Tak, formand. Tak for ordet. Der er krig i Europa. Krigsforbryderen Putin har angrebet Ukraine og sendt millioner af ukrainere på flugt. Vi oplever flygtningestrømme, som ikke er set større siden anden verdenskrig. Børn, unge, voksne og ældre er blevet revet væk fra deres trygge hverdag i Ukraine. Børnene og de unge er hevet væk fra deres børnehave og deres skole, deres trygge barndom. En del af dem er kommet til Danmark, mange flere er kommet til nabolandene omkring Ukraine, og flere kan være på vej. Dem skal vi hjælpe, for når der er krig i vores nærområde, er det Venstres klare holdning, at vi skal hjælpe, og at vi skal hjælpe både de flygtninge, der er i de øvrige lande, dem, som er i Ukraine stadig væk, men også dem, der kommer her til Danmark.
Men vi må også sige, at den ekstraordinære flygtningestrøm stiller store krav til landets kommuner, for det er dem, der allerede har taget imod og kommer til at tage imod de fordrevne ukrainere, de børn, unge og deres forældre, og de skal hurtigst muligt have en hverdag, der er så normal som overhovedet muligt. De skal ikke pakkes ind i et system, og de skal ikke mødes af bureaukrati, som vi desværre har set det, men hvor vi heldigvis efterhånden er ved at have hevet nogle af skrankerne ned. De skal møde en så normal hverdag som muligt, og derfor skal vi også med de her lovforslag hjælpe de ukrainske flygtningebørn ved at hjælpe kommunerne ved at give dem mere fleksible rammer til at løse opgaven, sådan at modtagelsen i dagtilbuddene og på grundskolerne som udgangspunkt kan foregå i de lokale rammer, der er til rådighed. Til gengæld, og det har vi også rejst i forhandlingerne, synes vi, at det er meget problematisk, at der stadig væk ikke er afklaret en økonomi omkring de opgaver, der nu bliver lagt ud til kommunerne. Vi har noteret os, at den socialdemokratiske regering vil afklare det i økonomiaftaleforhandlingerne, men vi synes, at det er en uskik, at vi grundlæggende vedtager lovgivning og udskriver en regning uden egentlig også at gøre det klart, at den kommer til at blive betalt. For hvis der ikke følger penge med ud til kommunerne, er det de andre velfærdsområder, der kommer til at betale. Det er der også en række af høringssvarene, som påpeger.
Når vi er en del af den her aftale, og når vi støtter de to lovforslag, som vi sambehandler her i dag, gør vi det med ét klart mål for øje, nemlig at sikre en tryg modtagelse af de ukrainske børn og unge, så de kan komme til at indgå i det danske samfund, i et dansk ungefællesskab, i hvor kort eller hvor lang tid det nu måtte være, men også uden at de skal give afkald på deres eget sprog, kultur og identitet. Derfor er det her særlovgivning, som også hastebehandles, og derfor taler vi også om særtilbud.
Den ukrainske regering og den ukrainske præsident Zelenskyj har både anmodet om og opfordret til, at de lande, der nu har taget imod ukrainske flygtninge, også sikrer, at der kan være en let tilbagevending til Ukraine. Det er Venstre enig i, og derfor synes vi også, det er vigtigt, at vi med lovforslaget sikrer, at de ukrainske flygtningebørn kan modtage undervisning på ukrainsk eller på engelsk, at de også kan følge den ukrainske undervisningsplan, og at vi også kan bruge nogle af de ukrainske lærere, pædagoger og andre, som er flygtet med til Danmark; at vi kan bruge deres ressourcer til at skabe gode og trygge undervisningstilbud. Vi ser også gerne, som det også fremgår af lovforslaget, at der er mulighed for at koble op online til nogle af de lærere, der stadig væk har en vis form for hverdag i Ukraine. For det er vigtigt, at vi forholder os til, at den her situation forhåbentlig ikke er en langvarig situation, men en kortvarig.
Når vi taler om de gode kræfter, er det jo ikke kun de dygtige pædagoger og lærere, som er flygtet hertil. Vi har heldigvis også rigtig mange lærere og pædagoger i Danmark, som gerne vil gøre en ekstra indsats, og det ser vi også reflekteret i de engagerede høringssvar, der ligger, til lovforslaget. Men vi ved også, at der er mange studerende på pædagogområdet og på lærerområdet eller pensionerede lærere og pædagoger, som gerne vil være med til at hjælpe med den store opgave, og der har det været vigtigt for os i Venstre, at de ikke økonomisk straffes for at gå ind at tage en tørn med at gøre en indsats.
Vi håber selvfølgelig alle sammen, at der snart er fred i Ukraine, og at vi derfor kun taler om en akut og kortere periode, og jeg ved i hvert fald, at mange af de flygtninge, jeg har talt med, alle sammen ønsker at vende tilbage så hurtigt som muligt, for Ukraine er deres hjem, og de ønsker deres hverdag, som krigsforbryderen Putin med sin ulovlige krig har revet fra dem, tilbage. Derfor håber vi, at det bliver kortvarigt, men – for vi er nødt til at sige, at der er et men, for så god er verden desværre ikke altid – bliver situationen langvarig, er vi nødt til at tage bestik af det, og så er vi også nødt til at reflektere over, hvad vi yderligere har behov for af lovgivning, men vi er også nødt til at kigge på, om det, der er en midlertidig lovgivning, så skal ændres, sådan at vi også tager de forbehold, der skal tages, hvis det bliver en mere permanent situation.
Derfor er vi også glade for, at vi politisk har aftalt, at vi skal mødes og ikke genforhandle, men gendiskutere, om grundlaget er et andet, allerede når de starter i skolerne igen efter sommerferien og ikke mindst ved årets afslutning. For os at se er det vigtigt, at vi har for øje, at der er forskel på, om noget er et akut, midlertidigt tilbud, eller om noget er et langsigtet tilbud, som egentlig i højere grad er med henblik på, at man også skal integreres, og at man skal lære det danske sprog som udgangspunkt.
Jeg synes, at der er en række høringssvar, både fra DLO, fra FRISKOLERNE og andre, som peger på, at der også er en stor vilje til og et ønske om at bidrage yderligere end det, vi har lagt op til, og det håber jeg på at vi i lovbehandlingen kan sikre at der også er plads til, for jeg tror, det er vigtigt, at det ikke kun er folkeskolerne og ikke kun er de kommunale børnehaver, som løfter en del af den her opgave, men at alle, der kan og vil, også får muligheden for at bidrage aktivt.
Jeg synes, det er vigtigt, at vi står sammen i Folketinget om at bakke op om den modtagelse af de ukrainske flygtninge, som i de her hastelovforslag handler om dagtilbuddene og grundskolerne, at vi kan sikre en god og en tryg start for de ukrainske børn og unge – mange af dem er jo allerede startet ude i børnehaverne og på skolerne – og at vi bakker op om vores kommuner, som knokler for at skabe løsninger derude, men at den opbakning også udmønter sig i økonomiaftalen, når den regning, som helt sikkert følger med, skal betales.
Med de ord kan jeg sige, at Venstre bakker op om lovforslagene.