Til lovforslag nr.
L 200
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven
(Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, DF og LA) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V og KF) vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
for det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede æn-
dringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede æn-
dringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede æn-
dringsforslag.
Et
syvende mindretal
i udvalget (Hans Kristian Skibby
(UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget og det stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Mode-
raterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ser positivt på elemen-
terne i lovforslaget. Det er godt, at elafgiften nedsættes
yderligere, set i lyset af de betydelige meromkostninger,
som de høje energipriser medfører for både virksomheder
og husholdninger. Det er også positivt, at grænsen for det
maksimale beskæftigelsesfradrag øges, da det kan bidrage til
at øge arbejdsudbuddet.
Venstre vurderer, at det er positivt, at beskæftigelsesfra-
draget øges, da det bedre skal kunne betale sig at arbejde,
men at beskæftigelsesfradraget burde have været mere am-
bitiøst, og at det er et problem, at forligskredsen bag Afta-
len om et tryggere dagpengesystem ikke har kunnet støtte
gennemførelse af de aftalte tiltag på dimittenddagpengeom-
rådet, der medfører, at midlerne afsat til forøgelse af det
maksimale beskæftigelsesfradrag er blevet reduceret i lov-
forslaget.
Venstre er enige i lovforslagets enkeltdele, men kan ikke
bakke op om forslaget som helhed, da det er direkte bun-
det op på regeringens reformaftale, der ud over tiltagene
i lovforslaget også bidrager til at forgylde fagbevægelsen
og bidrager til at øge dagpengene og dermed mindske incita-
mentet til at arbejde på et tidspunkt, hvor der er behov for
det modsatte.
Venstre vurderer, at der på trods af de gode takter i
lovforslaget er en række udfordringer med finansieringen
af lovforslaget, der hviler på en bredere reformaftale, som
Venstre ikke kan støtte op om. På den baggrund stemmer
Venstre hverken for eller imod lovforslaget.
AX027907