi disse tillæg efter gældende regler ikke efterreguleres.”
tilføjes følgende sætning:
Lovforslaget berører i øvrigt ikke de gældende regler og praksis for hvilende pension.
Venlig hilsen
Birgitte Jørgensen
Juridisk specialkonsulent · ATP Seniorpension
Direkte nummer +4548313505
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 11 12 13 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP Koncernen på
Facebook
·
LinkedIn
For information om, hvordan ATP Koncernen behandler dine personoplysninger, se atp.dk/behandling-af-personoplysninger
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør
opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en
fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2583190_0023.png
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
23. maj 2022
Til Udlændingeministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering;
[email protected];
[email protected];
att. Sarah Boutrup Funch,
[email protected]
og Helle Sølvsten
[email protected];
Høringssvar fra SOS Racisme på journal nr. 2022-7310:
udkast til lov om ændring af lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine
Dvs.:
Høring over de allerseneste lovforslag om de af de ukrainske krigsflygtninge i Danmark,
som i lovforslaget er omtalt som ukrainske fordrevne, samt om gunstigere betingelser for
personer i Danmark, der bidrager til deres ophold og integration her.
SOS Racisme takker for modtagelse af lovforslaget til høring. Det skal dog bemærkes, at
høringsfristen - ligesom de øvrige lovforslag om ukrainere - har været urimeligt kort, og derfor ikke
har givet os mulighed for at læse endsige kommentere alle dele af lovforslaget.
SOS Racisme har generelle kommentarer på to områder:
-
Ukrainske fordrevne eller krigsflygtninge? Og bør andre krigsflygtninge ikke også omfattes?
Med hvilken ret diskriminerer man mod andre flygtninge inkl. krigsflygtninge, som oftere er
mere traumatiseret eller har været det gennem endnu længere tid, end flygtninge fra
Ukraine?
Hvorfor skal det arbejde, der begunstiges hvis udført af folk på pension eller efterløn kun
omfatte velfærdsinstitutioner, og ikke fx den statslige udlændingeadministration, hvor
ventetider for alle andre udlændinge forlænges urimeligt fordi de ukrainske flygtninge skal
prioriteres først?
Bør sådant begunstiget arbejde ikke også gælde for kommunale og statslige og private
asylcentre, og for den kommunale administration af ordningerne?
-
-
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Fordrevne ukrainske statsborgere eller krigsflygtninge fra Ukraine?
Vedr. fristen for udrejse fra Ukraine, har vi bemærket at den i det nye lovforslag er ændret fra 24.
februar til 1. februar 2022. Vi har ikke nogen problemer i forhold til ændringen, som officielt er
begrundet i, at nogle ukrainere jo kunne have været ude at rejse ca. 3 uger før 24. februar 2022,
men at det ikke skulle forhindre, man kunne byde dem velkomne i Danmark, for der er jo krig i
deres land nu!
For SOS Racisme er det indlysende, at alle i Ukraine, også russiske og belarussiske statsborgere i
Dombas-regionen og folk af andre nationaliteter, inkl. afrikanske, som har opholdt sig i Ukraine for
at arbejde eller studere, eller haft bopæl i Ukraine, da krigen brød ud, har behov for beskyttelse,
og dermed må anses som krigsflygtninge efter UDL § 7, stk. 3. Og hvis de er personligt forfulgt og
dermed er konventionsflygtninge har de krav på ophold efter UDL § 7, stk. 1, eller i særlig risiko for
forfølgelse efter UDL § 7, stk. 2.
Af den grund er det helt OK at udvide perioden med 3 �½ uge, hvis man er i et udland under en krig,
ville man jo risikere at havne i en EMRK § 3- eller § 2 -situation ved hjemrejse i et land med
generaliseret vold i stort omfang. EMRK er en del af dansk lovgivning, og kan sanktioneres af EMD;
det er nok derfor, den ikke er kommenteret i lovforslaget, men kun EU-retten.
At danske udlændingemyndigheder siden Irak-krigen i 2009 ikke har villet følge FN’s anbefalinger
og vejledninger men åbenlyst har brudt Flygtningekonventionen ved at se bort fra fakta, når det
gælder personer fra D.R. Congo, Iran, Irak, Somalia og Syrien, og erklære at det vil være lovligt,
hvis man kan finde en fredelig plet eller et IDP-center i landet, hvor de måske ikke risikerer direkte
forfølgelse i ekstrem grad,
er ulovligt og skræmmende!
Så det bør Danmark omgøre med det samme!
Men det skal ikke komme ukrainske krigsflygtninge til skade!
Efter SOS Racismes mening ville de uden problemer kunne få asyl efter § 7, stk. 3, idet krigen i
Ukraine har omfattet mange dele af landet, og er helt uforudsigelig, og situationen alvorlig, og
mange steder - især Dombas-områderne og Sortehavskysten er eller har været præget af
bombardementer og krigshandlinger og sult, der i høj grad er gået ud over civilbefolkningen, og
hvor enhver ved sin blotte tilstedeværelse ville være i risiko for overtrædelse af § 3.
Vi ved godt at fx. Flygtningenævnet og Udlændingestyrelsen aktuelt bruger en praksis over for
andre flygtninge, hvor de ikke anerkender, at et helt land er i krig - selv om det reelt er tilfældet,
og hvor krigen findes i alle dele af landet, som fx i Somalia, og hvor folk risikerer forfølgelse fra
myndighederne som fx i alle områder i Syrien der er under herredømme af den syriske regering,
og i Somalias al-Shabaab-områder, samt i alle øvrige områder, idet al-Shabaab reelt kan foretage
angreb alle steder i Somalia, inkl. mod en stærkt beskyttet hangar i Mogadishus lufthavn, hvor det
nylige præsidentvalg fandt sted.
Danske politikere og Folketinget må tage Flygtningekonventionen og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention alvorligt: de to konventioner omfatter jo netop
ALLE
MENNESKER:
ikke kun europæere, personer fra Danmarks såkaldte
”nærområder”,
hvide
mennesker, eller kristne, eller folk fra lande, som Danmark har en fælles
”fjende” med.
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Begunstiget arbejde i velfærdsinstitutioner
I princippet er vi enige, om at det kunne være en løsning, at begunstige arbejdet på visse områder,
men ikke kun for ukrainere - også for andre flygtningegrupper, og også på det statslige område.
Opprioriteringen af flygtninge fra Ukraine på bekostning af flygtninge fra andre lande - fx ved at
overføre børnehaver i asylcentre til ukrainske krigsflygtninge, og ved nedprioritering af arbejdet
med flygtninge fra andre lande, samt ved diskriminationen i selve særlovgivningen overtræder
dansk lovgivning om ikke-diskrimination, samt såvel EMRK § 14 i forbindelse med andre tillagte
rettigheder som Flygtningekonventionens krav om rettigheder på samme fod som landets
indbyggere: altså diskrimination mellem reelle flygtninge, og diskrimination i forhold til fastboende
i Danmark.
Der hvor flaskehalsen synes størst, er p.t. i den statslige udlændingeadministration, med meget
lange ventetider på alting, lige så alvorligt som da syriske flygtninge kom til Danmark i 2015-2016,
men hvor syrerne blev underlagt massevis af begrænsninger modsat den frihed og
selvstændighed, og tilbud om integration, der tilbydes ukrainere, der ikke skal
”rådne
op i
asylcentre” som den forrige Udlændingeminister udtrykte det.
Da det især er statsinstitutioner såsom Udlændingestyrelsen, Udlændingeministeriet,
Flygtningenævnet, som jo ikke er uafhængigt, og STAR og asylcentre, som er pressede, og hvor
opprioriteringen af ukrainere går udover en række andre borgere fra andre lande, vil vi foreslå, at
deres arbejdspladser kommer med under begunstigede arbejdspladser, der har brug for
pensionerede medarbejdere - specielt hvis de får lov til at leve op til at udføre deres arbejde i
overensstemmelse med EMRK!
Desuden vil vi som anført i det tidligere mene, at alle flygtninge - også de afviste, som nægter
frivillig hjemrejse og som p.t. befinder sig i fængselslignende udrejsecentre, fordi de ikke vil rejse
frivilligt hjem til tortur i Syrien, krig og hungersnød i Somalia, forfølgelse i Iran og Irak og krig i D.R.
Congo, skal have lige så gode forhold som de ukrainske krigsflygtninge får i særloven på alle
områder!
Det gælder også de, af de afviste og udviste asylansøgere, der p.t. befinder sig i landets fængsler
pga. brud på opholds-, melde-, og underretningspligter, eller som veksler mellem centrene og
fængslerne, eller som er indsat i det fængselslignende Ellebæk!
På vegne af SOS Racisme,
Anne Nielsen
L 203 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Udbetaling Danmark=
STAR sendte den 12. maj 2022 udkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
i høring. STAR har anmodet om bemærkninger til høringen senest søndag den 15. maj 2022.
Det fremsendte materiale giver Udbetaling Danmark anledning til at genvurdere det allerede afgivne
estimat for udgifter til systemtilpasning og drift af ordningen. Et revideret estimat vil blive eftersendt ultimo
uge 20.
Udbetaling Danmark har i øvrigt følgende bemærkninger til lovforslaget:
I forbindelse med den efterfølgende stikprøvekontrol af borgernes indberettede oplysninger, kan det
oplyses, at Udbetaling Danmark alene vil have mulighed for at kontrollere følgende:
-
-
-
Om arbejdsgivererklæringen er udfyldt korrekt, og om oplysningerne om indtægten stemmer
overens med beløbet oplyst af borgeren,
Om der er udbetalt løn til borgeren eller dennes samlever/ægtefælle,
Om det er overensstemmelse mellem den indberettede løn og den faktiske udbetalt løn
Udbetaling Danmark har således ikke mulighed for at kontrollere om den pågældende arbejdsplads løser
opgaver rettet mod personer med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, og/eller om ansættelsen hører under en af de omfattede brancher. Her vil
oplysninger i arbejdsgivererklæringen blive lagt til grund.
Hillerød den 15. Maj 2022