Transportudvalget 2021-22
L 20
Offentligt
2485014_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. november 2021
2021-693
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 20 - Forslag til lov om ændring af
lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i ad-
gangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyv-
ning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 5 yde teknisk bi-
stand til at udarbejde ændringsforslag med bemærkninger, der sik-
rer, at der i luftfartsloven vedrørende klageadgang tilføjes, at afgø-
relser truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan på-
klages til transportministeren? Spørgeren bemærker, at der udeluk-
kende anmodes om rent lovteknisk bistand.
Svar:
Jeg skal indledningsvis henholde mig til mit svar på TRU spørgs-
mål 5 til L 20, der vedrørte samme spørgsmål.
Jeg vil så vidt muligt altid imødekomme en anmodning eller fore-
spørgsel fra udvalget, herunder om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag. Jeg har således på ingen måde en politisk eller
personlig modvilje mod at assistere spørgeren med dette spørgs-
mål. Min begrundelse for, at jeg ikke finder det korrekt eller for-
svarligt for mit ministerium at udarbejde bemærkninger til det fo-
reslåede ændringsforslag, er derfor udelukkende af hensyn til, at
lovgivningen skal være korrekt, lovlig og med behørig respekt for
demokratisk inddragelse i lovgivningsprocessen.
I et ændringsforslag bør der bl.a. været en faglig belysning af kon-
sekvenserne af det pågældende ændringsforslag. En konsekvens-
vurdering af det ønskede ændringsforslag vil tage tid at få belyst
ordentligt, og det forudsætter et større analysearbejde, herunder
L 20 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ændringsforslag, der sikrer, at der i luftfartsloven tilføjes, at afgørelser truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan påklages til transportministeren, til transportministeren
2485014_0002.png
Side 2/2
afdækning af en række væsentlige tvivlsspørgsmål med bl.a. rele-
vante EU-agenturer. Det er ikke et arbejde, der kan gennemføres
på få dage eller uger.
Derudover skal jeg bemærke, at der er tale om et ønske om klage-
behandling af afgørelser vedrørende tekniske spørgsmål, hvilke
Transportministeriets departement på nuværende tidspunkt ikke
har de faglige kompetencer til at håndtere. Det er således afgø-
rende, at et eventuelt forslag om ændring af klageadgangen i luft-
fartsloven underlægges en grundig behandling, herunder forudgå-
ende stillingtagen til de praktiske konsekvenser.
Af hensyn til en ordentlig lovproces, herunder ikke mindst høring
af relevante parter, og at Folketinget får et korrekt og oplyst grund-
lag at træffe beslutning ud fra, tilbød jeg også i forrige besvarelse at
igangsætte den nødvendige analyse af spørgsmålet om klageadgang
for på den måde at afklare, hvad konsekvenserne af etablering af
klageadgang vil være.
Hvis et flertal i udvalget ønsker en sådan analyse, vil regeringen og
Folketinget på et fagligt oplyst grundlag kunne tage nærmere stil-
ling til, om der skal ske en ændring af luftfartsloven i overensstem-
melse med det efterspurgte ændringsforslag.
Jeg skal i forlængelse heraf også bemærke, at det efterspurgte æn-
dringsforslag ikke har nogen umiddelbar tilknytning til de øvrige
dele af lovforslaget. Mit ministerium er den forbindelse tvivlende
over for, om identitetskravet til ændringsforslag som følge af
grundlovens § 41, stk. 2, er opfyldt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht