Til lovforslag nr.
L 201
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 18. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 12, stk. 1,
således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af FG)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at fordrevne
børn og unge fra Ukraine kan få en god og tryg velkomst
i landets dagtilbud og grundskoler. Det er en stor opgave for
landets kommuner og institutioner – private som offentlige –
at sikre en god modtagelse, og det kræver, at der er fleksible
rammer til at løse opgaven. Derfor støtter Venstre op om
muligheden for at oprette særlige dagtilbud for fordrevne
ukrainske børn, hvor hovedsproget er ukrainsk, og de øvrige
muligheder for at fravige en række krav og regler. Venstre
bakker også op om at oprette særlige grundskoletilbud for
fordrevne børn og unge fra Ukraine. Og at der – som også
ønsket af den ukrainske regering, så lettere tilbageflytning
kan sikres – også kan undervises på ukrainsk og engelsk,
at den ukrainske skoleplan kan følges, og at onlineundervis-
ning med lærere, der er blevet i Ukraine, muliggøres.
Venstre støtter også op om muligheden for, at private
leverandører kan være med til at løfte opgaven med at dri-
ve særtilbud på dagtilbudsområdet, og ser det også gerne
udbredt til grundskoleområdet. Det har det været vigtigt for
Venstre at sikre, at pensioneret personale og studerende skal
kunne hjælpe til, uden at de straffes økonomisk for det. Det
har trukket ud med en sådan løsning. Vi ser det også som
positivt, at ukrainske lærere, pædagoger m.v., der er flygtet
til Danmark, kan hjælpe til både i dagtilbuddene og i grund-
skolerne.
Venstre havde ønsket en kortere periode af solnedgangs-
klausulen, men konstaterer, at den socialdemokratiske rege-
ring ikke har ønsket dette, og derfor har det været væsentligt
at få tilføjet »genforhandlingen« af aftalen i august såvel
som ved udgangen af dette år.
Venstres medlemmer af udvalget finder det kritisabelt, at
der med lovforslaget ikke er sikret økonomi til kommuner-
ne, og at regeringen blot vil forhandle dette i ØA-aftalen og
ikke give en reel sikkerhed for, at kommunernes merudgifter
dækkes. Det kan ikke undgå at gå ud over de øvrige vel-
færdsområder og de tilbud, borgerne møder i dagligdagen.
Venstre bakker op om lovforslaget, der alt i alt vil det gø-
re det mere overkommeligt for kommunerne at løfte opga-
ven, at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en lettere
tilbagevenden til Ukraine, når freden forhåbentlig indfinder
sig.
AX027792