Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 202 Bilag 2, L 202 A Bilag 2, L 202 B Bilag 2
Offentligt
2574877_0001.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2
1470 København K
Høring over udkast til lovforslag om særlige grundskoler for
elever fra Ukraine
Indenrigs- og Boligministeriet har i en mail af 5. maj 2022 bedt
Ankestyrelsen, Tilsynet med kommuner og regioner, om at vurdere,
om Børne- og Undervisningsministeriets forslag til lov om kommunale
særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine,
giver anledning til bemærkninger.
Ankestyrelsen har følgende bemærkninger:
For så vidt angår omtalen af Tilsynet med kommuner og regioner i
lovforslagets bemærkninger foreslår vi, at tilsynets funktion og
kompetence beskrives generelt ét sted og ikke flere steder i forbindelse
med enkelte bestemmelser.
Det er efter vores opfattelse uhensigtsmæssigt, at tilsynet på denne
måde fremhæves, når der reelt er tale om et område, hvor tilsynet
oftest ikke er den relevante instans.
Beskrivelserne af tilsynet i lovforslagets bemærkninger på siderne 50,
51, 124 og 149 er under alle omstændigheder for upræcis. For så vidt
angår beskrivelsen på side 124 om tilsynets kompetence i forhold til
beslutninger, som er omfattet af skolelederens selvstændige
kompetence, er den i strid med nugældende praksis. Ankestyrelsen
fører tilsyn med kommunalbestyrelserne, men ikke skolelederen, når
pågældende udøver sin selvstændige kompetence.
Ankestyrelsen har ikke i øvrigt indholdsmæssige bemærkninger til
forslaget til lov, herunder de foreslåede bestemmelser i §§ 17 og § 21,
6. maj 2022
J.nr. 22-20328
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
stk. 2, vedrørende klageadgang til Ankestyrelsen for så vidt angår
afgørelser om friplads- og søskendetilskud.
Økonomiske bemærkninger:
Da en stor del af kommunalbestyrelsens afgørelser ifølge lovforslaget
ikke kan påklages til højere administrativ myndighed, forventer
Ankestyrelsen flere henvendelser til det kommunale tilsyn.
I forhold til de afgørelser, hvor der er klageadgang, forventer
Ankestyrelsen en forøgelse i sagstilgangen. Det har ikke været muligt
for Ankestyrelsen at få kvalificeret viden om særligt klagefrekvensen,
for dem der gives ophold under Ukraineloven. Ankestyrelsen vurderer,
ud fra de tilgængelige oplysninger, at den øgede sagstilgang at være
relativt begrænset.
I beregningen er det forudsat, at der årligt skal behandles 3 ekstra
tilsynssager, og at der skal behandles 20 ekstra sager om friplads- og
søskendetilbud. Dette medfører en udgift for Ankestyrelsen på 0,1 mio.
kr. årligt. Ankestyrelsen har ikke inden for egen ramme frie midler til at
dække denne udgift.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
Ankechef
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0003.png
Børne- og Undervisnings-
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Ankestyrelsens svar til høring om udkast til forslag til lov om
kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov
om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
– jeres j.nr. 22/08212
Børne- og Undervisningsministeriet har ved mail af 6. maj 2020 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af høring om Ankestyrelsens svar til
høring om udkast til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for
børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra
Ukraine).
Ankestyrelsens bemærkninger
Ankestyrelsen har ingen yderligere materielle bemærkninger til de to
lovforslag og henviser til høringssvar af 6. maj 2022, som er vedlagt.
Økonomiske bemærkninger
Vedrørende de økonomiske konsekvenser for Ankestyrelsen ved
lovforslaget om kommunale grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine, gav Ankestyrelsen den 6. maj 2022 høringssvar til
Indenrigs- og Boligministeriet (med kopi til Social- og Ældreministeriet).
Høringssvaret vedlægges. Af høringssvaret af 6. maj fremgår, at ”I
beregningen er det forudsat, at der årligt skal behandles 3 ekstra
tilsynssager, og at der skal behandles 20 ekstra sager om friplads- og
søskendetilbud. Dette medfører en udgift for Ankestyrelsen på 0,1 mio.
kr. årligt.”
11. maj 2022
J.nr. 22-20328
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Vedrørende de økonomiske konsekvenser for Ankestyrelsen ved
lovforslaget om ændring af dagstilbudsloven, kan Ankestyrelsen oplyse,
at lovforslaget medfører, at forældre til Ukrainske børn i både
aldersgruppen 0-6 år og 6-18 år kan få bevilget fripladstilskud
(behandlingsmæssig, økonomiske og socialpædagogisk friplads) og
søskendetilskud efter dagtilbudsloven. Afslag på fripladstilskud kan
påklages til Ankestyrelsen. I beregningen er det forudsat, at der årligt
skal behandles 30 ekstra sager om fripladstilskud på dagtilbudsområdet.
Dette medfører en udgift for Ankestyrelsen på 0,1 mio. kr. årligt.
Samlet set vurderes de to lovforslag at have økonomiske konsekvenser
for Ankestyrelsen i form af 50 ekstra sager med en samlet udgift på 0,2
mio. kr. årligt. Ankestyrelsen har ikke inden for egen ramme frie midler
til at dække denne udgift, og det kan oplyses, at styrelsen heller ikke har
fået finansiering hertil via anden lovgivning.
Venlig hilsen
Morten Starch Lauritsen
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0005.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
10. maj 2022
Side 1 af 1
Høringssvar Børn og Unge, Aarhus Kommune
Børne- og Undervisningsministeriet har den 6. maj udsendt forslag til
1) Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine, og
2) Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskelli-
ge andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af
fordrevne børn og unge fra Ukraine)
Børn og Unge, Aarhus Kommune fremsender hermed bemærkninger til for-
slagene.
Først og fremmest ser Børn og Unge, Aarhus Kommune positivt på mulig-
hederne for mere fleksibilitet og flere frihedsgrader på området i denne eks-
traordinære situation. Kommunalbestyrelserne har fortsat stor selvstændig
beslutningskompetence, hvilket gør det muligt for kommunerne at iværksæt-
te og organisere lokaleløsninger til gavn for de ukrainske børn.
Med frihedsgraderne kan der imidlertid også tilbydes et lavere serviceniveau
end normalt. Kommunerne risikerer således selv at hæfte for eventuelle
merudgifter, hvis et højere serviceniveau vælges.
I Børn og Unge, Aarhus Kommune ønsker vi at skabe de bedste rammer og
forudsætninger for modtagelsen af de ukrainske børn, hvilket kan indebære
et højere serviceniveau, end loven lægger op til. Børn og Unge, Aarhus
Kommune ser således, at der kan være tvivl om kompensation af udgifter,
hvis der kun gives kompensation til den antageligt billigste løsning.
Derudover lægger loven op til, at de ukrainske børn og unge skal uddannel-
sesparathedsvurderes efter gældende lovgivning. Børn og Unge, Aarhus
Kommune ser dog gerne, at det ikke skal være et krav at uddannelsespara-
thedsvurdere de ukrainske børn og unge, da det ikke vurderes meningsfuldt
at gennemføre på disse elever.
BØRN OG UNGE
Strategi og Udvikling
Aarhus Kommune
Sekretariat-Rådhuset
Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Direkte telefon: 41 85 48 92
Direkte e-mail:
[email protected]
Sag: 22/040236-1
Sagsbehandler:
Emil Jespersen
Med venlig hilsen
Thomas Medom
rådmand
/
Martin Østergaard Christensen
direktør
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0006.png
Børne- og Undervisningsministeriet
(sendt pr. mail til [email protected], [email protected] og [email protected])
11. maj 2022
Børne- og Kulturchefforeningens høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om
kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov
om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
Børne– og Kulturchefforeningen (BKF) har ved mail af den 6. maj 2022 fra Børne- og
Undervisningsministeriet modtaget udkast til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for
børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne
børn og unge fra Ukraine) med høringsfrist den 12. maj 2022 kl. 12.00.
BKF takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende ovennævnte udkast til lovforslag.
BKF finder det positivt, at lovudkastet er rammesættende og samtidig giver mulighed for at finde lokale
løsninger, således kommunerne får de fornødne rammer til at udmønte intentionerne i aftalen.
BKF har følgende bemærkninger til lovforslagene:
Frit skolevalg vs. kommunen kan henvise til modtagertilbud
I bemærkningerne til ”Forslag til Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine” under punkt 3.1.3.2 bliver vilkårene omkring frit skolevalg beskrevet.
BKF bliver i tvivl om, hvorvidt folkeskolelovens § 5, stk. 7 bliver tilsidesat med den nye lovgivning, og
kommunen mister sin handlekraft. Med § 5 stk. 7 har kommunen i dag mulighed for at henvise til
modtagertilbud.
Tilsyn med privat dagpasning, hvor der tales ukrainsk
Der lægges med ”Forslag til
lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre
love (Særlige pasnings-
og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)” blandt
andet op til større fleksibilitet i forhold til privat pasning, herunder at ukrainsk kan være det primære
sprog i private pasningsordninger.
BKF er i tvivl om, hvilke regler der kommer til at gælde for tilsyn i sådanne tilfælde
hvordan skal
kommunerne kunne føre tilsyn med privat pasning, der sker i et udelukkende ukrainsk sprogligt miljø?
Åbningstider og sund frokost i dagtilbuddene
BKF vurderer, at den lange åbningstid i de særlige tilbud kan udfordre kommunerne / dagtilbuddene.
Hvis den fleksible tilgang skal følges, så bør kommunerne selv kunne fastlægge åbningstiden.
BKF ønsker en endnu større grad af fleksibilitet i forhold til krav om sund frokost, idet en sådan ordning
stiller store krav til de fysiske faciliteter.
Modtageklasser vs. særlige grundskoler
Der lægges med ”Forslag til
lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre
love (Særlige pasnings-
og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)” blandt
andet op til, at der fastsættes regler om at fritage elever for fag. Dette uden, at det skal være ganske
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0007.png
særlige tilfælde
dog med undtagelse af fagene dansk og matematik, ligesom det bliver muligt at
reducere antallet af timer (under punkt 2.3.2.2).
Der er samtidig vedtaget en ændring til særloven om opholdstilladelse, som blandt andet betyder, at
undervisning af ukrainske børn kan foregå på engelsk eller ukrainsk, og at eleverne kan fjernundervises,
for eksempel fra det ukrainske undervisningsministerium.
Med ”Forslag til
lov
om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine”
foreslås, at kommuner kan oprette særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine,
og hvor folkeskoleloven ikke følges.
Det kunne med fordel tydeliggøres, hvad forskellen i praksis er på at oprette særlige grundskoler for
ukrainske børn og på
at lave modtageklasser, hvor der er ”fravigelse
af gældende regler i
folkeskoleloven og lov om friskoler og private grundskoler m.v. for fordrevne børn og unge fra Ukraine”.
På vegne af Børne- og Kulturchefforeningen
Med venlig hilsen
Henning Bach Christensen
Formand
Michael Gravesen
Formand for Skolenetværket
Merete Villsen
Formand for Dagtilbudsnetværket
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0008.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Rina Raun Borg <[email protected]>
11. maj 2022 08:39
Kasper Elsgaard
VS: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212)
Forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine.pdf; Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine).pdf;
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf
Kære Kasper 
 
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger. 
 
 
Med venlig hilsen 
  
Rina Raun Borg 
Administrativ koordinator 
  
  
 
  
Vester Voldgade 113 
1552  København V  
Direkte   +45 33 38 92 97 
Mobil  
Mail  
Web  
+45 29 20 02 97 
[email protected]  
da.dk  
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare
denne mail og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis du ikke er den rette modtager.
 
Fra: Kasper Elsgaard <[email protected]>  
Sendt: 6. maj 2022 20:31 
Til: Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; aof@aof‐
danmark.dk; [email protected]; ATP <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; info@cfu‐net.dk; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; [email protected]
[email protected][email protected]; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>; [email protected]
[email protected][email protected][email protected]; dhf@dhf‐net.dk; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]; Danske 
Advokater <[email protected]>; [email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
Danske Professionshøjskoler <Uc‐dk@uc‐dk.dk>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]
1
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0009.png
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; [email protected][email protected]; Faglig Fælles Forbund 3F 
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Fkf@kristne‐friskoler.dk; tp@amu‐vest.dk; [email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; info@justitia‐int.org; Ankestyrelsen <[email protected]>; Kommunernes Landsforening 
<[email protected]>; [email protected][email protected]; Landbrug & Førevarer <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]; Jarn‐
[email protected][email protected][email protected]; lc@skaf‐net.dk; [email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
Julie Heidemann <[email protected]>; UVM ‐ Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser 
<[email protected]>; [email protected]; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; UVM ‐ Rådet for Voksen‐ og 
Efteruddannelse <VEU‐[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Post@Skole‐Samfund.Dk; [email protected][email protected]
Studievalg <[email protected]>; [email protected]; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering 
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Økonomistyrelsen <[email protected]
Emne: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212) 
 
Til adressater på den vedlagte høringsliste. 
 
Hermed fremsendes ekstern høring over udkast til forslag til  
1) Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og 
2) Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings‐ og 
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine) 
  
Frist for bemærkninger er torsdag d. 12. maj 2022, kl. 12.00. Bemærkninger bedes sendt til [email protected]
[email protected] og [email protected] med henvisning til sagsnummer 22/08212 og angivelse af 
afsender navn i emnefeltet. 
 
Materialet lægges på Høringsportalen. 
 
Med venlig hilsen 
Kasper Elsgaard  
Fuldmægtig  
 
   
Departementet 
Afdelingen for Analyse og Rådgivning 
Frederiksholms Kanal 21 
1220 København K 
Tlf. nr.: 32 92 50 00 
 
Direkte tlf.: +45 24 99 17 02 
E‐mail: [email protected] 
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
 
 
3
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0011.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Daginstitutionernes Lands-Organisation <[email protected]>
12. maj 2022 11:56
Kasper Elsgaard
Eva Djurhuus; Thinne Nielsen
Re: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212)
image001.png; Forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn og
unge, der er fordrevet fra Ukraine.pdf; Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings-
og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine).pdf;
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf
Kære Kasper Elgaard 
 
 
Daginstitutionernes Lands‐Organisation, DLO, takker for muligheden for at afgive høringssvar. DLO forstår behovet 
for fleksibilitet ved modtagelse af ukrainske børn i dagtilbud.  
 
DLO opfordrer til, at også private dagtilbud etableret efter dagtilbudslovens paragraf 19, stk. 5, kan ansøge om 
godkendelse af særtilbud til ukrainsk børn. Ligesom det er kommunen, der som udgangspunkt har opgaven med at 
modtage ukrainske børn, har kommunen tilsvarende forsyningsforpligtelsen overfor danske børn, hvilket ikke 
hindrer at private dagtilbud kan byde ind på at stille pladser til rådighed for forældrene efter dagtilbudslovens 
paragraf 19, stk. 5. Der kan eventuelt i forbindelse med en lovændring om særtilbud stilles krav om, at 
forældrebetaling skal kunne modsvare fripladstilskud for så vidt angår særtilbudene. Der ses således ikke at være 
hindringer for at også dagtilbud godkendt efter reglerne om privat drift skulle kunne bidrage til modtagelse af 
ukrainske børn også via særtilbud efter de foreslåede regler. 
 
Venlig hilsen 
Tanja Krabbe 
Sekretariatschef 
DLO 
 
 
Den 6. maj 2022 kl. 20.32 skrev Kasper Elsgaard <[email protected]>: 
 
Til adressater på den vedlagte høringsliste. 
  
Hermed fremsendes ekstern høring over udkast til forslag til  
1) Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og 
2) Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige 
pasnings‐ og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine) 
  
Frist for bemærkninger er torsdag d. 12. maj 2022, kl. 12.00. Bemærkninger bedes sendt til 
[email protected][email protected] og [email protected] med henvisning til 
sagsnummer 22/08212 og angivelse af afsender navn i emnefeltet. 
  
Materialet lægges på Høringsportalen. 
  
Med venlig hilsen 
Kasper Elsgaard  
Fuldmægtig  
  
1
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
   
Departementet
 
Afdelingen for Analyse og Rådgivning
 
Frederiksholms Kanal 21
 
1220 København K
 
Tlf. nr.: 32 92 50 00
 
 
 
Direkte tlf.: +45 24 99 17 02
 
E‐mail: [email protected]
 
  
  
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0013.png
12.
maj
2022
Høringssvar
vedr.
1)
Lov
om
kommunale
særlige
grundskoler
for
børn
og
unge,
der
er
fordrevet
fra
Ukraine,
og
2)
Lov
om
ændring
af
dagtilbudsloven,
lov
om
folkeskolen
og
forskellige
andre
love
(Særlige
pasnings-
og
undervisningsmuligheder
af
fordrevne
børn
og
unge
fra
Ukraine)
132022202363
S2017-003869
Danmarks
Lærerforening
takker for
muligheden
for
at
afgive
høringssvar
vedrørende
1)
Lov
om
kommunale
særlige
grundskoler
for
børn
og
unge,
der
er fordrevet
fra
Ukraine,
og
2)
Lov
om
ændring
af
dagtilbudsloven,
lov
om
folkeskolen
og
forskellige
andre
love
(Særlige
pasnings-
og
undervisningsmuligheder
af
fordrevne
børn
og
unge
fra
Ukraine).
Foreningen
anerkender
at
den
særlige
situation
med
den
store
tilstrømning
af
fordrevne
børn
og
unge
fra
Ukraine
er
en
store
opgave
for
kommunerne
og
skolerne,
som
kræver
anderledes
og
pragmatiske
løsninger.
Foreningens
overordnede
holdning
til
dette
lovforslag
er
forsat
at
alle
børn
har
ret
til
undervisning
i
den
danske
folkeskole.
Med
dette
lovforslag
gøres
der
op
med
elevens
rettigheder
til
at
i
folkeskolen
og
herunder
de
rettigheder
som
er
indskrevet
i
folkeskoleloven
vedr.
eksempelvis; undervisningen,
fagrække,
uddannelseskrav
af
det
undervisende
personale,
ret
til
specialundervisning,
mv.
Derudover
er
foreningen
bekymrede
for det
aldersmæssige
spænd
i
klasserne
særlige
grundskoler.
Som
det er beskrevet, er det
muligt
at
sammensætte
klasser
med
elever
fra
6
år
til
25
år,
dette
er
både
fagligt
og
socialt
uforsvarligt.
Alt
i
alt
er
der
en
stor
risiko
for,
at
der
gås
kompromis
med
kvaliteten
i
undervisningen.
Det
er
derfor
et
område,
der
bør
følges
meget
tæt,
det
ikke
bliver
et
tilbud
uden
den
tilstrækkelige
kvalitet.
Med
hensyn
til
muligheden
for
at
undervisningssproget
kan
være
ukrainsk
og
engelsk,
ser
foreningen
gode
muligheder
for
at
bruge
dette
i
en
overgangsperiode
og
til
modersmålsundervisning.
Men
foreningen
har
en
bekymring
for, at
muligheden
medfører,
at
eleverne
ikke
opnår
tilstrækkelige
Sprogkundskaber
i
dansk
til
at
kunne
indgå
i
det
lokale
samfund
og
fritidsliv
og
dermed
bliver
unødvendigt
isolerede.
Da
hensigten
er,
at
eleverne
sigt
skal
i
den
almindelig
folkeskole
eller
påbegynde
en ungdomsuddannelse
i
Danmark,
er
der
således
en
uddannelsesmæssig
bekymring
i
forhold
til,
om
eleverne
rar
(le
rigtige
Clanskkundskaber
og
undervisning
der
lever
op
Ul
kravene
i
fællesmål.
Dette
gælder
også, hvis
der
undervises
efter
Ukrainske
undervisningsmaterialer
der
stilles
rådighed
af
det
ukrainske
undervisningsministerium
eller
andre
ukrainske
aktører.
Vi
risikerer
at
efterlade
en
stor
gruppe
elever
uden
mulighed
for
videre
uddannelse.
til
Regin
Fo
'
venlj
'
and
or
undervisningsudvalget,
Danmarks
Lærerforening
Danmarks
Lærerforening
-
Vandkunsten
12
-
1467
København
K
-
33 69
63
O0
-
[email protected]
-
www.dlf.0rg
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0014.png
København d. 11. maj 2022
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Fremsendt som e-mail til [email protected], [email protected] og [email protected] med følgende
angivelse i emnefeltet ”Høring –
Særlove vedr. undervisning af børn og unge fra Ukraine. Sagsnummer 22/08212.
Danmarks Private Skoler”.
Høring vedr. udkast til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordre-
vet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Sær-
lige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
I høringsbrev af 6. maj 2022 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærkninger
vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier takker for mu-
ligheden til at give vores synspunkter til kende.
Foreningen er overordnet positiv i forhold til intentionerne bag begge lovforslag.
Foreningen har konkrete bemærkninger til
’lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og for-
skellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)’,
specifikt ændringerne i folkeskolelovens §22 og de tilhørende lovbemærkninger.
Der er ikke, jf. folkeskolelovens §22, nogen lovgivningsmæssige forhindringer, hvis en kommune vil henvise
elever til undervisning på en fri grundskole. Det skal dog ske med forældrenes samtykke. Af lovforslagets
bemærkninger fremgår det, at man ønsker, at kommunen af kapacitetsmæssige grunde skal kunne henvise
ukrainske flygtningebørn til skolegang på en fri grundskole
uden
forældrenes samtykke. Foreningen er prin-
cipielt imod denne mulighed. Undervisning og skolevalg er i Danmark en forældrebeslutning jf. grundlovens
§76, 2.pkt. Det er desuden vigtigt at holde sig for øje, at frie grundskoler har idémæssig frihed. En fri grund-
skole kan (i modsætning til folkeskolen) have en bestemt pædagogisk, religiøs, filosofisk, politisk eller an-
den idé som grundlag for skolens undervisning og virke. Forældre til ukrainske flygtningebørn bør
ligesom
andre forældre - have mulighed for at acceptere, at dén frie grundskole, deres børn henvises til, kan give
undervisning, der stemmer overens med skolens egen overbevisning, og at den frie grundskole har mulig-
hed for at tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning jf. Lov om friskoler
og private grundskolers §1.
I tråd med dette finder foreningen det også nødvendigt at påpege, at folkeskolelovens §22 i relation til
kommuners mulighed for, efter overenskomst med skolen, at henvise en elev til en fri grundskole historisk
og i praksis sker i den forståelse, at undervisningen af disse elever sker i henhold til de lovgivningsmæssige
rammer for frie grundskoler (Lov om friskoler og private grundskoler m.v.).
I de konkrete lovbemærkninger til ændringerne i folkeskolelovens §22 står der bl.a.:
”Det følger heraf, at beslutning
om henvisning af en elev til undervisning ifølge den foreslå-
ede bestemmelse alene vil kunne træffes, så længe tilbuddet til enhver tid opfylder de krav
og mål for undervisningen i henhold til folkeskoleloven eller lov om kommunale særlige
grundskoler…”.
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0015.png
Selv om
’Lov
om kommunale særlige tilbud
for børn og unge, fordrevet fra Ukraine’ anviser til bl.a. ’stå
mål
med-kravet’ må ovenstående opfattelse (lovbemærkninger) ikke blive en stopklods for, at frie grundskoler
relativt gnidningsløst vil kunne optage henviste flygtningebørn, fordi kravene til netop disse børns skole-
gang i bred forstand vil være underlagt en anden lovgivning end den, der i øvrigt gælder for den frie grund-
skoles virke.
Det skal i den forbindelse også understreges, at folkeskoleloven ikke gælder for frie grundskoler.
Det vil være dybt problematisk, hvis der i forhold til særloven - og i den fremadrettede fortolkning af folke-
skolelovens §22 - er en opfattelse af, at kommunen, efter den har henvist eleven, og eleven er blevet opta-
get på den frie grundskole, har beslutningskompetence i forhold til undervisningen, undervisningens ind-
hold, tilrettelæggelse m.v. - eller i øvrigt har særlig tilsynspligt. Lovgivning og regler for den frie grundskole
ændres ikke, fordi kommunen henviser en eller flere elever efter §22.
Ved henvisning af elever til en fri grundskole overgår ansvaret for undervisningen til den frie grundskole:
Kommunalbestyrelsen skal efter folkeskoleloven påse, at alle undervisningspligtige børn i kommunen ind-
skrives i folkeskolen eller får en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-
len. Når kommunalbestyrelsen får oplyst, at et barn er indskrevet i en anmeldt fri grundskole, kan kommu-
nen i praksis regne med, at barnet derved opfylder undervisningspligten, indtil kommunen måtte få oplys-
ninger om det modsatte. Hvis det konstateres, at et barn ikke opfylder undervisningspligten i den frie
grundskole (læs: udmeldes), skal kommunalbestyrelsen påse, at barnet på anden måde får opfyldt sin un-
dervisningspligt.
Hvorvidt den frie grundskole lever op til bl.a. ’stå mål med-kravet’ sikres via forældrekred-
sens tilsyn og det forældrekredsvalgte tilsyn samt af det ministerielle (statslige) tilsyn.
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0016.png
Departementet
Afdelingen for Analyse og Rådgivning
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Den 11. 05 2022
Vedr. sagsnr. 22/08212
Høringssvar vedrørende ekstern høring over udkast til forslag til:
Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og
Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at afgive høringssvar. Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier har følgende bemærkninger til ovenstående høring.
Indledningsvis finder DEG det positivt, at det med loven gives mulighed for at oprette særlige grundskoler
for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine. DEG finder det vigtigt, at ungdomsuddannelsesinstitutioner
kan inddrages i et samarbejde herom, herunder kan bidrage til opfyldelsen af de særlige grundskolers
formål samt slutmål og delmål.
Med hensyn til den ønskede ændring i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, bakker DEG op
om at erhvervsskolerne efter overenskomst, med en eller flere kommunalbestyrelser kan varetage
undervisning af elever i 7.-9. og 10. klasse med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, jf. folkeskolelovens § 22 a, stk. 1.
Ligeledes støtter DEG at institutionerne efter anmodning fra kommunalbestyrelser kan stille
tilrådeværende ledig kapacitet rådighed i det omfang det er muligt, samt at finansieringen underlægges
reglerne om indtægtsdækkende virksomhed.
DEG vil opfordre til, at dette kan foregå lokalt og u bureaukratisk, særligt i forbindelse med udfærdigelse af
redegørelser af ledig kapacitet, ligesom i forbindelse med afregning for indtægtsdækket virksomhed.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Thomas K. Ankersen
Chefkonsulent
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0017.png
1)
2)
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0018.png
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0019.png
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0020.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
København den 12. maj 2022
Sagsnr. 22/08212
Høring over forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn,
der er fordrevet fra Ukraine og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisnings-
muligheder for fordrevne børn og unge fra Ukraine)
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring over forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn, der er fordrevet fra
Ukraine og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder for fordrevne børn og unge fra Ukraine).
Foreningerne har ingen bemærkninger til forslaget til lov om kommunale grundskoler for børn, der er
fordrevet fra Ukraine.
Med hensyn til den foreslåede ændring i Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse med
indsættelse af et nyt stk. 3 i § 1, ændringsforslagets § 4, noterer foreningerne sig med tilfredshed, at
erhvervsskolernes eksisterende tilbud rettet mod 7.-9. klasse og 10. klasse ved lokal overenskomst med en
eller flere kommunalbestyrelser vil kunne udstrækkes til også at omfatte fordrevne børn og unge fra
Ukraine, der har opnået midlertidig opholdstilladelse her i landet.
Herudover har foreningerne ingen bemærkninger til de fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0021.png
10. maj 2022
RONA
Børne- og Undervisningsministeriet
Sendt på mail til:
[email protected],
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar fra DI vedrørende forslag til lov om kommunale særlige grund-
skoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (særlige pas-
nings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
DI takker for muligheden for at komme med bemærkninger til forslag til lov om kommu-
nale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring
af dagtilbudsloven m.v. (særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn
og unge fra Ukraine)
DI støtter de to lovforslag. I lyset af krigen i Ukraine, herunder at det er uklart hvor længe
den vil vare, er der behov for, at kommunerne får fleksibilitet og handlemuligheder til at
lave lokale løsninger for at kunne varetage opgaven med at passe og undervise nyankomne
børn og unge fra Ukraine. Kommunerne vil have forskellig kapacitet til rådighed, og der
vil være forskelle mellem kommunerne på, hvor omfattende udfordringen bliver.
Danmark har en pligt til at støtte de børn og unge, der kommer til Danmark som en kon-
sekvens af krigen i Ukraine, og til at sikre, at de har de bedst mulige forudsætninger for at
have et så normalt børneliv som muligt, herunder at blive passet og modtage undervis-
ning.
DI har ikke yderligere kommentarer til lovforslagene.
Med venlig hilsen
Ron Amir
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2018-16951*
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0022.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
1 - ERST Høring
DEP - AAR JK; Kasper Elsgaard; Ole Hvilsom Larsen
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love
(sagsnummer 22/08212)(ERST Sagsnr: 2022 - 8462)
12. maj 2022 10:50:37
Kære modtager i Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. lov om kommunale særlige grundskoler for
børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af
fordrevne børn og unge fra Ukraine)
Fasttracksvar vedrørende lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der
er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og
forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn
og unge fra Ukraine)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslagene i
høring.
Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet
og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine)
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet
og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Karoline Bøge Rose
Student
Tlf. direkte: 35 29 12 94
E-post:
[email protected]
Med venlig hilsen
Annette Pia Andersen
ERHVERVSSTYRELSEN
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0023.png
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291653
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om
formål og lovgrundlag for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0024.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Sagsnummer: 22/08212
Att.: [email protected], [email protected] og [email protected]
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om
kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der
er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige
andre love
Børne- og Undervisningsministeriet har ved mail af 6. maj 2022 anmodet
FGU Danmark om at afgive høringssvar på høring over forslag til lov om
kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra
Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og
forskellige andre love.
FGU Danmark takker for muligheden for at afgive høringssvar i en meget
vigtig sag.
FGU Danmark bakker op om, at det er vigtigt og afgørende med hurtig
hjælp og støtte til ukrainske flygtninge, særligt børn og unge. Hastigheden
kan være afgørende for at mindske følgevirkninger på deres oplevelser i
forbindelse med invasionen.
FGU Danmark mener, det er vigtigt, at der er et stort fokus på at inddrage
praktiske øvelser og undervisning for eleverne, da eleverne herigennem
hurtigt kan blive en del af et fællesskab, selvom de ikke kan sproget.
Herudover er det vigtigt, at vi hele tiden tilpasser hjælpen efter behovet,
og vi vil gerne opfordre til, at man også følger påvirkningen af
normalsystemet for at sikre, at der er ressourcer nok til at løfte den
almindelige undervisningsopgave som folkeskolen, daginstitutioner og
andre institutioner står med.
Vi har ikke tekstnære kommentarer til lovforslaget.
FGU Danmark
12-05-2022
Ny Vestergade 17,
2. sal
1471 København K.
Tlf. 3044 4033
Mail: [email protected]
www.fgu.dk
CVR: 40842357
Med venlig hilsen
Lisa Goth
Sekretariatschef i FGU Danmark
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0025.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
David Luxhøj-Pedersen <[email protected]>
12. maj 2022 12:05
DEP - AAR JK; Kasper Elsgaard; Ole Hvilsom Larsen
Finanssektorens Arbejdsgiverforenings høringssvar til Ekstern høring (sagsnr.
22/08212)
Kære Kasper Elsgaard 
 
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden og har ingen bemærkninger til 
lovforslagene. 
 
Med venlig hilsen 
 
David Luxhøj‐Pedersen 
Advokatfuldmægtig 
E: [email protected] 
M: +45 33 38 16 23 
Amaliegade 7 
1256 København K 
 
 
1
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0026.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Birgit Stechmann <[email protected]>
11. maj 2022 11:46
Kasper Elsgaard
SV: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212)
Kære Kasper Elsgaard 
  
I FOA takker vi for at blive hørt. Vi har ingen bemærkninger til lovforslagene. 
  
  
Bedste hilsner 
  
Birgit Stechmann 
Chefkonsulent 
  
  
FOA Fag og Politik 
Staunings Plads 1‐3, DK 1790 København V 
 
Direkte: +45 46 97 25 06 
Mobil: +45 24 94 59 69 
Mail: [email protected] 
 
www.foa.dk  
  
  
  
  
Fra: FOA <[email protected]>  
Sendt: 6. maj 2022 20:32 
Til: HOERING <[email protected]
Emne: VS: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212) 
  
 
Fra:
Kasper Elsgaard
Sendt:
6. maj 2022 20:31:18 (UTC+01:00) Bruxelles, København, Madrid, Paris
Til:
Advoksamfundet;
[email protected];
Ankestyrelsen;
[email protected]; [email protected];
ATP;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Børnerådet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Evalueringsinstitut;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Dansk Erhverv (høring);
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Advokater;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Professionshøjskoler; Danske Regioner;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Erhvervsstyrelsen CKR; FOA;
[email protected];
Faglig
Fælles Forbund 3F;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
FOA;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
 
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0027.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ankestyrelsen;
Kommunernes Landsforening;
[email protected]; [email protected];
Landbrug & Førevarer;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
lfs;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Julie Heidemann; UVM - Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser;
[email protected];
Rådet for Socialt Udsatte; UVM - Rådet for Voksen- og Efteruddannelse;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Studievalg;
[email protected];
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Økonomistyrelsen
Emne:
Ekstern høring (sagsnr. 22/08212)
 
Til adressater på den vedlagte høringsliste. 
  
Hermed fremsendes ekstern høring over udkast til forslag til  
1)
      
Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og 
2)
      
Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings‐ og 
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine) 
  
Frist for bemærkninger er torsdag d. 12. maj 2022, kl. 12.00. Bemærkninger bedes sendt til [email protected]
[email protected] og [email protected] med henvisning til sagsnummer 22/08212 og angivelse af 
afsender navn i emnefeltet. 
  
Materialet lægges på Høringsportalen. 
  
Med venlig hilsen 
Kasper Elsgaard  
Fuldmægtig  
  
   
Departementet
 
Afdelingen for Analyse og Rådgivning
 
Frederiksholms Kanal 21
 
1220 København K
 
Tlf. nr.: 32 92 50 00
 
 
 
Direkte tlf.: +45 24 99 17 02
 
E‐mail: [email protected]
 
  
  
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0028.png
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Høringssvar lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine,
og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love.
I FOLA har vi forholdt os til ændring af dagtilbudsloven. Det er vigtigt for os at påpege, at vi finder
det vigtigt, at loven tages op til revision allerede i slut 2022 eller start 2023. Da de foreslåede
ændringer betyder, at de Ukrainske børn kan leve helt parallelt uden kontakt til andre danske børn i
dagtilbud. Dette kan være ok, hvis vi regner med, at krigen slutter snart og de kan rejse hjem igen.
Særtilbud
I FOLA bakker vi helt op om, at der kan oprettes særtilbud i form af dagtilbud til børn. Det vil kunne
understøtte de Ukrainske børn udvikling og tryghed, at de kommer til et sted, hvor de forstår
sproget. Børnenes adgang og opstart i dagtilbuddet skal dog gerne ske med store hensyn til barnet,
og ikke kun med et fokus på at få Ukrainske forældre ud på det danske arbejdsmarked.
Sprogtest/sprogvurderinger
Der er ingen grund til at sprogteste børn, som vi regner med snart rejser hjem. Men vi skal have et
fokus på, at når børnene kun mødes af personer med Ukrainsk sprog, så vil det være svære for dem
at danne nye venskaber. Dog kan børn ofte lege uden også at kunne tale sammen.
Private
Godt at også private kan oprette særtilbud. Også ok med ingen krav om dansk tale i private
pasningsordninger. Det er godt, at flere får muligheden for at få tilskud til at passe hjemme.
Fravigelse af regler om obligatorisk læringstilbud 25 timer om ugen til 1-årige børn mv. fra udsatte
boligområder, der ikke er optaget i et dagtilbud
Ingen kommentarer
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0030.png
Risskov d. 12. maj 2023
Høringssvar fra Frie Skolers Lærerforening
Vedr.
Høring over udkast til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler
for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra
Ukraine)
Frie Skolers Lærerforening takker for muligheden for at kommentere på
ovennævnte forslag.
Frie Skolers Lærerforening finder det positivt, at der med lovforslaget
tages hånd om de fordrevne børn og unge fra Ukraine ved at oprette
særlige grundskoler, der tilgodeser netop denne elevgruppe.
Med lovforslaget får eleverne mulighed for at modtage undervisning på
både dansk, ukrainsk og engelsk, og dette fokus på såvel modersmål- som
andetsprog er meget positivt.
Et eksplicit fokus på udvikling af lærernes kompetencer er imidlertid
afgørende, ligesom der i nødvendigvis må følge økonomiske midler med
opgaven.
Frie Skolers Lærerforening står gerne til rådighed med yderligere
kommentarer eller for evt. spørgsmål.
Rikke Josiasen
Næstformand Frie Skolers Lærerforening
M: 2667 2111
E: [email protected]
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0031.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Att.:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Sagsnummer 22/08212
12. maj 2022
Dansk Friskoleforening
Middelfartvej 77
5466 Asperup
62 61 30 13
[email protected]
www.friskoler.dk
Høringssvar vedr.
”udkast
til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn
og unge, der er fordrevet fra Ukraine m.v.”
Dansk Friskoleforening vil gerne takke for muligheden for at give høringssvar vedr. udka-
stet til forslag om lovændringer i forbindelse med pasning i dagtilbud og skolegang for børn
og unge, der er fordrevet fra Ukraine.
Vi glæder os over og anerkender initiativet og arbejdet med at sikre en god og opbyggende
velkomst af medmennesker fra Ukraine. Det er en naturlig og selvfølgelig forpligtigelse,
som kalder på gode handlinger til gavn for særligt børn og unge. Et forhold og en logik, der
også bør gøres gældende og finde anvendelse i relation til andre flygtningegrupper.
Vi bemærker derfor med tilfredshed, at der ikke er tale om modtageklasser eller modta-
geskoler. Det fortjener anerkendelse, at der tales om almindelige dagtilbud og skoler.
Vi noterer med glæde, at kommunerne med lovforslaget får bemyndigelse til at oprette
særlige grundskoler for børn og unge, som på lange stræk giver de samme friheder til at
lave skole, som gælder for friskoler. Fx skal undervisningen »stå mål med« og eleverne skal
forberedes til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Disse rammer er kendte fra
friskoleloven.
Vi ved af erfaring, at der kan drives skole på netop dette grundlag, og håber derfor, at fol-
keskolen drager nyttige og gode erfaringer med den frihed.
Et naturligt spørgsmål er dog i forlængelse heraf, hvorvidt det også kunne være muligt at
oprette selvejende særlige frie dagtilbud og skoler, der kunne varetage den samme op-
gave, som udkastet foreskriver muligt i kommunalt regi? En sådan mulighed vil bidrage til
at styrke samarbejdet mellem det offentlige og civilsamfundet.
Det er vores opfattelse, at integration sker bedst muligt i det mellemmenneskelige møde
mellem borgere, der allerede har rod i Danmark og borgere, der er flygtet til Danmark for
at søge ophold.
I det perspektiv er det vores opfattelse, at de allerede eksisterende skoler
folkeskoler,
friskoler og private grundskoler samt kommunale, private og selvejende dagtilbud
i
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
langt højere anvendes og tænkes ind i løsningen med opgaven, der handler om at passe
og undervise børn, der er flygtet fra krigen i Ukraine.
Med etablering af særlige grundskoler, er der risiko for
afhængig af krigens varighed og
de flygtendes behov for længerevarende ophold
at disse skoler vil blive set på som mid-
lertidige foranstaltninger. Det er ikke rimeligt og ej heller ønskeligt at fastholde borgere
igennem længere tid i midlertidige rammer. Det er vores erfaring, at flygtninge, der kom-
mer til Danmark, nemmest integreres, hvis vi behandler dem som ligeværdige borgere i
inkluderende miljøer
og netop ikke adskilte miljøer.
Vi ser derfor gerne, at de særlige grundskoler kun etableres, hvis ikke allerede eksiste-
rende skoler alene kan løfte opgaven, ligesom børn og unge af hensyn til integration bør
overgå til eksisterende skoler, så snart det er fagligt, sprogligt, socialt og personligt for-
svarligt.
I et lovteknisk perspektiv konstaterer vi blot naturlige konsekvenser i Lov om friskoler og
private grundskoler.
Vi noterer ligeledes med tilfredshed, at personer, der er fordrevet fra Ukraine og som har
midlertidig opholdstilladelse, ikke indgår i opgørelsen af andelen af elever med bopæl i
udsatte boligområder, samt at kravet om aflæggelse af sprogprøver fraviges.
Med venlig hilsen
på foreningens vegne
Peter Bendix Pedersen
Formand
Søren Stein Brinck
Sekretariatsleder
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0033.png
Høringssvar til forslag til lov om kommunale særlige
grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende udkastet
til lovforslag om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine. KL tager forbehold for den politiske behandling af
høringssvaret.
Ministeriet oplyser i høringsbrevet, at lovforslagene endnu er i proces
med hensyn til lovteknik og enkelte andre udeståender. KL bemærker, at
der på grund af en kort høringsperiode vil kunne komme yderligere
bemærkninger efter fristens udløb, herunder til de eventuelle justeringer,
som ministeriet måtte foretage.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af lovforslaget og
henholder sig til, at finansministeren den 6. april har tilkendegivet, at
regeringen er indstillet på at sikre, at kommunerne under ét får dækket
nettomerudgifter, der vedrører fordrevne fra Ukraine. KL forudsætter, at
der med bemærkningen om, at den øgede fleksibilitet efter en samlet
vurdering vil give mulighed for kommunale mindreudgifter målt pr.
barn/elev menes, at den øgede fleksibilitet vil give mulighed for færre
merudgifter sammenlignet med de tilbud, de ukrainske børn ville skulle
gives efter eksisterende lovgivning.
Generelle bemærkninger
KL vil gerne kvittere for de nye handlemuligheder i forhold til at
imødekomme de ukrainske børn og unges behov, der ligger i den
foreslåede lovgivningsmæssige ramme om det særlige grundskoletilbud.
Opgaven er stor og mangefacetteret. De ukrainske børn, unge og deres
familier kommer med vidt forskellige behov og forudsætninger, og mange
har haft dybt traumatiske oplevelser på vejen hertil. Der vil være store
kommunale forskelle på, hvor omfattende udfordringen bliver, og hvordan
opgaven bedst løses fx pga. lokale forhold for så vidt angår kapacitet,
geografi mv.
Derfor er det også afgørende, at loven giver kommunerne frihed til selv at
kunne vælge den løsning, som passer bedst til de lokal forhold og
prioriteringer, herunder mulighed for at kunne ansætte personer fra
Ukraine med relevante kompetencer.
KL gør opmærksom på, at opgaven er omfattende og vil kunne mærkes i
almenområdet, blandt andet på grund af rekrutteringsudfordringerne.
Dato: 12. maj 2022
Sags ID: SAG-2022-01069
Dok. ID: 3217414
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3671
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0034.png
Dato: 12. maj 2022
KL understreger, at hvis antallet af ukrainske flygtninge stiger meget, vil
der blive behov for nye løsninger og yderligere fleksibilitet. Folketinget
bør hurtigst muligt drøfte de mulige udfordringer, dette vil kunne medføre,
så kommunerne kan forberede sig.
Bemærkninger til lovforslagets konkrete elementer
KL bemærker med tilfredshed, at der i lovforslagets § 4 er lagt op til, at
de særlige grundskoler skal give en undervisning, der står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen. Denne tilgang med et ”stå mål
med-krav” i stedet for faste krav til fagrække, læreplaner (Fælles Mål),
bestemte undervisningstimetal mv. giver mulighed for at tilpasse
undervisningen til de ukrainske elevers behov, herunder at bevare deres
tilknytning til ukrainsk sprog og kultur og give dem mulighed for at kunne
fortsætte deres uddannelse i det ukrainske uddannelsessystem på et
senere tidspunkt. KL understreger, at det er vigtigt, at ”stå mål med-
kravet” fortolkes lempeligt i forhold til emner, indhold og arbejdsformer
inden for de fagområder, folkeskolens fagkreds kan opdeles i, hvis
muligheden for at anvende fjernundervisning, virtuelle
undervisningsforløb samt andet materiale fra det ukrainske
undervisningsministerium skal blive reel, da indhold og arbejdsformer i de
ukrainske skolefag må formodes at afvige markant fra folkeskolens fag
som beskrevet i Fælles Mål.
KL finder den fleksibilitet i forhold til kravene til medarbejdernes
kompetencer, der er indeholdt i forslaget til § 12, stk. 1, meget positiv. KL
er meget opmærksom på behovet for at sikre medarbejdere med stærke
kompetencer, herunder pædagogiske og didaktiske, med henblik på at
kunne tilbyde grundskoletilbud af høj kvalitet. Samtidig betyder de
særlige behov og forudsætninger hos ukrainske børn og unge, de særlige
omstændigheder i forhold til behovet for at sikre en fortsat tilknytning til
ukrainsk sprog og kultur hos ukrainske børn og unge samt den
ekstraordinære situation, der er skabt af behovet for at sikre skoletilbud
til et meget stort antal nyankomne børn og unge på kort tid, at
kommunerne står med en helt særlig opgave med at sikre de bedst
mulige kompetencer til at løfte opgaven i de særlige grundskoletilbud. KL
vil gerne kvittere for, at lovforslaget tager højde for disse særlige behov.
KL stiller sig positivt over for de større muligheder for fleksibilitet i forhold
til holddannelse, som lovforslaget medfører, da dette giver mulighed for
at finde lokale løsninger til at tage hånd om de nyankomne elevers
forventeligt meget forskellige behov, fx i forhold til sprogkompetencer,
evt. traumatiske oplevelser m.v.
KL ser positivt på, at lovforslaget åbner op for anvendelse af
undervisningsforløb og –materialer fra det ukrainske
undervisningsministerium, herunder gennem anvendelse af
fjernundervisning. KL finder dog beskrivelsen af rammerne for
anvendelse af fjernundervisning forvirrende. Det er således svært at
forene beskrivelsen i de specielle bemærkninger til forslagets § 5, stk. 2,
om, at ”eleverne i særlige grundskoler vil kunne modtage undervisning i
alle andre fag end dansk ved brug af virtuel undervisning, der stilles til
rådighed af de ukrainske myndigheder”, med angivelsen i de specielle
Sags ID: SAG-2022-01069
Dok. ID: 3217414
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3671
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0035.png
bemærkninger til den foreslåede § 12, stk. 2, om at ”fjernundervisning
kun undtagelsesvis vil kunne anvendes i forhold til yngre elever”, samt at
fjernundervisning kun vil kunne anvendes ”i et vist omfang i forhold til
ældre elever”.
KL finder det også positivt, at rammerne for at følge og udvikle kvaliteten
af de særlige grundskoler er tilpasset elevgruppens behov og den særlige
situation, der er baggrunden for oprettelsen af tilbuddet. Det gælder bl.a.
muligheden for, at man lokalt kan beslutte ikke at gennemføre de ellers
obligatoriske test samt trivselsmåling, hvor det på grund af lokale forhold,
fx elevernes sproglige forudsætninger, ikke giver mening. Det er også
positivt, at de særlige grundskoler ikke er omfattet af reglerne om det
statslige kvalitetstilsyn og udviklingsliste, da disse på grund af
tilbuddenes midlertidige karakter og den særlige elevgruppe ikke ville
være en hensigtsmæssig ramme om arbejdet med at udvikle kvaliteten af
disse skoler.
KL stiller sig ligeledes positivt over for forslagets § 5, stk. 5, om, at
elevernes deltagelse i undervisningen på en folkeskole kan træde i stedet
for undervisning i den særlige grundskole. Dette sikrer gode muligheder
for fleksibel anvendelse af ressourcer, samt gode rammer for elevernes
evt. fremtidige overgang fra et særligt grundskoletilbud til folkeskolen.
KL ser endvidere positivt på den fleksibilitet, der ligger i lovforslaget i
forhold til en række normale formkrav på områder, hvor ukrainske elevers
behov og forudsætninger kan være anderledes, fx ift. vejledning, åben
skole-samarbejder og samarbejder med
ungdomsuddannelsesinstitutioner. Det samme gør sig gældende ift.
forældrerådene, der træder i stedet for skolebestyrelser, hvilket giver
mulighed for lokalt at tilpasse, hvor mange og hvilke opgaver,
forældrerepræsentanterne i de særlige grundskoletilbud skal tillægges.
Kommunerne er p.t. under et stort tidspres i forhold til at træffe beslutning
om, hvordan man skal tilrettelægge tilbud til et stort antal nyankomne
ukrainske børn og unge, herunder om man skal benytte de muligheder,
der tilvejebringes med dette lovforslag. Børne- og
Undervisningsministeriet kunne derfor med fordel udarbejde
informationsmateriale, der på en overskuelig måde tydeliggør de
muligheder for fleksibilitet, der ligger i de særlige grundskoler i forhold til
tilbud for samme målgruppe af elever i folkeskolen.
Dato: 12. maj 2022
Sags ID: SAG-2022-01069
Dok. ID: 3217414
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3671
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Peter Pannula Toft
Børn og skolechef
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0036.png
Høringssvar til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven, lov
om folkeskolen og forskellige andre love
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar. Høringssvaret afgives
med forbehold for politisk behandling.
Ministeriet oplyser i høringsbrevet, at lovforslagene endnu er i proces
med hensyn til lovteknik og enkelte andre udeståender. KL bemærker, at
der på grund af en kort høringsperiode vil kunne komme yderligere
bemærkninger efter fristens udløb, herunder til de eventuelle justeringer,
som ministeriet måtte foretage.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af lovforslaget og
henholder sig til, at finansministeren den 6. april har tilkendegivet, at
regeringen er indstillet på at sikre, at kommunerne under ét får dækket
nettomerudgifter, der vedrører fordrevne fra Ukraine. KL forudsætter, at
der med bemærkningen om, at den øgede fleksibilitet efter en samlet
vurdering vil give mulighed for kommunale mindreudgifter målt pr.
barn/elev menes, at den øgede fleksibilitet vil give mulighed for færre
merudgifter sammenlignet med de tilbud, de ukrainske børn ville skulle
gives efter eksisterende lovgivning.
KL ser frem til at blive inddraget i udarbejdelse af vejledningsmateriale
mv.
Generelle bemærkninger
KL finder det positivt, at der nu kommer nye handlemuligheder i forhold til
de ukrainske børn og unge. Opgaven er stor og mangefacetteret. De
ukrainske børn, unge og deres familier kommer med vidt forskellige
behov og forudsætninger, og mange har haft dybt traumatiske oplevelser
på vejen hertil. Der vil være store kommunale forskelle på, hvor
omfattende udfordringen bliver, og hvordan opgaven bedst løses fx pga.
lokale forhold for så vidt angår kapacitet, geografi mv.
Derfor er det også afgørende, at loven giver kommunerne frihed til selv at
kunne vælge den løsning, som passer bedst til de lokal forhold og
prioriteringer, herunder mulighed for at kunne ansætte personer fra
Ukraine med relevante kompetencer.
KL gør opmærksom på, at opgaven er omfattende og vil kunne mærkes i
almenområdet, blandt andet på grund af rekrutteringsudfordringerne.
Dato: 12. maj 2022
Sags ID: SAG-2022-01069
Dok. ID: 3217419
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3671
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0037.png
KL understreger, at hvis antallet af ukrainske flygtninge stiger meget, vil
der blive behov for nye løsninger og yderligere fleksibilitet. Folketinget
bør hurtigst muligt drøfte de mulige udfordringer, dette vil kunne medføre,
så kommunerne kan forberede sig.
KL’s bemærkninger til forslag til ændringerne vedr. dagtilbudsloven
Fravigelse af gældende regler om sprogvurdering og sprogstimulering af
børn i og uden for dagtilbud
KL er positive overfor, at lovændring giver kommunalbestyrelsen
mulighed for på baggrund af en konkret, individuel vurdering at beslutte,
om børn, der har ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, skal have foretaget en
sprogvurdering, jf. stk. 1 og 2.«.
Særtilbud i form af et dagtilbud
Det fremgår af forslagets § 22 b, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
dagtilbud etableret efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3, drives som et
særtilbud i form af et dagtilbud, hvor alle pladser er forbeholdt børn, der
har ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine.
KL forstår det foreslåede sådan, at denne mulighed ikke omfatter
privatinstitutioner. KL bemærker ligeledes, at dagtilbudsloven vedr.
adgang til forældrebestyrelse også gælder for de særlige tilbud, herunder
mulighed for at oprette forældrebestyrelser på tværs af enheder/særlige
tilbud.
Fravigelse af krav om dansk tale i private pasningsordninger og mulighed
for at give tilskud til særskilt aldersgruppe
KL forstår ændringerne af § 80, § 81 b samt § 87 på den måde, at de
private pasningsordninger ikke er forpligtet til at introducere børn fra
Ukraine til det danske sprog.
Pasningsgaranti
KL gør opmærksom på, at der med Lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine, blev tilføjet stk. 4. til
dagtilbudslovens § 25: ”Kommunalbestyrelsen kan i helt særlige tilfælde,
hvor kommunen ikke kan tilbyde forældre en plads inden for fristerne,
kan undlade at forhøje tilskudsprocenten, hvis kommunen inden for
yderligere 2 måneder kan anvise en plads til barnet og den manglende
overholdelse af pasningsgarantien skyldes, at kommunen har modtaget
et betydeligt antal børn, der er meddelt opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.”
KL’s bemærkninger til forslag til ændringerne vedr. folkeskoleloven
Sprogprøver
KL ser positivt på, at der lægges op til, at elever med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, ikke indgår ved opgørelsen af andelen af elever med bopæl i
udsatte boligområder. I den aktuelle situation med modtagelse af et stort
antal fordrevne fra Ukraine er der behov for at kunne anvende al
tilgængelig boligkapacitet uden, at dette får negative konsekvenser for de
skoler, som de omfattede børn går på.
Dato: 12. maj 2022
Sags ID: SAG-2022-01069
Dok. ID: 3217419
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3671
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0038.png
Dato: 12. maj 2022
KL ser også positivt på muligheden for, at disse elever kan fritages for
aflæggelse af sprogprøver. De fleste nyankomne ukrainske børn med
midlertidige opholdstilladelser må forventes at skulle vende tilbage i
Ukraine i fremtiden, og har derfor behov for – udover at tilegne sig dansk
– også at fokusere på at fastholde og videreudvikle deres tilknytning til
ukrainsk sprog og kultur. Det ville derfor ikke være meningsfuldt at stille
samme krav til deres dansksproglige forudsætninger som til andre
tosprogede elever.
Henvisning til skoletilbud i andre kommuner eller institutionstyper
KL stiller sig ligeledes positivt over for mulighederne i lovforslaget for at
henvise elever med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, til folkeskoler
eller særlige grundskoletilbud i andre kommuner, samt til undervisning i
frie grundskoler eller institutioner for almengymnasiale uddannelser,
almen voksenuddannelse, erhvervsrettet uddannelse eller forberedende
grunduddannelse. Hermed skabes mulighed for at udnytte de
tilgængelige ressourcer på en effektiv måde på tværs af kommuner og
forskellige institutionstyper.
Ikke mindst mulighederne for at henvise elever med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine til folkeskoler eller særlige grundskoletilbud i andre kommuner
giver mulighed for at udnytte kommunale lokale- samt
personaleressourcer mest effektivt, både ved at udnytte ledige pladser i
eksisterende tilbud samt at samarbejde på tværs af kommuner om
oprettelse af særlige grundskoletilbud eller modtagelsesklasser.
KL ser endvidere positivt på de muligheder for fleksibilitet i
samarbejdsaftaler mellem kommuner og institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og institutioner for forberedende
grunduddannelse, der ligger i, at der både kan indgås samarbejde om
den fulde varetagelse af undervisningen samt om enkeltelementer, f.eks.
udlejning af lokaler eller lærerkapacitet.
Sags ID: SAG-2022-01069
Dok. ID: 3217419
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3671
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Peter Pannula Toft
Børn og skolechef
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0039.png
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0040.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Mette E. Matthiasen <[email protected]>
9. maj 2022 08:40
DEP - AAR JK; Kasper Elsgaard; Ole Hvilsom Larsen
Svar vedr. ekstern høring (sagsnr. 22/08212)
Børne- og Undervisningsministeriet har den 6. maj 2022 sendt udkast til forslag til lov om kommunale særlige
grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen
og forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine) i
høring.
 
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr.
101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
 
Vi har gennemgået lovforslagene og kan konstatere, at de ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten
eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
 
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
 
Med venlig hilsen
  
Mette E. Matthiasen
 
Specialkonsulent
 
 
 
 
 
 
  
  
 
  
  
Landgreven 4
 
DK-1301 København K
 
Tlf.
 
+45 33 92 84 00
 
Dir.
 
+45 33 92 85 73
 
[email protected]
 
 
www.rigsrevisionen.dk
 
 
 
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
 
 
  
 
 
Fra: Kasper Elsgaard <[email protected]>  
Sendt: 6. maj 2022 20:31 
Til: Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; aof@aof‐
danmark.dk; [email protected]; ATP <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; info@cfu‐net.dk; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]; Dansk 
Erhverv (høring) <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
dhf@dhf‐net.dk; [email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Danske Advokater <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
1
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0041.png
[email protected][email protected]; Danske Professionshøjskoler <Uc‐dk@uc‐dk.dk>; Danske Regioner 
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Fkf@kristne‐friskoler.dk; tp@amu‐vest.dk; 
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; info@justitia‐int.org; Ankestyrelsen 
<[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected][email protected]; Landbrug & 
Førevarer <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
Jarn‐[email protected][email protected][email protected]; lc@skaf‐net.dk; [email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Rigsrevisionen 
<[email protected]>; Julie Heidemann <[email protected]>; UVM ‐ Rådet for de Grundlæggende 
Erhvervsrettede Uddannelser <[email protected]>; [email protected]; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; UVM ‐ 
Rådet for Voksen‐ og Efteruddannelse <VEU‐[email protected]>; [email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Post@Skole‐Samfund.Dk; 
[email protected][email protected]; Studievalg <[email protected]>; [email protected]; Styrelsen for 
Arbejdsmarked og Rekruttering <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Økonomistyrelsen <[email protected]
Emne: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212) 
  
Til adressater på den vedlagte høringsliste. 
  
Hermed fremsendes ekstern høring over udkast til forslag til  
1) Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og 
2) Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings‐ og 
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine) 
  
Frist for bemærkninger er torsdag d. 12. maj 2022, kl. 12.00. Bemærkninger bedes sendt til [email protected]
[email protected] og [email protected] med henvisning til sagsnummer 22/08212 og angivelse af 
afsender navn i emnefeltet. 
  
Materialet lægges på Høringsportalen. 
  
Med venlig hilsen 
Kasper Elsgaard  
Fuldmægtig  
  
   
Departementet
 
Afdelingen for Analyse og Rådgivning
 
Frederiksholms Kanal 21
 
1220 København K
 
Tlf. nr.: 32 92 50 00
 
 
 
Direkte tlf.: +45 24 99 17 02
 
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0042.png
E‐mail: [email protected]
 
  
  
3
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0043.png
Skole og Forældre
Valdemarsgade 8, 2. sal
1665 København V
Tlf. 3326 1721
[email protected]
www.skole-foraeldre.dk
Børne- og Undervisningsministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Sagsnummer 22/08212.
Dato: 12. maj 2022
Høringssvar til udkast til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge,
der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og
forskellige andre love (Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og
unge fra Ukraine)
Skole og Forældre takker for invitationen til at afgive høringssvar – men må igen beklage den meget
korte høringsfrist.
I dette høringssvar forholder vi os alene til de dele af lovforslagene, der vedrører skoleområdet.
Lovforslaget om særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, lægger sig op ad
lovgivningen og organiseringen, som den er kendt fra folkeskolen. Det er i sig selv en kvalitet ved
lovforslaget, da det gør det lettere at skabe en hensigtsmæssig drift – også hvis der etableres fælles
ledelse mellem en særlig grundskole og en folkeskole, sådan som lovforslaget gør det muligt.
Det forekommer passende og rimeligt, at det er op til forældrene, om de ønsker at oprette et
forældreråd på den særlige grundskole. Blot kunne man ønske, at det skrives ind i loven eller dens
bemærkninger, at skolelederen skal spørge forældrene om dette ved etableringen af skolen, og de
første elever er indskrevet, og vende tilbage til spørgsmålet i det mindste ved begyndelsen af et nyt
skoleår. Ligeledes bør det også skrives ind i loven eller dens bemærkninger, at skolelederen skal
fungere som sekretær for et eventuelt forældreråd.
I forhold til tilsynet med de særlige grundskoler, hvor der ikke fastsættes særlige regler, og det dermed
alene beror på ministeriets ulovbestemte sektortilsyn, vil tilsynet med de særlige grundskoler altså
afhænge af, at ministeriet tager initiativ til det. Her er det Skole og Forældres forventning, at ministeriet
vil prioritere dette.
Skole og Forældre kan på den baggrund støtte lovforslaget.
I forhold til lovforslaget om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love
med henblik på at give særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra
Ukraine er det Skole og Forældres vurdering, at det er løser opgaven med at give en nødvendig
fleksibilitet, så kommunerne kan identificere de bedste lokale løsninger i deres akutte opgave med at
modtage fordrevne børn og unge fra Ukraine.
Skole og Forældre støtter derfor også dette lovforslag.
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0044.png
Med venlig hilsen
Rasmus Edelberg
Formand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2327 0538
[email protected]
Regitze Spenner Ishøy
Næstformand for Skole og Forældre
Dir. tlf. 2989 7267
[email protected]
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0045.png
10. maj 2022
Børne- og undervisningsministeriet
Frederiksholm Kanal 21
1220 København K
Att:
[email protected], kasper.elsgaard@uvm
og
[email protected]
Skolelederforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. Høring over udkast til forslag til
lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine).
Skolelederforeningen finder det positivt, at aftalen giver fleksibilitet til kommunerne, så den enkelte
kommune enten selv eller i samarbejde med andre kommuner kan identificere bedst mulige lokale
løsninger. I det at skolerne står overfor en opgave, der syner ukendt i omfang og varighed, imødeser vi dog
en evaluering af aftalen.
I henhold til § 5 kan kommunalbestyrelsen beslutte, at dele af undervisningen i hele fagområder fra
folkeskolens fagkreds bortset fra faget dansk, kan tilrettelægges ved brug af undervisningsmateriale,
herunder virtuel undervisning, der stilles til rådighed af de ukrainske undervisningsmyndigheder. I den
forbindelse har vi en opmærksomhed på, at det vil være vanskeligt for skoleledere at sikre kvalitet i
undervisningen, da skoleledere og skolens personale ikke har sproglige kompetencer til at vurdere
egnetheden i både materiale og den læring og dannelse undervisningen fører med sig.
Med venlig hilsen
Claus Hjortdal
SKOLELEDERFORENINGEN
Snaregade 10 A · 1205 København K · Tlf. 7025 1008 · CVR 25062825 · [email protected]
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0046.png
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0047.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lisbeth Bæk Olsen
10. maj 2022 10:02
Kasper Elsgaard; DEP - AAR JK; Ole Hvilsom Larsen
SV: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212)
Ingen bemærkninger. 
 
 
Med venlig hilsen
Lisbeth Bæk Olsen
Chefsekretær
Arbejdsmarkedspolitisk Center 1
T 72 21 74 71 |
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
 
 
 
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | DK-2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
 
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
 
 
 
Fra: Kasper Elsgaard <[email protected]>  
Sendt: 6. maj 2022 20:31 
Til: Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; aof@aof‐
danmark.dk; [email protected]; ATP <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; info@cfu‐net.dk; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]; Dansk 
Erhverv (høring) <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
dhf@dhf‐net.dk; [email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Danske Advokater <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Danske Professionshøjskoler <Uc‐dk@uc‐dk.dk>; Danske Regioner 
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Fkf@kristne‐friskoler.dk; tp@amu‐vest.dk; 
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]; info@justitia‐int.org; Ankestyrelsen 
1
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0048.png
<[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected][email protected]; Landbrug & 
Førevarer <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
Jarn‐[email protected][email protected][email protected]; lc@skaf‐net.dk; [email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
Julie Heidemann <[email protected]>; UVM ‐ Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser 
<[email protected]>; [email protected]; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; UVM ‐ Rådet for Voksen‐ og 
Efteruddannelse <VEU‐[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Post@Skole‐Samfund.Dk; [email protected][email protected]
Studievalg <[email protected]>; [email protected]; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering 
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected]; Økonomistyrelsen <[email protected]
Emne: Ekstern høring (sagsnr. 22/08212) 
 
Til adressater på den vedlagte høringsliste. 
 
Hermed fremsendes ekstern høring over udkast til forslag til  
1) Lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og 
2) Lov om ændring af dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre love (Særlige pasnings‐ og 
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra Ukraine) 
  
Frist for bemærkninger er torsdag d. 12. maj 2022, kl. 12.00. Bemærkninger bedes sendt til [email protected]
[email protected] og [email protected] med henvisning til sagsnummer 22/08212 og angivelse af 
afsender navn i emnefeltet. 
 
Materialet lægges på Høringsportalen. 
 
Med venlig hilsen 
Kasper Elsgaard  
Fuldmægtig  
 
   
Departementet 
Afdelingen for Analyse og Rådgivning 
Frederiksholms Kanal 21 
1220 København K 
Tlf. nr.: 32 92 50 00 
 
Direkte tlf.: +45 24 99 17 02 
E‐mail: [email protected] 
 
 
2
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0049.png
Dato 10.05.2022
Sag 22/08212
Initialer FRJ
Børne- og Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
København K
Vedr.: Høring over udkast til forslag til lov om kommunale særlige grundskoler
for børn og unge, der er fordrevet fra Ukraine, og lov om ændring af dagtilbuds-
loven, lov om folkeskolen og forskellige andre love
Uddannelsesforbundet anerkender både behovet for at børn og unge som er fordrevet fra
Ukraine, kan have brug for særlige indsatser, og at det er hensigtsmæssigt at rette sær-
lig opmærksomhed på kommunernes handlemuligheder.
Uddannelsesforbundet er til gengæld skeptiske over for behovet for at etablere særlige
uddannelsesordninger, og ikke mindst skeptiske over for nytteværdien af at tilbyde unge
ukrainere under 25 år at deltage i undervisningen i en særlige grundskole (jf. §2 stk. 3).
Disse unge ukrainere vil allerede efter nuværende regler, kunne optages på uddannelser
på etablerede undervisningsinstitutioner bl.a. ungdomsskoler og danskuddannelser.
Det forekommer mest fornuftigt og hensigtsmæssigt at anvende de eksisterende under-
visningstilbud, hvor der allerede findes de relevante underviserkompetencer og kvalitet i
undervisningen, som kan udgøre et godt og gedigent grundlag for at forberede de unge
ukrainere på både at vende tilbage til Ukraine og blive i Danmark.
Med venlig hilsen
Hanne Pontoppidan
Formand for Uddannelsesforbundet
Uddannelsesforbundet
Nørre Farimagsgade 15
1364 København K
Tlf.: +45 70 70 27 22
[email protected]
www.uddannelsesforbundet.dk
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0050.png
L 202 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2574877_0051.png
Kasper Elsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lotte Klein <[email protected]>
12. maj 2022 07:54
DEP - AAR JK; Kasper Elsgaard; Ole Hvilsom Larsen
[email protected]
Sagsnummer 22/08212 - høringssvar.
Fra Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening har vi kun positive bemærkninger til de fremsendte
forslag, som vi støtter.
  
Vi vil som ved tidligere forslag ved fordrevne Ukraine-borgen på det kraftigste anbefale, at der
etableres mulighed for de fordrevne voksne til at deltage i relevante AMU-kurser. Der tænkes her ikke
mindst på kurser, der kan være relevante i forhold til genopbygning af boligmasse, infrastruktur,
reparation af transportmidler etc.
Med venlig hilsen
Lotte Klein, formand og Benny Wielandt, næstformand, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening
 
 
 
1