Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 202 Bilag 7, L 202 A Bilag 7, L 202 B Bilag 7
Offentligt
2578177_0001.png
Til lovforslag nr.
L 202
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 18. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven, folkeskoleloven, lov om
friskoler og private grundskoler m.v., lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse og lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse
(Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 12, stk. 1,
således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 1 om deling af lovforslaget og nr. 3 og 8. Børne-
og undervisninsgministeren har stillet ændringsforslag nr. 2
og 4-7.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og LA) indstil-
ler de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, NB og Marie Krarup (UFG))
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag til det
under B nævnte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (FG) indstiller det under B
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændrings-
forslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovfor-
slag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for det stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Udtalelse fra børne- og undervisningsministeren
Jeg fremsender hermed følgende tekstbidrag, som jeg
anmoder om at få optrykt som en udtalelse fra børne- og
undervisningsministeren i betænkningen over lovforslag nr.
L 202 om Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven,
folkeskoleloven, lov om friskoler og private grundskoler
m.v., lov om institutioner for almen-gymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse og lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse (Særlige pasnings- og under-
visningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine):
»Den foreslåede opdatering af dagtilbudslovens § 99, stk.
1, vil samlet set ikke medføre merudgifter for det offentli-
AX027793
L 202 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 18. maj 2022
2578177_0002.png
2
ge. Af det fremsatte lovforslag nr. L 202 fremgår det imid-
lertid, at lovforslaget ikke har økonomiske konsekvenser
for staten. Børne- og Undervisningsministeriet har over for
udvalget oplyst, at opdateringen af dagtilbudslovens § 99,
stk. 1, vil medføre, at kommunerne kan få statslig refusion
for visse typer af kommunale udgifter for udlændinge med
ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til person-
er, der er fordrevet fra Ukraine, samt lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer fra Afghanistan, der har bistå-
et danske myndigheder mv. Dette vil således medføre en
forskydning af udgifterne forbundet med håndteringen af de
fordrevne fra Ukraine fra kommunerne til staten som følge
af statsrefusionen for visse typer af kommunale udgifter.
Forskydningen af udgifterne er ved en fejl ikke angivet
i pkt. 3 om økonomiske konsekvenser og implementerings-
konsekvenser for det offentlige lovforslagets almindelige
bemærkninger. Det vurderes med betydelig usikkerhed, at
forskydningen udgør 23,1 mio. kr. i 2022, 36,4 mio. kr. i
2023 og 5,9 mio. kr. i 2024.«
5. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at fordrevne
børn og unge fra Ukraine kan få en god og tryg velkomst
i landets dagtilbud og grundskoler. Det er en stor opgave for
landets kommuner og institutioner – private som offentlige –
at sikre en god modtagelse, og det kræver, at der er fleksible
rammer til at løse opgaven. Derfor støtter Venstre op om
muligheden for at oprette særlige dagtilbud for fordrevne
ukrainske børn, hvor hovedsproget er ukrainsk, og de øvrige
muligheder for at fravige en række krav og regler. Venstre
bakker også op om at oprette særlige grundskoletilbud for
fordrevne børn og unge fra Ukraine. Og at der – som også
ønsket af den ukrainske regering, så lettere tilbageflytning
kan sikres – også kan undervises på ukrainsk og engelsk,
at den ukrainske skoleplan kan følges, og at onlineundervis-
ning med lærere, der er blevet i Ukraine, muliggøres.
Venstre støtter også op om muligheden for, at private
leverandører kan være med til at løfte opgaven med at dri-
ve særtilbud på dagtilbudsområdet, og ser det også gerne
udbredt til grundskoleområdet. Det har det været vigtigt for
Venstre at sikre, at pensioneret personale og studerende skal
kunne hjælpe til, uden at de straffes økonomisk for det. Det
har trukket ud med en sådan løsning. Vi ser det også som
positivt, at ukrainske lærere, pædagoger m.v., der er flygtet
til Danmark, kan hjælpe til både i dagtilbuddene og i grund-
skolerne.
Venstre havde ønsket en kortere periode af solnedgangs-
klausulen, men konstaterer, at den socialdemokratiske rege-
ring ikke har ønsket dette, og derfor har det været væsentligt
at få tilføjet »genforhandlingen« af aftalen i august såvel
som ved udgangen af dette år.
Venstres medlemmer af udvalget finder det kritisabelt, at
der med lovforslaget ikke er sikret økonomi til kommuner-
ne, og at regeringen blot vil forhandle dette i ØA-aftalen og
ikke give en reel sikkerhed for, at kommunernes merudgifter
dækkes. Det kan ikke undgå at gå ud over de øvrige vel-
færdsområder og de tilbud, borgerne møder i dagligdagen.
Venstre bakker op om lovforslaget, der alt i alt vil det gø-
re det mere overkommeligt for kommunerne at løfte opga-
ven, at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en lettere
tilbagevenden til Ukraine, når freden forhåbentlig indfinder
sig.
6. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
»A.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven, fol-
keskoleloven, lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse og lov om institutioner for forbered-
ende grunduddannelse (Særlige pasnings- og undervisnings-
muligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)« omfat-
tende §§ 1-8.
B.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Stats-
lig refusion for visse typer af kommunale udgifter til ud-
lændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.)« omfattende § 1, nr. 11, og § 7,
stk. 1.«
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
2)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven, lov
om folkeskolen og forskellige andre love
(Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder til for-
drevne børn og unge fra Ukraine)«.
[Lovteknisk korrektion af lovens titel]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
Til § 1
3)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 99, stk. 1,
udgår
nr. 10.
Nr. 11 bliver herefter nr. 10.
L 202 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 18. maj 2022
2578177_0003.png
3
[Kommunerne får statslig refusion for visse typer af kom-
munale udgifter til udlændinge med ophold efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 7
4)
I
stk. 2
og
3
ændres »§ 27, stk. 2, 2. pkt.« til: »§ 27 c,
stk. 2, 2. pkt.«
[Lovteknisk korrektion af henvisning til bestemmelse i dag-
tilbudsloven]
5)
I
stk. 2
og
3
indsættes efter »§ 11 a, stk. 1, 4. pkt.,«:
»og stk. 2, 4. pkt.,«.
[Tilføjelse i solnedgangsbestemmelse af henvisning til fol-
keskolelovens § 11 a, stk. 2, 4. pkt., som affattet ved lovfor-
slagets § 2, nr. 4]
6)
I
stk. 2
og
3
ændres »§ 22 a,« til: »og § 22 a«.
[Korrekturrettelse]
7)
I
stk. 3
udgår »et senere tidspunkt, dog ikke senere end
til«.
[Parallelitet til den foreslåede § 30 i lovforslag nr. L 201]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
8)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 99, stk. 1,
udgår
nr. 11.
[Kommuner får statslig refusion for visse typer af kommu-
nale udgifter, der vedrører udlændinge med opholdstilladel-
se efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører en ændring af dagtilbudslo-
ven, folkeskoleloven og en række andre love om indførelse
af særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrev-
ne børn og unge fra Ukraine, herunder en ændring af dagtil-
budsloven, så kommuner alene kan få statslig refusion for
visse typer af udgifter til personer med ophold efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine.
Det andet forslag (B) vedrører en ændring af dagtilbuds-
loven, så kommuner får statslig refusion for visse typer af
udgifter til personer med ophold efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v. Der er således alene tale om
ændring af forholdet mellem staten og kommunerne, hvad
angår statslig refusion.
Lovforslag B vedrører et element, der ikke har noget at
gøre med den politiske aftale, som lovforslag nr. L 201 og L
202 bygger på.
Til nr. 2
Ændringsforslaget medfører, at lovens titel affattes i
overensstemmelse med retningslinjerne i Justitsministeri-
ets lovkvalitetsvejledning. Der foretages ingen materiel æn-
dring.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, som indebærer,
at kommuner alene vil kunne få statslig refusion for visse
typer af udgifter til personer med ophold efter lov om mid-
lertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine.
Til nr. 4
Ændringen er en korrekturrettelse, således at der henvises
til den korrekte bestemmelse.
Til nr. 5
Ændringsforslaget medfører, at folkeskolelovens § 11,
stk. 2, 4. pkt., som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 4,
vil blive ophævet den 17. marts 2024 eller, hvis børne- og
undervisningsministeren fastsætter, at ophævelsen udskydes,
på et senere tidspunkt, dog ikke senere end til den 17. marts
2025.
Det er hensigten, at det alene er lovforslagets § 1, nr. 10
og 11, der forbliver i kraft efter den 17. marts 2024 eller,
hvis børne- og undervisningsministeren fastsætter, at ophæ-
velsen udskydes, på et senere tidspunkt, dog ikke senere end
til den 17. marts 2025.
Til nr. 6
Ændringen er en korrekturrettelse. Der foretages ingen
materiel ændring.
Til nr. 7
Ændringsforslaget skaber parallelitet til den foreslåede
§ 30 i lovforslag nr. L 201 om kommunale særlige grund-
skoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine. Æn-
dringen har ikke materiel betydning. Lovens ophævelse vil
fortsat kunne udskydes administrativt til den 17. marts 2025
med henblik på at skulle gælde i den periode, hvor fordrev-
ne personer fra Ukraine er meddelt opholdstilladelse efter
lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladel-
se til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, som indebærer,
at kommuner får statslig refusion for visse typer af udgifter
til personer med ophold efter lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v.
L 202 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 18. maj 2022
2578177_0004.png
4
7. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. maj 2022 og var til
1. behandling den 17. maj 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 12. maj 2022 sendte børne- og undervis-
ningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Brian Bressendorff (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV)
Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (UFG)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Gitte Willumsen (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10