Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 202 Bilag 3, L 202 A Bilag 3, L 202 B Bilag 3
Offentligt
2576095_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
B r n e - og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Frederiksholms Kanal 21
1220
København K
1220
København K
Sendt på mail
til
[email protected], [email protected] og
Sendt på mail til [email protected], [email protected] og
[email protected]
[email protected]
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2
69 8888
TE
L E F O N 3 2
6 9 8 8 8 8
M
O B I
L
9 1 3 2
5 6 5 6
M
OBI
L
9132
5 6 5 6
T
I T H @ H U M A N R I
G
H
T
S .
.
D K
T
I T H @ H U M A N RI
G
H
T
S DK
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
M
ENNESKER
ET DK
D
OK.
N
R.
2 2 /
0126
6 - 2
D
O K .
N
R.
2 2 /
0 1 2 6
6 - 2
12.
M
AJ
2 0 2 2
1 2 .
M
A J
2 0 2 2
H
Ø R
I N
G O V E R F
O
R S L
A G
T
I L L O V O M
Æ
N
D R
I N
G
A F
H
Ø R
I N
G O V E R F
O
R S L
A G
T
I L L O V OM
Æ
N
D R
I N
G
AF
D
A G T L B
U
D S L
O V
E
N
L
O V OM
F
O
L K E
S K O L E L O V
E
N OG
D
A G T I
I
L B
U
D S L
O V
E
N
,
,
L
O V O M
F
O
L K E
S K O L E L O V
E
N O G
F O
R S K E
L L I
I
G E A N
D R E
L O V
E
(
S
Æ R L I
I
G
E
P A S N I
N G S
- O G
F O
R S K E
L L G E A N
D R E
L O V
E
{
S
Æ R L G
E
P A S N I
N G S
- OG
U
N D E R V S
N
I N G S
M
U L G H E D E R
AF
F
O R D R E V N
E
B Ø
R N
U
N D E R V I
I
S
N
I N G S
M
U L I
I
G H E D E R
A F
F
O R D R E V N
E
B Ø
R N
O G U
N G E
F R A U
K
R A I N
E
)
OG U
N G E
F R A U
K
R A I N
E
)
Institut for Menneskerettigheder er via høringsportalen blevet
Institut for Menneskerettigheder er via høringsportalen blevet
opmærksom på høring over forslag til lov om
ændring
af
opmærksom på høring over forslag til lov om
ændring
af
dagtilbudsloven, lov om folkeskoleloven og forskellige
andre
love.
dagtilbudsloven, lov om folkeskoleloven og forskellige
andre
love.
Høringen er den 6. maj blevet sendt
til en
forkert mailadresse, og
Høringen er den 6. maj blevet sendt
t i l en
forkert mailadresse, og
instituttet har derfor ikke modtaget
den.
grund
af den korte tidsfrist
instituttet har derfor ikke modtaget
den.
grund
af den korte tidsfrist
er vores bemærkninger ikke nødvendigvis fuldt udtømmende.
er vores bemærkninger ikke nødvendigvis fuldt udtømmende.
Instituttet har bemærkninger til den del af lovforslaget,
der angår
Instituttet har bemærkninger til den del af lovforslaget,
der angår
fravigelse af regler om sprogvurdering af børn i og udenfor dagtilbud,
fravigelse af regler om sprogvurdering af børn i og udenfor dagtilbud,
fravigelse af krav om tilstrækkelige danskkundskaber og forudgående
fravigelse af krav om tilstrækkelige danskkundskaber og forudgående
ophold i Danmark i
7
ud
af
de seneste 8
år
for
tilskud
til pasning af egne
ophold i Danmark i
7
ud
af
de seneste 8
år
for
tilskud
til pasning af egne
børn og fravigelse af
gældende
regler folkeskoleloven for fordrevne
børn og fravigelse af
gældende
regler
i
i folkeskoleloven for fordrevne
børn og forældre fra Ukraine.
børn og forældre fra Ukraine.
INDLEDNING
INDLEDNING
Institut for Menneskerettigheder afgav den 26. april et høringssvar
t i l
Institut for Menneskerettigheder afgav den 26. april et høringssvar
til
ændring
af lov om midlertidig opholdstilladelse
til
fordrevne fra
ændring
af lov om midlertidig opholdstilladelse
til
fordrevne fra
Ukraine, hvorefter disse personer i en række situationer, skal behandles
Ukraine, hvorefter disse personer i en række situationer, skal behandles
anderledes end personer, der er flygtet fra andre lande og meddelt
anderledes end personer, der er flygtet fra andre lande og meddelt
midlertidig opholdstilladelse i Danmark. Det gælder blandt andet i
midlertidig opholdstilladelse i Danmark. Det gælder blandt andet i
adgangen til bolig, modersmålsundervisning og andre sociale
goder.
adgangen til bolig, modersmålsundervisning og andre sociale
goder.
Institut for Menneskerettigheder anbefalede i høringssvaret, at
Institut for Menneskerettigheder anbefalede i høringssvaret, at
Folketinget
også giver
flygtninge fra andre lande bedre vilkår for
Folketinget
også giver
flygtninge fra andre lande bedre vilkår for
adgang til bolig og uddannelse.
adgang til bolig og uddannelse.
L 202b - 2021-22 - Bilag 3: Ekstra høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2576095_0002.png
M e d dette lovforslag lægges der op til, at fordrevne fra Ukraine på
Med dette lovforslag lægges der op til, at fordrevne fra Ukraine på
yderligere en række områder skal behandles anderledes end personer,
yderligere en række områder skal behandles anderledes end personer,
der er flygtet fra andre lande og meddelt opholdstilladelse Danmark.
der er flygtet fra andre lande og meddelt opholdstilladelse
i
i Danmark.
Den angår blandt andet muligheden for fravigelse af sprogvurdering af
Den angår blandt andet muligheden for fravigelse af sprogvurdering af
børn i dagtilbud, sprogprøver i folkeskoleloven og krav om
børn i dagtilbud, sprogprøver i folkeskoleloven og krav om
tilstrækkelige danskkundskaber og ophold i Danmark i syv ud af de
tilstrækkelige danskkundskaber og ophold i Danmark i syv ud af de
seneste o t t e
år
for tilskud til pasning af egne børn.
seneste otte
år
for tilskud til pasning af egne børn.
Indledningsvis skal instituttet bemærke, at personer, der har et
Indledningsvis skal instituttet bemærke, at personer, der har et
beskyttelsesbehov og meddeles midlertidig opholdstilladelse, fordi de
beskyttelsesbehov og meddeles midlertidig opholdstilladelse, fordi de
ikke kan vende
tilbage
til deres hjemland {flygtninge), er en
ikke kan vende
tilbage
til deres hjemland (flygtninge), er
i
i en
sammenlignelig situation med personer, der er fordrevet fra Ukraine,
sammenlignelig situation med personer, der er fordrevet fra Ukraine,
i
i
hvert fald for så vidt angår deres adgang t i dag- og skoletilbud. Den
hvert fald for så vidt angår deres adgang til
l
dag- og skoletilbud. Den
danske stat har således
givet
begge
grupper
midlertidig
danske stat har således
givet
begge
grupper
midlertidig
opholdstilladelse i landet blandt andet med henvisning
til
deres
opholdstilladelse i landet blandt andet med henvisning
t i l
deres
beskyttelsesbehov og meget begrænsede mulighed for at vende tilbage
beskyttelsesbehov og meget begrænsede mulighed for at vende tilbage
til deres hjemlande på nuværende tidspunkt. Dette understøttes
også
til deres hjemlande på nuværende tidspunkt. Dette understøttes
også
af, at begge
grupper
anses for flygtninge i integrationsloven.
af, at begge
grupper
anses for flygtninge i integrationsloven.
Ministeriet har i lovforslaget flere steder anført, at lovforslaget skal ses i
Ministeriet har i lovforslaget flere steder anført, at lovforslaget skal ses i
sammenhæng med, at fordrevne børn fra Ukraine, står en anderledes
sammenhæng med, at fordrevne børn fra Ukraine, står
i
i en anderledes
situation end andre børn, der har søgt
om
opholdstilladelse i Danmark,
situation end andre børn, der har søgt
om
opholdstilladelse i Danmark,
og som kan have
traumatiske
oplevelser knyttet til krigshandlinger eller
og som kan have
traumatiske
oplevelser knyttet til krigshandlinger eller
flugt med sig. Disse børn vil
ifølge
ministeriet almindeligvis efter
flugt med sig. Disse børn vil
ifølge
ministeriet almindeligvis efter
ankomst til Danmark først have modtaget hjælp et asylcenter en
ankomst til Danmark først have modtaget hjælp
i
i et asylcenter
i
i en
periode samt fået nogle færdigheder på dansk, hvorimod børn fra
periode samt fået nogle færdigheder på dansk, hvorimod børn fra
Ukraine på
grund
af den korte sagsbehandlingstid hos
Ukraine på
grund
af den korte sagsbehandlingstid hos
udlændingemyndighederne, efter meget kort
tid
bliver boligplaceret i
udlændingemyndighederne, efter meget kort
tid
bliver boligplaceret i
en kommune og derfor må forventes at have brug for tid og ro til at
en kommune og derfor må forventes at have brug for tid og ro til at
vænne sig til alle de nye ting.
vænne sig til alle de nye ting.
Det
er
instituttets opfattelse, at fordrevne børn fra Ukraine og andre
Det
er
instituttets opfattelse, at fordrevne børn fra Ukraine og andre
flygtede børn er i en sammenlignelig situation, uanset børn fra Ukraine
flygtede børn er i en sammenlignelig situation, uanset børn fra Ukraine
hurtigere boligplaceres i en kommune. Dette skyldes for det første, at
hurtigere boligplaceres i en kommune. Dette skyldes for det første, at
andre flygtede børn også må forventes at have brug for tid og ro til at
andre flygtede børn også må forventes at have brug for tid og ro til at
vænne sig til alle de nye ting, når de boligplaceres en kommune
og
skal
vænne sig til alle de nye ting, når de boligplaceres
i
i en kommune
og
skal
indgå i samfundet på lige vilkår med
andre.
Hertil kommer, at flygtede
indgå i samfundet på lige vilkår med
andre.
Hertil kommer, at flygtede
børn i dag opholder sig forholdsvist kort tid på
asylcenter,
og derfor kun
børn i dag opholder sig forholdsvist kort tid på
asylcenter,
og derfor kun
må forventes at have opnået begrænsede færdigheder i dansk, når de
må forventes at have opnået begrænsede færdigheder i dansk, når de
boligplaceres.1
boligplaceres.
1
1
1
Det fremgår mål- og resultatplan for Udlændingestyrelsen 2022, at
Det fremgår mål- og resultatplan for Udlændingestyrelsen 2022, at
den
gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for asylansøgere uden
den
gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for asylansøgere uden
2/6
2/6
L 202b - 2021-22 - Bilag 3: Ekstra høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2576095_0003.png
Det
er
derfor instituttets vurdering,
at
forskelsbehandling i
adgangen til
Det
er
derfor instituttets vurdering,
at
forskelsbehandling i
adgangen t i l
blandt andet skole- og dagtilbud forudsætter et legitimt formål,
og
at
blandt andet skole- og dagtilbud forudsætter et legitimt formål,
og
at
forskelsbehandlingen ikke må
længere end nødvendigt for at opnå
forskelsbehandlingen ikke må
længere end nødvendigt for at opnå
formålet, jf. bl.a. den Europæiske Menneskerettighedskonvention
formålet, jf. bl.a. den Europæiske Menneskerettighedskonvention
artikel
14
sammenholdt med blandt andet artikel 8
og
tillægsprotokol
1,
artikel
14
sammenholdt med blandt andet artikel 8
og
tillægsprotokol
1,
artikel 2.
artikel 2.
FRAVIGELSE AF REGLER
OM
S P R O G V U R D E R I N G OG
FRAVIGELSE AF REGLER
OM
SPROGVURDERING OG
S P R O G S T I M U L E R I N G AF B Ø R N I OG U D E N
FOR DAGTILBUD
SPROGSTIMULERING AF BØRN I OG UDEN
F O R D A G T I L B U D
Det følger af dagtilbudsloven,
at
kommunerne har ansvaret for, at der
Det følger af dagtilbudsloven,
at
kommunerne har ansvaret for, at der
gennemføres en
sprogvurdering
af
børn, der er optaget i et dagtilbud,
gennemføres en
sprogvurdering
af
børn, der er optaget i et dagtilbud,
hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller
andre
forhold, der
hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller
andre
forhold, der
giver
en formodning for, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
giver
en formodning for, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
AIie børn, der ikke er optaget dagtilbud, skal
gennemføre en
Alle børn, der ikke er optaget
i
i dagtilbud, skal
gennemføre en
sprogvurdering alderen omkring 3
år.
sprogvurdering
i
i alderen omkring 3
år.
Tosprogede
børn, der ikke er optaget i
et dagtilbud,
og hvor en
Tosprogede
børn, der ikke er optaget i
et dagtilbud,
og hvor en
sprogvurdering viser, at barnet har behov for sprogstimulering, skal
sprogvurdering viser, at barnet har behov for sprogstimulering, skal
optages et sprogstimuleringstil bud i form af et dagtilbud 30 timer om
optages
i
i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om
ugen.
ugen.
M e d lovforslaget foreslär B r n e - og Undervisningsministeriet, at
Med lovforslaget foreslår Børne- og Undervisningsministeriet, at
kommunen på baggrund af en konkret vurdering kan beslutte, om børn
kommunen på baggrund af en konkret vurdering kan beslutte, om børn
fra Ukraine, der er optaget i
et
dagtilbud samt børn, der
ikke
er optaget
fra Ukraine, der er optaget i
et
dagtilbud samt børn, der
ikke
er optaget
i et dagtilbud, skal have foretaget en vurdering af deres danske sprog.
i et dagtilbud, skal have foretaget en vurdering af deres danske sprog.
Endvidere foreslås, at børn fra Ukraine ikke vil være
omfattet
af kravet
Endvidere foreslås, at børn fra Ukraine ikke vil være
omfattet
af kravet
om obligatorisk sprogstimuleringstil bud 30 timer om ugen.
om obligatorisk sprogstimuleringstilbud 30 timer om ugen.
Baggrunden herfor er, at familier fra Ukraine, bliver i boligplaceret i en
Baggrunden herfor er, at familier fra Ukraine, bliver i boligplaceret i en
kommune
umiddelbart
efter, at de har fået opholdstilladelse og meget
kommune
umiddelbart
efter, at de har fået opholdstilladelse og meget
kort
tid
efter, at de er kommet til Danmark. Det betyder, at
kort
t i d
efter, at de er kommet til Danmark. Det betyder, at
hovedparten af børnene formodes ikke at være påbegyndt deres
hovedparten af børnene formodes ikke at være påbegyndt deres
danske sprogudvikling, ligesom mange af børnene må forventes at have
danske sprogudvikling, ligesom mange af børnene må forventes at have
brug for tid og ro til at vænne sig til de nye rammer og
deres
nye hjem,
brug for tid og ro til at vænne sig til de nye rammer og
deres
nye hjem,
som
grundlag
for, at børnene kan blive trygge i Danmark. Derfor vil et
som
grundlag
for, at børnene kan blive trygge i Danmark. Derfor vil et
krav om at få foretaget en sprogvurdering samt modtage organiseret
krav om at få foretaget en sprogvurdering samt modtage organiseret
dansk sprogstimulering for nogle børn kunne betyde,
at de
vil kunne
dansk sprogstimulering for nogle børn kunne betyde,
at de
vil kunne
blive forvirrede og utrygge.
blive forvirrede og utrygge.
opholdsgrundlag 2. halvår 2022 højst må udgøre
120
dage fra
opholdsgrundlag
i
i 2. halvår 2022 højst må udgøre
120
dage fra
indgivelse
af
ansøgning til afslutning af sagen i styrelsen.
indgivelse
af
ansøgning til afslutning af sagen i styrelsen.
3/6
3/6
L 202b - 2021-22 - Bilag 3: Ekstra høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det er positivt, at
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det er positivt, at
B r n e - og Undervisningsministeriet
ønsker
at
give
børn og unge, der er
Børne- og Undervisningsministeriet
ønsker
at
give
børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine,
en
tryg start på deres nye
tilværelse
i Danmark.
fordrevet fra Ukraine,
en
tryg start på deres nye
tilværelse
i Danmark.
Det
er
instituttets opfattelse, at alle børn, der er kommet
til
Danmark,
Det
er
instituttets opfattelse, at alle børn, der er kommet
til
Danmark,
som flygtninge, har brug for tid og ro til at vænne sig til de nye rammer
som flygtninge, har brug for tid og ro til at vænne sig til de nye rammer
og deres nye hjem, for at de kan blive
trygge
Danmark
og deres nye hjem, for at de kan blive
trygge i
i Danmark
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Undervisningsministeriet overvejer, om muligheden for
Undervisningsministeriet overvejer, om muligheden for
fravigelse af sprogvurdering og sprogstimulering skal
gælde
alle
fravigelse af sprogvurdering og sprogstimulering skal
gælde
alle
nytilkomne flygtningebørn.
nytilkomne flygtningebørn.
FRAVIGELSE AF KRAV OM
TILSTRÆKKELIGE
FRAVIGELSE AF KRAV OM
TILSTRÆKKELIGE
DANSKKUNDSKABER OG
F O R U D G Å E N D E
OPHOLD I
D A N S K K U N D S K A B E R OG
FORUDGÅENDE
O P H O L D I
D A N M A R K I 7 UD AF DE
SENESTE 8
ÅR
FOR TILSKUD TIL
DANMARK I 7 UD AF DE
SENESTE 8
ÅR
F O R TILSKUD T I L
PASNING AF
E G N E
BØRN
P A S N I N G AF
EGNE
B Q R N
Kommunen kan efter
gældende
regler
give
forældre med børn
i
i alderen
Kommunen kan efter
gældende
regler
give
forældre med børn alderen
24 uger og
indtil
skolestart mulighed for at vælge
økonomisk
tilskud
til
24 uger og
indtil
skolestart mulighed for at vælge
økonomisk
tilskud
t i l
pasning
af
egne børn i stedet for en plads
i
i et dagtilbud.
Tilskuddet
kan
pasning
af
egne børn i stedet for en plads et dagtilbud.
Tilskuddet
kan
gives
for
en
periode på minimum 8 uger og maksimalt et
år.
Der er
gives
for
en
periode på minimum 8 uger og maksimalt et
år.
Der er
fastsat fire betingelser, som forældre skal leve op til for at kunne
fastsat fire betingelser, som forældre skal leve op til for at kunne
modtage tilskud til pasning af egne børn.
modtage tilskud til pasning af egne børn.
M e d lovforslaget foreslär B r n e - og Ungeministeriet, at kommunerne
Med lovforslaget foreslår Børne- og Ungeministeriet, at kommunerne
kan beslutte, at to af de fire betingelser forældre skal leve op til, kan
kan beslutte, at to af de fire betingelser forældre skal leve op til, kan
fraviges for fordrevne fra Ukraine. Det drejer sig, om kravet til at
fraviges for fordrevne fra Ukraine. Det drejer sig, om kravet til at
forældre, der modtager tilskud
t i l
pasning af egne børn, skal have
forældre, der modtager tilskud
til
pasning af egne børn, skal have
tilstrækkelige danskkundskaber
til
at kunne udvikle barnets
tilstrækkelige danskkundskaber
t i l
at kunne udvikle barnets
dansksproglige kompetencer samt kravet
om, at
forældre skal have
dansksproglige kompetencer samt kravet
om, at
forældre skal have
opholdt sig i riget i 7 ud af 8
år.
opholdt sig i riget i 7 ud af 8
år.
Baggrunden herfor er, at kommunerne vil have brug for
øget
Baggrunden herfor er, at kommunerne vil have brug for
øget
fleksibilitet til at imødekomme de særlige
udfordringer,
som det
øgede
fleksibilitet til at imødekomme de særlige
udfordringer,
som det
øgede
antal fordrevne børn fra Ukraine vil kunne medføre i den enkelte
antal fordrevne børn fra Ukraine vil kunne medføre i den enkelte
kommune, herunder i forhold
til
pres på pasningsgarantien. Samtidig
er
kommune, herunder i forhold
t i l
pres på pasningsgarantien. Samtidig
er
der behov for tilbud, der
giver
ukrainske børn
og
forældre
gode
rammer
der behov for tilbud, der
giver
ukrainske børn
og
forældre
gode
rammer
for at indgå i det danske samfund i
den
tid,
de
er her uden
at give
afkald
for at indgå i det danske samfund i
den
tid,
de
er her uden
at give
afkald
på deres tilknytning til ukrainsk sprog, kultur og identitet.
på deres tilknytning til ukrainsk sprog, kultur og identitet.
Instituttet bemærker, at det med paradigmeskiftet i 2019 dag er
Instituttet bemærker, at det med paradigmeskiftet i 2019
i
i dag er
udgangspunktet, at alle flygtninges ophold er midlertidigt. Dette har alt
udgangspunktet, at alle flygtninges ophold er midlertidigt. Dette har alt
andet lige styrket behovet for at
give
alle børn og
unge,
der er flygtet,
andet lige styrket behovet for at
give
alle børn og
unge,
der er flygtet,
4/6
4/6
L 202b - 2021-22 - Bilag 3: Ekstra høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
mulighed for at indgå det
danske
samfund uden at
give
afkald på deres
mulighed for at indgå
i
i det
danske
samfund uden at
give
afkald på deres
modersmål, kultur og identitet. Hertil kommer, at det
øgede
pres på
modersmål, kultur og identitet. Hertil kommer, at det
øgede
pres på
pasningsgarantien
grundet
situationen Ukraine også må antages at
pasningsgarantien
grundet
situationen
i
i Ukraine også må antages at
have betydning for muligheden for at finde pasning til flygtningebørn
have betydning for muligheden for at finde pasning til flygtningebørn
fra andre lande, der
er
meddelt opholdstilladelse i Danmark.
fra andre lande, der
er
meddelt opholdstilladelse i Danmark.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Undervisningsministeriet overvejer, om muligheden for
Undervisningsministeriet overvejer, om muligheden for
fravigelse af betingelserne for tilskud til pasning af eget barn
fravigelse af betingelserne for tilskud til pasning af eget barn
skal
gælde
for alle nytilkomne flygtninge
skal
gælde
for alle nytilkomne flygtninge
FRAVIGELSE AF GÆLDENDE REGLER I FOLKESKOLELOVEN
FRAVIGELSE AF G Æ L D E N D E REGLER I FOLKESKOLELOVEN
M . V . OM S P R O G P R Ø V E R
OG
S P R O G S T I M U L E R I N G
M.V. OM SPROGPRØVER
OG
SPROGSTIMULERING
Efter
gældende
regler folkeskoleloven skal alle elever, der modtager
Efter
gældende
regler
i
i folkeskoleloven skal alle elever, der modtager
undervisning
i
i dansk som
andetsprog
på skoler, hvor mere end 30 pct.
undervisning dansk som
andetsprog
på skoler, hvor mere end 30 pct.
af eleverne bor et udsat boligområde, bestå
en
sprogprøve, for at de
af eleverne bor
i
i et udsat boligområde, bestå
en
sprogprøve, for at de
kan ophøre med
at
modtage
undervisning
i dansk som andetsprog.
kan ophøre med
at
modtage
undervisning
i dansk som andetsprog.
Eleven har fire forsøg til at bestå prøven. Elever som
ikke
består en
Eleven har fire forsøg til at bestå prøven. Elever som
ikke
består en
sprogprøve, skal
gennemgå
et sprogstimuleringsforløb på skolen
inden
sprogprøve, skal
gennemgå
et sprogstimuleringsforløb på skolen
inden
den næste sprogprøve.
den næste sprogprøve.
Bestås prøven ikke
efter
fire forsøg, skal eleven
det pågældende
Bestås prøven ikke
efter
fire forsøg, skal eleven
det pågældende
klassetrin om.
klassetrin om.
M e d lovforslaget foreslås det, at kravet om aflæggelse af sprogprøver
Med lovforslaget foreslås det, at kravet om aflæggelse af sprogprøver
og sprogstimuleringsforløb kan fraviges for elever med
og sprogstimuleringsforløb kan fraviges for elever med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine
der er fordrevet fra Ukraine
Baggrunden herfor er, at børn fra Ukraine på
grund
af den korte
Baggrunden herfor er, at børn fra Ukraine på
grund
af den korte
sagsbehandlingstid hos udlændingemyndighederne, efter meget kort
sagsbehandlingstid hos udlændingemyndighederne, efter meget kort
tid er blevet boligplaceret i en kommune og derfor må forventes at
tid er blevet boligplaceret i en kommune og derfor må forventes at
have brug for tid og ro til at vænne sig til alle de nye
ting. Samtidig
er
have brug for tid og ro til at vænne sig til alle de nye
ting. Samtidig
er
der behov for undervisningstilbud, der
giver
ukrainske børn og forældre
der behov for undervisningstilbud, der
giver
ukrainske børn og forældre
gode
rammer for at
indgå i
det danske samfund i den
tid,
de er her
gode
rammer for at
indgå i
det danske samfund i den
tid,
de er her
uden at
give
afkald på deres
tilknytning
til
ukrainsk
sprog, kultur og
uden at
give
afkald på deres
tilknytning
til
ukrainsk
sprog, kultur og
identitet. De fleste børn og
unge,
som er fordrevne fra Ukraine
identitet. De fleste børn og
unge,
som er fordrevne fra Ukraine
forventes at vende tilbage til Ukraine, så snart forholdene tillader
det.
forventes at vende tilbage til Ukraine, så snart forholdene tillader
det.
Disse børn og
unge
fra Ukraine vil
derfor
have
et
behov for at kunne
Disse børn og
unge
fra Ukraine vil
derfor
have
et
behov for at kunne
bevare en tilknytning
t i l
det ukrainsk sprog, kultur og uddannelse,
bevare en tilknytning
til
det ukrainsk sprog, kultur og uddannelse,
ligesom
deres
opholdstilladelse som udgangspunkt er
givet
med henblik
ligesom
deres
opholdstilladelse som udgangspunkt er
givet
med henblik
på midlertidigt ophold og er
tidsbegrænset.
på midlertidigt ophold og er
tidsbegrænset.
5/6
5/6
L 202b - 2021-22 - Bilag 3: Ekstra høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
Instituttet bemærker, at det med paradigmeskiftet i 2019 dag er
Instituttet bemærker, at det med paradigmeskiftet i 2019
i
i dag er
udgangspunktet, at alle flygtninges ophold er midlertidigt. Dette har alt
udgangspunktet, at alle flygtninges ophold er midlertidigt. Dette har alt
andet lige styrket behovet for at
give
alle børn og
unge,
der er flygtet,
andet lige styrket behovet for at
give
alle børn og
unge,
der er flygtet,
mulighed for at indgå det
danske
samfund uden at
give
afkald på deres
mulighed for at indgå
i
i det
danske
samfund uden at
give
afkald på deres
modersmål, kultur og identitet. Hertil kommer, at alle børn, der er
modersmål, kultur og identitet. Hertil kommer, at alle børn, der er
flygtede, må antages at have brug for tid og ro til at vænne sig til deres
flygtede, må antages at have brug for tid og ro til at vænne sig til deres
nye tilværelse.
nye tilværelse.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at Børne- og
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at B r n e - og
Undervisningsministeriet overvejer, om muligheden for
Undervisningsministeriet overvejer, om muligheden for
fravigelse af sprogprøver og sprogstimulering skal
gælde
alle
fravigelse af sprogprøver og sprogstimulering skal
gælde
alle
nytilkomne flygtningebørn.
nytilkomne flygtningebørn.
M e d venlig hilsen
Med venlig hilsen
Nikolaj Nielsen
Nikolaj Nielsen
LIGEBEHANDLINGSCHEF
LIGEBEHANDLINGSCHEF
6/6
6/6