Skatteudvalget 2021-22
L 200 Bilag 2
Offentligt
2576418_0001.png
17. maj 2022
J.nr. 2022 - 753
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter og ligningsloven (Nedsættelse af den almindelige elaf-
gift, afskaffelse af grøn check for ikkepensionister m.v. og forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
BL
Danmarks Al-
mene Boliger (BL)
BL vedlægger en analyse om be-
tydningen af afskaffelsen af den
grønne check. I den anledning be-
mærker BL, at det forhøjede beløb
pr. barn ikke kompenserer for det
tab, som familierne får som en
følge af den grønne checks afskaf-
felse og det nuværende tillæg for
lavindkomstfamilier.
Det følger af
Aftale om en ny reform-
pakke for dansk økonomi,
at den
grønne check skal afskaffes for ik-
kepensionister for indkomståret
2023 og halveres for indkomståret
2022. Afskaffelsen af den grønne
check for ikkepensionister skal fi-
nansiere den foreslåede nedsæt-
telse af elafgiften.
Det er ligeledes en del af
Aftale om
en ny reformpakke for dansk økonomi,
at den supplerende grønne check
for børn fastholdes og forhøjes.
Det er ikke formålet med forhøjel-
sen af den supplerende grønne
check, at denne skal modsvare af-
skaffelsen af den grønne check for
ikkepensionister.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Ingen bemærkninger.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme anerkender ge-
nerelt formålet med at sænke for-
brugernes energipriser. Det er dog
afgørende, at de tiltag, der indføres
med henblik på at sænke forbru-
gernes energipriser, ikke risikerer
at bidrage til en udhuling af grund-
laget for den udrulning af fjern-
varme, som er på vej i mange om-
råder, og som både er samfunds-
økonomisk hensigtsmæssig og bli-
ver efterspurgt af forbrugerne. Det
er derfor væsentligt for Dansk
Fjernvarme, at der med lovforsla-
get ikke lægges op til en yderligere
reduktion af det afgiftsniveau, som
pålægges forbrugere med egen
Med lovforslaget lempes afgiften
på elektricitet anvendt til alminde-
ligt forbrug. Afgiften på elvarme
følger allerede de minimumssatser,
der følger af EU's energibeskat-
ningsdirektiv, og disse satser lem-
pes derfor ikke yderligere.
Side 2 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
elvarme (varmepumpe mv.) som
primær varmekilde.
Dansk Fjernvarme bemærker sam-
tidig, at det er væsentligt, at græn-
sen på 4.000 kWh til elopvarmede
boliger i forhold til reduceret el-
varmeafgift fastholdes. Denne
grænse bør fastholdes for ikke
yderligere at stimulere efterspørgs-
mål på el, der vil presse elnettet
unødigt og bidrage til øget import
af el eller fastholdelse af el produ-
ceret på russisk gas. Det bemærkes
i øvrigt, at sænkningen af den al-
mindelige elafgift også vil stimu-
lere efterspørgslen på el med de
samme ugunstige virkninger til
følge.
Der er med lovforslaget ikke fore-
taget ændringer i grænsen for,
hvornår husholdninger mv. kan
anvende den reducerede afgiftssats
for elvarme.
Dansk Fjernvarme lægger samtidig
til grund, at Skatteministeriet har
evalueret, at en eventuel investe-
ring i luft-til-luft-varmepumpe til
supplerende opvarmning ikke i
praksis kommer til at stå i vejen
for, at de pågældende forbrugere
på et senere tidspunkt vil være vil-
lige til at koble sig til fjernvarme-
nettet i de områder, som allerede
er eller indenfor kort til vil blive
udlagt til fjernvarme.
Regeringens udspil
Danmark kan
mere II,
der er fremlagt den 19.
april 2022, indeholder tiltag, der
skal sikre, at flere husholdninger
opkobles til fjernvarmenettet.
Dansk Industri (DI)
DI støtter, at den almindelige elaf-
gift sænkes frem mod 2030. Det
skal ses i lyset af, at dansk el både
er blandt EU's grønneste og samti-
dig pålægges den højeste afgift in-
denfor EU. DI anfører, at den
høje afgift står i vejen for den elek-
trificering af samfundet, som er
Side 3 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgørende for at nå målet om 70
pct. CO
2
-reduktion i 2030.
DI opfordrer samtidig til, at man
ser bredere på samspillet mellem
de mange ændringer af elafgiften,
der er vedtaget i de seneste år. DI
foreslår i den anledning, at de fore-
slåede lempelser samt de lempel-
ser, som blev aftalt i forbindelse
med Energiaftalen af 18. juni 2018,
fremrykkes, så de alle får effekt fra
den 1. juli 2022. Det vil skabe
større incitament til elektrificering i
form af ladestandere, supplerende
elvarme mv.
De ændringer, der foreslås gen-
nemført med lovforslaget, udgør
en yderligere lempelse i forhold til
det, der blev aftalt i forbindelse
med Energiaftalen af den 18. juni
2018. Samlet skaber de incitament
til elektrificering. En fremrykning
af nedsættelserne vil øge finansie-
ringsbehovet.
DI opfordrer samtidig til, at den
aftalte afskaffelse af elafgiftslovens
bilag 1 ligeledes fremrykkes, så af-
skaffelsen træder i kraft den 1. juli
2022, i stedet for den 1. januar
2023.
Det er som led i energiaftalen af
29. juni 2018 aftalt at ophæve bila-
get til elafgiftsloven fra 2023. En
fremrykning af ophævelsen vil øge
finansieringsbehovet.
DI opfordrer også til, at de dele af
erhvervslivet, der fortsat betaler al-
mindelig elafgift, herunder løn-
sumspligtige virksomheder (fx den
finansielle sektor) og kulturelle ak-
tiviteter (fx museer, akvarier, zoo-
logiske haver mv.) ligestilles med
momspligtige virksomheder, så alle
virksomheder skal betale en ensar-
tet elafgift på 0,4 øre/kWh af alt
deres elforbrug. Det vil give større
tilskyndelse til elektrificering af
processer mv. og fjerne behovet
for refusionssystemet, der anven-
des i dag og er baseret på momssy-
stemet. Forslagene om fremryk-
ning og yderligere
Den danske elafgift sondrer
grundlæggende mellem momsregi-
strerede virksomheder, der har ad-
gang til lavere satser, og ikke-
momsregistrerede virksomheder
(fx lønsumspligtige virksomheder
og kulturelle aktiviteter), der ikke
har adgang til lavere satser. Ikke-
momsregistrerede virksomheder
betaler almindelig elafgift for hele
deres elforbrug. Den almindelige
elafgift lempes med lovforslaget.
Momskriteriet er historisk betinget
og blev indført som en praktisk
metode til at gennemføre lavere
satser for erhverv, da elafgiften
Side 4 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
elafgiftslempelser skal ses i sam-
menhæng med meromkostninger
pga. de høje energipriser.
blev indført i 1977. Denne syste-
matik gælder for elafgiften, men
også for energiafgifterne på fossile
brændsler. En udvidelse af de ned-
satte satser af elafgiften til også at
omfatte kulturelle aktiviteter og
lønsumspligtige virksomheder, vil
derfor bryde med et grundlæg-
gende princip bag den nuværende
systematik. Skal systematikken op-
retholdes, vil afgiften på fossile
brændsler til proces derfor ligele-
des skulle reduceres for kulturelle
aktiviteter og lønsumspligtige virk-
somheder.
En udvidelse af den lempede elaf-
gift til at omfatte ikke-momsplig-
tige virksomheder vil endvidere in-
debære et behov for et nyt admini-
strationssystem, da lempelsen i dag
netop sker igennem refusioner ba-
seret på momssystemet.
Udvidelsen vil desuden medføre et
mindreprovenu.
Der er derfor ikke på nuværende
tidspunkt overvejelser om at ud-
vide de nedsatte satser til også at
omfatte kulturelle aktiviteter og
lønsumspligtige virksomheder.
DI støtter afskaffelsen af den
grønne check for ikkepensionister.
DI opfordrer til, at der på sigt ar-
bejdes i retning af en fuldstændig
afskaffelse af den grønne check
inkl. den supplerende grønne
check for forsørgere og tillægget
for lavindkomstgrupper. Alterna-
tivt foreslår DI, at aftrapningsin-
tervallet med fordel kan
Det følger af
Aftale om en ny reform-
pakke for dansk økonomi,
at den
grønne check skal afskaffes for ik-
kepensionister for indkomståret
2023, og halveres for indkomståret
2022. Afskaffelsen af den grønne
check for ikkepensionister skal fi-
nansiere den foreslåede nedsæt-
telse af elafgiften.
Side 5 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremrykkes, således at checken af-
trappes tidligere end i dag. DI be-
mærker, at provenuet fra en af-
skaffelse af grøn check, supple-
rende grøn check og tillægget for
lavindkomstgrupper med fordel
kan øremærkes en yderligere lem-
pelse af den almindelige elafgift.
Det er ligeledes en del af
Aftale om
en ny reformpakke for dansk økonomi,
at den supplerende grønne check
for børn fastholdes og forhøjes.
DI støtter, at grænsen for de mak-
simale beskæftigelsesfradrag øges.
DI ser gerne, at det maksimale be-
skæftigelsesfradrag forhøjes yderli-
gere i fremtiden.
Det følger af
Aftale om ny reform-
pakke for dansk økonomi,
at det mak-
simale beskæftigelsesfradrag skal
forhøjes yderligere. Der skal ned-
sættes en ekspertgruppe for frem-
tidig erhvervsstøtte, som bl.a. får
til opgave at finde finansiering til
forhøjelse af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag.
Dansk Metal
Dansk Metal hilser en nedsættelse
af den almindelige elafgift velkom-
men.
Dansk Metal glæder sig over, at
det maksimale beskæftigelsesfra-
drag øges, hvilket vil gavne alle
lønmodtagere og øge gevinsten
ved at arbejde. Dansk Metal anfø-
rer, at et øget beskæftigelsesfradrag
gør det mere attraktivt at arbejde,
og at det potentielt kan være med
til at flytte mennesker fra kanten af
arbejdsmarkedet i job i modsæt-
ning til topskattelettelser, som ikke
flytter mennesker fra overførsels-
indkomst i arbejde, men i stedet
gør det mere attraktivt at arbejde i
flere timer. Dansk Metal anfører,
at et øget beskæftigelsesfradrag
Side 6 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
også gavner alle lønmodtagere i
modsætning til topskattelettelser.
Dansk Metal mener, at det er for-
nuftigt, at den supplerende grønne
check fastholdes og forhøjes for
børn. Dansk Metal anfører, at det
er vigtigt at sikre, at børn i lavind-
komstfamilier har de samme reelle
muligheder i livet som deres jævn-
aldrende kammerater, og tilføjer, at
børn, som på grund af en stram
økonomi i familien ikke har de
samme reelle muligheder, som de-
res jævnaldrende kammerater, har
en højere risiko for som voksne at
få en dårligere tilknytning til ar-
bejdsmarkedet, en kortere uddan-
nelse, lavere løn og et dårligere
job.
Dansk Retursystem
Ingen bemærkninger.
Danske Erhvervsskoler
og Gymnasier
Ingen bemærkninger.
FDM
Ingen bemærkninger.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA)
FA mener, at det er positivt, at
Af-
tale om en ny reformpakke for dansk
økonomi
både bidrager til at øge ar-
bejdsudbuddet og elektrificeringen
af Danmark. Det er vigtigt, at
Danmark har en sund økonomi,
understøtter grøn omstilling og et
arbejdsmarked i balance. FA anfø-
rer, at
Aftale om en ny reformprakke
for dansk økonomi
er et vigtigt skridt
på vejen til at få skabt flere hænder
Side 7 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på arbejdsmarkedet og en hurti-
gere grøn omstilling, men FA
havde gerne set en mere ambitiøs
aftale.
Forbrugerrådet Tænk
Ingen bemærkninger.
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører
Ingen bemærkninger.
Foreningen Rejsearbej-
dere.dk
Foreningen Rejsearbejdere.dk be-
mærker, at det er vanskeligt at vur-
dere, hvad der er behov for i 2030.
Det foreslås på den baggrund, at
man i stedet for en lempelse af el-
afgiften indretter afgiften på bag-
grund af indkomstniveauet, så bor-
gere med lav indkomst betaler
mindre i elafgift. Det vil mindske
den dobbeltadministration, man
ser med varmechecken nu.
Elafgiften er en punktafgift, som
Skattestyrelsen opkræver hos regi-
strerede virksomheder. Disse regi-
strerede virksomheder leverer el til
borgere mv., og virksomhederne
opkræver i den forbindelse elafgift
af den forbrugte strøm. En æn-
dring af afgiftssystemet til at være
baseret på en opkrævning hos den
enkelte forbrugere baseret på års-
eller forskudsopgørelse vil udgøre
en grundlæggende ændring af sy-
stemet, som vil medføre et væsent-
ligt øget behov for både systemud-
vikling og administration, hvilket
ikke vurderes hensigtsmæssigt.
Fsva. afskaffelsen af den grønne
check for ikkepensionister bemær-
ker Foreningen Rejsearbejdere.dk,
at der i stedet bør gives kompensa-
tion til borgerne henset til den nu-
værende situation med stigende
priser. Foreningen Rejsearbej-
dere.dk foreslår en generel moms-
nedsættelse som i Tyskland, hvil-
ket samtidig vil mindske grænse-
handlen.
Det følger af
Aftale om en ny reform-
pakke for dansk økonomi,
at den
grønne check skal afskaffes for ik-
kepensionister for indkomståret
2023, og halveres for indkomståret
2022. Afskaffelsen af den grønne
check for ikkepensionister skal fi-
nansiere den foreslåede nedsæt-
telse af elafgiften.
Skiftende regeringer har gennem
årene fasthold det danske
Side 8 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
momssystem med én momssats på
25 pct. Såvel nedsat moms på spe-
cifikke varer og en generel nedsæt-
telse af momssatsen har en række
væsentlige ulemper. Ønskes støtte
til specifikke brancher eller formål,
bør andre værktøjer, der i højere
grad kan målrettes det ønskede
formål, anvendes. Anvendelse af
nedsat moms for at løse de
for-
håbentlig
midlertidige udfordrin-
ger med stigende priser, vurderes
derfor ikke hensigtsmæssig.
FSR
FSR bemærker, at de afgiftssatser
(2015), der nævnes i lovforslagets §
1, nr. 1, ikke er de samme afgifts-
satser (2015), der oplistes i lov-
forslagets bemærkninger i tabel 1.
FSR opfordrer til at anvende en af-
giftssats (2015) konsekvent for at
undgå eventuelle misforståelser og
tvivl om den kommende afgifts-
sats.
Afgiftssatserne i § 1, nr. 1, er tilret-
tet i lovforslaget. De foreslåede af-
giftssatser angives i lovforslaget i
2015-niveau. Det vurderes dog
hensigtsmæssigt at lade afgiftssat-
serne fremgå i 2022-priser, hvor
der bl.a. henvises til aftaler, hvor
lempelse af elafgiften er angivet i
2022-priser. Samtidig viser 2022-
priserne den elafgift, der af forbru-
gerne skal betales i 2022.
Ledernes Hovedorganisa-
tion (Lederne)
Lederne bemærker, at det er helt
afgørende, at den strukturelle be-
skæftigelse øges på kort og lang
sigt. Derfor bakker lederne op om
afskaffelsen af den grønne check
for ikkepensionister og forhøjelsen
af det maksimale beskæftigelsesfra-
drag, da begge forslag bidrager
hertil.
Rigsrevisionen
Ingen bemærkninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen er tilfreds med, at de
foreslåede afskaffelser af den
Side 9 af 10
L 200 - 2021-22 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2576418_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grønne check ikke gælder pensio-
nister.
Ældre Sagen har derudover note-
ret, at der sker en lille nedsættelse
af elafgiften, som de håber, vil bi-
drage til at dæmpe prisstignin-
gerne.
Nedsættelsen af elafgiften skønnes
for en almindelig husstand med et
forbrug på ca. 4.000 kWh at ud-
gøre ca. 850 kr. (inkl. moms) årligt
i 2030.
Side 10 af 10