Skatteudvalget 2021-22
L 200 Bilag 2
Offentligt
2576419_0001.png
-- AKT 789070 -- BILAG 2 -- [ 20220331 - Høringssvar - Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
200 -
--
L
a…
Bilag 2
Studiestræde 50, 1554 København V,
Telefon
3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email
[email protected]
Studiestræde 50, 1554 København V,
Telefon
3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
Skatteudvalget 2021-22
Offentligt
København, den 31. marts 2022
København, den 31. marts 2022
Høringssvar - høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift,
Høringssvar – høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift,
afskaffelse af gron check og forhøjelse af beskæftigelses-
afskaffelse af grøn check og forhøjelse af beskæftigelses-
fradraget
fradraget
BL
-
Danmarks Almene Boliger har den 4. marts 2022 modtaget høring over lovændring af lov
BL – Danmarks Almene Boliger har den 4. marts 2022 modtaget høring over lovændring af lov
om afgift af
elektricitet,
lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og
om afgift af
elektricitet,
lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og
ligningsloven.
ligningsloven.
BL
takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
Afskaffelse
af
den grønne check for ikke-pensionister
af
Med forslaget afskaffes den grønne check for personer, der
ikke
er enten alders- eller
Med forslaget afskaffes den grønne check for personer, der
ikke
er enten alders- eller
førtidspensionister. Det nuværende tillæg for lavindkomstfamilier til den grønne check afskaffes.
førtidspensionister. Det nuværende tillæg for lavindkomstfamilier til den grønne check afskaffes.
I
stedet forhøjes
det
beløb, som
i
dag ydes for de første to børn,
uanset
forældrenes
I
stedet forhøjes
det
beløb, som
i
dag ydes for de første to børn,
uanset
forældrenes
indkomsttype.
indkomsttype.
BL
har
udarbejdet
en analyse om betydningen
af
afskaffelsen af den grønne check. Analysen er
BL har
udarbejdet
en analyse om betydningen
af
afskaffelsen af den grønne check. Analysen er
vedlagt som bilag.
vedlagt som bilag.
Analysen viser, at det forhøjede beløb pr. barn ikke kompenserer for det tab, familierne får pga.
Analysen viser, at det forhøjede beløb pr. barn ikke kompenserer for det tab, familierne får pga.
afskaffelsen af den grønne check og det nuværende tillæg for lavindkomstfamilier. Dette gælder
afskaffelsen af den grønne check og det nuværende tillæg for lavindkomstfamilier. Dette gælder
særligt lavindkomstfamilierne, som også taber
tillægget
til lavindkomster.
særligt lavindkomstfamilierne, som også taber
tillægget
til lavindkomster.
Beboere i almene boliger rammes særligt hårdt, fordi de almene boliger i højere grad
end
andre
Beboere i almene boliger rammes særligt hårdt, fordi de almene boliger i højere grad
end
andre
boligtyper rummer lavindkomstgrupper. Det er i særlig grad børnefamilierne i de almene
boligtyper rummer lavindkomstgrupper. Det er i særlig grad børnefamilierne i de almene
boliger, der rammes. Børnefamilier med lave indkomster og to voksne i husstanden mister op
til
boliger, der rammes. Børnefamilier med lave indkomster og to voksne i husstanden mister op
til
1.490 kr. Ved vurderingen af lovforslaget opfordrer
BL
til,
at Folketinget
inddrager
den aktuelle
1.490 kr. Ved vurderingen af lovforslaget opfordrer BL
til,
at Folketinget
inddrager
den aktuelle
inflation og de deraf følgende markante prisstigninger på dagligvarer samt
de øgede
udgifter til
inflation og de deraf følgende markante prisstigninger på dagligvarer samt
de øgede
udgifter til
el og varme, som alle aktuelt påvirker særligt børnefamilier med lave indkomster markant.
el og varme, som alle aktuelt påvirker særligt børnefamilier med lave indkomster markant.
Bilag
l:
Konsekvenser af afskaffelsen af grøn check for almene beboere
Bilag 1: Konsekvenser af afskaffelsen af grøn check for almene beboere
BL
har herudover
ikke
yderligere bemærkninger
til
høringen.
BL har herudover
ikke
yderligere bemærkninger
til
høringen.
Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Bent Madsen
Adm. direktør
Adm. direktør
m
DANMARKS ALMENE BOLIGER
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0002.png
-- AKT 789070 -- BILAG 3 -- [ Bilag - Konsekvenser ved afskaffelse af grøn check ] --
BL-ANALYSE
MARTS 2022
Konsekvenser af
afskaffelsen af grøn
check for almene
beboere
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0003.png
Lovforslaget om afskaffelsen af grøn check for ikke-
pensionister
Lovforslaget om afskaffelse af grøn check for ikke-pensionister er blandt de tiltag, der er
foreslået af regeringen ifm.
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
. Formålet med
tiltagene i aftalen er at skabe større incitamenter til at arbejde og understøtte den grønne
omstilling med et tidssvarende afgiftssystem.
I dette notat viser vi, at afskaffelse af grøn check for ikke-pensionister mest vil påvirke
lavindkomstgrupper i samfundet og derved relativt flere almene beboere ift. resten af landet.
1
Hovedkonklusioner
Ved lovforslaget afskaffes basisbeløbet for grøn check, mens børneforældre får en
lidt højere supplerende check for børn. Kompensationen for forældrene er dog
ikke nok til at modregne effekten af afskaffelsen af basisbeløbet.
Afskaffelsen vil ramme lavindkomstgrupper særligt hårdt, da tillægget til den
grønne check også bliver afskaffet.
Almene beboere rammes særdeles hårdt: 80 til 90 pct. af almene beboere i hver
familietype modtager grøn check, hvor dette kun gælder 50 til 75 pct. af beboere
uden for almene boliger.
På samme vis får flere almene beboere tillæg til grøn check pga. den lave
indkomst, når der sammenlignes med de ikke-almene beboere i samme
familietyper. Fx er andelen blandt par med to eller flere børn, der modtager
lavindkomststillæg, mere end tre gange så høj i de almene boliger som i resten af
landet.
Hertil er der relativt flere, der er enlige uden børn i den almene sektor, og denne
gruppe er ramt hårdest af forslaget.
I alt udgør tabet pga. afskaffelse af den grønne check knap 300 mio. kr. for de
almene beboere, hvilket svarer til 20 pct. af det samlede tab hos ikke-
pensionister. Til sammenligning bor 15 pct. af ikke-pensionister alment, hvorfor de
almene beboere bærer en relativt større andel af tabet.
1
Analysen udføres kun for ikke-pensionister. Pensionisternes grønne check er ikke påvirket af lovforslaget, hvis de ikke
har børn, og for de få pensionistfamilier med børn kommer ændringerne til at betyde en lille forhøjelse i grøn check på
20-80 kr. årligt.
GRØN CHECK - side 2
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0004.png
Hvordan familietyperne påvirkes
Med forslaget bliver grøn check afskaffet for ikke-pensionister med undtagelse af det
supplerende beløb, man får for børn. Afskaffelsen af grøn check medfører også afskaffelsen af
et tillæg til grøn check for personer med lave indkomster, se Boks 1. Det betyder, at personer
med de laveste indkomster vil opleve den største nedgang i tilskud som følge af lovforslaget.
Boks 1. Grøn check-ordningen for ikke-pensionister i 2022. Gældende
satser og hvis forslaget bliver vedtaget
Grøn check (for ikke-pensionister) er i 2022 fastsat til 525 kr. om året pr. person.
Dertil kommer et supplerende beløb på 120 kr. pr. barn, til og med to børn. Derfor
kan man maksimalt modtage 240 kr. i supplerende grøn check, uanset om man
har to børn eller flere. Dette beløb deles mellem forældre ved fælles
forældremyndighed. Derudover modtager personer med en lav indkomst et tillæg
på 280 kr. om året pr. person. En lavindkomst er defineret ved en indkomst pr.
person efter AM-bidrag på mindre end 250.800 kr. (2022-niveau).
Ved lovforslaget foreslås en afskaffelse af grøn check til ikke-pensionister med
indfasning i 2023. Således afskaffes det faste beløb på 525 kr. pr. person om året,
og det samme gælder tillægget til lavindkomster på 280 kr. pr. person. Personer
med børn vil dog forsat modtage en supplerende grøn check, som øges til 240 kr.
pr. barn. Man får fortsat den supplerende check til og med to børn, så man kan
maksimalt modtage 480 kr. i supplerende grøn check, uanset om man har to børn
eller flere.
2
Selvom den supplerende check for børnene bliver øget med 120 kr. pr. barn op til to børn for
en ikke-pensionist ved lovforslaget, kan det ikke kompensere for nedgangen i hovedbeløbet for
den grønne check på 525 eller 805 kr., hvoraf beløbsstørrelsen afhænger af personens
indkomstniveau.
Alle familier, der modtager den grønne check, kommer således til at opleve en betydelig
reduktion i tilskud efter de nye regler, som vist i Figur 1. Eksempelvis vil et lavindkomstspar
med et barn tabe 745 kr. pr. forælder i 2023, hvilket svarer til 1.490 kr. for hele husstanden.
2
Hertil afskaffes en forhøjet grænse til aftrapning af den grønne check for personer på 7.000 kr. Se mere om aftrapning
i metodeforklaring i Boks 2 i bilaget.
GRØN CHECK - side 3
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0005.png
Figur 1. Tab per person hos modtagere af grøn check fordelt på
familietype
Note:
”Lavindkomst”
er defineret som en person, hvis indkomst efter AM-bidrag er mindre end 250.800 kr. (2022-
niveau).
”Par” refererer
til en familie, hvor forældrene deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor som en
husstand. På samme vis har
”Enlig” forælder forældremyndighed alene, men kan bo sammen
med en partner. Tabet for
hver enkelt familietype er opgjort som forskellen pr. person mellem grøn check, som forventes at blive modtaget i 2022
efter de nuværende regler, og den tilsvarende check, som vil kunne modtages i 2022, hvis satserne i lovforslaget var
gældende i stedet for. En husstand bestående af et par vil opleve dobbelt så stort tab, fx vil en lavindkomstsfamilie med
et barn, tabe 1.490 kr. pr. år.
Kilde:
BL’s egne beregninger på baggrund af
informationer i udkast til Lovforslag fra Skatteministeriet, J.nr. 2022-753.
GRØN CHECK - side 4
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0006.png
Almene beboere rammes hårdere
Blandt almene beboere er der på tværs af familietyper generelt en markant højere andel, som
modtager grøn check. Dette forklares ved, at den grønne check bliver progressivt aftrappet ved
en indkomst på over 429.200 kr.
80 til 90 pct. af almene beboere i hver familietype modtager den grønne check, hvor dette kun
gælder 50 til 75 pct. af beboere uden for almene boliger. Forskellen er mest udtalt for
børnefamilier, som kan ses af Figur 2.
3
Figur 2. Andel modtagere af grøn check fordelt på familietype
Note: Beregnet ift. det samlede antal personer i hver familietype, som er angivet i Tabel 2 i bilag.
”Par” refererer
til en
familie, hvor forældrene deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor som en husstand. På samme vis har
”Enlig” forælder forældremyndighed alene, men kan bo sammen
med en partner. Se Boks 2 i bilaget for metode.
Kilde:
BL’s egne beregninger på baggrund af
Danmarks Statistiks registerdata.
Hertil vil en væsentligt større andel af almene beboere blive ramt særligt hårdt ved en
afskaffelse af den grønne check, da de plejer at modtage et supplerende tillæg på 280 kr. pga.
lavere indkomst. Figur 3 nedenfor viser, at forskellen mellem almene og ikke-almene beboere i
andelen, der modtager tillægget, varierer fra kun 1 procentpoint for enlige med to eller flere
børn til knap 23 procentpoint for par med to eller flere børn. Forskellen aflæses ved at
sammenligne den røde og den blå søjle inden for samme familietype.
4
Dette svarer til, at
andelen blandt par med to eller flere børn, der modtager lavindkomststillæg, er mere end tre
gange så høj i de almene boliger som i resten af landet.
Se også Figur 4 i bilaget for andelen, der enten ikke får grøn check eller får et reduceret beløb pga. aftrapning. Det kan
ses af sammenligningen mellem Figur 2 og Figur 4, at kun 1 til 2 pct. af familierne får en reduceret grøn check, hvor
resten enten får det hele beløb eller ikke får grøn check generelt.
4
I figuren aflæses en forskel på 24 procentpoint for par med to eller flere børn pga. en afrunding.
3
GRØN CHECK - side 5
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0007.png
Figur 3. Andel, der får lavindkomststillæg, fordelt på familietyper
Note: Beregnet ift. det samlede antal personer i hver familietype, som er angivet i Tabel 2 i bilag.
”Par” refererer
til en
familie, hvor forældrene deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor som en husstand. På samme vis har
”Enlig” forælder forældremyndighed alene, men kan bo sammen
med
en partner. ”Lavindkomst”
er defineret som
person, hvis indkomst efter AM-bidrag er mindre end 250.800 kr. (2022-niveau). Se Boks 2 i bilaget for metode.
Kilde:
BL’s egne beregninger på baggrund af Danmark Statistiks registerdata.
Afskaffelsen af grøn check medfører et tab for modtagerne på godt 1,41 mia. kr., hvis fuldt
indfaset.
5
Ud af det samlede tab mister beboere i almene boliger knap 300 mio. kr., som svarer
til 20 pct. af det samlede beløb. Til gengæld udgør almene beboere kun 15 pct. af alle ikke-
pensionister i befolkningen, som kan udledes af Tabel 2 i bilaget.
Det relativt større tab blandt de almene beboere forklares både med, at relativt flere almene
familier modtager den grønne check generelt og relativt flere modtager en højere sats grundet
tillæg for lavere indkomst, som også foreslås afskaffet. Hertil er der relativt flere husstande
bestående af enlige uden børn i den almene sektor end uden for, og denne gruppe oplever det
største tab pr. person.
Tabel 1. Tab efter afskaffelse af grøn check fordelt på familietyper
Bolig-
type
Almen
Enhed
Mio. kr.
Kr. pr.
person
Mio. kr.
Kr. pr.
person
Uden
børn
200
620
851
490
Enlig med
1 barn
2
460
4
330
Enlig med
2+ børn
1
300
1
210
Par med Par med
1 barn 2+ børn
36
38
490
130
310
430
144
230
1.129
Tab i alt
277
Ikke-
almen
Note: Tab i kr. pr. person er beregnet som det samlede tab fordelt på antal personer i alt i den enkelte familietype for
almen/ikke-almen.
”Par” refererer
til en familie, hvor forældrene deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor
som en husstand. På samme vis har ”Enlig” forælder forældremyndighed alene, men kan bo sammen
med en partner.
For antallet af familier i hver familietype se Tabel 2 i bilaget. Se Boks 2 i bilaget for metode.
Kilde:
BL’s egne beregninger på baggrund af
Danmarks Statistiks registerdata.
5
I lovforslaget ligger vurderingen på 1,49 mia. kr. Der kan forekomme mindre afvigelser fra ministeriets tal pga. forskelle
i beregningsmetode, samt pga. at vores skøn er simplificeret til at være i 2022-priser uden fremskrivning.
GRØN CHECK - side 6
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0008.png
Bilag
Boks 2. Metode og datagrundlag
Beregning for grøn check:
Grøn check udbetales på personbasis og består for ikke-pensionister af følgende
om året:
��������ø���� ����ℎ������������ = 525 ��������. +280 ��������. [ℎ������������ ��������������������������������������������] + ��������������������. ��������ø���� ����ℎ������������
− ����������������������������������������
Grøn check udgør 525 kr. Tillæg til lavindkomst udgør 280 kr., hvis
topskattegrundlag er mindre end 250.800 kr. (2022-niveau). Supplerende grøn
check udgør 120 kr. pr. barn til og med to børn. Hvis man har to børn eller flere,
modtager man derfor maksimalt 240 kr.
Hvis topskattegrundlaget overstiger 429.200 aftrappes grøn check med 7,5% af
beløbet, der overstiger 429.200 kr. Dvs. når personens topskattegrundlag er på
436.200 kr., modtager personen ikke længere grøn check.
For personer med børn forhøjes aftrapningsgrænsen med 7.000 kr., så man først
bliver aftrappet ved en indkomst på 436.200 kr.
Datagrundlag
Vi har brugt oplysninger fra registerdata til at lave en vurdering af, hvorvidt
personen er omfattet af fx supplerende tillæg eller aftrapning. BL har ikke adgang
til selve grøn check-oplysninger i IND-register, hvorfor denne beregning skal ses
som en approksimation forbundet med en vis grad af usikkerhed. Vores skøn af
det samlede tab for ikke-pensionister i grøn check er dog meget tæt på
ministeriets vurdering af, hvor meget de mindre udgifter til grøn check i 2023 vil
være, hvis lovforslaget vedtages. Vi anvender følgende registeroplysninger:
DREAM-data til at identificere folke- og førtidspensionister.
IND-register bruges til at samle oplysninger om personernes samlede indkomst
samt deres AM-bidrag-betalinger ud af oplysninger om udbetalt løn. Kun fuldt
skattepligtige i hele året indgår i beregningen. Da de seneste data fra IND-register
foreligger for 2020, fremskrives indkomstoplysninger vha. forbrugerprisindeks
frem til februar dette år.
BEF-register anvendes både primo og ultimo 2020 til at identificere børn og deres
forældre. Herfra defineres familietyperne. Grøn check udbetales til en eller til
begge forældre, alt efter hvorvidt de deler forældremyndighed over et barn, og
ikke efter hvem der er bopælsforælder. Derfor antager vi, at fælles
forældremyndighed gælder for alle børn, for hvem vi kan identificere begge
forældre i registre. Disse forældre fremgår som et ”par” i definitionen.
For alle
børn, hvor der kun findes cpr-oplysninger for en af forældrene, antager vi, at kun
den ene forælder har forældremyndighed. Disse forældre er
”enlige” i
definitionen.
Adresseliste for almene boligområder fra Indenrigs- og Boligministeriet anvendes
til at opdele voksne i almene og ikke-almene beboere.
GRØN CHECK - side 7
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0009.png
Tabel 2. Antal personer i familietyper fordelt på almen/ikke-almen
Bolig-
type
Almen
Ikke-
almen
Enhed
Personer
Uden
børn
323.000
Enlig med
1 barn
5.000
13.000
Enlig med
2+ børn
3.000
5.000
Par med
1 barn
73.000
421.000
Par med 2+
børn
88.000
631.000
Personer
1.752.000
Note: Kun ikke-pensionister. Tallene er afrundet til hele 1.000 personer.
”Par” refererer
til en familie, hvor forældrene
deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor som en husstand. På samme vis har ”Enlig” forælder
forældremyndighed alene, men kan bo sammen med en partner. Se Boks 2 for definitioner.
Kilde: BL’s
egne beregninger på baggrund af Danmark Statistiks registerdata.
Figur 4. Andel med en aftrappet grøn check fordelt på familietyper
Note: Beregnet ift. det samlede antal personer i hver familietype, som er angivet i Tabel 2 i bilag.
”Par” refererer
til en
familie, hvor forældrene deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor som en husstand. På samme vis har
”Enlig” forælder forældremyndighed alene, men kan
bo sammen en partner. Se Boks 2 i bilaget for metode.
Kilde:
BL’s egne beregninger på baggrund af Danmark Statistiks registerdata.
GRØN CHECK - side 8
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0010.png
Tabel 3. Grøn check pr. person i dag og efter lovændring
Grøn
check
525
0
Tillæg til
lavindkomst
280
0
Supplerende
grøn check
0
0
I alt
525
0
525
525
0
280
0
120
240
645
240
405
525
0
280
0
240
480
765
480
285
525
0
280
0
60
120
585
120
465
525
280
120
240
645
240
405
I alt,
lavindk.
805
0
805
925
240
685
1.045
480
565
865
120
745
925
240
685
Uden børn i 2022
Uden børn i 2023
Tab, i alt
Enlig med 1 barn i 2022
Enlig med 1 barn i 2023
Tab, i alt
Enlig med 2+ børn i 2022
Enlig med 2+ børn i 2023
Tab, i alt
Par med 1 barn i 2022
Par med 1 barn i 2023
Tab, i alt
Par med 2+ børn i 2022
Par med 2+ børn i 2023
Tab, i alt
Note:
”Par” refererer
til en familie, hvor forældrene deler forældremyndighed, men ikke nødvendigvis bor som en husstand. På
samme vis har ”Enlig” forælder forældremyndighed alene, men kan bo sammen
med en partner. For antallet af familier i hver
familietype se Tabel 1 i bilaget. Se Boks 2 i bilaget for metode.
Kilde:
BL’s egne beregninger på baggrund af
informationer i udkast til Lovforslag fra Skatteministeriet, J.nr. 2022-753.
GRØN CHECK - side 9
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0011.png
-- AKT 788998 -- BILAG 1 -- [ SV [WARNING ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af … --
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Emma Sommer Degn ([email protected]), Mie Caroline Al Jarrah ([email protected]), Mareike Høgh Larsen
([email protected])
[email protected] ([email protected])
Fra:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
Titel:
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
E-mailtitel:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
07-03-2022 19:08
Sendt:
Til:
Cc:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Emma Sommer Degn
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af 4. marts 2022 vedrørende ovennævnte skal vi
oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
4. marts 2022 20:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk;
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>;
Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DAKOFA
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Fjernvarme
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@dansk-
retursystem.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske
Handicaporganisationer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI – Transport
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected];
Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
mb-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
NST -
Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0012.png
Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Retssikkerhed
<[email protected]>; Rigsombuddet <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
ts Info <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
Mie Caroline Al Jarrah <[email protected]>; Mareike Høgh Larsen <[email protected]>
Emne:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn
check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af
grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
fredag den 1. april
2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-753.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0013.png
-- AKT 790076 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar_DFJ_Elafgift_mv_01042022 ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigveds Gade 28
1402 København K
Att.: Emma Sommer Degn, Mie Caroline Al Jarrah og Mareike Høgh Larsen
Mail:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og lig-
ningsloven (journal-nr. 2022-753)
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøaf-
gifter og ligningsloven (herefter ”Udkast til lovforslag”).
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Hovedproblemstilling
Den foreslåede lovændring er en udmøntning af
Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi,
og af aftalen fremgår bl.a. i afsnittet ”Nedsættelse af elafgiften”, at ”Aftaleparti-
erne er enige om, at det er bekymrende, at varmeudgifterne for nogle danske familier er
steget så meget, at privatøkonomien er presset. Aftalepartierne noterer sig, at regeringen
vil indkalde til forhandlinger i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor yderligere til-
tag kan drøftes.”
Derudover fremgår det bl.a. af Resume af Udkast til lovforslag, at ”Der
foreslås en mar-
kant lempelse af den almindelige elafgift i form af, at den fra juli 2022 lempes med 14 øre
pr. kWh, stigende til 17 øre pr. kWh frem mod 2030. En lempelse af den almindelige elaf-
gift vil øge elektrificeringen i Danmark, idet der vil være flere, som får installeret en lade-
stander eller en varmepumpe som supplerende opvarmning.”
Dansk Fjernvarme anerkender generelt formålet om at sænke forbrugernes energipriser,
idet dette er sammenfaldende med Dansk Fjernvarmes egne målsætninger på fjernvar-
meområdet.
Dog er det afgørende, at de tiltag, der indføres med henblik på at sænke forbrugernes
energipriser, ikke risikerer at bidrage til en udhuling af grundlaget for den udrulning af
fjernvarme, som er på vej i mange områder – og som både er samfundsøkonomisk hen-
sigtsmæssig, og bliver efterspurgt af forbrugerne. Det er derfor væsentligt for Dansk
Fjernvarme, at der med Udkast til lovforslag ikke lægges op til en yderligere reduktion af
det afgiftsniveau, som pålægges forbrugere, som har elvarme (varmepumpe mv.) som
primær
varmekilde.
1. april 2022
Side 1/2
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0014.png
Samtidig er det væsentligt, at grænsen på 4.000 kWh til elopvarmede boliger i forhold til
reduceret elvarmeafgift fastholdes. Denne grænse bør fastholdes for ikke yderligere at
stimulere efterspørgsel på el, der vil presse elnettet unødigt og bidrage til øget import af
el eller fastholdelse af el produceret på russisk gas. Det bemærkes i øvrigt, at sænkning
af den almindelige elafgift, således som det foreslås i Udkast til afgørelse også vil stimu-
lere efterspørgslen på el med de samme ugunstige virkninger til følge.
Det lægges samtidig til grund, at Skatteministeriet har evalueret, at en eventuel investe-
ring i en luft-til-luft-varmepumpe til
supplerende
opvarmning ikke i praksis kommer til at
stå i vejen for, at de pågældende forbrugere på et senere tidspunkt vil være villige til at
koble sig til fjernvarmenettet, i de områder, som allerede er eller inden for kort tid vil blive
udlagt til fjernvarme.
------------------
Side 2/2
Med venlig hilsen
Tine Skovlund –
Økonomisk konsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Mobil: 2189 9969
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0015.png
-- AKT 788986 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar, Dansk Industri j.nr. 2022-753 ] --
31. marts 2022
MMUJ
DI-2022-09607
Deres sagsnr.: 2022-753
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven
Den 4. marts 2022 har Skatteministeriet (j.nr. 2022
753) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven
(Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister
m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
DI kvitterer for forslagene og har følgende bemærkninger til de enkelte lovbestemmelser:
Fsva. lovforslagets § 1,
støtter DI, at den almindelige elafgift sænkes frem mod 2030.
Dette skal dels ses i lyset af det paradoks, at dansk el
der er blandt det grønneste i EU
samtidigt pålægges unionens højeste elafgift. Dels, at den rekordhøje danske elafgift står
i vejen for den elektrificering af samfundet, der er afgørende for at nå målet om 70 pct.
CO2-reduktion i 2030.
I forbindelse med den foreslåede omlægning af elafgiften opfordrer DI dog til, at man ser
bredere på samspillet mellem de mange ændringer af elafgiften, der er vedtaget i de
seneste år.
Således opfordrer DI til, at de aftalte lempelser af elafgiften i nærværende lovforslag samt
de lempelser, der blev aftalt ifm. Energiaftalen fra 18. juni 2018, fremrykkes, så de alle får
effekt fra 1. juli 2022. Dette vil hurtigere skabe større incitament til elektrificering i form
af ladestandere, supplerende elvarme mv., idet den almindelige elafgift i så fald blot vil
udgøre 62,9 øre/kWh fra 1. juli 2022 og frem, snarere end de eksempelvis 76,3 øre/kWh i
andet halvår af 2022, der følger af lovforslaget.
I samme anledning opfordrer DI til, at den aftalte afskaffelse af elafgiftslovens bilag 1
ligeledes fremrykkes, så afskaffelsen træder i kraft samtidigt med den aftalte lempelse af
den almindelige elafgift den 1. juli 2022. Dermed fremrykkes afskaffelsen med ca. et halvt
år ift. det nuværende ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2023.
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Slutteligt vil DI opfordre til, at de dele af erhvervslivet, der fortsat betaler almindelig
elafgift, herunder lønsumspligtige virksomheder (f.eks. finansielle sektor) og kulturelle
aktiviteter omfattet af momslovens § 13 stk. 1 nr. 6 (f.eks. museer, akvarier, zoologiske
haver mv.) ligestilles med momspligtige virksomheder. Dermed vil alle virksomheder
skulle betale en ensartet elafgift på 0,4 øre/kWh af alt deres elforbrug. Udover at give de
berørte virksomheder større tilskyndelse til at elektrificere deres processer mv. vil en
sådan model fjerne behovet for det omfattende refusionssystem, der i dag anvendes når
momspligtige virksomheder opnår refusion for elafgiften gennem momssystemet.
Ovenstående forslag til fremrykning af allerede aftalte elafgiftslempelser og yderligere
elafgiftslempelser til bl.a. kulturelle aktiviteter mv. skal blandt andet ses i lyset af de
betydelige meromkostninger, som de høje energipriser i øjeblikket medfører for både
virksomheder og husholdninger.
Fsva. lovforslagets § 2
støtter DI, at den grønne check afskaffes for ikke-pensionister. DI
har ved tidligere lejligheder foreslået en fuldstændig afskaffelse af den grønne check, og
opfordrer på den baggrund til, at der på sigt arbejdes i retning af en fuldstændig afskaffelse
af den grønne check inkl. den supplerende grønne check for forsørgere og tillægget for
lavindkomstgrupper. Gennemføres dette, kan provenuet herfra med fordel øremærkes en
yderligere lempelse af den almindelige elafgift, så ændringen får omtrent neutral effekt på
gini-koefficienten. Hvis det politisk ønskes at holde den grønne check eller den
supplerende grønne check uændret til pensionister og/eller forsørgere med lav indkomst,
kan aftrapningsintervallet med fordel fremrykkes, således at checken aftrappes tidligere
end i dag.
Fsva. lovforslagets § 3
støtter DI, at grænsen for det maksimale beskæftigelsesfradrag
øges med i alt 4.900 kr. fra 2025. Dette skal ses i lyset af, at DI generelt støtter lempelser
af skatten på arbejde, som kan bidrage til at øge arbejdsudbuddet mv. DI ser således også
gerne, at det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes yderligere i fremtiden. En sådan
forhøjelse kan særligt ses i lyset af ønsket om at styrke incitamentet blandt
deltidsbeskæftigede til at øge deres arbejdstid.
Såfremt ovenstående skulle give anledning til spørgsmål mv., står DI naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Morten Munch Jespersen
Chefkonsulent
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0017.png
-- AKT 788984 -- BILAG 2 -- [ Dansk_Metal_HØRINGSSVAR_ 2022-753 ] --
HØRINGSSVAR
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att: Emma Sommer Degn
[email protected]
Formandssekretariatet
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Telefon +45 2229 3521
[email protected]
Erik Bjørsted
Cheføkonom
Telefon +45 2768 7950
[email protected]
25. marts 2022
Høringssvar til forslag om lov om ændring af lov om afgift af elek-
tricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige el-
afgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og for-
højelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag)
Dansk Metal takker for muligheden for at indgive bemærkninger til lov-
forslaget.
Dansk Metal hilser en sænkelse af den almindelige elafgift velkommen.
Det vil understøtte elektrificeringen af samfundet i bred forstand og i
særlig grad husholdningerne, hvor varmepumper i endnu højere grad
vil blive en attraktiv supplerede varmekilde.
Dansk Metal glæder sig også over, at det maksimale beskæftigelses-
fradrag øges. Det vil gavne alle lønmodtagere og øge gevinsten ved at
arbejde. Et øget beskæftigelsesfradrag gør det mere attraktivt at ar-
bejde. Det kan potentielt være med til at flytte mennesker fra kanten
af arbejdsmarkedet i job i modsætning til topskattelettelser, som ikke
flytter mennesker fra overførselsindkomst i arbejde, men i stedet gør
det mere attraktivt at arbejde flere timer. Et øget beskæftigelsesfradrag
gavner også alle lønmodtagere i modsætning til topskattelettelser.
I forhold til afskaffelsen af den grønne check for ikke-pensionister fin-
der Dansk Metal det fornuftigt, at den supplerende grønne check fast-
holdes og forhøjes for børn. Det er vigtigt at sikre, at børn i lavind-
komstfamilier har de samme reelle muligheder i livet som deres jævn-
aldrende kammerater. Børn, som på grund af en stram økonomi i fa-
milien, ikke har de samme reelle muligheder, som deres jævnaldrende
kammerater, har en højere risiko for som voksne at få en dårligere
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0018.png
tilknytning til arbejdsmarkedet, en kortere uddannelse, lavere løn og et
dårligere job.
Derfor er det fornuftigt, når nu man afskaffer den grønne check for
ikke-pensionister, at tage særligt hensyn til børnene.
Dansk Metal står naturligvis til rådighed for yderligere dialog om oven-
stående.
Med venlig hilsen
Emil Drevsfeldt Nielsen & Erik Bjørsted
Formandssekretariatet
Side 2 af 2
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0019.png
-- AKT 788994 -- BILAG 1 -- [ VS Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og forhøj… --
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Emma Sommer Degn ([email protected]), Mie Caroline Al Jarrah ([email protected]), Mareike Høgh Larsen
([email protected])
Ida Holm-Pedersen ([email protected])
Fra:
VS: Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og forhøjelse af
Titel:
beskæftigelsesfradraget
E-mailtitel:
VS: Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
08-03-2022 17:14
Sendt:
InlineImage 1.png; image001.png; image001.png; InlineImage 1.png; Lovforslag om ændring af elafgift og
Bilag:
grøn check.pdf; Høringsbrev.pdf; Resumé.pdf; Høringsliste.pdf;
Til:
Cc:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Tak for mail med muligheden for at blive hørt. Dansk Retursystem A/S har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ida Holm‑Pedersen
Juridisk assistent
t. +45 43323274
Dansk Retursystem
Erik Husfeldts Vej 1
2630 Taastrup
​CVR: 25 49 61 40
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
4. marts 2022 20:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk;
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>;
Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DAKOFA
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
*Info - Dansk Retursystem A/S <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Handicaporganisationer
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI – Transport
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0020.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected];
Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
mb-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
NST -
Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Retssikkerhed
<[email protected]>; Rigsombuddet <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
ts Info <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
Mie Caroline Al Jarrah <[email protected]>; Mareike Høgh Larsen <[email protected]>
Emne:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn
check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
OBS:
Vær opmærksom på, at dette er en e-mail fra en ekstern afsender, og at afsenderen kan
være forfalsket. Virker mailen mistænkelig, så slet den eller send et screenshot af den til IT-
Servicedesk.
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af
grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
fredag den 1. april
2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-753.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0021.png
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0022.png
-- AKT 788997 -- BILAG 2 -- [ DEG høringssvar ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 8. marts 2022
Vedrørende sagsnr.: 2022 - 753
Høringssvar vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov
om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af
den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensio-nister m.v. og forhøjelse af det
maksimale beskæftigelsesfradrag)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Thomas K. Ankersen
Chefkonsulent
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0023.png
-- AKT 788988 -- BILAG 1 -- [ SV [WARNING ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af … --
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Emma Sommer Degn ([email protected]), Mie Caroline Al Jarrah ([email protected]), Mareike Høgh Larsen
([email protected])
Dennis Lange ([email protected])
Fra:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
Titel:
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
E-mailtitel:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
28-03-2022 10:43
Sendt:
Til:
Cc:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til rette vedkommende
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale.
FDM har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Dennis Lange
Chefkonsulent
T: +45 45 27 07 13
M:+45 51 14 69 92
[email protected] · fdm.dk
Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
4. marts 2022 20:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>;
Retssikkerhed <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Bryggeriforeningen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DAKOFA
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Handicaporganisationer
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DI – Transport
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; FDM <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0024.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; '[email protected]'
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; mb-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; NST -
Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Retssikkerhed
<[email protected]>; Rigsombuddet <[email protected]>; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; ts Info <[email protected]>; [email protected]
Cc:
Mie Caroline Al Jarrah <[email protected]>; Mareike Høgh Larsen <[email protected]>
Emne:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn
check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af
grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
fredag den 1. april
2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-753.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0025.png
-- AKT 788987 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri komp… --
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet,
lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter og
ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af grøn
check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæfti-
gelsesfradrag)
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen. FA har følgende bemærkninger til
høringen.
Presset på arbejdsmarked er på det højeste niveau siden 2008. Vi står i en situation med akut
mangel på arbejdskraft på både private og offentlige arbejdspladser, og disse rekrutteringsudfor-
dringer forventes at fortsætte mange år endnu. Dette sker samtidig med, at vi som samfund skal
sikre en bedre udnyttelse af de stigende mængder vedvarende energi.
FA mener derfor, at det er positivt, at
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
både bi-
drager til at øge arbejdsudbuddet og elektrificeringen af Danmark. Det er vigtigt, at vi i Danmark
har en sund økonomi, understøtter grøn omstilling og et arbejdsmarked i balance. Vi mener, at
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
er et vigtigt skridt på vejen til at få skabt flere
hænder på arbejdsmarkedet og en hurtigere grøn omstilling, men vi havde gerne set en mere
ambitiøs aftale.
Med venlig hilsen
Mads Borregaard
Cheføkonom
30. marts 2022
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0026.png
-- AKT 790074 -- BILAG 1 -- [ SV [WARNING ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af … --
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Forbrugerrådet ([email protected]), Emma Sommer Degn ([email protected]), Mie Caroline Al Jarrah
([email protected])
Martin Salamon (Forbrugerrådet ([email protected])
Fra:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
Titel:
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget journalnummer 2022-753
E-mailtitel:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035) journalnummer 2022-753
01-04-2022 15:11
Sendt:
Til:
Cc:
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, får sjældent mails fra [email protected].
Få at vide om, hvorfor
det er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Forbrugerrådet Tænk har gennemgået høringsmaterialet og har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Martin Salamon
CHEFØKONOM / CHIEF ECONOMIST
T
+45 7741 7729 | M +45 4194 7905
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Emma Sommer Degn [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. marts 2022 20:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk;
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd; Niels Bukholt;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Boligselskabernes Landsforening; Retssikkerhed;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DAKOFA;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv; Dansk Fjernvarme;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Handicaporganisationer;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI – Transport;
[email protected]; [email protected];
Domstolsstyrelsen;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0027.png
Energistyrelsens officielle postkasse;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet Tænk Hoeringer;
[email protected];
Foreningen af rådgivende ingeniører;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
NST - Naturstyrelsens
hovedpostkasse;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Retssikkerhed; Rigsombuddet;
[email protected];
'sekretariatet@danske-
smaaoer.dk';
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
ts Info;
[email protected]
Cc:
Mie Caroline Al Jarrah; Mareike Høgh Larsen
Emne:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn
check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af
grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
fredag den 1. april
2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-753.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0028.png
-- AKT 788991 -- BILAG 1 -- [ SV [WARNING ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af … --
Emma Sommer Degn ([email protected])
Foreningen af rådgivende ingeniører ([email protected])
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
E-mailtitel:
SV: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse
af grøn check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
15-03-2022 14:20
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
4. marts 2022 20:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>;
Retssikkerhed <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Bryggeriforeningen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DAKOFA
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Handicaporganisationer
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; DI – Transport
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; Foreningen af Rådgivende Ingeniører <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; '[email protected]'
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0029.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; mb-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; NST -
Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Retssikkerhed
<[email protected]>; Rigsombuddet <[email protected]>; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; ts Info <[email protected]>; [email protected]
Cc:
Mie Caroline Al Jarrah <[email protected]>; Mareike Høgh Larsen <[email protected]>
Emne:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn
check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af
grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
fredag den 1. april
2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-753.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0030.png
-- AKT 790072 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar vedrørende J nr 2022 - ] --
REJSEARBEJDERE. DK
1.april 2022.
Henvendelse J nr. 2022-753.
Vi siger tak, for invitationen den 4. marts 2022 J nr. 2022-753 til at komme med et høringssvar vedrørende.
Udkast til forslag til lov om ændringer af lov om afgifter af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi og miljøafgifter.
Følgende bemærkninger.
Lempelsen af afgiften på elektricitet er vanskelig at forudsige. hvordan fremtiden ser ud helt til år 2030.
Udregningen på lempelsen kan blive slået total ud af balance, som det er sket for nuværende, hvor der lige nu
arbejdes på et haste lovtiltag fra Klima-,Energi- Forsyningsministeriet om Varmecheck til boliger med
opvarmning med gas og elektricitet.
I stedet for forslaget om lempelsen burde der anvendes ny en metode således at, indkomstniveauet var
retningsgivende for afgifterne på elektricitet, således at borgere med lavindkomst betaler efter evne, og ikke
som for nu, hvor alle borgere stort set betaler samme pris. Bortset pensionister og andre borgere der får
varmehjælp. Som det er for nuværende og med lovforslaget om varmecheck er det, kun en gang dobbelt-
administration.
Med hensyn til afskaffelse af den grønne check for ikkepensionister er det helt ude af trit med virkeligheden.
Situationen for nuværende, med hyperinflation på mad, varme, transportudgifter til benzin og diesel er løbet
løbsk, uden at der er blevet givet kompensation til borgerne. En, generel momsnedsættelse som i Tyskland er
løsningen og vil også lette problemerne med grænsehandelen. Der skal nytænkning til i ministerierne, frem
for at bruge gamle metoder med tre, fire dobbeltadministration.
Med venlig hilsen
Hans Erik Meyer
Formand
Foreningen Rejsearbejdere.dk
telefon: 4018 7648 / 7461 8351
www.rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0031.png
-- AKT 790491 -- BILAG 2 -- [ H087-22 ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
4. april 2022
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift,
afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det
maksimale beskæftigelsesfradrag)
Skatteministeriet har den 4. marts 2022 fremsendt ovenstående lovforslag.
Vi har gennemgået det fremsendte lovforslag, og har følgende bemærkninger:
De afgiftssatser (2015) der nævnes i lovforslagets § 1, nr. 1 er ikke de samme
afgiftssatser (2015), der oplistes i lovforslaget bemærkninger i tabel 1. Vi opfordrer
Skatteministeriet til at anvende en afgiftssats (2015) konsekvent for at undgå
eventuelle misforståelser og tvivl om den kommende afgiftssats.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Andreas Munk Hansen
Chefkonsulent
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0032.png
-- AKT 790073 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og afskaffelse af den grønne check … --
Skatteministeriet
Att.: [email protected]
Ledernes høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om afgift
af elektricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi-
og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige
elafgift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og for-
højelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag), j. nr. 2022-753
Lederne har den 4. marts 2022 modtaget udkast til forslag til lov om æn-
dring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for for-
højede energi- og miljøafgifter og ligningsloven i høring.
Det er helt afgørende, at vi øger strukturelle beskæftigelse både på kort
og lang sigt. Lederne bakker derfor op om afskaffelsen af den grønne
check for ikke-pensionister og forhøjelsen af det maksimale beskæftigel-
sesfradrag. Begge forslag bidrager til en forøgelse af den strukturelle be-
skæftigelse.
Lederne har ingen bemærkninger til de øvrige elementer i lovforslaget.
Med venlig hilsen
Kim Møller Laursen
København
den 1.april 2022
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0033.png
-- AKT 788989 -- BILAG 1 -- [ VS Høringssvar vedr. lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check o… --
Emma Sommer Degn ([email protected])
Lovgivning og økonomi ([email protected])
VS: Høringssvar vedr. lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget (Journal nr. 2022-753)
Sendt:
21-03-2022 09:06
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Mette E. Matthiasen <[email protected]>
Sendt:
21. marts 2022 09:00
Til:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Emne:
VS: Høringssvar vedr. lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget (Journal nr. 2022-753)
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Genfremsendelse på grund af fejl i e-mail adressen.
Fra:
[email protected]
Sendt:
21. marts 2022 08:00
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Cc:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Emne:
Høringssvar vedr. lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget (Journal nr. 2022-753)
Skatteministeriet har den 4. marts 2022 sendt lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn check og
forhøjelse af beskæftigelsesfradraget i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012), og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller
andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Logo Rigsrevisionen
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0034.png
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
4. marts 2022 20:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk;
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Niels Bukholt <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Boligselskabernes Landsforening <[email protected]>;
Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Bryggeriforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DAKOFA
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Fjernvarme <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Handicaporganisationer
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DI – Transport
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected];
Foreningen af rådgivende ingeniører <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
mb-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
NST -
Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Retssikkerhed
<[email protected]>; Rigsombuddet <[email protected]>; Rigsrevisionen <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
ts Info <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
Mie Caroline Al Jarrah <[email protected]>; Mareike Høgh Larsen <[email protected]>
Emne:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovforslag om nedsættelse af elafgift, afskaffelse af grøn
check og forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (SKM: 773035)
Til høringsparter
Der vedlægges forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift, afskaffelse af
grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag).
Vedlagt er også høringsbrev, resumé og høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
fredag den 1. april
2022.
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0035.png
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-753.
Der bedes samtidig sendes en kopi til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, energi og motor [MEM]
Mobil72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576419_0036.png
-- AKT 788985 -- BILAG 2 -- [ 2022-hoeringssvar-SKM-elafgift-310322 ] --
Skatteministeriet
[email protected]
cc:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
31. marts 2022 • CB
Høringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter og ligningsloven
Forslagene er en del af Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi.
Ældre Sagen er først og fremmest tilfreds med, at de foreslåede afskaffelser af den grønne
check ikke gælder pensionister.
Ældre Sagen har ved flere lejligheder påpeget, at langt de fleste pensionister modtager den
grønne check.
Vi noterer os herudover, at der sker en lille nedsættelse af elafgiften, som vi håber vil
bidrage til at dæmpe prisstigningerne.
Venlig hilsen
Michael Teit Nielsen
Vicedirektør
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050